Pagina 1 van 2
EM 130 te Kortrijk.
Geplaatst: 15 mei 2009, 20:12
door HLE 2302
Hallo iedereen.
Toen ik woensdag van school toekwam in het station viel mijn oog op de perrons, en wat zag ik daar staan ?! de enige echte EM 130.

Daar moest ik toch wel héél rap met mijn GSM een fototje van schieten.

greetz 2302
Re: EM 130 te Kortrijk.
Geplaatst: 15 mei 2009, 22:42
door Dietrich
Heb die die dag zien vertrekken in Zottegem geloof ik.
Re: EM 130 te Kortrijk.
Geplaatst: 15 mei 2009, 22:57
door Trammist
Ja enneuh, wat is dat voor een ding?
Re: EM 130 te Kortrijk.
Geplaatst: 15 mei 2009, 22:59
door HLE 2302
Trammist schreef:Ja enneuh, wat is dat voor een ding?
in gans belgië is er maar één EM 130, dat is ne trein die de spoorwegen filmt ... op leve de trein kon je hem bezoeken in schaarbeek, toen ben ik er ook in geweest.
Letterlijk verbluffend, een hele keuken met sofa, microgolf enz. geinstaleerd

en langs de andere kant allemaal computers
er zijn maar 3 mensen die daar met onder de baan zijn ook hebben ze ons toen verteld
één bestuurder (en ik dacht dat ik op de stickers op leve de trein gelezen had dat die Jos heette

) iemand in de computerzaal en iemand naast de bestuurder
Ik ben nu zeker niet volledig in mijn uitleg want leve de trein zit tenslotte wel al wat ver weg
greetz 2302
Re: EM 130 te Kortrijk.
Geplaatst: 16 mei 2009, 00:38
door Dietrich
Het is een "meetautorail", vermoedelijk met een functie vergelijkbaar met die van een meetrijtuig. Je komt die af en toe wel eens tegen, deze maand ook al in Brussel-Zuid.
Re: EM 130 te Kortrijk.
Geplaatst: 17 mei 2009, 13:43
door Shrek
die bestuurder zal wel een imposante hoop lijnkennis hebben

Re: EM 130 te Kortrijk.
Geplaatst: 17 mei 2009, 14:01
door Fles
HLE 2302 schreef:Trammist schreef:Ja enneuh, wat is dat voor een ding?
in gans belgië is er maar één EM 130, dat is ne trein die de spoorwegen filmt ...
In NL noemen we zoiets een "Videoschouwtrein". Dat verduidelijkt al wat meer

Re: EM 130 te Kortrijk.
Geplaatst: 17 mei 2009, 20:33
door poyaud
Shrek schreef:die bestuurder zal wel een imposante hoop lijnkennis hebben

Bestuurder wordt bijgestaan door een 'bankwerker-bestuurder' van het district, waar de metingen plaatsvinden.
Re: EM 130 te Kortrijk.
Geplaatst: 17 mei 2009, 21:14
door Presario
Is er in héél het land maar 1 persoon bevoegd om hiermee te rijden

?
Re: EM 130 te Kortrijk.
Geplaatst: 17 mei 2009, 21:23
door Dietrich
Dat zou mij sterk verbazen...
Re: EM 130 te Kortrijk.
Geplaatst: 17 mei 2009, 21:38
door HLE 2302
op leve de trein werd ons dat verteld ... één trein, één vaste bestuurder ... das eigenlijk een beetje 'een eigen trein' dus
en ze zijn altijd met 3, normaal altijd 3 dezelfde mensen
greetz 2302
Re: EM 130 te Kortrijk.
Geplaatst: 17 mei 2009, 23:25
door lucian
De sporen filmt en....
De dwarsnivellering meet
De langsnivellering meet
De scheluwte meet
De rails controleert op breuken/haarscheuren en daarbij een witte verstreep in het spoor achterlaat om verdachte zones te markeren voor nader onderzoek.
De spoorbreedte meet
De bovenleiding filmt
Re: EM 130 te Kortrijk.
Geplaatst: 18 mei 2009, 00:05
door Dietrich
Inderdaad, staat dus een panto op die hiervoor wordt gebruikt. Deze levert geen stroom, het stel zelf is geheel op diesel.
Re: EM 130 te Kortrijk.
Geplaatst: 18 mei 2009, 17:16
door dentheo
lucian schreef:
De scheluwte meet
Wat is dat ? Schuinte van de rails naar binnen ?
Re: EM 130 te Kortrijk.
Geplaatst: 19 mei 2009, 16:40
door lucian
dentheo schreef:lucian schreef:
De scheluwte meet
Wat is dat ? Schuinte van de rails naar binnen ?
Het is al lang geleden maar ik ga een uitleg proberen te geven
Mij hebben ze het altijd met het volgende voorbeeld uitgelegd. Als je vier poten van een stoel hebt en 1 daarvan is een stukje korter dan de rest dan kanteld je stoel een beetje.
Oftewel 1 poot steekt een stukje hoger dan de rest. Breng dit nu over naar een wagon. In een bocht kan door dit effect een ontsporing ontstaan. Niet omdat 1 wiel kleiner is dan de rest maar omdat
de bovenste rail in de bocht een dipje kan hebben. Dit kan gebeuren in het opbouwen en afbouwen van de verkanting naar bochten. Maar er is een maximum waarde op een bepaalde meet basis die niet overschreden mag worden.
ALs deze max waarde overschreden wordt kan een wagon daar dus rechtdoor gaan met een ontsporing tot gevolg.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is
