Infrabel lanceert veiligheidscampagne

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Presario

Infrabel lanceert veiligheidscampagne

Bericht door Presario »

www.standaard.be schreef:Infrabel, de infrastructuurbeheerder van de Belgische spoorwegen, lanceert een nieuwe campagne om ongevallen bij spoorwegovergangen of in stations te voorkomen. In 2008 vonden op het Belgische spoornet nog 70 ongevallen plaats, waarvan er 28 een dodelijke afloop kenden.

51 maal gebeurde er een ongeval aan een spoorweg, waarbij er 12 doden vielen, en 19 maal was er een ongeval in een station of stopplaats en daar lieten 16 mensen het leven.

"Het grootste deel van die ongevallen gebeuren omdat mensen de verkeersregels niet naleven, de signalisatie niet respecteren en omdat ze gehaast en/of onvoorzichtig zijn", zegt Luc Lallemand, algemeen directeur van Infrabel.

"De zwakke weggebruikers zoals voetgangers en fietsers lopen daarenboven nog eens het grootste risico als ze een overweg oversteken."

Infrabel investeert jaarlijks 15 miljoen euro in de veiligheid van overwegen en heeft in de laatste vijf jaar al 143 overwegen kunnen wegwerken. Aan de overblijvende 1.929 overwegen wordt de veiligheid verhoogd maar tegelijkertijd wil de infrastructuurbeheerder de treinreiziger en weggebruiker van de risico's bewustmaken.

Daarom begint maandag een campagne die een maand lang zal duren. Enerzijds zal Infrabel aan 50 frequent gebruikte overwegen en in de 545 stations en stopplaatsen brochures uitdelen en komt er een affiche met de slogan "Zet een voet op het spoor en kijk de dood in de ogen. Het grootste gevaar zien we niet komen."

Tegelijk zullen op de belangrijkste televisiezenders twee spots te zien zijn. Die tonen hoe een voetganger in een station en een gezinswagen aan een overweg gegrepen worden als ze onvoorzichtig de sporen oversteken.

"Vergeet niet", voegt Luc Lallemand er nog aan toe, "tussen het moment dat je de trein hoort en dat hij voorbijrijdt, gaan er slechts drie seconden. Dat is een héél korte tijd om risico's te nemen."
Filmpje te zien op volgende link
http://www.standaard.be/video/videoPlay ... oId=119351
Trammist

Re: Infrabel lanceert veiligheidscampagne

Bericht door Trammist »

Zeer goed filmpje. Helaas blijven er héél veel domme mensen op deze wereld...
Stijn014

Bericht door Stijn014 »

en vandaag rijdt er dus een auto onder de trein op lijn 12.
13'erke

Bericht door 13'erke »

Stijn014 schreef:en vandaag rijdt er dus een auto onder de trein op lijn 12.
Als je het persbericht leest heeft dit evenwel iets te maken met het negeren van de signalisatie op een overweg. :roll:
Steven

Bericht door Steven »

inderdaad het ongeval op lijn 12 heeft te maken met een stuurfout van de bestuurder waardoor hij naast de overweg kwam te zitten. Daardoor kwam zijn auto vast te zitten.
timothy_Vermeulen

Bericht door timothy_Vermeulen »

ik weet of zie het niet, maar als je kijkt naar het laatste stukje van dat met de auto, het is precies of de AM96 maar 1 rijtuig heeft
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Trammist schreef:Zeer goed filmpje. Helaas blijven er héél veel domme mensen op deze wereld...
Dat noem ik natuurlijke selectie. Klinkt hard, is 't ook, maar 't is niet anders, vind ik.
rail s

Bericht door rail s »

Amai dat is echt keihard!
Hier gaat zeker reactie opkomen...
Dietrich

Bericht door Dietrich »

timothy_Vermeulen schreef:ik weet of zie het niet, maar als je kijkt naar het laatste stukje van dat met de auto, het is precies of de AM96 maar 1 rijtuig heeft
Inderdaad, misschien een geheim ontwerp van de NMBS voor nieuwe stelletjes. :mrgreen:
Steven

Bericht door Steven »

Dietrich schreef:
timothy_Vermeulen schreef:ik weet of zie het niet, maar als je kijkt naar het laatste stukje van dat met de auto, het is precies of de AM96 maar 1 rijtuig heeft
Inderdaad, misschien een geheim ontwerp van de NMBS voor nieuwe stelletjes. :mrgreen:
door infrabel aan het publiek voorgesteld zeker :mrgreen:
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Het prototype leek op niks en dus hebben ze die maar gebruikt om een auto aan te rijden in een reclamespot van Infrabel. :P :D
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

Laat ons hopen dat de filmpjes tot nadenken stemmen. Ik zie in Gent-Sint-Pieters iedere dag mensen over de sporen lopen.

Maar even offtopic: als 'in het echt' een ongeval zoals op de filmpjes gebeurd. Moet de NMBS dan een schadevergoeding betalen en wie vergoed de eventuele schade aan de treinen?
Hobbes

Bericht door Hobbes »

Gaat niets uithalen, iedereen doet maar op, is de mentaliteit van de meeste mensen.
Ik zie het elke dag, ik tromp daar zelfs niet meer voor.
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Ook op SCM zien we elk weekend opnieuw automobilisten die de overwegen negeren, mensen die langs de sporen wandelen...

Het ligt misschien aan mij, maar als ik weer eens iemand over onze sporen zie lopen, denk ik altijd:
'Er moet nu eens een trein aankomen. Als je dan probeert weg te geraken, val je en breek je je been waardoor je niet meer weggeraakt.' Ook al rijden we maar 30, je maakt geen schijn van kans dan...

Jammer dat het met zo'n filmpjes moet. Maar of iets anders nog werkt :?

BDJ
LML

Bericht door LML »

Dat is geen AM96, dat is een losgelopen I11-rijtuig... :wink:

Filmpje is wel klaar en duidelijk. Ik hoop dat er vanaf nu duidelijk beseft wordt dat zowel een station/stopplaats (met lage perronboorden) als een overweg geen speelgebied is. Om dan misschien (een beetje cru, maar is de volle waarheid) te eindigen tussen 6 planken...
Die rood-witte lichten aan een overweg is geen Kerstverlichting en de slagbomen zijn geen doolhof...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Plaats reactie