Pagina 1 van 2

Station Melle anno 2003

Geplaatst: 27 apr 2009, 00:16
door LordTD
Ik ben op zoek naar allerhande info over het station van Melle rond 2003, de overgang tussen 51 + M2 en MW41 dus. Foto's van het station zijn zeker welkom want in de huidige toestand is er duidelijk al redelijk wat verbouwd.

Ook had ik graag geweten of er een periode was dat er zowel 51'ers met M2 rijtuigen als de nieuwe 41 dieselstellen reden op lijn 122. Typische treinensamenstellingen op lijnen 122, 50, 50A en 53 in dat jaar heb ik ook nodig om een waarheidsgetrouwe dienstregeling om een modelbaan te realiseren. Reeks 51 en 80 zou ik al zeker laten rondrijden, en reeks 21 eventueel met m4 rijtuigen.

Alvast bedankt. :wink:

Re: Station Melle anno 2003

Geplaatst: 27 apr 2009, 02:04
door Shrek
er reden daar 62/63 + M2, geen 51 :wink:

Re: Station Melle anno 2003

Geplaatst: 27 apr 2009, 07:12
door trainfreak
Shrek schreef:er reden daar 62/63 + M2, geen 51 :wink:
Er reed toch een P-trein ofzo vanuit Gent met een 51 ??

Re: Station Melle anno 2003

Geplaatst: 27 apr 2009, 07:57
door tt44ta46
De enige reizigersdienst die de 51's van Merelbeke hadden (7-8-9-11-18-24-32) was:

Geraardsbergen - Ronse - Gent 's morgens
3 maal heen en weer Gent - Eeklo 's middags
Gent - Geraardsbergen 's avonds

Greetz

Sven

Re: Station Melle anno 2003

Geplaatst: 27 apr 2009, 09:03
door Speedy
Begin 2002 zat ik in opleiding te Merelbeke, en toen passeerden daar
-mw 41
-HLD62+M2
-HLD51+M2

In de zomer van 2002 is de 51 buiten dienst gegaan dus in 2003 zal die daar niet meer gepasseerd zijn.

Re: Station Melle anno 2003

Geplaatst: 27 apr 2009, 18:50
door LordTD
Zeer bruikbare info Speedy. Nu weet ik zeker dat zowel de MW41 als de HLD51 op mijn baan kunnen als ik ze in 2002 situeer. Rond wanneer zou de 41 dan in dienst getreden zijn op lijn 122?

Iemand die weet welke e-locs courant waren op lijn 53 en 50 in dat jaar?

Re: Station Melle anno 2003

Geplaatst: 27 apr 2009, 19:25
door am62
Een overzicht van de lijn vanaf Zottegem tot Geraardsbergen en het treinmaterieel via
http://spoorwegknooppuntfgra.be/
(klik op Geraardsbergen, Gemeldorp, Hemelveerdegem, Lierde, St.-Maria-Oudenhove, Erwetegem of Zottegem). Je gaat er beslist meer info vinden :wink:

Re: Station Melle anno 2003

Geplaatst: 27 apr 2009, 19:50
door jan_olieslagers
am62 schreef:Een overzicht van de lijn vanaf Zottegem tot Geraardsbergen en het treinmaterieel via
http://spoorwegknooppuntfgra.be/
Waw! Dit mag voor mij als voorbeeld dienen voor iedereen die treinfoto's publiceert: het zijn er veel, ze zijn schoon (de een al meer dan de ander, natuurlijk) en bovenal de begeleidende uitleg is indrukwekkend. Proficiat aan de makers!

Re: Station Melle anno 2003

Geplaatst: 27 apr 2009, 20:25
door nighttrain
Zonder de type 60(FKR) en 59 (depots de Ath en FKR)te vergeten. met K en M4 rijtuigen dacht ik; jaren 70 en 80

Re: Station Melle anno 2003

Geplaatst: 27 apr 2009, 21:04
door am62
jan_olieslagers schreef:Waw! Dit mag voor mij als voorbeeld dienen voor iedereen die treinfoto's publiceert: het zijn er veel, ze zijn schoon (de een al meer dan de ander, natuurlijk) en bovenal de begeleidende uitleg is indrukwekkend. Proficiat aan de makers!
Ik geef het door ! Bedankt !!

S

Re: Station Melle anno 2003

Geplaatst: 29 apr 2009, 17:04
door Speedy
LordTD schreef:Zeer bruikbare info Speedy. Nu weet ik zeker dat zowel de MW41 als de HLD51 op mijn baan kunnen als ik ze in 2002 situeer. Rond wanneer zou de 41 dan in dienst getreden zijn op lijn 122?

Iemand die weet welke e-locs courant waren op lijn 53 en 50 in dat jaar?
Heb helaas foutje gemaakt : HLD51 is buiten dienst gegaan op 14/06/2003 en dus niet in 2002 zoals ik eerder schreef..

Ben wel vrij zeker dat die in 2003 geen 'geplande' reizigersritten meer deed. Enkel nog goederen.

Re: Station Melle anno 2003

Geplaatst: 29 apr 2009, 18:45
door Hogersluys
Ik weet niet of dit exact is wat je zoekt maar toevallig heb ik vandaag foto's van Station Melle gemaakt:

1.
Afbeelding Het stationsgebouw van Melle. Het is het oudste bakstenen stationsgebouw ter wereld ( :o ), helaas wordt het slecht onderhouden. Qua spoorwegerfgoed behoort het stationsgebouw van Melle tot de klapstukken van ons land. Ik hoop dat het niet moet wijken voor de toekomstige spoorverbreding. Het is trouwens pas sinds 2004 een beschermd monument, schandalig laat vind ikzelf.

2.
Afbeelding Naambord station Melle

3.
Afbeelding De verbindingsgang onder de sporen. Ze ligt er netjes bij, waarschijnlijk zal ze er na de toekomstige renovatie hetzelfde uitzien als de verbindingsgang in Merelbeke. Als een goederentrein voorbijrijdt is het geluid in die tunnel niet te harden. Ik dacht effectief dat het ging instorten. Grappig is dat men in Melle ook verwijst naar de richting die de trein als eindbesteming heeft. Op perron 1 is hier al mee geknoeid door bordjes voor de oorspronkelijke tekst te kleven (oorspronkelijk stond er: Brussel/Zottegem, nu: Geraardsbergen via Zottegem, Brussel via Aalst).

4.
Afbeelding Ze sterven uit die grinden perrons, maar Melle heeft er nog eentje. Een ware hel als het regent. Maar naar ik begrepen heb zal Melle binnenkort toch gerenoveerd worden (cf. Merelbeke) waardoor deze situatie binnenkort tot het verleden behoort (en deze foto plots heel uniek wordt :))

Re: Station Melle anno 2003

Geplaatst: 29 apr 2009, 20:35
door treinbruno
een paar jaar geleden heb ik in dat stationsgebouw nog een kaartje gekocht :shock: 8)
jammer dat ze nu het loket hebben gesloten

Re: Station Melle anno 2003

Geplaatst: 29 apr 2009, 20:47
door Dietrich
Mmm amai ik wist niet dat dat nog maar recent gesloten is. Heb daar vorig jaar enkele maanden elke dag gestaan voor mijn stage, dat gebouw zag er toen al een tijd dicht uit.

Re: Station Melle anno 2003

Geplaatst: 03 mei 2009, 11:32
door LordTD
Mooie foto's Hogersluys, ik vraag mij alleen af of de toestand nu ongeveer hetzelfde is als 7 jaar geleden. Die trap om vanaf de straatkant al naar het perron te gaan zal er ook wel al van dan zijn zeker?