Pagina 1 van 3
I6bc ligwagens in binnenlandse P treinen!
Geplaatst: 06 mei 2009, 18:54
door treinbruno
zat ik daarnet in brussel noord te wachten op mijn trein richting dendermonde...
komt plots dit binnen als Ptrein 8302 (naar genk)

zouden de reizigers doorhebben dat je van die bankjes een ligplaats kunt maken en wat zou de conducteur daarvan vinden

(er zaten allesinds reizigers in

)
is dit trouwens nog in meerdere treinen dat ze ligwagens gaan inzetten, want van mij mogen ze dan ineens met T2 en AB30 gaan rijden

Re: I6bc ligwagens in binnenlandse P treinen!
Geplaatst: 06 mei 2009, 19:22
door jan_olieslagers
Awel, dat lijkt nu net dat rijtuig dat ik vanochtend in Vilvoorde zag.
Zie
http://treinforum.be/viewtopic.php?f=8&t=5895
Re: I6bc ligwagens in binnenlandse P treinen!
Geplaatst: 06 mei 2009, 20:27
door HLE 2302
wow, das wel echt zalig

waarschijnelijk een overbrenging zeker
greetz 2302
Re: I6bc ligwagens in binnenlandse P treinen!
Geplaatst: 06 mei 2009, 20:30
door Steven
neen gewoon als rijtuig gebruiken zonder meer, ze bieden evenveel zitplaats als een gewone I6b elke coupe heeft evenzeer zes zitplaatsen.
Re: I6bc ligwagens in binnenlandse P treinen!
Geplaatst: 06 mei 2009, 21:14
door Joris
Halo,
Steven schreef:neen gewoon als rijtuig gebruiken zonder meer, ze bieden evenveel zitplaats als een gewone I6b elke coupe heeft evenzeer zes zitplaatsen.
Klopt niet, een I6Bc telt 60 plaatsen, een I6B heeft er 66. (1 compartiment werd destijds verbouwd als dienstcompartiment).
Zoals op mijn website te lezen staat wil de NMBS de I6 ligrijtuigen ook inzetten als zitrijtuigen. Misschien is dit hier de eerste toepassing?
Met de deuren zal het vermoedelijk geen problemen geven, gezien M4m rijtuigen eerder al samen reden met I6 en I10 rijtuigen.
De T2 en AB 30 rijtuigen tellen te weinig plaatsen (respectievelijk 38 en 30), en zijn ongeschikt als zitrijtuigen gezien hun indeling. Deze rijtuigen zouden normaalgezien dacht ik nog steeds te koop staan.
Groeten,
Joris De Mol
Re: I6bc ligwagens in binnenlandse P treinen!
Geplaatst: 06 mei 2009, 21:20
door Terminus
Maandag stond in Schaarbeek, tussen de andere P-treinen, een samenstelling met 4 M4-rijtuigen, 4I6bc-rijtuigen en 1 I6!
Is het niet logischer dat men eerst de gewone I6-rijtuigen optimaal benut en dan pas, in geval van nood, de ligrijtuigen?
Re: I6bc ligwagens in binnenlandse P treinen!
Geplaatst: 06 mei 2009, 21:39
door Shrek
Terminus schreef:Maandag stond in Schaarbeek, tussen de andere P-treinen, een samenstelling met 4 M4-rijtuigen, 4I6bc-rijtuigen en 1 I6!
Is het niet logischer dat men eerst de gewone I6-rijtuigen optimaal benut en dan pas, in geval van nood, de ligrijtuigen?
Dat doen ze toch? Alleen zijn er enkele I6 rijtuigen in renovatie, dus die moeten wel vervangen worden

Re: I6bc ligwagens in binnenlandse P treinen!
Geplaatst: 06 mei 2009, 22:21
door Terminus
Er staan bij mijn weten wel meerdere I6-rijtuigen die niet of amper gebruikt worden in Vorst.
Re: I6bc ligwagens in binnenlandse P treinen!
Geplaatst: 06 mei 2009, 22:24
door Shrek
Terminus schreef:Er staan bij mijn weten wel meerdere I6-rijtuigen die niet of amper gebruikt worden in Vorst.
Ben je daar wel zeker van? Een trein die elke middag in vorst staat heeft smorgens vanuit één of andere uithoek naar brussel gereden en doet 's avonds het omgekeerde

Re: I6bc ligwagens in binnenlandse P treinen!
Geplaatst: 06 mei 2009, 22:53
door treinbruno
S middags zag ik in brussel noord trouwens nog een internationale trein met enkele I10 en I6 rijtuigen, was rond 14u30. Ze worden dus toch nog gebruikt

Re: I6bc ligwagens in binnenlandse P treinen!
Geplaatst: 06 mei 2009, 23:03
door Joris
Hallo,
treinbruno schreef:S middags zag ik in brussel noord trouwens nog een internationale trein met enkele I10 en I6 rijtuigen, was rond 14u30. Ze worden dus toch nog gebruikt

Dat moet een extra trein/p-trein/... geweest zijn, geen EC in elk geval (de Iris vertrekt in FBMZ om 13.09, en de Jean Monnet, FBMZ om 13.27, neemt enkel Franse rijtuigen mee).
Groeten,
Joris De Mol
Re: I6bc ligwagens in binnenlandse P treinen!
Geplaatst: 06 mei 2009, 23:08
door treinbruno
Of een intersoc, hij reed op de sporen die richting namen gaan
Re: I6bc ligwagens in binnenlandse P treinen!
Geplaatst: 06 mei 2009, 23:34
door Joris
Hallo,
treinbruno schreef:Of een intersoc, hij reed op de sporen die richting namen gaan
De laatste Intersoc van het seizoen reed op 18 april.
Het was dus iets anders, waren het enkel I10 en I6 rijtuigen?
Dan was het waarschijnlijk iets binnenlands.
Groeten,
Joris De Mol
Re: I6bc ligwagens in binnenlandse P treinen!
Geplaatst: 07 mei 2009, 10:00
door Kris
Joris schreef:Hallo,
treinbruno schreef:S middags zag ik in brussel noord trouwens nog een internationale trein met enkele I10 en I6 rijtuigen, was rond 14u30. Ze worden dus toch nog gebruikt

Dat moet een extra trein/p-trein/... geweest zijn, geen EC in elk geval (de Iris vertrekt in FBMZ om 13.09, en de Jean Monnet, FBMZ om 13.27, neemt enkel Franse rijtuigen mee).
Groeten,
Joris De Mol
Dat was een overbrenging van Liers naar Vorst
Re: I6bc ligwagens in binnenlandse P treinen!
Geplaatst: 07 mei 2009, 17:53
door Terminus
De door mij beschreven samenstelling met 4I6bc was blijkbaar een van de samenstellingen voor de test van de loc type 18...
Zijn er nog P-treinen met I6bc gespot? (Want in alle eerlijkheid... mocht het 1 april zijn, dan zou ik toch beginnen twijfelen...)