Waar haalt Railtime zijn info ?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
dentheo

Waar haalt Railtime zijn info ?

Bericht door dentheo »

Zijn dat echte vertrektijden of iets anders ?

Zojuist trein (dubbeldekker) weg uit Antw C +24.
Heide +21
Kalmthout +17
Essen +21

???
Vier minuten winnen tussen Heide en Kalmthout = 4km. is dus 60kmh harder dan gemiddelde...
Zou het signaal geleverd worden door de overweg ?? Nu het perron verplaatst is dus VOOR de stop ??
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Re: Waar haalt Railtime zijn info ?

Bericht door Steven »

de info gaat door middel van controlepunten, deze controlepunten zijn gewoon de seinen die langs de lijn staan opgesteld. Als een trein voorbij sein X is dan gaat men dit vergelijken met de voorziene dienst. Ook vertakkingen worden geregeld gebruikt als controlepunt (maar daar staan bediende seinen natuurlijk).
Nils

Bericht door Nils »

dentheo schreef:Zijn dat echte vertrektijden of iets anders ?

Zojuist trein (dubbeldekker) weg uit Antw C +24.
Heide +21
Kalmthout +17
Essen +21

???
Vier minuten winnen tussen Heide en Kalmthout = 4km. is dus 60kmh harder dan gemiddelde...
Zou het signaal geleverd worden door de overweg ?? Nu het perron verplaatst is dus VOOR de stop ??
De dienstregeling op L12 is zeer ruim opgesteld, er kan tussen Antwerpen en Essen als alles goed gaat zeker 7 minuten vertraging uitgereden worden.
Steven

Bericht door Steven »

Inderdaad wat Nils zegt klopt, er zijn (gelukkig) weinig lijnen waar je geen extra minuten hebt in de dienstregeling. Een dienstregeling is meestal opgemaakt op basis van het drukste moment van de dag (dus op basis dat op elke stop het max aantal gekende reizigers opstapt), zodoende heb je altijd wat marge. Op bepaalde lijnen geven ze nog eens extra minuten er bij voor langdurige werken (lijnen waarop GEN werken bezig zijn is zo een voorbeeldje).
groentje

Bericht door groentje »

De informatie wordt geleverd vanuit ons Artwebsysteem, dat voor het grootste deel inderdaad werkt met automatische registratie. Vaak gaat een ingewikkelde formule eraan vooraf, want de sensor staat inderdaad meestal aan de inrit van het station, waarbij dan een theoretische aankomst- of vertrektijd wordt gegeven aan het perron.
Sommige lijnen zijn nog niet uitgerust met automatische puntingen (voor zover ik weet lijn 50-53 tussen Y.Oost Ledeberg en Y.Heike), en daar moet het dus nog handmatig gebeuren, maar dat lijnen is vrij beperkt.
treinbruno

Bericht door treinbruno »

ik zat eens een voormiddag in het seinhuis van lokeren, en we moesten daar dan ingeven met hoeveel minuten de trein aankwam en vertrok :P
je kon ook de hele reisweg met de vertragingen van een trein zien en ook zelfs de vertakkingen enzo :P

maar hoe kan het eigelijk dat de info op railtime soms verschilt met de info op de vertrekborden in het station :) :) :)
Afbeelding
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

groentje schreef:De informatie wordt geleverd vanuit ons Artwebsysteem
Artweb is zelf "maar" een vervolgproject van Artemis. (Advanced Rail en de rest weet ik niet meer, de eind-s zal wel voor "system" staan zeker...) Artemis was in de eerste plaats opgezet om interne informatie te verzorgen, in de eerste plaats aan de toenmalige regionale dispatch-diensten; die werden later samengebracht in de Nationale Dispatch die nog later herdoopt werd in Traffic Control.

Artemis baseert inderdaad op de zgn. répèrages ttz berichten van "op DAT moment was DIE trein op DEZE plaats" die op diverse manieren kunnen gegenereerd worden - ik herinner me vaag toogverhalen over Sioux in de bomen van Schaarbeek ...

Pas veel later en in de marge heeft men zich de mogelijkheid gerealiseerd om de kostbare informatie ruimer ter beschikking te stellen: eerst kwam er ArtWeb, dat zijn eigen database voedt vanuit die van Artemis, en kon (kan?) geraadpleegd worden door o.a. loketpersoneel; en daarna RailTime, dat blijkbaar iets gelijkaardigs doet maar daar weet ik het fijne niet meer van want het is van na mijn tijd. Duidelijk is wel dat het allemaal gebouwd is op dezelfde informatie, maar dat er steeds minder van naar buiten komt.

Het was ooit de bedoeling dat Artemis bidirectioneel ging communiceren met de "fault-tolerant" computers van Siemens in de seinhuizen maar dat is heel lang blijven hangen op het punt beveiliging, ik weet niet hoever het er nu mee staat.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje

Bericht door groentje »

A172, of Artemis, is inderdaad de basis van de répérages of puntingen. De databases zijn wel aan elkaar gelinkt, en de meeste manuele puntingen gebeuren dan ook via Artweb.
Het voordeel van verschillende programma's is, dat zelden alle programma's terzelfdertijd helemaal platliggen. Het nadeel is dan weer, dan geen systeem echt heel stabiel is (of het mij althans lijkt).
jan_olieslagers

De meeste manuele puntingen via Artweb? Dat lijkt me vreemd, maar ik heb er niet echt zicht op.

Artemis omvat overigens meer dan A172 hoor! Artemis bestaat in twee niveau's te weten nationaal en regionaal, en op beide niveau's is er een programma vòor de trein rijdt (planning) eentje terwijl de trein rijdt, en eentje erna.
Het nationale niveau omvat A170 (planning) A172 (realtime) A174 (archief), regionaal bestaat uit A171-A173-A175.
A170 en A171 zijn de planning van de dag (want elk treinnummer kan slechts één keer per 24 uur voorkomen), ze worden 's nachts "opgeladen" vanuit de dienstregeling (da's M371 als ik het nog goed voorheb) en daar worden dan de uitzonderlijke ritten aan toegevoegd. A172 en A173 ontvangen de répèrages en vergelijken deze met de planning, en dat is ook maar wat er gebeurt in Artweb en Railtime. Daarbij is A173 meer gedetailleerd dan A172: A172 ziet enkel dat een bepaalde trein op een bepaalde plaats is op een bepaald uur, A173 ziet dat ook maar ziet bovendien bv. ook op welk spoor van het station.
A174 en A175 zijn eigenlijk enkel databases van voorbije registraties, ze worden bijgehouden voor één jaar en worden dus gigantisch groot. Vanuit de IT werd nogal aangedrongen op het compleet laten samengaan van die beide plaatsvreters maar ik heb het niet meer weten gebeuren.

A172 wordt gebruikt door de Nationale dispatch oftewel Traffic Control, A173 is bedoeld voor de bureau's "Bewegingen".

Inderdaad hebben A172, A173, Artweb en Railtime elks eigen databases, de hemel moge weten waarom. Eèn van de huisgrapjes van het IT-departement was om nieuwkomers te laden raden hoeveel databases de NMBS heeft om te weten welke trein wanneer waar was, niemand heeft er ooit een definitief antwoord op gegeven. Er is bv. ook nog de database van het Atlas-project (A154?) die het allemaal nog eens overdoet maar dan op basis van GPS-informatie... maar da's een project van directie Treinen, Artemis is van Netwerk.

Enne, de 6 Artemis applicaties zijn behoorlijk stabiel hoor, ze draaien immers op Solaris (Unix) platform. Artweb heeft applicatieservers op Windows maar baseert nog wel op een Oracle-database op Solaris, Railtime zou wel eens nog meer op Windows kunnen baseren met alle gevolgen vandien voor de stabiliteit. Ik herinner me ook dat Artweb in zijn begindagen zwaar sukkelde met nukkige loadbalancers, dat zal intussen wel gestabiliseerd zijn hoop ik te mogen aannemen.

En nu hoop ik maar dat ik niet meer verteld heb dan ik eigenlijk mocht!
groentje

Bericht door groentje »

Ik zou niet weten waarom niet, maar goed, ik zit ook niet bij de directie :mrgreen:
Een punting geven gaat ook via Artweb, en is gebruiksvriendelijker dan A172 om dat te doen. Maar zoals gezegd, op de meeste plaatsen gebeurt het tegenwoordig geautomatiseerd.
Dat Artemis breder was dan A172 wist ik al, maar we komen natuurlijk niet zo vaak in contact met de andere deelprogramma's.
Over stabiliteit: ik heb toch al vaak A172 opnieuw moeten opstarten, omdat hij zichzelf had afgesloten. Ook Artweb geeft regelmatig storingen. Al moet ik het ook niet overroepen, natuurlijk.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef:A172, of Artemis, is inderdaad de basis van de répérages of puntingen.
"Punting", is dat NNMBS'iaans voor positiebepaling of zoiets?

Groetjes,
Rian
groentje

Bericht door groentje »

Meer een positiemelding van een trein. Gek, op den duur vergeet je dat het jargon is.
jan_olieslagers

groentje schreef:Meer een positiemelding van een trein. Gek, op den duur vergeet je dat het jargon is.
Ja, dat vergeet men wel eens, ieders in zijn eigen vak... Maar een "répèrage" is een drie-parameterbericht: het is niet alleen een positiemelding van een trein, er hangt aan die positie ook nog eens een tijdstip vast.

"Punting" oftewel "pointage" is overigens wel degelijk NMBS/SNCB-jargon, maar betreft werkuren: de werktijd loopt immers van het eerste binnenkomen tot het laatste buitengaan op dezelfde datum*, en die worden bepaald door puntingen met de badge om de deur te openen. Legendarisch was de "pointeuse" oftewel tikklok op spoor 23 van Brussel-Zuid, dikwijls was men verplicht om vandaar naar de "voordeur" op de Fonsnylaan te gaan om toch maar een geldige pointage te hebben.

*op dezelfde datum, inderdaad. De mainframe-applicatie die de puntingen/pointages interpreteert gaat kompleet de mist in als men "over middernacht" werkt
groentje

Bericht door groentje »

Punting en répérage worden op Traffic Control voor hetzelfde gebruikt, hoor.
Maar voor de rest bedankt voor de extra uitleg. :)
Plaats reactie