Ik heb deze foto's afgelopen weekeinde gemaakt, toen ik van zaterdag t/m dinsdag naar Parijs ging om aldaar een training te volgen. In de vrije tijd die ik had, heb ik de tijd genomen om redelijk wat Frans spoorwegmateriaal op de foto te zetten. Hieronder wat foto's die ik de moeite waard vond:

Het begin van de reis. Station Breda, van hieraf met de intercity naar Rotterdam om aldaar over te stappen op de Thalys die me naar Parijs brengt.

Tijdens het wachten kwam de stoptrein Utrecht - Breda binnen op spoor 4, dus daar heb ik foto's van gemaakt. Met behulp van Windows Live Photo Gallery heb ik er deze panoramafoto van gemaakt.

En daar is de trein die mij naar Rotterdam brengt: een VIRM O+

Een wiel

Gloednieuwe VIRM 9587, binnengekomen in het begin van april

Eenmaal in de trein, bleek hij stampvol te zitten. Volgens de conducteur hadden heel veel mensen Kruidvatkaartjes bij zich, en ging men en masse richting Randstad om aldaar iets te gaan doen. Wat weet ik niet, wat ik wel weet is dat ik geen zitplaats had. Ik moest blijven staan.

Vanaf het balkon in de richting van de A16 over het Hollands diep. Op de voorgrond de brug die de HSL-Zuid van Zuid-Holland naar Noord-Brabant brengt.

Sprintertje (SGMm) te Rotterdam Centraal

De Sprinter in de verte koppelde aan de wachtende Sprinters

+10. Gelukkig had ik een reservering

Mijn trein naar Parijs: een Thalys.

Parijs metrostel

Parijse leukigheid: metro's op banden ipv stalen wielen

Een RER-trein, uitgevoerd door RATP. Niet alle RER-treinen in Parijs worden door de RATP gedaan, enkele lijnen worden door de SNCF uitgevoerd.

Station La Défense

Dit stopt allemaal te La Défense

Weer een metrostel, ditmaal van een andere lijn (M1, dacht ik)

RER-station Neuilly Porte Maillot. Zoals te zien is, is dit een SNCF-station. SNCF voert de RER-diensten uit onder de naam "Transilien", wat een verbastering is van "Francilien", een inwoner van de Ilê-de-France-regio, waar Parijs onder valt.

Een dubbeldekstreinstel

Een eenvoudig, open interieur.

Een Eurostar te Gare du Nord. Om bij deze trein te komen, moet je omlopen en door controles heen, dit i.v.m. regels van Eurostar en het Verenigd Koninkrijk

Een Frans rijtuig naast een Thalys

Drukte

Een 1700? Nee! Dit is het Franse broertje waar de 16/17/1800-locs van zijn afgeleid

Een andere Franse loc

Wat het verschil is tussen een 'gewone' InterCity en een Corail-InterCity weet ik niet...

Een TGV met een gele neus komt binnenrijden

Deze trein heeft een snelheidsrecord gevestigd in het VK

2x Thalys. De rechter heeft mij naar Brussel-Zuid gebracht

Thalys

Kijk eens wat ik gevonden heb? Mag ik 'm houden? Ah toe, ah toe, ah toe, mag het?

En dit is de frambozenlollie die mij naar Nederland heeft gebracht.
Ik heb nog meer foto's gemaakt, die staan op
mijn website. Hopelijk vinden jullie de foto's leuk, ik vond het i.i.g. leuk om ze te maken