Beheer stations
Geplaatst: 09 mei 2009, 01:26
Volgens dit document (bijlage 6.1) is het beheer van onze stations verdeeld over drie 'entiteiten'; de NMBS-Holding, NMBS en Infrabel. De grens tussen NMBS en Infrabel is vrij duidelijk: betreft het een onbemand station dan ligt het beheer bij Infrabel. Ook de stations eigendom van de NMBS-Holding zijn niet moeilijk, gewoon de 37 grootste stations van ons land. Al de rest staat onder het beheer van de NMBS zelf.
Maar ik vroeg me af in hoeverre dit statisch is. Stel: morgen worden de loketten van station Eeklo gesloten. Betekent dit dan dat het beheer van het station in zo'n geval overgedragen wordt aan Infrabel? Of als over een paar maand de nieuwe reizigerstellingen gepubliceerd worden en bijvoorbeeld Zottegem behoord niet meer tot de top 37, wordt het dan ook overgedragen naar de NMBS?
In hoeverre is deze scheiding in de praktijk trouwens geregeld? Is het zo dat alles in de stations of op de haltes onder het beheer van de desbetreffende maatschappij valt (omroepinstallaties, verlichting, vuilnisbaken, naamborden, wachthuisjes, etc)?
Maar ik vroeg me af in hoeverre dit statisch is. Stel: morgen worden de loketten van station Eeklo gesloten. Betekent dit dan dat het beheer van het station in zo'n geval overgedragen wordt aan Infrabel? Of als over een paar maand de nieuwe reizigerstellingen gepubliceerd worden en bijvoorbeeld Zottegem behoord niet meer tot de top 37, wordt het dan ook overgedragen naar de NMBS?
In hoeverre is deze scheiding in de praktijk trouwens geregeld? Is het zo dat alles in de stations of op de haltes onder het beheer van de desbetreffende maatschappij valt (omroepinstallaties, verlichting, vuilnisbaken, naamborden, wachthuisjes, etc)?