Memor vs. ATB
Geplaatst: 30 mar 2009, 22:34
Ik zit met wat vraagjes over de beveiligingssystemen... in Nederland is er het welbekende ATB-systeem in gebruik, wat is ingevoerd na de treinramp bij Harmelen. Boven snelheden van 40 km/h dwingt ATB veiligheid af, door een te hard rijdende trein bijvoorbeeld af te remmen of een snelremming uit te laten voeren.
Door de snelheidstrappen waarmee ATB werkt, zal het systeem me afremmen tot bijvoorbeeld 60 km/h. Ik moet dan hiermee blijven rijden tot een volgend groen sein. Als ik met 140 voorbij een rood sein rijd in Nederland, zou ATB ingrijpen en onmiddelijk een snelremming uitvoeren.
In België is het gangbare systeem Memor (crocodile)... wat ik van Wikipedia begrijp is dit systeem heel wat eenvoudiger: het grijpt alleen in bij een geel sein. Als ik een machinist zou zijn, en een geel sein zou passeren en zou kwiteren, zou ik gewoon door kunnen rijden en met 130 km/h door een rood sein kunnen rijden zonder dat het beveiligingssysteem ingrijpt.
Kan iemand mij uitleggen of mijn idee over beide systemen klopt en zo ja, waarom dat Memor zo simpel is? Zijn er aanvullende beveiligingssystemen die eenzelfde rol vervullen als wat ATB doet, of ligt de veiligheid veel meer bij de machinist? Ik vind het namelijk raar dat zo'n simpel systeem de veiligheid van een heel spoorwegnetwerk draagt. Als je met 140 door een rood sein kunt zonder gevolgen kun je heel veel schade aanrichten...
Stel dat een treinbestuurder een hartaanval krijgt terwijl hij in zijn cabine zit, en hij is net een geel sein gepasseerd. Hij heeft gekwiteerd en zijn snelheid aangepast, maar daarna krijgt hij een hartaanval. Het volgende sein is rood en blijft dat, omdat een Break kapot staat op dat baanvak. De trein passeert het sein. De treindienstleiding probeert de machinist te bereiken om hem te waarschuwen, maar dit mislukt. De machinist kan niet reageren en de trein blijft dus doorrijden... en de Bx wordt zo achterin de Break geparkeerd.
Is deze situatie mogelijk? Stel dat dit zou gebeuren, zijn er dan veiligheidssystemen* aanwezig op het Belgische spoorwegnetwerk die dit kunnen voorkomen, zoals ATB een remming zou kunnen forceren bij het voorbijgaan van een rood sein?
*Het dodemanssysteem is natuurlijk een goede, maar ik weet hier de werking in België niet van. Is dit een intermitterende dodeman, zodat iedere minuut een actie moet worden verricht? Of is het voldoende om deze ingedrukt te blijven houden?
Linkjes:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Memor
http://nl.wikipedia.org/wiki/ATB-EG
Door de snelheidstrappen waarmee ATB werkt, zal het systeem me afremmen tot bijvoorbeeld 60 km/h. Ik moet dan hiermee blijven rijden tot een volgend groen sein. Als ik met 140 voorbij een rood sein rijd in Nederland, zou ATB ingrijpen en onmiddelijk een snelremming uitvoeren.
In België is het gangbare systeem Memor (crocodile)... wat ik van Wikipedia begrijp is dit systeem heel wat eenvoudiger: het grijpt alleen in bij een geel sein. Als ik een machinist zou zijn, en een geel sein zou passeren en zou kwiteren, zou ik gewoon door kunnen rijden en met 130 km/h door een rood sein kunnen rijden zonder dat het beveiligingssysteem ingrijpt.
Kan iemand mij uitleggen of mijn idee over beide systemen klopt en zo ja, waarom dat Memor zo simpel is? Zijn er aanvullende beveiligingssystemen die eenzelfde rol vervullen als wat ATB doet, of ligt de veiligheid veel meer bij de machinist? Ik vind het namelijk raar dat zo'n simpel systeem de veiligheid van een heel spoorwegnetwerk draagt. Als je met 140 door een rood sein kunt zonder gevolgen kun je heel veel schade aanrichten...
Stel dat een treinbestuurder een hartaanval krijgt terwijl hij in zijn cabine zit, en hij is net een geel sein gepasseerd. Hij heeft gekwiteerd en zijn snelheid aangepast, maar daarna krijgt hij een hartaanval. Het volgende sein is rood en blijft dat, omdat een Break kapot staat op dat baanvak. De trein passeert het sein. De treindienstleiding probeert de machinist te bereiken om hem te waarschuwen, maar dit mislukt. De machinist kan niet reageren en de trein blijft dus doorrijden... en de Bx wordt zo achterin de Break geparkeerd.
Is deze situatie mogelijk? Stel dat dit zou gebeuren, zijn er dan veiligheidssystemen* aanwezig op het Belgische spoorwegnetwerk die dit kunnen voorkomen, zoals ATB een remming zou kunnen forceren bij het voorbijgaan van een rood sein?
*Het dodemanssysteem is natuurlijk een goede, maar ik weet hier de werking in België niet van. Is dit een intermitterende dodeman, zodat iedere minuut een actie moet worden verricht? Of is het voldoende om deze ingedrukt te blijven houden?
Linkjes:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Memor
http://nl.wikipedia.org/wiki/ATB-EG