Pagina 1 van 2

HLE 1326 krijgt klappen...

Geplaatst: 17 mei 2009, 18:14
door Bartjedj
Deze foto vandaag gevonden op internet. Weet iemand wat en waar dit was?
Afbeelding

Re: HLE 1326 krijgt klappen...

Geplaatst: 17 mei 2009, 18:52
door TBJeroen
Ongeval te Zeebrugge vorming op 14 oktober 2005

Re: HLE 1326 krijgt klappen...

Geplaatst: 17 mei 2009, 20:00
door Bartjedj
Dank

Re: HLE 1326 krijgt klappen...

Geplaatst: 18 mei 2009, 00:03
door Steven
deze heeft al geen littekens meer van dat ongeval.

Re: HLE 1326 krijgt klappen...

Geplaatst: 19 mei 2009, 17:39
door Speedy
Ongeval was fout van seinhuis te Zeebrugge. Trein (met tb van FHSP) is op bezet spoor gekomen terwijl hij een seinbeeld had gekregen (2gele+4) wat wil zeggen dat je op een vrij spoor komt.
Er was nog een T13 bij betrokken en die had meer schade dacht ik...
Lok's hebben paar dagen te Zwankendamme gestaan en zijn dan vrij snel hersteld geweest..

Re: HLE 1326 krijgt klappen...

Geplaatst: 19 mei 2009, 18:59
door TBJeroen
Speedy schreef:Ongeval was fout van seinhuis te Zeebrugge. Trein (met tb van FHSP) is op bezet spoor gekomen terwijl hij een seinbeeld had gekregen (2gele+4) wat wil zeggen dat je op een vrij spoor komt.
Er was nog een T13 bij betrokken en die had meer schade dacht ik...
Lok's hebben paar dagen te Zwankendamme gestaan en zijn dan vrij snel hersteld geweest..
Met de 1328

Re: HLE 1326 krijgt klappen...

Geplaatst: 20 mei 2009, 16:58
door Nekvin
Speedy schreef:Ongeval was fout van seinhuis te Zeebrugge. Trein (met tb van FHSP) is op bezet spoor gekomen terwijl hij een seinbeeld had gekregen (2gele+4) wat wil zeggen dat je op een vrij spoor komt.
Er was nog een T13 bij betrokken en die had meer schade dacht ik...
Lok's hebben paar dagen te Zwankendamme gestaan en zijn dan vrij snel hersteld geweest..
kan nooit geen fout zijn van het seinhuis, fout aan de seininrichting, op bezet spoor kan je nooit met dubbel geel komen.

Re: HLE 1326 krijgt klappen...

Geplaatst: 20 mei 2009, 18:13
door 't Seinerke
Linkjeuh: http://m.fte2.org/

Zoeken onder Ferroaccidents - Belgique - 14 octobre 2005...

Re: HLE 1326 krijgt klappen...

Geplaatst: 20 mei 2009, 18:51
door Steven
Nekvin schreef:
Speedy schreef:Ongeval was fout van seinhuis te Zeebrugge. Trein (met tb van FHSP) is op bezet spoor gekomen terwijl hij een seinbeeld had gekregen (2gele+4) wat wil zeggen dat je op een vrij spoor komt.
Er was nog een T13 bij betrokken en die had meer schade dacht ik...
Lok's hebben paar dagen te Zwankendamme gestaan en zijn dan vrij snel hersteld geweest..
kan nooit geen fout zijn van het seinhuis, fout aan de seininrichting, op bezet spoor kan je nooit met dubbel geel komen.
dat kan wel zijn, maar dat beschouwen wij algemeen als fout van het seinhuis (daarmee is niet noodzakelijk een persoon in kwestie bedoeld, als de technische fout aan de ebp (of welk systeem dan ook) ligt).

Normaal zou voor zoiets (zeker bij ebp) toch een foutmelding op het scherm mogen verschijnen van de operator (seingever).
De vraag rest dan welk systeem op dat moment in zeebrugge van toepassing was op het bewuste spoor. Maar als het een oud systeem was kan je wel op bezet spoor uitkomen, zeker als er handbediende wissels tussen zitten in een vorming. Ik nodig je anders met plezier uit in de haven.

Re: HLE 1326 krijgt klappen...

Geplaatst: 20 mei 2009, 18:55
door 2012
Steven schreef:
Nekvin schreef:
Speedy schreef:Ongeval was fout van seinhuis te Zeebrugge. Trein (met tb van FHSP) is op bezet spoor gekomen terwijl hij een seinbeeld had gekregen (2gele+4) wat wil zeggen dat je op een vrij spoor komt.
Er was nog een T13 bij betrokken en die had meer schade dacht ik...
Lok's hebben paar dagen te Zwankendamme gestaan en zijn dan vrij snel hersteld geweest..
kan nooit geen fout zijn van het seinhuis, fout aan de seininrichting, op bezet spoor kan je nooit met dubbel geel komen.
dat kan wel zijn, maar dat beschouwen wij algemeen als fout van het seinhuis (daarmee is niet noodzakelijk een persoon in kwestie bedoeld, als de technische fout aan de ebp (of welk systeem dan ook) ligt).

Normaal zou voor zoiets (zeker bij ebp) toch een foutmelding op het scherm mogen verschijnen van de operator (seingever).
De vraag rest dan welk systeem op dat moment in zeebrugge van toepassing was op het bewuste spoor. Maar als het een oud systeem was kan je wel op bezet spoor uitkomen, zeker als er handbediende wissels tussen zitten in een vorming. Ik nodig je anders met plezier uit in de haven.
niks EBP of bezet melding ... er was daar geen technische beveiliging, met krijt zette men op een bord als het spoor bezet was of niet. Die dag stond er niks op het bord ma wel iets op het dat specifiek spoor ... Dus men kon daar ALTIJD een trein binnen pakken in grote beweging, ook als dat spoor bezet is :?

Re: HLE 1326 krijgt klappen...

Geplaatst: 20 mei 2009, 23:37
door Steven
voila er zijn dus verschillende soorten beveiliging, wat ik niet wist was welk type er daar in gebruik is/was.

Re: HLE 1326 krijgt klappen...

Geplaatst: 21 mei 2009, 11:58
door 2012
Steven schreef:voila er zijn dus verschillende soorten beveiliging, wat ik niet wist was welk type er daar in gebruik is/was.

Geen dus :shock:

Re: HLE 1326 krijgt klappen...

Geplaatst: 21 mei 2009, 12:05
door dentheo
2012 schreef:
niks EBP of bezet melding ... er was daar geen technische beveiliging, met krijt zette men op een bord als het spoor bezet was of niet. Die dag stond er niks op het bord ma wel iets op het dat specifiek spoor ... Dus men kon daar ALTIJD een trein binnen pakken in grote beweging, ook als dat spoor bezet is :?

een "grote" beweging met krijtje en een bord..bestaat dat nog ??

Re: HLE 1326 krijgt klappen...

Geplaatst: 21 mei 2009, 12:19
door Steven
Het aantal systemen dat nog bestaan in vormingen is nog vrij uiteenlopend. In Schaarbeek aan de werkplaats voor motorstellen heeft men nog geen bezetmelding liggen op de sporen net voor de poorten. Op lijnen met vereenvoudigde exploitatie is dit evengoed zo. Daar gebeurd de beveiliging door Ap/Bp seinen. Waarbij de A en de B de namen van het spoor zijn en de p voor pedaal staat Zo zijn er nog een hele hoop plaatsen. Maar stelselmatig is dit alles in aanpassing. Voor Schaarbeek vorming is men bezig met een compleet nieuw seinhuis (EBP) net naast de brug van L36N. Het inhalen van jaren niet aanpassen haal je niet op 1 dag in maar neemt zijn tijd.

Re: HLE 1326 krijgt klappen...

Geplaatst: 21 mei 2009, 13:08
door dentheo
Steven schreef:Het aantal systemen dat nog bestaan in vormingen is nog vrij uiteenlopend. In Schaarbeek aan de werkplaats voor motorstellen heeft men nog geen bezetmelding liggen op de sporen net voor de poorten.
Dat begrijp ik maar kun je daar dan binnenkomen als "grote" beweging ???