Roestrijden (.nl)
Roestrijden (.nl)
Geachte lezer,
In Nederland heb ik het initiatief genomen om een bemiddelingsbureau te vormen tussen de profesionele rail-aannemerij en de (museale-) materieeleigenaren.
Hieruit is de Stichting Roestrijden.nl ontstaan.
Roestrijden.nl zet zich in om roestrijd maatregelen door museummaterieel in plaats van commercieel werktreinmaterieel uit te laten voeren.
Enerzijds levert dit geld op voor de musea, anderzijds geeft dit de aannemer ruimte in zijn materieelbestand, maar vooral ruimte in zijn planning tijdens werkzaamheden.
De netto winst die wordt opgedaan door Roestrijden.nl wordt verdeeld en als donatie geschonken aan overige museum-restauratieprojecten.
Mijn vraag aan jullie:
Zou een dergelijk initiatief ook in België van de grond kunnen komen?
Roestrijden.be klinkt ook niet zo gek...
Met vriendelijke groeten,
Jeroen Mooij
http://www.roestrijden.nl
In Nederland heb ik het initiatief genomen om een bemiddelingsbureau te vormen tussen de profesionele rail-aannemerij en de (museale-) materieeleigenaren.
Hieruit is de Stichting Roestrijden.nl ontstaan.
Roestrijden.nl zet zich in om roestrijd maatregelen door museummaterieel in plaats van commercieel werktreinmaterieel uit te laten voeren.
Enerzijds levert dit geld op voor de musea, anderzijds geeft dit de aannemer ruimte in zijn materieelbestand, maar vooral ruimte in zijn planning tijdens werkzaamheden.
De netto winst die wordt opgedaan door Roestrijden.nl wordt verdeeld en als donatie geschonken aan overige museum-restauratieprojecten.
Mijn vraag aan jullie:
Zou een dergelijk initiatief ook in België van de grond kunnen komen?
Roestrijden.be klinkt ook niet zo gek...
Met vriendelijke groeten,
Jeroen Mooij
http://www.roestrijden.nl
Re: Roestrijden (.nl)
Dat vin ik een heel goed idee.
Zo kunnen we eindelijk nog eens museumtreinen in gewone diensten zien meerijden.
Zo kunnen we eindelijk nog eens museumtreinen in gewone diensten zien meerijden.
Re: Roestrijden (.nl)
Vooruitlopend op het ja dan nee nuttig zijn van het Roestrijden in Belgie heb ik alvast de naam RoestRijden.be vastgelegd.
Mochten er lieden zijn die gelijk wild enthousiast geworden zijn van het geopperde idee: geneer je niet en maak je bekend met een pb
Met vriendelijke groeten,
Jeroen Mooij
Mochten er lieden zijn die gelijk wild enthousiast geworden zijn van het geopperde idee: geneer je niet en maak je bekend met een pb
Met vriendelijke groeten,
Jeroen Mooij
Re: Roestrijden (.nl)
Ten eerste: een fantastisch idee
Ten tweede: moeilijk te realiseren
er is namelijk een groot verschil in onderhoud en spoorvernieuwingen tussen België en Nederland. In Nederland wordt het grootste deel van de werken uitgevoerd door spooraannemers genre strukton, BAM die de organisatie zelf doen en zelf voor werflocomotieven, kranen, mensen enzo zorgen. In België treedt Infrabel (de infrastructuurbeheerder) op als hoofdaannemer, zij zorgt voor de ondersteuning en een deel van de eigenlijke werken wordt uitbesteed of zelf uitgevoerd. In België hebben aannemers geen eigen vloot locomotieven of wagons.
U project heeft alleen kans op slagen als je binnenraakt bij Iinfrabel.

Ten tweede: moeilijk te realiseren

er is namelijk een groot verschil in onderhoud en spoorvernieuwingen tussen België en Nederland. In Nederland wordt het grootste deel van de werken uitgevoerd door spooraannemers genre strukton, BAM die de organisatie zelf doen en zelf voor werflocomotieven, kranen, mensen enzo zorgen. In België treedt Infrabel (de infrastructuurbeheerder) op als hoofdaannemer, zij zorgt voor de ondersteuning en een deel van de eigenlijke werken wordt uitbesteed of zelf uitgevoerd. In België hebben aannemers geen eigen vloot locomotieven of wagons.
U project heeft alleen kans op slagen als je binnenraakt bij Iinfrabel.
Re: Roestrijden (.nl)
reizegers willen confortabler vervoerd worden, ze klagen nu al dat de klasiekjes nog steeds in dienst zijn, dus voor treinfreaks enzo is dit een heel goed idee, maar niet voor de doorsnee pendelaar volgens mij
greetz 2302
greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Roestrijden (.nl)
rail s schreef:Ten eerste: een fantastisch idee![]()
Ten tweede: moeilijk te realiseren![]()
er is namelijk een groot verschil in onderhoud en spoorvernieuwingen tussen België en Nederland. In Nederland wordt het grootste deel van de werken uitgevoerd door spooraannemers genre strukton, BAM die de organisatie zelf doen en zelf voor werflocomotieven, kranen, mensen enzo zorgen. In België treedt Infrabel (de infrastructuurbeheerder) op als hoofdaannemer, zij zorgt voor de ondersteuning en een deel van de eigenlijke werken wordt uitbesteed of zelf uitgevoerd. In België hebben aannemers geen eigen vloot locomotieven of wagons.
U project heeft alleen kans op slagen als je binnenraakt bij Iinfrabel.
Dat vermoeden had ik al.
Maar goed, ook zij kampen neem ik aan met een te strakke planning gedurende een buitendienststelling.
en juist dat is nu het punt waarop de Nederlandse aannemers het voordeel van roestrijden.nl zien.
(naast het uitbesteden van een non-core business activiteit wat het roestrijden voor een aannemer/infrabeheerder is)
Re: Roestrijden (.nl)
Lees eerst waar het over gaat, het gaat niet over commerciële ritten maar ritten die anders door werktreinen worden uitgevoerd met het oog op ontroesten van rails en wissels.HLE 2302 schreef:reizegers willen confortabler vervoerd worden, ze klagen nu al dat de klasiekjes nog steeds in dienst zijn, dus voor treinfreaks enzo is dit een heel goed idee, maar niet voor de doorsnee pendelaar volgens mij
greetz 2302
Re: Roestrijden (.nl)
Dietrich schreef:Lees eerst waar het over gaat, het gaat niet over commerciële ritten maar ritten die anders door werktreinen worden uitgevoerd met het oog op ontroesten van rails en wissels.HLE 2302 schreef:reizegers willen confortabler vervoerd worden, ze klagen nu al dat de klasiekjes nog steeds in dienst zijn, dus voor treinfreaks enzo is dit een heel goed idee, maar niet voor de doorsnee pendelaar volgens mij
greetz 2302
Hij heeft niet helemaal ongelijk.
Het is al eens voorgekomen dat er een aantal pas afgestudeerde collega's van ingenieursbureau's zijn meegereden.
Deze "couveuse-ingenieurs" hebben als ze van de universiteit komen vaak totaal geen idee hoe het werk op en aan het spoor in elkaar steekt.
Het meerijden op een "werktrein" met voldoende zitfaciliteiten geeft hun een uitgelezen kans om van dichtbij met spoorwerken in aanraking te komen zonder tot last te zijn of in een onveilige situatie terecht te komen.
Zo heeft het oude materieel ook nog een educatieve functie.
Voor de spoorfotografen hebben we de zogenaamde "Roestrijden.nl-hotline" in het leven geroepen.
Fotografen kunnen ons naar believen opbellen met de vraag wat onze exacte locatie en rijrichting is binnen de spoorwerken.
Met vriendelijke groeten,
Jeroen Mooij
Roestrijden.nl
Re: Roestrijden (.nl)
Dat is niet hetzelfde als museummateriaal dat wordt ingezet voor de normale dienstregeling. 
Aangezien er geen gewone reizigers/pendelaars meerijden kunnen deze ook niet klagen over de leeftijd of "gebrek" aan comfort.

Aangezien er geen gewone reizigers/pendelaars meerijden kunnen deze ook niet klagen over de leeftijd of "gebrek" aan comfort.
Re: Roestrijden (.nl)
A dacht dat die ook gewoon ingezet werden in gewone dienstregeling.Dietrich schreef:Lees eerst waar het over gaat, het gaat niet over commerciële ritten maar ritten die anders door werktreinen worden uitgevoerd met het oog op ontroesten van rails en wissels.HLE 2302 schreef:reizegers willen confortabler vervoerd worden, ze klagen nu al dat de klasiekjes nog steeds in dienst zijn, dus voor treinfreaks enzo is dit een heel goed idee, maar niet voor de doorsnee pendelaar volgens mij
greetz 2302
De locomotieven kunnen daar toch voor gebruikt worden vb terug wat HLD's ipv mw41 en met m4 ofzo?
Ma wat bedoel je met oog op ontroesten van de rails en wissels.
Re: Roestrijden (.nl)
Elk spoor/wissel moet eens in de zoveel uren bereden worden om te erge roestvorming tegen te gaan. Hiervoor is al een uitleg gegeven een paar weken terug ergens op dit forum.
Re: Roestrijden (.nl)
aja, nu snap ik wat er bedoeld wordt, ik dacht dat het de bedoeling was om terug gewone ritten te gaan afleggen met museum matrieel, bv. een bolle neus met m2's en dergelijke
greetz 2302
greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Roestrijden (.nl)
En dan gaan die museumtreinen dan doen gewoon overal rondrijden waar er niet veel wordt gereden?Dietrich schreef:Elk spoor/wissel moet eens in de zoveel uren bereden worden om te erge roestvorming tegen te gaan. Hiervoor is al een uitleg gegeven een paar weken terug ergens op dit forum.
Re: Roestrijden (.nl)
Tijd voor wat toelichting:
Zoals gezegd dient elk spoor bereden te worden om roestvorming te beperken.
Roest heeft een isolerende werking en dus komt de treindetectie in gevaar als er lange(re) tijd niet gereden is.
Als nu een bepaald spoor gedurende een weekend buiten dienst is gelegd omdat er aan het spoor wordt gewerkt dan is de eerste trein van de maandagochtend er niet zeker van dat hij wordt gezien door elke overweg.
Met als gevolg dat een overweg niet neer gaat als deze trein eraan komt.
Dit is (een van) de reden waarom er dient te worden roestgereden.
Weer terug naar die buitendienststelling in een weekend.
Iedereen weet dat er nooit tijd genoeg is tussen de laatste trein van vrijdagavond en de eerste trein van maandagochten en dat alles onder grote tijdsdruk gerealiseerd moet worden.
Het roestrijden komt dan vaak als allerlaatste aan de beurt.
Maar: iedere overweg moet stapvoets benaderd worden vanwege de genoemde mogelijke detectieproblemen.
Waarom dan niet dit roestrijden door een derde partij (een museumtrein) te laten uitvoeren nog tijdens de uitvoer van alle werkzaamheden.
Een museumtrein heeft lagere exploitatiekosten (want geen afschrijving) en heeft tijd genoeg.
De aanneemsom aan de opdrachtgever is gelijk die van een commerciele roestrijdtrein dus is er geen sprake van valse concurrentie.
In Nederland regelt Roestrijden.nl dat van een deel van de netto opbrengsten wordt opgesplitst en als donatie wordt geschonken aan overige museumpartijen.
Op deze manier helpen de museumpartijen elkaar een handje en heeft de infrabeheerder en aannemerij baat bij het oude materieel.
En ziedaar het concept van Roestrijden.nl (of Roestrijden.be zo je wilt)
Kijk voor meer uitleg en een schema op www.roestrijden.nl.
Met vriendelijke groeten,
Jeroen Mooij
Roestrijden.nl
Zoals gezegd dient elk spoor bereden te worden om roestvorming te beperken.
Roest heeft een isolerende werking en dus komt de treindetectie in gevaar als er lange(re) tijd niet gereden is.
Als nu een bepaald spoor gedurende een weekend buiten dienst is gelegd omdat er aan het spoor wordt gewerkt dan is de eerste trein van de maandagochtend er niet zeker van dat hij wordt gezien door elke overweg.
Met als gevolg dat een overweg niet neer gaat als deze trein eraan komt.
Dit is (een van) de reden waarom er dient te worden roestgereden.
Weer terug naar die buitendienststelling in een weekend.
Iedereen weet dat er nooit tijd genoeg is tussen de laatste trein van vrijdagavond en de eerste trein van maandagochten en dat alles onder grote tijdsdruk gerealiseerd moet worden.
Het roestrijden komt dan vaak als allerlaatste aan de beurt.
Maar: iedere overweg moet stapvoets benaderd worden vanwege de genoemde mogelijke detectieproblemen.
Waarom dan niet dit roestrijden door een derde partij (een museumtrein) te laten uitvoeren nog tijdens de uitvoer van alle werkzaamheden.
Een museumtrein heeft lagere exploitatiekosten (want geen afschrijving) en heeft tijd genoeg.
De aanneemsom aan de opdrachtgever is gelijk die van een commerciele roestrijdtrein dus is er geen sprake van valse concurrentie.
In Nederland regelt Roestrijden.nl dat van een deel van de netto opbrengsten wordt opgesplitst en als donatie wordt geschonken aan overige museumpartijen.
Op deze manier helpen de museumpartijen elkaar een handje en heeft de infrabeheerder en aannemerij baat bij het oude materieel.
En ziedaar het concept van Roestrijden.nl (of Roestrijden.be zo je wilt)
Kijk voor meer uitleg en een schema op www.roestrijden.nl.
Met vriendelijke groeten,
Jeroen Mooij
Roestrijden.nl
Re: Roestrijden (.nl)
Prachtig idee...maar hoeveel groepen beschikken in Belgie over een museumtrein(lok) ??? 1 of 2 ?Roestrijden.nl schreef: Waarom dan niet dit roestrijden door een derde partij (een museumtrein) te laten uitvoeren nog tijdens de uitvoer van alle werkzaamheden.
Een museumtrein heeft lagere exploitatiekosten (want geen afschrijving) en heeft tijd genoeg.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide