Pagina 1 van 3
SBB schrijven aanbesteding uit voor 171 treinstellen.
Geplaatst: 20 apr 2009, 14:53
door K V B
Vandaag publiceert het "Scheizerische Handelsamtblatt" (waarvan ik ooit de website heb mogen bouwen

een offerteaanvraag van de SBB voor in totaal 171 dubbeldekstreinstellen voor de SBB, te leveren in de komende 20 jaar.
De SBB wil drie types kopen:
- IC stellen van 200m lengte.
- IR stellen van 200m lengte.
- IR stellen van 100m lengte.
De stellen moeten een topsnelheid hebben van minimum 200kph, en moeten over een actieve hellingscompensatie beschikken zodat men sneller door bochten kan rijden. Verder moet het optrek en afrem vermogen voldoende zijn.
Verdere eisen zijn:
- Voor alle drie de types:
- Doorgang tussen de rijtuigen op het bovendek (analoog aan de IC2000 rijtuigen).
- Koppelen en ontkoppelen van treinstellen in maximaal drie minuten.
- Voorzieningen voor een minibar.
- Electronisch reservatiesysteem, passagierstellers, veiligheidscamera's.
- Voor de IC types: Business en familie afdelingen, bagageafdeling en een restaurant.
Verder vraagt de SBB prijzen voor allerhande verschillende opties, en een die mij opviel is een op de baan gerichte videocamera aan beide treinuiteinden. Iets voor de treinfans?
Een treinstel van 200m zal waarschijnlijk uit 8 rijtuigen bestaan. Koppel je hiervan twee aan elkaar ontstaat een 400m lange trein van 16 rijtuigen, op dit moment ongeveer het langste wat langs de Zwitserse perrons past.
Re: SBB schrijven aanbesteding uit voor 171 treinstellen.
Geplaatst: 15 jun 2009, 23:20
door Shrek
moeten de IR-stelletjes ook 200 km/h rijden?

dat lijkt me wel heel snel

Re: SBB schrijven aanbesteding uit voor 171 treinstellen.
Geplaatst: 16 jun 2009, 17:21
door Accelerat
Ach in Zweden rijden sommige stoptreinen ook 200 km/h hoor!

Re: SBB schrijven aanbesteding uit voor 171 treinstellen.
Geplaatst: 16 jun 2009, 18:49
door K V B
Shrek schreef:moeten de IR-stelletjes ook 200 km/h rijden?

dat lijkt me wel heel snel

Waarom niet...
Het is ook zinvol. Het voornaamste verschil tussen de IC en IR stellen is dat de IC stellen een restaurant hebben. Voor de rest krijgen ze waarschijnlijk hetzelfde interieur. De SBB kan dan een IR100 of een IR200 stel gebruiken om een IC200 stel te versterken tijdens de spits. Betekent dan wel dat je als je het restaurant wil bezoeken je tijdens de spits zult moeten opletten waar je instapt, maar de SBB geeft dat doorgaans goed aan.
Aangezien de treinen het eerst op Geneve - st. Gallen zullen gaan rijden moeten ze 200 kph kunnen. Stammen van 16 dubbeldeksrijtuigen zijn op die verbinding tijdens de spits best welkom.
'k ben beniewd waar de fabrikanten mee gaan afkomen.
Re: SBB schrijven aanbesteding uit voor 171 treinstellen.
Geplaatst: 16 jun 2009, 20:01
door Poldevrek
K V B schreef:Vandaag publiceert het "
Scheizerische Handelsamtblatt" (waarvan ik ooit de website heb mogen bouwen

Bedoelde je niet "Sch
weizerische" ?
Paul
Re: SBB schrijven aanbesteding uit voor 171 treinstellen.
Geplaatst: 17 jun 2009, 05:56
door K V B
Poldevrek schreef:K V B schreef:Vandaag publiceert het "
Scheizerische Handelsamtblatt" (waarvan ik ooit de website heb mogen bouwen

Bedoelde je niet "Sch
weizerische" ?
Ik was ooit de webmaster van
www.shab.ch. Vandaar mogelijk deze onbewuste typfout

Re: SBB schrijven aanbesteding uit voor 171 treinstellen.
Geplaatst: 27 aug 2009, 21:50
door Knipex
Artikel over de eerste van 50 dubbeldeck voor S-Bahn Zuri
http://www.tagesanzeiger.ch/schweiz/sta ... y/12318410
Re: SBB schrijven aanbesteding uit voor 171 treinstellen.
Geplaatst: 28 aug 2009, 13:11
door K V B
Dat is wel van een eerdere bestelling. Ik wacht met spanning hoe de IC /IR dubbeldekkers er gaan uitzien.
Het is trouwens wel opvallend hoeveel materiaal de SBB op dit moment koopt. De vorige schijf van 61 dubbeldekkers (geleverd door SIemens) is pas uitgeleverd, of daar komt de volgende schijf van 50 treinstellen al. En het gaat deze keer om zeswagentreinstellen... De industrie kan de groei in reizigersaantallen nauwelijks aan.
Re: SBB schrijven aanbesteding uit voor 171 treinstellen.
Geplaatst: 28 aug 2009, 22:54
door Knipex
SBB hat in 2008 7,6% meer personen vervoerd, niet slecht.
meer info
Tegenover 2% NMBS
Re: SBB schrijven aanbesteding uit voor 171 treinstellen.
Geplaatst: 28 aug 2009, 23:00
door treinbruno
doen ze goed met zo'n hoge tarieven
en dan mag je nog halbtax hebben, en een kaartje kost dan nog meer voor een ritje bij de NMBS
zurich-bellinzola was volgens normaal tarief, 46€ dacht ik, met halbtax dus 23, bij de NMBS zou een rit van die afstand goedkoper zijn
eigleijk vind ik die aanbestedingen maar stom

je mag toch zelf wel kiezen bij welk merk je koopt bv
Re: SBB schrijven aanbesteding uit voor 171 treinstellen.
Geplaatst: 29 aug 2009, 12:03
door groentje
Niet als je met overheidsgeld werkt. Dan moet je de beste prijs nemen voor het product dat je wil. Anders zet je de deur open voor misbruiken, waarbij je aankoopt bij de broer van je vriendin, omdat hij de broer van je vriendin is, niet omdat zijn product is wat je wil.
Re: SBB schrijven aanbesteding uit voor 171 treinstellen.
Geplaatst: 29 aug 2009, 12:11
door Steven
Ook is zoiets als een trein kopen nog steeds iets anders dan een auto kopen.
Re: SBB schrijven aanbesteding uit voor 171 treinstellen.
Geplaatst: 29 aug 2009, 12:45
door K V B
treinbruno schreef:doen ze goed met zo'n hoge tarieven
en dan mag je nog halbtax hebben, en een kaartje kost dan nog meer voor een ritje bij de NMBS
zurich-bellinzola was volgens normaal tarief, 46€ dacht ik, met halbtax dus 23, bij de NMBS zou een rit van die afstand goedkoper zijn
Zürich - Bellinzona enkel is volle prijs 53 CHF, met halbtax 26,50. Dat is in Euro 35, resp 17,5. En dt voor een afstand van 187 km.
Bij de NMBS betaal je nooit meer dan voor 150km, en dat is in dit geval 19,40. Dat verschil valt dus nogal mee. Vooral als je er nog bij denkt dat iedereen in Zwitserland een Halbtax kan kopen, en je die vrij snel terugverdient. Met een dergelijke "Halbtax" betaal je minder dan bij de NMBS voor hetzelfde traject.
De SBB tarieven zijn overigens behoorlijk degressief, als je veel van het OV gebruik maakt wordt het best gunstig. Zo kost een "General Abonnement" 1ste Klas (wat ik heb) 3200 EUR. In België kost een Netkaart NMBS 1st klas 4162 EUR, en die is dan nog alleen op de trein geldig, terwijl ik met mijn GA op all het Zwitserse OV mag (inclusief scheepvaart!)...
eigleijk vind ik die aanbestedingen maar stom

je mag toch zelf wel kiezen bij welk merk je koopt bv
Je koopt dus altijd gewoon maar wat, en vergelijkt nooit prijzen en eigenschappen?
Re: SBB schrijven aanbesteding uit voor 171 treinstellen.
Geplaatst: 29 aug 2009, 13:40
door Steven
bruno heeft het liefst alles gratis

Re: SBB schrijven aanbesteding uit voor 171 treinstellen.
Geplaatst: 29 aug 2009, 14:04
door treinbruno
moesten die aanbestedingen er niet zijn had de NMBS toch nooit die 3 lelijke vogelbekdieren gekocht
Steven schreef:bruno heeft het liefst alles gratis

wie niet
