Pagina 1 van 1

Liefkenshoektunnel invloed op goederenstromen

Geplaatst: 21 mei 2009, 10:43
door dentheo
De bouw van de Liefkenshoektunnel zal volgens mij een grote invloed hebben op de goederenstroom ROND Antwerpen met
Invloed op Berchem:

Wat verdwijnt er

1)alle verkeer Zeebrugge, Gent naar Nederland , noord Duitsland Zweden enz.
2)grootste deel van het Franse verkeer (?), waarschijnlijk zullen de Franse treinen die nu nog over de 27 komen allemaal van Gent rechtstreeks naar Noord gaan.
3) alle tranferttreinen Linkeroever-Noord
4) treinen die kompleet van linkeroever komen en kopmaken in Schijnpoort of rond Noord rijden, die komen nu 2 maal door Berchem, maar ik weet niet of er nog zijn...

Wanneer ik zo met de losse vinger inschat zou het aantal goederentreinen in Berchem station (tot Noord) met een kwart tot een derde kunnen dalen na ingebruikname Liefkenshoektunnel....

Iemand betere getallen ?

Re: Liefkenshoektunnel invloed op goederenstromen

Geplaatst: 21 mei 2009, 18:08
door Shrek
L59 zit nu al zo vol dat zeker niet alle treinen van de franse corridor zomaar daarlangs kunnen gaan :wink:

Re: Liefkenshoektunnel invloed op goederenstromen

Geplaatst: 21 mei 2009, 19:25
door dentheo
Shrek schreef:L59 zit nu al zo vol dat zeker niet alle treinen van de franse corridor zomaar daarlangs kunnen gaan :wink:
Waarom gaan bepaalde goederentreinen van Gent via Mechelen naar Antwerpen, ik dacht vooral voor de hellingen van de Kennedytunnel.

Re: Liefkenshoektunnel invloed op goederenstromen

Geplaatst: 21 mei 2009, 19:29
door dentheo
Shrek schreef:L59 zit nu al zo vol dat zeker niet alle treinen van de franse corridor zomaar daarlangs kunnen gaan :wink:

Wat noemt gij de franse corridor ? treinen per dag ??

Re: Liefkenshoektunnel invloed op goederenstromen

Geplaatst: 21 mei 2009, 20:01
door Hogersluys
De Liefkenshoekspoortunnel zal van de bocht van Ekeren een minder interessante spotplaats maken. :cry:









:wink:

Re: Liefkenshoektunnel invloed op goederenstromen

Geplaatst: 24 mei 2009, 22:12
door Bordensteker
dentheo schreef:
Shrek schreef:L59 zit nu al zo vol dat zeker niet alle treinen van de franse corridor zomaar daarlangs kunnen gaan :wink:
Waarom gaan bepaalde goederentreinen van Gent via Mechelen naar Antwerpen, ik dacht vooral voor de hellingen van de Kennedytunnel.
Zo is het mij ook verteld. Afhankelijk van het type locomotief wordt er boven een bepaalde last via Mechelen gereden.

Re: Liefkenshoektunnel invloed op goederenstromen

Geplaatst: 24 mei 2009, 22:14
door Steven
maar als de liefkenshoekspoortunnel er is moet je geen rekening meer houden met de helling van de Kennedytunnel aangezien ze dan niet meer door die tunnel moeten.

Re: Liefkenshoektunnel invloed op goederenstromen

Geplaatst: 24 mei 2009, 22:39
door jan_olieslagers
Als de helling van die Liefkenshoektunnel minder is dan die van de Kennedy, althans.

Re: Liefkenshoektunnel invloed op goederenstromen

Geplaatst: 24 mei 2009, 22:46
door Shrek
jan_olieslagers schreef:Als de helling van die Liefkenshoektunnel minder is dan die van de Kennedy, althans.
ja er wordt daar een extra lange inrit voorzien (de treinen moeten vanuit gent nog voorbij bundel zuid om dan 180° te draaien en langzaam af te dalen) :wink:
dentheo schreef:Wat noemt gij de franse corridor ? treinen per dag ??
Het aantal weet ik ook niet juist, maar alle reeks 12, 57 en 36000 uit antwerpen rijden toch die kant op :wink: Het verkeer naar Gent/Zeebrugge komt daar ook nog bij en dat is allemaal samen teveel voor L59. Daarom zullen ze ook met nieuwe tunnel moeten rondsturen via berchem en mechelen :wink:

Re: Liefkenshoektunnel invloed op goederenstromen

Geplaatst: 24 mei 2009, 23:03
door dentheo
jan_olieslagers schreef:Als de helling van die Liefkenshoektunnel minder is dan die van de Kennedy, althans.
het is speciaal een tunnel voor goederenverkeer.......dan denk ik ...