Pagina 1 van 1

15 april 2009 (Bousval)

Geplaatst: 16 apr 2009, 15:22
door overweg13
Dag

Een historische dag wordt het, want we maken de vijfde uitstap van deze allerlaatste Paasvakantie uit mijn onderwijscarrière. Gedaan met het samenproppen van vijf uitstappen in deze korte veertien dagen, zoals dat al vele jaren onze gewoonte was. Nu ja, de laatste jaren hoefden het er niet meteen vijf te zijn, dat stamt nog uit de tijd dat de NMBS toeristische abonnementen verkocht waarmee je 5 dagen onbeperkt kon reizen in een periode van 14 (later 16) dagen. We groepeerden dan de "verre" uitstappen in Paas- en zomervakantie, vandaar. Het was dan altijd hopen op 5 dagen goed weer in deze wispelturige lentedagen, en dat kon wel eens tegenvallen. Ook nu leek het er bij het begin van de vakantie op dat het weer roet in het eten zou strooien, en we hadden onze planning al bijgesteld naar 3 of 4, edoch, we stappen vandaag voor de vijfde maal, en dat bij bijna zomerse temperaturen en onder een koesterend zonnetje. Bousval wordt het, dat de dag voordien blijkbaar zwaar geteisterd werd door de hevige neerslag uit een eerste warmteonweer - wat zijn ze vroeg - en ook vandaag is het zaak om vroeg thuis te zijn, voor het hemelgeweld losbreekt. Het wordt dan ook een korte voormiddagwandeling van nog geen 8 kilometer, die van de Baillerie, die terug te vinden is op de NGI-wandelkaart van Genappe.
Kort maar krachtig kun je wel zeggen van deze wandeling: een stemmig begin- en eindpunt aan de kerk van Bousval (met het hele gamma populaire heiligen), en dan een afwisseling van holle wegen door of rakelings naast de stukjes bos en onverharde veldwegen op de hoogvlakte die hier voor de kenners tussen de lijnen 140 en 141 ligt, of tussen de Dyle en de Thyle. Lijn 141 (die vroeger Ottignies - eigenlijk Court-Saint-Etienne - en Manage verbond) is verworden tot een troosteloos geasfalteerd fietspad, dat ook wandelaars zou moeten aantrekken. De wandeling maakt er gelukkig geen gebruik van. Toch ligt de TWQ met 64 % behoorlijk hoog. Vaker hebben we al vastgesteld dat korte, goed uitgekiende luswandelingen erg kunnen meevallen. Zo ook vandaag.

De planner heeft ons op een minder geïnspireerd moment een verbinding voorgesteld via Diesdelle, waar we zouden overstappen op een bus van de TEC, richting Charleroi en dan in Genappe op de bus van lijn 19, maar dat leek me een vrij hachelijke onderneming, temeer omdat er eigenlijk een gemakkelijke (wel langere) verbinding mogelijk was met maar 1 overstap. Die danken we aan de rechtstreekse verbinding tussen Halle en Ottignies met de IR l (tussen Binche en Louvain-la-Neuve). Om 9:09 nemen we IR 3908 (ms 802); de trein rijdt met 7 minuten vertraging, en dat zal ook zo blijven tot Ottignies (10:09 + 6). Dat er geen minuutje af gaat, is vooral te wijten aan de drukte van jewelste in deze trein: het goede weer heeft ook heel wat Walibigangers aangetrokken, en dat uit zich al vanaf Brussel-Zuid. Hoeft het gezegd dat we met het extraatje dat we aan ons eersteklasbiljet hebben gespendeerd, beter een trappist waren gaan drinken? Want in Brussel-Zuid doet de treinwachter nog wel een poging om reizigers naar tweede klasse te sturen, maar tegen de overmacht is geen kruid gewassen. Vanaf Etterbeek komen meer en meer specimina van het jonge volkje aangespoeld, en de treinwachter houdt zich vanaf dan op de achtergrond.
De vertraging is niet echt een probleem, want buslijn 19 rijdt zowat 3 keer per uur. We halen zelfs de voorziene bus (die van 10:20), die van Aribus bovendien een wachttijd van 3 minuten meekrijgt om aansluiting te geven met IC 2109, die ook met een vijftal minuten vertraging rijdt. Bij De Lijn gebruikt men een uurdienst al als excuus om niet te hoeven wachten op treinen in vertraging, bij de TEC is de mentaliteit al van oudsher anders; de chauffeurs wachten zelfs! Zo ook deze van ab6653 (een Renault R312 van zo'n 13 jaar oud), die ons ondanks de vertraging bij vertrek zoals voorzien om 10:37 aan de halte Bousval Gare afzet. Treinliefhebbers hoeven niet meteen naar het oude station van Bousval af te zakken, want daar blijft niets meer van over...

De terugrit gebeurt op dezelfde wijze: ab 6626 (zoals de 6653 van de nieuwe stelplaats Baulers, en van hetzelfde type) pikt ons om 13:23 op en brengt ons stipt naar Ottignies (13:40), waar ik aan het TEC-loketje meteen een aantal buskaarten koop van 20.00 EURO, luxe die je alleen bij de TEC Brabant-Wallon, Charleroi en Namur-Luxembourg hebt. Het maakt dat je kaartje wat minder snel op is, en dat je de chauffeur niet hoeft op te zadelen met de aanmaak van de kaarten. Bovendien kun je met een betaalkaart betalen, en dat kan nog altijd niet op bus of tram. Voor alle duidelijkheid: je kunt ze wel gebruiken bij de TEC's die deze handige dingen niet verkopen.
Ook nu hebben we met IR 3935 een rechtstreekse verbinding naar Halle. We laten IC 2134 van 13:47 dus maar rijden, die levert ons toch geen tijdwinst op. Deze trein wordt aangekondigd met een verminderde samenstelling, en inderdaad: i.p.v. de gewone 2 ms 96 rijdt één, weliswaar gemoderniseerd, klassiek tweetje binnen. Later zal ik vernemen dat in Habay (Abbay volgens De Morgen) een werknemer van de NMBS dodelijk geëlektrocuteerd is, en dat het verkeer op lijn 162 door dit drama in de knoop ligt. Hoe schrijf je hier nu een gepaste, respectvolle zin achter?
Onze IR (ms 813) rijdt stipt tot net voor Watermaal. We maken er vijf minuten vertraging, die in Brussel-Zuid opgelopen is tot 6. Het zou geen probleem mogen zijn om tussen Zuid en Halle wat vertraging in te lopen, maar dat is zonder block 7 in Halle gerekend. Vanaf Lot remt de trein af, zodat we uiteindelijk met een slakkengangetje met 7 minuten vertraging (14:51 + 7) aankomen in Halle. Je weet natuurlijk nooit echt wat de reden kan zijn voor deze hapering, maar mij begint het toch op te vallen hoe vaak treinen opgehouden worden tussen Lot en Halle (en hoe vaak seinen pas op het allerlaatste moment opengezet worden, zodat treinen al ergens in de velden moeten afremmen... - dat zie je als je in Halle op treinen naar Brussel staat te wachten.)
De hemel is nog altijd zo goed als wolkeloos; over 2 uur zal het klank- en lichtspel al opnieuw volop aan de gang zijn. Wij hebben er 5 wandelingen op zitten, zonder een druppel regen. Veel, veel geluk moet je hebben. En tot dat vijfde van de kijkers en luisteraars behoren die een wat ingewikkelder weerbericht wel begrijpen...

Een restant van de vroegere lijn 141: een erg fotogenieke brug:
Afbeelding

Re: 15 april 2009 (Bousval)

Geplaatst: 16 apr 2009, 16:48
door Molenbruch Y.
Dat er geen minuutje af gaat, is vooral te wijten aan de drukte van jewelste in deze trein: het goede weer heeft ook heel wat Walibigangers aangetrokken, en dat uit zich al vanaf Brussel-Zuid. Hoeft het gezegd dat we met het extraatje dat we aan ons eersteklasbiljet hebben gespendeerd, beter een trappist waren gaan drinken? Want in Brussel-Zuid doet de treinwachter nog wel een poging om reizigers naar tweede klasse te sturen, maar tegen de overmacht is geen kruid gewassen. Vanaf Etterbeek komen meer en meer specimina van het jonge volkje aangespoeld, en de treinwachter houdt zich vanaf dan op de achtergrond.
Dag Vic,

Ik wil zo'n gedrag (en dan doel ik zowel op onveroorloofd plaatsnemen in eerste klas als op overlast veroorzaken) geenszins goedpraten, maar ik denk wel dat de NMBS dit probleem van overbezetting zelf in de hand werkt. Hoe verklaart men immers dat er 's avonds (iets na 18u) wél een rechtstreekse ICT van Walibi naar Brussel rijdt (ter ontlasting van de reguliere treinen), terwijl er 's ochtends geen dergelijke rit ingelegd wordt om de reiziger naar het pretpark toe te brengen? Dat is, temeer door het aangename weer, toch gewoon om zulke situaties vragen? In een goed treinaanbod mag enige consequentie verwacht worden, en dat ontbreekt hier. Bovendien is de kans groot dat dit capaciteitsprobleem zich al de hele paasvakantie voordoet op die trein, en ik kan dus alleen maar vaststellen dat men daar blijkbaar geen oplossing voor kan/wil zoeken. Vanwaar het contrast met de vele EXT's die ingelegd worden richting kust?

Groeten,

Re: 15 april 2009 (Bousval)

Geplaatst: 16 apr 2009, 17:04
door overweg13
Molenbruch Y. schreef:
Ik wil zo'n gedrag (en dan doel ik zowel op onveroorloofd plaatsnemen in eerste klas als op overlast veroorzaken) geenszins goedpraten, maar ik denk wel dat de NMBS dit probleem van overbezetting zelf in de hand werkt. Hoe verklaart men immers dat er 's avonds (iets na 18u) wél een rechtstreekse ICT van Walibi naar Brussel rijdt (ter ontlasting van de reguliere treinen), terwijl er 's ochtends geen dergelijke rit ingelegd wordt om de reiziger naar het pretpark toe te brengen? Dat is, temeer door het aangename weer, toch gewoon om zulke situaties vragen? In een goed treinaanbod mag enige consequentie verwacht worden, en dat ontbreekt hier. Bovendien is de kans groot dat dit capaciteitsprobleem zich al de hele paasvakantie voordoet op die trein, en ik kan dus alleen maar vaststellen dat men daar blijkbaar geen oplossing voor kan/wil zoeken. Vanwaar het contrast met de vele EXT's die ingelegd worden richting kust?

Groeten,
Het probleem is natuurlijk dat deze vakantie (maar ook de Allerheiligen- en Vastenavondvakantie) pijlsnel aan toeristisch belang wint. In de toeristische periode (zeg dus maar de zomermaanden) rijdt deze trein al enkele jaren met 2 vierledige stellen, en ik heb nu gemerkt dat dit zeker geen overbodige luxe is. Overigens moet ik toegeven dat ik zelf verrast was door de toevloed aan reizigers: meestal zit ik tussen Brussel en Ottignies in de IC's (naar Jemelle, Libramont e.d.) en die zitten meestal ook al overvol. Ik had dus zeker niet vermoed dat de IR nu plots ook al vol zou zitten. Misschien heeft ook de vertraging van 7 minuten er iets mee te maken. Daardoor kwam de IR toch wel dicht voor de IC te zitten, en daardoor kiezen reizigers voor de eerst vertrekkende trein.
Als ik de halfvolle parking zie in Halle gedurende de 2 weken van de Paasvakantie dan vraag ik me af of van deze veertien dagen ook geen toeristische periode, met de aangepaste treindienst, gemaakt zou moeten worden. Het is het overwegen zeker waard. Al is de invoering van die toeristische dienst ook niet altijd een zegen, getuige de reacties die die elk jaar in de zomermaanden weer oproept van de mensen die wel gebruik willen maken van hun normale P-treinen.

Re: 15 april 2009 (Bousval)

Geplaatst: 16 apr 2009, 17:27
door Molenbruch Y.
Als ik de halfvolle parking zie in Halle gedurende de 2 weken van de Paasvakantie dan vraag ik me af of van deze veertien dagen ook geen toeristische periode, met de aangepaste treindienst, gemaakt zou moeten worden. Het is het overwegen zeker waard. Al is de invoering van die toeristische dienst ook niet altijd een zegen, getuige de reacties die die elk jaar in de zomermaanden weer oproept van de mensen die wel gebruik willen maken van hun normale P-treinen.
Dag,

Akkoord. Toch wel nog even het volgende: de toeristische periode (= rijperiode van de ICT's) is niet onlosmakelijk verbonden met de jaarlijkse vakantieperiode (= minder P-treinen). In de eerste en de laatste weken van de zomervakantie rijden er bv. toeristentreinen én piekuurtreinen.

Het punt dat ik wil aanhalen is gewoon het volgende: ik krijg de indruk dat men de laatste jaren de 'vaste' toeristische periode steeds meer inkort, en ter vervanging EXT's worden ingelegd op de momenten dat het eerder de NMBS dan de reiziger goed uitkomt.

Groeten,

Re: 15 april 2009 (Bousval)

Geplaatst: 16 apr 2009, 17:41
door overweg13
Molenbruch Y. schreef:
Het punt dat ik wil aanhalen is gewoon het volgende: ik krijg de indruk dat men de laatste jaren de 'vaste' toeristische periode steeds meer inkort, en ter vervanging EXT's worden ingelegd op de momenten dat het eerder de NMBS dan de reiziger goed uitkomt.

Groeten,
Dat de jaarlijkse vakantieperiode ingekort wordt, durf ik betwijfelen. Je hebt wel gelijk als je zegt dat men voor extratreinen opteert, eerder dan voor reguliere ICT's. De NMBS heeft dat enkele jaren geleden ingevoerd om te vermijden dat de ICT's in een slechte zomer zowat dagelijks leeg of nauwelijks gevuld rijden. Als ik het me goed herinner, zag men dat toen als een middel om wat te besparen op personeel, dat zo af en toe ook eens een vrije dag kon opnemen.
Overigens nog deze kanttekening: als weeramateur heb ik een vrij goed zicht op de dagen dat deze extra treinen ingezet worden. Ik moet zeggen dat de NMBS vrij snel is met het inzetten ervan: zelfs als er maar een kleine kans is op goed weer rijden deze treinen al.

Re: 15 april 2009 (Bousval)

Geplaatst: 16 apr 2009, 22:30
door Molenbruch Y.
Dag,
Dat de jaarlijkse vakantieperiode ingekort wordt, durf ik betwijfelen. Je hebt wel gelijk als je zegt dat men voor extratreinen opteert, eerder dan voor reguliere ICT's. De NMBS heeft dat enkele jaren geleden ingevoerd om te vermijden dat de ICT's in een slechte zomer zowat dagelijks leeg of nauwelijks gevuld rijden. Als ik het me goed herinner, zag men dat toen als een middel om wat te besparen op personeel, dat zo af en toe ook eens een vrije dag kon opnemen.
Zie hier enkele voorbeelden van het verminderde toeristisch aanbod richting kust:
* tot een aantal jaar geleden werden een aantal treinen (bv. op de IC K-verbinding) van mei t/m eind september verlengd, tegenwoordig is dat niet meer het geval.
* vroeger reden de ICT-treinen ook op TTB-dag, hetgeen bij de laatste edities niet meer het geval was.

Ik begrijp uiteraard het argument dat men nog weinig gemotiveerd is om ICT-treinen, die sowieso al erg verlieslatend zijn, in te leggen op druilerige dagen. Toch heeft het huidige systeem ook z'n nadelen: de ingelegde EXT's worden niet ten volle benut omdat de reizigers niet altijd op de hoogte zijn, het personeel weet pas kort op voorhand of het al dan niet moet werken en logischerwijs vallen die op te nemen vrije dagen op dagen met slecht weer, en de criteria voor het inleggen van EXT's blijven mijns inziens subjectief. Ik verwijs bv. naar 1 mei van vorig jaar: een prachtige namiddag aan de kust (met zelfs ideaal terrasjesweer tot na 20u), waarna er 's avonds een rit in een overvolle reguliere trein volgde (bij gebrek aan extra treinen).

Groeten,

Re: 15 april 2009 (Bousval)

Geplaatst: 16 apr 2009, 23:15
door overweg13
Molenbruch Y. schreef:Ik verwijs bv. naar 1 mei van vorig jaar: een prachtige namiddag aan de kust (met zelfs ideaal terrasjesweer tot na 20u), waarna er 's avonds een rit in een overvolle reguliere trein volgde (bij gebrek aan extra treinen).

Groeten,
Dan kom ik met mijn andere hobby op de proppen: op 1/5/2008 was de maximumtemperatuur in het centrum 14.7°. Er viel die dag 3.9 l/m², uit buien en onweer. Ik trek je woorden over het kustweer niet in twijfel, en ik herinner me evenmin de voorspellingen voor die dag, maar het lijkt er niet bepaald op dat de NMBS op die dag voor het goede weer extra treinen moest inleggen. (De kust heeft vaak een weretype dat sterk afwijkt van het binnenland.)
Maar het blijft natuurlijk een precaire zaak om zich op weersvoorspellingen te baseren voor het inleggen van treinen: soms is het beter dan voorspeld, soms slechter. Toch zijn ze in zo'n 80 % van de gevallen vrij nauwkeurig. Overigens zijn er enkele factoren die het aantal kustoeristen bepalen: de voorspelde maxima, het zonnetje op de weerkaart, en niet het minst het weer 's ochtends als de hele familie zich klaar moet maken voor de uitstap.
Om terug te komen op de voorbije woensdag: er was inderdaad een mooie lentedag voorspeld, met maxima tot 25° (zij het dan in de Limburgse Kempen), en dan zou men inderdaad sneller moeten kunnen inspelen op de toevloed aan reizigers. Hoe dat in de praktijk zou kunnen, is me niet meteen duidelijk, want het is toch wel iets meer dan het aankoppelen van een altijd en overal beschikbaar stel. (Bijkomende factor: het was de eerste en zowat enige goede dag, en dan komen de Walibisten in geconcentreerde gelederen.)

Re: 15 april 2009 (Bousval)

Geplaatst: 16 apr 2009, 23:20
door Trammist
overweg13 schreef: Een restant van de vroegere lijn 141: een erg fotogenieke brug:

http://i62.photobucket.com/albums/h98/o ... val023.jpg
Domme vraag misschien, maar reden de treinen vroeger over of onder die brug?

Re: 15 april 2009 (Bousval)

Geplaatst: 16 apr 2009, 23:44
door Dietrich
Aan de hoogte te zien denk ik erover. :)

Re: 15 april 2009 (Bousval)

Geplaatst: 17 apr 2009, 06:38
door overweg13
Dietrich schreef:Aan de hoogte te zien denk ik erover. :)
Juist...

Re: 15 april 2009 (Bousval)

Geplaatst: 17 apr 2009, 09:58
door Molenbruch Y.
Dan kom ik met mijn andere hobby op de proppen: op 1/5/2008 was de maximumtemperatuur in het centrum 14.7°. Er viel die dag 3.9 l/m², uit buien en onweer. Ik trek je woorden over het kustweer niet in twijfel, en ik herinner me evenmin de voorspellingen voor die dag, maar het lijkt er niet bepaald op dat de NMBS op die dag voor het goede weer extra treinen moest inleggen. (De kust heeft vaak een weretype dat sterk afwijkt van het binnenland.)
Maar het blijft natuurlijk een precaire zaak om zich op weersvoorspellingen te baseren voor het inleggen van treinen: soms is het beter dan voorspeld, soms slechter. Toch zijn ze in zo'n 80 % van de gevallen vrij nauwkeurig. Overigens zijn er enkele factoren die het aantal kustoeristen bepalen: de voorspelde maxima, het zonnetje op de weerkaart, en niet het minst het weer 's ochtends als de hele familie zich klaar moet maken voor de uitstap.
Dag,

Ik herinner me enerzijds inderdaad dat het toen in de loop van de ochtend/voormiddag redelijk hard geregend heeft, maar anderzijds was het mooie weer aan de kust wel voorspeld (anders zou ik niet zijn gegaan).
Mag ik, om af te ronden, uit deze hele discussie concluderen dat het huidige systeem van 'mooi weer'-treinen theoretisch goed gevonden lijkt, maar in de praktijk (om de in de voorafgaande berichten aangehaalde redenen) toch soms niet de ideale oplossing blijkt te zijn?

Groeten,


P.S. Het omgekeerde van bovenstaande situatie doet zich ook voor: vandaag is het regenachtig en fris, en toch rijden er een aantal EXT's naar de kust.