Zaterdag 28.03.2009
Geplaatst: 29 mar 2009, 14:46
Dag,
Hieronder weeral een spannend reisverslag, met (zoals ik gisteren al meldde in een ander topic) een bommelding onderweg.
Vandaag bezoeken we Mons, de stad die in 2015 de titel ‘culturele hoofdstad van Europa’ in de wacht kan slepen. Aan architecturaal erfgoed is er alvast geen gebrek. Denk maar aan het 87 meter hoge belfort met de 49 beiaardklokken, dat zelfs door de Unesco erkend is. Verder is er de door z’n prachtige glasramen gekenmerkte Heilige Waldetrudiskerk, die tal van waardevolle kunstschatten herbergt, waaronder vele beeldhouwwerken. En het imposante stadhuis siert de Grande Place, het ideale decor voor culturele evenementen. Vergeet er vooral niet over het hoofdje van de aap der Grande Garde te strijken, die van een bezoekje aan de stad van Vincent Van Gogh (hij heeft er namelijk een jaartje gewoond) de gelukzaligheid zelve zou moeten maken. Bovendien biedt het verkeersarme centrum een perfecte gelegenheid tot gezellig kuieren langs de vele winkeletalages. Het aantal gelokte toeristen zit door alle extra aandacht trouwens in de lift, en dat is vandaag dus mede aan ons te danken. Met de nieuwe lading promotiebiljetten van Kruidvat sporen we voor amper 8,99 euro richting Borinagestreek, en dat is bovendien toegestaan langs niet zo voor de hand liggende reiswegen. De aansluiting tussen de IR c en de IC D in Liège is enkele jaren geleden in het weekend immers verbroken, en dat biedt de creatieve geest een paar interessante mogelijkheden. Toch wordt het niet meteen de makkelijkste onderneming: een blik op de werfinfo verklaart waarom. Op diverse lijnen is de dienstregeling verstoord of aangepast, waardoor ik onderweg dan ook aardig wat moeilijkheden verwacht. Op de terugreis zou ik jammer genoeg gelijk krijgen, op een hoogst onverwachte manier dan nog wel.
Onze eerste trein, zijnde IR c 2931 (Bilzen 09:52 – Hasselt 10:04), doet het gelukkig nog redelijk stipt. We worden op tijd opgepikt door AM B 375, maar door de krappe dienstregeling arriveren we een tweetal minuten te laat in Hasselt.
Dat brengt onze aansluiting met IC E 1532 (Hasselt 10:07 – Leuven 11:00), die vertrekt vanop het nevenliggende perronspoor, echter niet in gevaar. We zitten in de vijfledige M6-stam achter loc 2754, die vanaf Landen geassisteerd zou worden door deze van de 2757. In Alken moeten we enkele minuten wachten op een rijkelijk vertraagde IC E 1507, die het enkelsporige baanvak bezet houdt. Tel daar nog eens 4 minuten extra oponthoud bij (enkelspoor ten gevolge van werkzaamheden net voorbij Tienen), en dan weet je dat onze overstap in Leuven danig in het gedrang komt. We zouden natuurlijk ook tot Brussel kunnen blijven zitten, maar het zou toch zonde zijn om dat ommetje langs de luchthaven te moeten laten schieten.
En dus spoeden we ons bij aankomst in Leuven naar het zijspoortje A, waar de TBG van IR j 3732 (Leuven 11:09 – Mons 11:41) echter nog geen aanstalten maakt om te vertrekken. Uiteindelijk blijkt dat we wachten op de L-trein uit Antwerpen, die ruim een kwartier te laat aankomt. Door de ruime keertijd te Brussel-Nationaal-Luchthaven is de vertraging al snel verdwenen, en dat zal zo blijven tot in Mons.
Na een bezoek aan de binnenstad besluiten we in de late namiddag nog even naar Les Grands Prés te gaan, het moderne winkelcomplex net buiten het centrum dat op een druilerige dag als vandaag (figuurlijk) overspoeld wordt. Met behulp van een wegenplannetje kunnen we er makkelijk te voet naartoe, al is het een weinig aangename wandeling langs o.a. een drukke rijksweg. Daarom besluiten we op de terugweg toch maar gebruik te maken van één van de gratis stadsbusjes: een overvolle Mercedes Cito van de TEC Hainaut, meerbepaald de 3929 (met welgeteld 9 zitplaatsen), brengt ons in enkele minuten terug naar het NMBS-station van de Henegouwse hoofdstad. Een mooi initiatief, al zou het handig zijn als men aan de haltes de dienstregeling uithing, zodat je niet op goed geluk moet staan wachten totdat er een busje passeert.
De terugreis per trein wordt vandaag in stijl ingezet, en daarmee doel ik op de oerdegelijke AM 191 die L 4188 (Mons 18:24 – Ath 18:54) verzekert. Wist je trouwens dat deze verbinding in het weekend technisch gekoppeld is aan de L-trein uit Charleroi? Op die manier wordt een verspilling van materieel ten gevolge van de lange keertijd te Mons vermeden. Onderweg moeten we in Jurbise even wachten op een vertraagde IR j, en dat verklaart waarom we een drietal minuten te laat aankomen in Ath. Dit is in het weekend één van de eerder zeldzame stations waar álle aansluitingen perfect gerealiseerd zijn: niet te lang, noch angstvallig krap, met voor mij net voldoende tijd om tijdens het overstappen een paar foto’s nemen.
Even later nemen we plaats in één van de 8 M4-rijtuigen van IC H 1918 (Ath 19:03 – Brussel-Noord 19:48), geduwd door loc 2103. Initieel verloopt de rit dan wel verloopt vlotjes (afgezien van een defecte deur waarvan de zoemer niet te stillen is), maar het kan snel verkeren: in Edingen worden alle reizigers door de TBG verzocht om de trein te onmiddellijk te verlaten… wegens een bommelding! De ontruiming verloopt snel en zonder al te veel paniek. We worden eerst opgevangen in de container die het stationsgebouw vervangt, maar even later moeten we voor alle veiligheid buiten het station (in de regen) gaan staan. De politie is snel ter plaatse, evenals een verantwoordelijke van Infrabel, en de trein wordt helemaal doorzocht door de bevoegde diensten. Geen enkele trein mag Edingen nog binnenrijden, en er wordt dan ook over nagedacht om vervangbussen op te trommelen. Een dronkaard wil daar niet op wachten en moeit zich in het hele gebeuren, maar wordt door de agenten al gauw de mond gesnoerd. Na een klein uurtje blijkt de situatie veilig genoeg te zijn om met dezelfde stam verder te rijden. De trein wordt beperkt tot Brussel-Zuid (opdat de terugrit richting Moeskroen zonder al te veel vertraging kan worden aangevat), waar we uiteindelijk met 58 minuten vertraging aankomen. Veel maakt het allemaal niet meer uit; mijn oorspronkelijke plan is toch al lang in het water gevallen. Het was namelijk de bedoeling om hier IC A 518 (Brussel-Zuid 19:57 – Liège-Guillemins 21:00) te nemen, en van daaruit met IR c 2943 naar Bilzen te sporen. Gelukkig realiseer ik me tijdig dat we deze reisweg niet gewoon een uurtje later kunnen afleggen, aangezien er te Liège-Guillemins in het weekend na 21u08 geen enkele trein nog naar Bilzen rijdt. En dan durft men elders klagen over gebrek aan treinen na middernacht! We zijn dus verplicht om van het vervolg van deze terugreis een variatieloze kopie van de heenrit te maken: met de IC E tot Hasselt, en van daaruit verder naar Bilzen. Tot overmaat van ramp is IC E 1519 enkele minuten vóór onze aankomst te Brussel-Zuid vertrokken, zodat we noodgedwongen een wachttijd van bijna een uur voor de boeg hebben in Sam’s Café, waar we een (net iets te hete) chocomelk geserveerd krijgen.
Het zijn dezelfde 2 M6-stammen als vanochtend die ons nu vervoeren als IC E 1520 (Brussel-Zuid 21:30 – Hasselt 22:55). Eén van de gangen wordt bezet door een abnormaal luidruchtige bende, al zijn ze blijkbaar nog net nuchter genoeg om te Landen van treindeel te kunnen wisselen. Na de ontkoppeling duiken er daar echter problemen op in het voorste treindeel, waardoor ons geen andere keuze rest dan toe te kijken hoe de vertraging oploopt. Na een wel erg lange stiltand kunnen we alsnog vertrekken, zij het met een vertraging van 9 minuten. Voor onze aankomst in Hasselt zouden er daar nog 2 bijkomen.
Theoretisch hoeven we ons echter niet te verontrusten over de overstap op IR c 2921 (Hasselt 22:58 – Bilzen 23:10); deze laatste trein van de dag moet immers tot een half uur wachten op aansluiting. In realiteit loopt de spanning echter hoog op, en het is dan ook een hele opluchting als AM B 375 ons nog braaf staat op te wachten in Hasselt. Dit is hetzelfde motorstel als vanochtend, en daarom zoeken we nog even naar de paraplu die we 13 uur geleden hierin domweg hebben laten liggen. Uiteraard is dat het extremum van ijdele hoop, en dus stellen we ons maar tevreden met het feit dat we nog zijn thuisgeraakt (aankomst in Bilzen om 23u22, oftewel anderhalf uur later dan oorspronkelijk gepland), hetgeen gezien de omstandigheden geen evidentie was.
Groeten,
Hieronder weeral een spannend reisverslag, met (zoals ik gisteren al meldde in een ander topic) een bommelding onderweg.
Vandaag bezoeken we Mons, de stad die in 2015 de titel ‘culturele hoofdstad van Europa’ in de wacht kan slepen. Aan architecturaal erfgoed is er alvast geen gebrek. Denk maar aan het 87 meter hoge belfort met de 49 beiaardklokken, dat zelfs door de Unesco erkend is. Verder is er de door z’n prachtige glasramen gekenmerkte Heilige Waldetrudiskerk, die tal van waardevolle kunstschatten herbergt, waaronder vele beeldhouwwerken. En het imposante stadhuis siert de Grande Place, het ideale decor voor culturele evenementen. Vergeet er vooral niet over het hoofdje van de aap der Grande Garde te strijken, die van een bezoekje aan de stad van Vincent Van Gogh (hij heeft er namelijk een jaartje gewoond) de gelukzaligheid zelve zou moeten maken. Bovendien biedt het verkeersarme centrum een perfecte gelegenheid tot gezellig kuieren langs de vele winkeletalages. Het aantal gelokte toeristen zit door alle extra aandacht trouwens in de lift, en dat is vandaag dus mede aan ons te danken. Met de nieuwe lading promotiebiljetten van Kruidvat sporen we voor amper 8,99 euro richting Borinagestreek, en dat is bovendien toegestaan langs niet zo voor de hand liggende reiswegen. De aansluiting tussen de IR c en de IC D in Liège is enkele jaren geleden in het weekend immers verbroken, en dat biedt de creatieve geest een paar interessante mogelijkheden. Toch wordt het niet meteen de makkelijkste onderneming: een blik op de werfinfo verklaart waarom. Op diverse lijnen is de dienstregeling verstoord of aangepast, waardoor ik onderweg dan ook aardig wat moeilijkheden verwacht. Op de terugreis zou ik jammer genoeg gelijk krijgen, op een hoogst onverwachte manier dan nog wel.
Onze eerste trein, zijnde IR c 2931 (Bilzen 09:52 – Hasselt 10:04), doet het gelukkig nog redelijk stipt. We worden op tijd opgepikt door AM B 375, maar door de krappe dienstregeling arriveren we een tweetal minuten te laat in Hasselt.
Dat brengt onze aansluiting met IC E 1532 (Hasselt 10:07 – Leuven 11:00), die vertrekt vanop het nevenliggende perronspoor, echter niet in gevaar. We zitten in de vijfledige M6-stam achter loc 2754, die vanaf Landen geassisteerd zou worden door deze van de 2757. In Alken moeten we enkele minuten wachten op een rijkelijk vertraagde IC E 1507, die het enkelsporige baanvak bezet houdt. Tel daar nog eens 4 minuten extra oponthoud bij (enkelspoor ten gevolge van werkzaamheden net voorbij Tienen), en dan weet je dat onze overstap in Leuven danig in het gedrang komt. We zouden natuurlijk ook tot Brussel kunnen blijven zitten, maar het zou toch zonde zijn om dat ommetje langs de luchthaven te moeten laten schieten.
En dus spoeden we ons bij aankomst in Leuven naar het zijspoortje A, waar de TBG van IR j 3732 (Leuven 11:09 – Mons 11:41) echter nog geen aanstalten maakt om te vertrekken. Uiteindelijk blijkt dat we wachten op de L-trein uit Antwerpen, die ruim een kwartier te laat aankomt. Door de ruime keertijd te Brussel-Nationaal-Luchthaven is de vertraging al snel verdwenen, en dat zal zo blijven tot in Mons.
Na een bezoek aan de binnenstad besluiten we in de late namiddag nog even naar Les Grands Prés te gaan, het moderne winkelcomplex net buiten het centrum dat op een druilerige dag als vandaag (figuurlijk) overspoeld wordt. Met behulp van een wegenplannetje kunnen we er makkelijk te voet naartoe, al is het een weinig aangename wandeling langs o.a. een drukke rijksweg. Daarom besluiten we op de terugweg toch maar gebruik te maken van één van de gratis stadsbusjes: een overvolle Mercedes Cito van de TEC Hainaut, meerbepaald de 3929 (met welgeteld 9 zitplaatsen), brengt ons in enkele minuten terug naar het NMBS-station van de Henegouwse hoofdstad. Een mooi initiatief, al zou het handig zijn als men aan de haltes de dienstregeling uithing, zodat je niet op goed geluk moet staan wachten totdat er een busje passeert.
De terugreis per trein wordt vandaag in stijl ingezet, en daarmee doel ik op de oerdegelijke AM 191 die L 4188 (Mons 18:24 – Ath 18:54) verzekert. Wist je trouwens dat deze verbinding in het weekend technisch gekoppeld is aan de L-trein uit Charleroi? Op die manier wordt een verspilling van materieel ten gevolge van de lange keertijd te Mons vermeden. Onderweg moeten we in Jurbise even wachten op een vertraagde IR j, en dat verklaart waarom we een drietal minuten te laat aankomen in Ath. Dit is in het weekend één van de eerder zeldzame stations waar álle aansluitingen perfect gerealiseerd zijn: niet te lang, noch angstvallig krap, met voor mij net voldoende tijd om tijdens het overstappen een paar foto’s nemen.
Even later nemen we plaats in één van de 8 M4-rijtuigen van IC H 1918 (Ath 19:03 – Brussel-Noord 19:48), geduwd door loc 2103. Initieel verloopt de rit dan wel verloopt vlotjes (afgezien van een defecte deur waarvan de zoemer niet te stillen is), maar het kan snel verkeren: in Edingen worden alle reizigers door de TBG verzocht om de trein te onmiddellijk te verlaten… wegens een bommelding! De ontruiming verloopt snel en zonder al te veel paniek. We worden eerst opgevangen in de container die het stationsgebouw vervangt, maar even later moeten we voor alle veiligheid buiten het station (in de regen) gaan staan. De politie is snel ter plaatse, evenals een verantwoordelijke van Infrabel, en de trein wordt helemaal doorzocht door de bevoegde diensten. Geen enkele trein mag Edingen nog binnenrijden, en er wordt dan ook over nagedacht om vervangbussen op te trommelen. Een dronkaard wil daar niet op wachten en moeit zich in het hele gebeuren, maar wordt door de agenten al gauw de mond gesnoerd. Na een klein uurtje blijkt de situatie veilig genoeg te zijn om met dezelfde stam verder te rijden. De trein wordt beperkt tot Brussel-Zuid (opdat de terugrit richting Moeskroen zonder al te veel vertraging kan worden aangevat), waar we uiteindelijk met 58 minuten vertraging aankomen. Veel maakt het allemaal niet meer uit; mijn oorspronkelijke plan is toch al lang in het water gevallen. Het was namelijk de bedoeling om hier IC A 518 (Brussel-Zuid 19:57 – Liège-Guillemins 21:00) te nemen, en van daaruit met IR c 2943 naar Bilzen te sporen. Gelukkig realiseer ik me tijdig dat we deze reisweg niet gewoon een uurtje later kunnen afleggen, aangezien er te Liège-Guillemins in het weekend na 21u08 geen enkele trein nog naar Bilzen rijdt. En dan durft men elders klagen over gebrek aan treinen na middernacht! We zijn dus verplicht om van het vervolg van deze terugreis een variatieloze kopie van de heenrit te maken: met de IC E tot Hasselt, en van daaruit verder naar Bilzen. Tot overmaat van ramp is IC E 1519 enkele minuten vóór onze aankomst te Brussel-Zuid vertrokken, zodat we noodgedwongen een wachttijd van bijna een uur voor de boeg hebben in Sam’s Café, waar we een (net iets te hete) chocomelk geserveerd krijgen.
Het zijn dezelfde 2 M6-stammen als vanochtend die ons nu vervoeren als IC E 1520 (Brussel-Zuid 21:30 – Hasselt 22:55). Eén van de gangen wordt bezet door een abnormaal luidruchtige bende, al zijn ze blijkbaar nog net nuchter genoeg om te Landen van treindeel te kunnen wisselen. Na de ontkoppeling duiken er daar echter problemen op in het voorste treindeel, waardoor ons geen andere keuze rest dan toe te kijken hoe de vertraging oploopt. Na een wel erg lange stiltand kunnen we alsnog vertrekken, zij het met een vertraging van 9 minuten. Voor onze aankomst in Hasselt zouden er daar nog 2 bijkomen.
Theoretisch hoeven we ons echter niet te verontrusten over de overstap op IR c 2921 (Hasselt 22:58 – Bilzen 23:10); deze laatste trein van de dag moet immers tot een half uur wachten op aansluiting. In realiteit loopt de spanning echter hoog op, en het is dan ook een hele opluchting als AM B 375 ons nog braaf staat op te wachten in Hasselt. Dit is hetzelfde motorstel als vanochtend, en daarom zoeken we nog even naar de paraplu die we 13 uur geleden hierin domweg hebben laten liggen. Uiteraard is dat het extremum van ijdele hoop, en dus stellen we ons maar tevreden met het feit dat we nog zijn thuisgeraakt (aankomst in Bilzen om 23u22, oftewel anderhalf uur later dan oorspronkelijk gepland), hetgeen gezien de omstandigheden geen evidentie was.
Groeten,