Benzinetreinen
- Dieselfreak
Benzinetreinen
Rijden er of hebben er ooit ergens ter wereld treinen gereden die rechtstreeks of onrechtstreeks door een benzinemotor aangedreven worden?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Benzinetreinen
Dieselfreak schreef:Rijden er of hebben er ooit ergens ter wereld treinen gereden die rechtstreeks of onrechtstreeks door een benzinemotor aangedreven worden?
In frankrijk had je treinstellen die op kerosine reden, ma zijn nu al buiten dienst, heb er nog mee meegereden vanuit Lyon richting Bordeaux
-
Naar mijn bescheiden menig (ik kan natuurlijk mis zijn) verwart U de TGV 001 met de serie T1000/T1500 of de T2000.2012 schreef:Dieselfreak schreef:Rijden er of hebben er ooit ergens ter wereld treinen gereden die rechtstreeks of onrechtstreeks door een benzinemotor aangedreven worden?
In Frankrijk had je treinstellen die op kerosine reden, ma zijn nu al buiten dienst, heb er nog mee meegereden vanuit Lyon richting Bordeaux
De eerste was het prototype van de huidige TGV in 1972 gemaakt door Alsthom,die reed op kérosène. Vermogen van 2X1880 kW en vervolgens 2X2200kW. En heeft nooit commerciele diensten gereden.
De anderen die nog "lang" dienst hebben gedaan waren de ETG en RTG t.t.z. "élément turbine à Gaz "en de "Rame turbine à Gaz". beiden gebouwd door ANF nu Bombardier.
- Dieselfreak
Op kerosine? Was dat dan een straalmotor?? Of toch een gewone zuigermotor?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
-
Elke motrice was uitgerust met 2 gasturbines (TURMO IIIG vervolgens TuRMO X) die ook helikopters aandreven (super Frelon). Deze werkten op Kerosine. En dreven een generator aan via een reducteur daar de turbos op constant snelheid draaiden. De generator was een 3 fasige alternator.Dus in de motor is er onderdeel die gas gaat maken uit de kerosine.Dieselfreak schreef:Op kerosine? Was dat dan een straalmotor?? Of toch een gewone zuigermotor?
In een laterstadium was voorzien de kerosine te vervangen door diesel, met dezelfde TURMO X ,mits aanpassing van het ontstekingsmechanisme. Nog in een later stadium was voorzien om PSP te gebruiken wat staat voor Petrol sans parafine.Het was een technisch staaltje die opgevoerd wert om toch maar een hoge snelheidstrein op de rails te zetten.
Het gehel kon je een beetje vergelijken met de gasturbines aa boord van onze oude fregatten waarop ik mijn legerdienst heb gedaan (wielingen)
-
Misschien is het nuttig even te verduidelijken dat kerosine een naaste verwant is van dieselbrandstof, waarmee het veel meer gelijkenis vertoont dan met benzine.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
In 1960 heeft de NMBS een trein gehad met benzinemotor.
Deze motor diende weliswaar niet voor de aandijving van de trein maar voor een elektrogeengroep met alternator die op zijn beurt een pompgroep voedde.
De trein diende namelijk voor onkruidverdelging.
Deze motor diende weliswaar niet voor de aandijving van de trein maar voor een elektrogeengroep met alternator die op zijn beurt een pompgroep voedde.
De trein diende namelijk voor onkruidverdelging.
De DB had van 1970 tot 1980 acht dieselloks uitgerust met een dieselmotor + gasturbine.
Dit was de BR 210.
Met een vermogen van 3700 pk waren ze toen de sterkste dieselloks van de DB.
In 1980 heeft men de gasturbines verwijderd en de loks hernummerd tot BR 218.
Dit was de BR 210.
Met een vermogen van 3700 pk waren ze toen de sterkste dieselloks van de DB.
In 1980 heeft men de gasturbines verwijderd en de loks hernummerd tot BR 218.
Er hebben wel degelijk loks bestaan met een benzinemotor:
http://www.schmalspur-europa.at/schmalsp_39.htm
http://www.schmalspur-europa.at/schmalsp_39.htm
De 4 W-fregatten hadden inderdaad een Rolls Royce Olympus gasturbine maar ook 2 ABC dieselmotoren.nighttrain schreef:Het gehel kon je een beetje vergelijken met de gasturbines aa boord van onze oude fregatten waarop ik mijn legerdienst heb gedaan (wielingen)
Ook de nieuwe fregatten hebben 2 Rolls Royce Spey gasturbines en 2 dieselmotoren Stork-Werkspoor.
-
Tuurlijk was het een combinatie van de 2. Want zelden voeren we op gasturbine daar dit het verbruik X2 verhoogde van de brandstof. Maar het was wel geweldig toen we ze inschakelden en we op de brug de boot zo uit het water zagen tillen,idem op het achterdek een muur van water door de voortstuwing.Adler schreef:De 4 W-fregatten hadden inderdaad een Rolls Royce Olympus gasturbine maar ook 2 ABC dieselmotoren.nighttrain schreef:Het gehel kon je een beetje vergelijken met de gasturbines aa boord van onze oude fregatten waarop ik mijn legerdienst heb gedaan (wielingen)
Ook de nieuwe fregatten hebben 2 Rolls Royce Spey gasturbines en 2 dieselmotoren Stork-Werkspoor.
De meeste dieselmotoren doen het dan ook probleemloos op kerosine, en omgekeerd vliegt een airbus ook wel stookolie, al verlies je dan wel de garantie op je motoren.jan_olieslagers schreef:Misschien is het nuttig even te verduidelijken dat kerosine een naaste verwant is van dieselbrandstof, waarmee het veel meer gelijkenis vertoont dan met benzine.
Ik zou niet graag in een Airbus zitten met diesel in de tanks.K V B schreef: De meeste dieselmotoren doen het dan ook probleemloos op kerosine, en omgekeerd vliegt een airbus ook wel stookolie, al verlies je dan wel de garantie op je motoren.
Het vriespunt van kerosine ligt bij -60 graden of lager, bij diesel ligt dit veel hoger en kan zeker niet gebruikt worden op de hoogte waarop een jetvliegtuig normaal vliegt.
Da's ook de reden waarom je je garantie verliest...Adler schreef:Ik zou niet graag in een Airbus zitten met diesel in de tanks.K V B schreef: De meeste dieselmotoren doen het dan ook probleemloos op kerosine, en omgekeerd vliegt een airbus ook wel stookolie, al verlies je dan wel de garantie op je motoren.
Het vriespunt van kerosine ligt bij -60 graden of lager, bij diesel ligt dit veel hoger en kan zeker niet gebruikt worden op de hoogte waarop een jetvliegtuig normaal vliegt.
Je kan bij diesel ook het vriespunt verlagen, en in de winter doet men dat ook.
Er vliegtuigen die zowel op diesel als op kerosine kunnen vliegen. Echter enkel in Europa mogen ze dat ook... In de VS bijvoorbeeld is de diesel niet zuiver genoeg.
-
Nu zitten we alweer vèr off-topic he mannen... Toch maar even doorgaan:
Zuigermotoren uit auto's worden wel eens aangepast voor gebruik in lichte vliegtuigen. Een van de problemen daarbij is de minder goede smering die kerosine geeft, de injectiepompen worden meestal gesmeerd door de brandstof die ze rondpompen en dat lukt met kerosine niet zo goed. Over turbine-motoren kan ik niks zeggen, daartoe ontbreekt me zowel de kennis als het budget om ermee te vliegen...
Zuigermotoren uit auto's worden wel eens aangepast voor gebruik in lichte vliegtuigen. Een van de problemen daarbij is de minder goede smering die kerosine geeft, de injectiepompen worden meestal gesmeerd door de brandstof die ze rondpompen en dat lukt met kerosine niet zo goed. Over turbine-motoren kan ik niks zeggen, daartoe ontbreekt me zowel de kennis als het budget om ermee te vliegen...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.