Touren Duitsland 18-04-09
Geplaatst: 19 apr 2009, 17:32
Gisteren ben ik een dagje bij onze Oosterburen geweest, met als hoofddoel het een en ander aan cargo’s op de plaat te zetten.
Ik was op tijd in Breda zodat ik eerst nog de binnenkomende sneltrein kon fotograferen:
Mijn reis begon met IC 1921 (Breda 7.21-Venlo 8.43) die gereden werd door V-IRM stel 8713. Aangekomen in Venlo heb ik gekeken bij de automaten van de DB of ik een SchönerTagTicket kon krijgen, maar helaas, dat lukte niet. Toen maar wat geld uit de geldautomaat gehaald en bij de conducteur een kaartje gekocht. Prima op tijd vertrok in uit Venlo. Ik was op weg naar Düsseldorf. De trein die mij mocht vervoeren was RE 9013 (Venlo 9.04-Düsseldorf HBF 10.08) en bestond uit loc 111-146 met een setje Ex-Silberlingen. Onderweg werd ik onderworpen aan een controle. Ik moest mijn ID laten zien en mn tas moest open. Gelukkig was alles in orde. Met 5 minuten vertraging, door ‘steckenarbeiten’ kwam ik aan in Düsseldorf. Hier had ik maarliefst 50 minuten overstaptijd. Mooi wat filmpjes gemaakt, onder andere van de nieuwe S-bahn stellen van S-bahn Keulen. Ook de Eurocity naar Chur werd gefilmd. Toen ben ik ingestapt in de volgende trein. Ik ging nu naar Köln en het was RE 11013 (Düsseldorf HBF 10.58-Köln HBF 11.29) die mij mocht vervoeren. Een setje Dosto’s, geduwd door een BR 146, brachten mij met 7 minuten vertraging naar Köln, waar ik een snelle overstap op RB 11213 (Köln HBF 11.38-Köln West 11.41) had. Aangekomen in Köln West zou ik wat cargo’s gaan platen. Ik stond een half uur te wachten en er kwam maar niks. Wel wat foto’s van de overige treinen die die daar komen:
De nieuwe Desiro-ML treinstellen van Transregio op de verbinding Köln Messe/Deutz-Koblenz HBF-Mainz HBF
Loc 120 101 met IC 2023 naar Frankfurt (main) HBF
Ik stond net op het punt om weer weg te gaan, maar toen begon het op gang te komen. Hier een selectie van de 15 cargo’s die ik in 1 uur en 45 minuten tijd heb gezien:
Het begin was goed, een HGK trein met de locs DH754, DH704, DE64 en DE669
B-cargo 2819 met een dure Unit-cargo
HGK 185 588 als LLT
RD 185 205 met een containertrein
RD 185 250 met een Hupac-trein
Tussen alle cargo’s door nog een passagierstrein, dit is de 111 150 met Dosto’s als RE naar Köln Messe/Deutz
RD 151 098 en 151 118 met een ertstrein
RD 151 025 en 151 007 met een sleep lege wagons voor rollen staal
Veolia 185-CL-007 met een kalktrein
RD 140 491 met een Unit-cargo
HGK DE86 met een containertrein
En als afsluiter: Locon 186 144 met de papierpulptrein
Daarna ben ik weer richting Köln gegaan. 2 Desiro-ML stellen brachten mij als TR 87522 (Köln West 13.57-Köln HBF 14.01) op tijd in Köln. Daar ben ik op mijn gemak eerst wat gaan eten. Daana ben ik richting Düren gegaan. Het was RE 88322 (Köln HBF 14.47-Düren 15.13) bestaande uit een set Dosto’s getrokken door een BR 146. In Düren aangekomen wilde ik gaan spotten, maar door de regen die naar beneden kwam bedacht ik me. Toen ben ik op ’t idee gekomen om een slagje Linnich te doen. Een bizar lijntje waar de dienst wordt geëxploiteerd door de Rurtalbahn:
De heenreis ging met RTB 82361 (Düren 15.20-Linnich 15.53) en terug ging het met hetzelfde treinstel als RTB 82364 (Linnich 16.28-Düren 17.02). Terug in Düren heb ik gewacht op de trein naar Eilendorf. RE 88326 (Düren 17.13-Eilendorf 17.39) werd gereden met een setje Ex-Silberlingen, geduwd door loc 111 120. In Eilendorf nog een leuk transport gefilmd, namelijk 2 ruwbouw V-IRM bakken die door een loc BR 294 tussen 2 remwagens richting Aachen werden vervoert. Na nog een LLT en een Hupac-trein te hebben gefilmd ben ik weer in de trein gestapt. Ik ging weer richting Nederland en deed dat met RB 8924 (Eilendorf 18.24-Heerlen 19.05). In Heerlen aangekomen nog een Veolia GTW gefotografeerd:
Veolia (7)653 als stoptrein 32065 naar Kerkrade
Toen ben ik in V-IRM 9578 gestapt die als IC 20874 (Heerlen 19.23-Sittard 19.38) ging rijden. In Sittard wel aan de achterkant nog een 2e stel bij gezet, V-IRM 9567. Gezamenlijk gingen deze stellen verder. Ik ging mee tot Eindhoven met deze IC 874 (Sittard 19.43 Eindhoven 20.29). In Eindhoven een snelle overstap op de trein naar Breda. V-IRM stel 8662 reed als IC 1974 (Eindhoven 20.32-Breda 21.08) mij vlot richting Breda, alwaar mijn reisje weer om was.
Ik was op tijd in Breda zodat ik eerst nog de binnenkomende sneltrein kon fotograferen:



Ik stond net op het punt om weer weg te gaan, maar toen begon het op gang te komen. Hier een selectie van de 15 cargo’s die ik in 1 uur en 45 minuten tijd heb gezien:












Daarna ben ik weer richting Köln gegaan. 2 Desiro-ML stellen brachten mij als TR 87522 (Köln West 13.57-Köln HBF 14.01) op tijd in Köln. Daar ben ik op mijn gemak eerst wat gaan eten. Daana ben ik richting Düren gegaan. Het was RE 88322 (Köln HBF 14.47-Düren 15.13) bestaande uit een set Dosto’s getrokken door een BR 146. In Düren aangekomen wilde ik gaan spotten, maar door de regen die naar beneden kwam bedacht ik me. Toen ben ik op ’t idee gekomen om een slagje Linnich te doen. Een bizar lijntje waar de dienst wordt geëxploiteerd door de Rurtalbahn:


Toen ben ik in V-IRM 9578 gestapt die als IC 20874 (Heerlen 19.23-Sittard 19.38) ging rijden. In Sittard wel aan de achterkant nog een 2e stel bij gezet, V-IRM 9567. Gezamenlijk gingen deze stellen verder. Ik ging mee tot Eindhoven met deze IC 874 (Sittard 19.43 Eindhoven 20.29). In Eindhoven een snelle overstap op de trein naar Breda. V-IRM stel 8662 reed als IC 1974 (Eindhoven 20.32-Breda 21.08) mij vlot richting Breda, alwaar mijn reisje weer om was.