rijgedrag elektrische locomotieven
rijgedrag elektrische locomotieven
Graag had ik van mensen met ervaring terzake enige commentaar gehad over het rijgedrag, prestaties en comfort van de elektrische locomotieven, weliswaar gezien vanuit het standpunt van de bestuurder:
- de oude generatie (22, 23), met gellijkstroom seriemotor (de archetypische tractiemotor!) en aanloopweerstand
- de nieuwe generatie (21, 27) met thyristorgestuurde gelijkstroommotor
- de nieuwste generatie (13, trax), met wisselstroommotor
Heeft men bij de oude machines niet meer het gevoel van controle, omdat men rechtstreeks op de karakteristieke krommen van de motor werkt?
Is het verschil in vermogen tussen een 21 en een 27 goed te merken?
Is men in de nieuwste machines niet te afhankelijk van de software en wordt de "afstand" tussen mens en machine groter?
- de oude generatie (22, 23), met gellijkstroom seriemotor (de archetypische tractiemotor!) en aanloopweerstand
- de nieuwe generatie (21, 27) met thyristorgestuurde gelijkstroommotor
- de nieuwste generatie (13, trax), met wisselstroommotor
Heeft men bij de oude machines niet meer het gevoel van controle, omdat men rechtstreeks op de karakteristieke krommen van de motor werkt?
Is het verschil in vermogen tussen een 21 en een 27 goed te merken?
Is men in de nieuwste machines niet te afhankelijk van de software en wordt de "afstand" tussen mens en machine groter?
Re: rijgedrag elektrische locomotieven
Het verschil tussen een reeks 21 of 27 is duidelijk voelbaar bij het optrekken, het gaat om wel iets meer dan 1W verschil he
.
De afstand tussen mens en machine is niet echt groter bij de nieuwe locs zoals een reeks 13, het is wel zo dat het comfort voor de bestuurder enorm gestegen is waardoor het gevoel ook anders is. Vergelijk het alsof je vandaag met een Lada van 20 jaar oud zou rijden en morgen een nieuwe Audi gaat besturen.

De afstand tussen mens en machine is niet echt groter bij de nieuwe locs zoals een reeks 13, het is wel zo dat het comfort voor de bestuurder enorm gestegen is waardoor het gevoel ook anders is. Vergelijk het alsof je vandaag met een Lada van 20 jaar oud zou rijden en morgen een nieuwe Audi gaat besturen.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: rijgedrag elektrische locomotieven
Laten we beginnen met de types 28/22/25/26/23:
Niks van confort voor de treinbestuurder,een gewone stoel die afgeveerd werdt door zijn buizenstruktuur,zitplaats van mousse met kunstlederen er over. 2 per stuurpost.De klimaatregeling van de cabine beperkte zich to chauffage aan of uit en vensters open of op een kier. Tocht die tegengehouden werdt door krantenpapier. Slechte geluidsisolatie.
Besturing: je moest nog een goed gevoel van adhesie hebben om de juiste"versnelling " te schakelen bij het optrekken om slip te voorkomen,geen koppelingsbreuken te hebben en confort te geven aan de reizigers in de rijtuigen.
Dépannage: het was nuttig alle electrische circuits van buiten te kennen ingeval van probleem.Alsook de handelingen nodig om een deel buiten dienst te zetten of een noodoplossing te zoeken. Zoals handbediening,motoren isoleren,in de hoogspanningskast gaan enz. Soms kon een wasspeld en/of een stukje schuurpapier wonderen doen. Enerzijds een relais te blokkeren of electrische kontaktpunten te reinigen. Dit maakt dus deel uit van het fameuze belgische eerste graads depannage.De enige confortabele stuurpost, qua grootte, was de T26.
T21/27 confort beter , betere geluidsisolatie en vering,redelijk goede Bremshey zetel en koel of verwarmingskastje. Alsook de klimaatregeling in de cabine was iets beter.Bediening iets soepleder.
Depannage: sterk beperkt tot het draaien van bepaalde schakelaars in de machinekamer voor het afzonderen van besturings of sturingsonderdelen.
Nieuwste generatie: confort OK zeer ergonomisch en meestal universeel.
Inbreng van de bestuurder miniem alsook bij de dépannage. meestal te herleiden tot het "reseten "van een onderdeel of automatische ingeep van de software van de loc. Dus het op of neerlaten van pantos kan soms een geweizigde configuratie geven na isolatie van omvormer enz.
Niks van confort voor de treinbestuurder,een gewone stoel die afgeveerd werdt door zijn buizenstruktuur,zitplaats van mousse met kunstlederen er over. 2 per stuurpost.De klimaatregeling van de cabine beperkte zich to chauffage aan of uit en vensters open of op een kier. Tocht die tegengehouden werdt door krantenpapier. Slechte geluidsisolatie.
Besturing: je moest nog een goed gevoel van adhesie hebben om de juiste"versnelling " te schakelen bij het optrekken om slip te voorkomen,geen koppelingsbreuken te hebben en confort te geven aan de reizigers in de rijtuigen.
Dépannage: het was nuttig alle electrische circuits van buiten te kennen ingeval van probleem.Alsook de handelingen nodig om een deel buiten dienst te zetten of een noodoplossing te zoeken. Zoals handbediening,motoren isoleren,in de hoogspanningskast gaan enz. Soms kon een wasspeld en/of een stukje schuurpapier wonderen doen. Enerzijds een relais te blokkeren of electrische kontaktpunten te reinigen. Dit maakt dus deel uit van het fameuze belgische eerste graads depannage.De enige confortabele stuurpost, qua grootte, was de T26.
T21/27 confort beter , betere geluidsisolatie en vering,redelijk goede Bremshey zetel en koel of verwarmingskastje. Alsook de klimaatregeling in de cabine was iets beter.Bediening iets soepleder.
Depannage: sterk beperkt tot het draaien van bepaalde schakelaars in de machinekamer voor het afzonderen van besturings of sturingsonderdelen.
Nieuwste generatie: confort OK zeer ergonomisch en meestal universeel.
Inbreng van de bestuurder miniem alsook bij de dépannage. meestal te herleiden tot het "reseten "van een onderdeel of automatische ingeep van de software van de loc. Dus het op of neerlaten van pantos kan soms een geweizigde configuratie geven na isolatie van omvormer enz.
Re: rijgedrag elektrische locomotieven
En wat is het "plezantste"?
Heb vandeweek nog meegereden vanvoor met een Benelux Traxx, en toch zeer zalig in mijn ogen.
Heb vandeweek nog meegereden vanvoor met een Benelux Traxx, en toch zeer zalig in mijn ogen.
Re: rijgedrag elektrische locomotieven
beste nighttrain best vermelden voor sommige dat er een eerste generatie reeks 28 was voor de mensen die het niet zouden weten (kwestie van duidelijk te zijn tov de huidige reeks 28 = traxx)
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: rijgedrag elektrische locomotieven
Bij deze weten ze het nu.Steven schreef:beste nighttrain best vermelden voor sommige dat er een eerste generatie reeks 28 was voor de mensen die het niet zouden weten (kwestie van duidelijk te zijn tov de huidige reeks 28 = traxx)
Dacht dat deel was van het spel onder specialisten.
Re: rijgedrag elektrische locomotieven
Laat ons hopen dat er zoveel mogelijk mensen iets kunnen bijleren henighttrain schreef:Bij deze weten ze het nu.Steven schreef:beste nighttrain best vermelden voor sommige dat er een eerste generatie reeks 28 was voor de mensen die het niet zouden weten (kwestie van duidelijk te zijn tov de huidige reeks 28 = traxx)
Dacht dat deel was van het spel onder specialisten.

Re: rijgedrag elektrische locomotieven
Welk nummer hadden die Zwitsers die we ooit gehad hebben ??Steven schreef:beste nighttrain best vermelden voor sommige dat er een eerste generatie reeks 28 was voor de mensen die het niet zouden weten (kwestie van duidelijk te zijn tov de huidige reeks 28 = traxx)
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: rijgedrag elektrische locomotieven
Waren dat geen van ACEC Charleroi?De type 29 waren zwitsers denk ik.dentheo schreef:Welk nummer hadden die Zwitsers die we ooit gehad hebben ??Steven schreef:beste nighttrain best vermelden voor sommige dat er een eerste generatie reeks 28 was voor de mensen die het niet zouden weten (kwestie van duidelijk te zijn tov de huidige reeks 28 = traxx)
2801/2802/2803 heb ze nog gekend met faivley pantos denk ik. in de jaren 80.
Re: rijgedrag elektrische locomotieven
Waren 'die Zwiters' niet de types 120 -- later reeks 20? (Niet de huidige 6-assige reeks 20!)nighttrain schreef:Waren dat geen van ACEC Charleroi?De type 29 waren zwitsers denk ik.dentheo schreef:Welk nummer hadden die Zwitsers die we ooit gehad hebben ??Steven schreef:beste nighttrain best vermelden voor sommige dat er een eerste generatie reeks 28 was voor de mensen die het niet zouden weten (kwestie van duidelijk te zijn tov de huidige reeks 28 = traxx)
2801/2802/2803 heb ze nog gekend met faivley pantos denk ik. in de jaren 80.
Re: rijgedrag elektrische locomotieven
Type 121 was een Zwitsers ontwerp (Ae4/4). Alle (3) 121ers gingen eruit in 1967, voor de hernummering.nahoj schreef:
Waren 'die Zwiters' niet de types 120 -- later reeks 20? (Niet de huidige 6-assige reeks 20!)
Type 120 was een Belgisch ontwerp, en werd later de reeks 28.
Re: rijgedrag elektrische locomotieven
Ok.Poldevrek schreef:Type 121 was een Zwitsers ontwerp (Ae4/4). Alle (3) 121ers gingen eruit in 1967, voor de hernummering.nahoj schreef:
Waren 'die Zwiters' niet de types 120 -- later reeks 20? (Niet de huidige 6-assige reeks 20!)
Type 120 was een Belgisch ontwerp, en werd later de reeks 28.
Mijn antwoord was gebaseerd op een vage herinnering van een foto (weet niet meteen meer van waar) van een reeks 20 die op de oude 28 leek.
Enig opzoekwerk leert mij nu dat type 120 inderdaad tussen 1971 en 1973 als reeks 20 is genummerd, en dan pas reeks 28 is geworden...