Pagina 1 van 1

Onderstation chef, infrabel (seinpost)

Geplaatst: 09 mei 2009, 00:03
door Woutervr
Hey,

Ik heb mij onlangs ingeschreven voor: Onderstation chef, infrabel (seinpost).
De info sessie heb ik al bij gewoond, maar ik zit nu toch nog met een paar vraagjes.
Misschien dat iemand hier me ermee kan helpen :)

Momenteel werk ik al 2.5 jaar als Technicus elektromechanica ( al geregulariseerd).
Onderstation chef en Technicus zijn de zelfde rang, en ik werk al in ploegen, dus zal ik niet meer verdienen.

De rede waarom ik me dan wel heb ingeschreven al Onderstation chef, is omdat ik momenteel heel vuil en zwaar werk doe, en het niet zie zitten om dat de rest van mijn leven verder te doen (ik heb nu al redelijk last aan mijn knie van heel de tijd in en uit de schouw put te kruipen).

Dus daarom een paar vraagjes:

- Tijdens die info sessie waren ze er extreem vaag over (veiligheid, stiptheid,..), maar wat doe je eigenlijk in praktijk als onderstation chef?

- Blijft Onderstation chef zijn boeien?

- Bij de info sessie zeiden ze dat je wel stress bestendig moet zijn. Maar wat bedoelen ze er eigenlijk mee, 1 of 2X per dag een stress opstoot, of heel de dag met stress zitten?

- Als je zo foto's ziet van een seinpost, dan zit iedereen daar naar zijn computer te staren.
Is het zo dat je bijna 8 uur aan een stuk druk bezig bent? Of heb je ook nog tijd om te eten, een babbel met de collega's,..

- Hoe is de werksfeer op zo'n seinpost in het algemeen? (Dat verschilt natuurlijk van post tot post, maar zo in het algemeen)


Het is een jaar opleiding, dus zou ik het echt spijtig vinden als ik al die moeite doe voor het zelfde loon, en dan de job niet graag zou doen.
Ik zou het heel erg appreciƫren als iemand me hier een eerlijk antwoord op kan geven, zodat ik me er voor 100% kan op storten, of iets anders zoeken.

Dank bij voorbaat :)

Groetjes,

Wouter

Re: Onderstation chef, infrabel (seinpost)

Geplaatst: 09 mei 2009, 02:53
door groentje
Best is eens langsgaan op een seinpost, bijvoorbeeld in Mechelen, die hebben zowel All-Relais als EBP. Vraag aan de o/stch perron of hij je even wil aankondigen, en dat zal wellicht geen probleem zijn.
Stresssituaties zijn er -gelukkig- niet elke dag, althans, zware stresssituaties. Je hebt niet elke dag een trein in nood die je hele station blokkeert, bijvoorbeeld. Maar de keren dat dat gebeurt, ben jij wel verantwoordelijk voor de veilige en snelle afhandeling ervan. Je moet dan snelle beslissingen kunnen nemen, zoals een trein op een ander spoor laten trekken, dat laten omroepen, iedereen inlichten van het incident, de plaats beveiligen, etc.
Waar je dagelijks mee geconfronteerd wordt, is het toezicht op het verkeer. Je moet ervoor zorgen dat je seingever/operator de treinen op tijd trekt, vertragingen wettigen in Artweb, indien mogelijk: vertraagde treinen waar aansluiting tussen is voorzien op hetzelfde perron laten komen, etc.
Bij storingen ben je verantwoordelijk voor het veilig rijden van de treinen, door het afleveren van documenten aan de bestuurder (meestal per telefoon), zorgen dat de storing zo snel mogelijk verholpen is, etc.
Verder ben je verantwoordelijk voor het buitendienst plaatsen van je sporen bij werken, moet je daartoe alle veiligheidsmaatregelen treffen, en ook iedereen die moet ingelicht worden, inlichten, allemaal volgens de reglementaire procedures. Soms gebeurt dat wel eens minder goed, maar ik ga je geen verkeerde dingen leren :lol:
Minder gebruikelijk, maar het is reglementair wel voorzien, moet je zelf bepaalde -kleine- storingen kunnen verhelpen, een wissel klauwen, bijvoorbeeld.

Kortom, stressbestendigheid is wel belangrijk, omdat je, bij incidenten, snel moet kunnen handelen zonder je teveel te laten overdonderen door de situatie. Maar wellicht zal je op een grote post werken, je bent dus nooit alleen.

En nu ga ik slapen!

Re: Onderstation chef, infrabel (seinpost)

Geplaatst: 09 mei 2009, 07:19
door RIDCO
Best eens een seinpost bezoeken als het treinverkeer in de soep draait (als dat zou mogelijk zijn), want op dat ogenblik moet de ostch zijn strepen verdienen.
Als de treinen volgens het boekje rijden is er niet veel te bespeuren van stress.

Re: Onderstation chef, infrabel (seinpost)

Geplaatst: 09 mei 2009, 13:05
door groentje
Klopt. Maar het is vrij voorspelbaar, denk ik, dat ze op dat moment ook liever geen mensen hebben die hen op de vingers staan zien. Het aantal bezoeken dat al op TC is gepasseerd, het is niet te schatten, maar als er iets zwaar in de soep draait, wordt hen wel vriendelijk gevraagd op -grote- afstand te blijven.

Re: Onderstation chef, infrabel (seinpost)

Geplaatst: 09 mei 2009, 15:16
door Woutervr
Bedankt voor jullie reacties :)

Ik zal eens proberen of ik ergens op een seinpost binnen geraak.

groentje schreef:Stresssituatie zijn er -gelukkig- niet elke dag, althans, zware stresssituatie.
RIDCO schreef:Als de treinen volgens het boekje rijden is er niet veel te bespeuren van stress.
Das een opluchting, ik kan wel goed tegen stress, maar elke dag gestressert rondlopen zou ook teveel van het goede zijn :)



Als er nog mensen zijn met ervaring of verhalen, altijd welkom 8)

Re: Onderstation chef, infrabel (seinpost)

Geplaatst: 10 mei 2009, 10:29
door Nekvin
groentje schreef:Best is eens langsgaan op een seinpost, bijvoorbeeld in Mechelen, die hebben zowel All-Relais als EBP. Vraag aan de o/stch perron of hij je even wil aankondigen, en dat zal wellicht geen probleem zijn.
Stresssituaties zijn er -gelukkig- niet elke dag, althans, zware stresssituaties. Je hebt niet elke dag een trein in nood die je hele station blokkeert, bijvoorbeeld. Maar de keren dat dat gebeurt, ben jij wel verantwoordelijk voor de veilige en snelle afhandeling ervan. Je moet dan snelle beslissingen kunnen nemen, zoals een trein op een ander spoor laten trekken, dat laten omroepen, iedereen inlichten van het incident, de plaats beveiligen, etc.
Waar je dagelijks mee geconfronteerd wordt, is het toezicht op het verkeer. Je moet ervoor zorgen dat je seingever/operator de treinen op tijd trekt, vertragingen wettigen in Artweb, indien mogelijk: vertraagde treinen waar aansluiting tussen is voorzien op hetzelfde perron laten komen, etc.
Bij storingen ben je verantwoordelijk voor het veilig rijden van de treinen, door het afleveren van documenten aan de bestuurder (meestal per telefoon), zorgen dat de storing zo snel mogelijk verholpen is, etc.
Verder ben je verantwoordelijk voor het buitendienst plaatsen van je sporen bij werken, moet je daartoe alle veiligheidsmaatregelen treffen, en ook iedereen die moet ingelicht worden, inlichten, allemaal volgens de reglementaire procedures. Soms gebeurt dat wel eens minder goed, maar ik ga je geen verkeerde dingen leren :lol:
Minder gebruikelijk, maar het is reglementair wel voorzien, moet je zelf bepaalde -kleine- storingen kunnen verhelpen, een wissel klauwen, bijvoorbeeld.

Kortom, stressbestendigheid is wel belangrijk, omdat je, bij incidenten, snel moet kunnen handelen zonder je teveel te laten overdonderen door de situatie. Maar wellicht zal je op een grote post werken, je bent dus nooit alleen.

En nu ga ik slapen!
mechelen zelf is alleen nog ebp, all-relais is over laatst afgeschaft

Re: Onderstation chef, infrabel (seinpost)

Geplaatst: 10 mei 2009, 18:07
door groentje
Ah bon? Dat wist ik niet, het zal dan vrij recent gebeurd zijn.
Bon, de manier waarop gewerkt wordt, verschilt misschien, maar niet het takenpakket. EBP is trouwens toch de toekomst, hoogstwaarschijnlijk zal je voor EBP ook worden opgeleid (als je meedoet).