Pagina 1 van 2
Verbreding L50A Brugge-Gent
Geplaatst: 21 mei 2009, 11:33
door Hogersluys
Zoals jullie weten is men al een tijdje bezig de spoorlijn 50A te verdubbelen van 2 naar 4 sporen. Door recente werken zijn diverse delen reeds op 4 sporen gebracht (oa. Gent-Sint-Pieters -Sneppebrug, Landegem, Aalter - Maria-Aalter, Oostkamp - Brugge). Voor het gehele traject is de deadline op 2014 gesteld (ik heb ook al 2018 gehoord).
De fasering is als volgt:
1. Fase Gent - Landegem
2. Fase Beernem - Brugge
3. Fase Landegem - Aalter
4. Fase Aalter - Beernem
Deze geplande verdubbeling heeft echter zeer zware gevolgen voor de tussenliggende stations en de omwonenden. Volgend jaar vat men aan met het traject Gent-Landegem en zo vroeg ik mij af wet met het stationsgebouw van Drongen zal gebeuren. Zoals je op onderstaande foto's ziet staat dat echt in de weg voor een bijkomend spoor langs beide kanten van de bestaande sporen:

Dat geldt trouwens ook voor de kopie in Hansbeke:

Re: Verbreding L50A Brugge-Gent
Geplaatst: 21 mei 2009, 13:50
door TBJeroen
Slopen natuurlijk

Re: Verbreding L50A Brugge-Gent
Geplaatst: 21 mei 2009, 14:15
door Presario
Moeten er voor dit project huizen worden gesloopt?
Re: Verbreding L50A Brugge-Gent
Geplaatst: 21 mei 2009, 14:52
door Steven
ik dacht het wel, over de totale lengte zijn er her en der wel een aantal huizen te vinden die vrij kort bij de spoorweg staan. Ook zijn er een aantal straatjes gedoemd te verdwijnen waardoor er huizen gaan zijn die niet meer te bereiken zijn.
Re: Verbreding L50A Brugge-Gent
Geplaatst: 21 mei 2009, 15:10
door LML
Aan de ramen, deuren, dakgoten van die 2 stationsgebouwen zie je dat deze niet onderhouden zijn. Dus ik vrees ook dat ze met de grond gelijk gemaakt worden... helaas...

Re: Verbreding L50A Brugge-Gent
Geplaatst: 21 mei 2009, 15:24
door Hogersluys
Ik weet dat men van plan is Oostkamp te verplaatsen. Ik vraag me af waarom dat ook niet mogelijk is bij Hansbeke en Drongen. Langs L58 zijn alledrie de oude stationnetjes beschermd. Hansbeke en Drongen zullen wel niet beschermd zijn zeker?
Ik herinner me trouwens dat in Maria-Aalter de huizen ook vrij dicht tegen de spoorweg staan. Je zal er maar wonen.
Re: Verbreding L50A Brugge-Gent
Geplaatst: 21 mei 2009, 15:49
door Steven
Er zijn daar zelfs nog recentelijke nieuwe huizen gezet!! Snappen wie kan, wie een beetje verder kijkt dan zijn neus lang is weet toch dat er binnen een aantal jaren een spoorvak bijkomt aan die kant. Zo zal de inrit van een doodlopende straat verdwijnen!!! hoe geraken die mensen nog aan die huizen nadien?? (nieuwe kleine verkaveling). Kijken ze op stedebouw dan totaal niets na??
Re: Verbreding L50A Brugge-Gent
Geplaatst: 21 mei 2009, 15:51
door Hogersluys
Ik neem aan dat je het over de Canadastraat hebt? Tsja, verkavelingen zijn sowieso dom. Maar ja, Vlaanderen hé.
Re: Verbreding L50A Brugge-Gent
Geplaatst: 21 mei 2009, 15:53
door Steven
Hogersluys schreef:Ik neem aan dat je het over de Canadastraat hebt? Tsja, verkavelingen zijn sowieso dom. Maar ja, Vlaanderen hé.
De straatnaam ken ik niet, ik weet enkel wat ik zie van er geregeld in de weekends is de stoptrein te doen en de verkeersborden te bezien.
Re: Verbreding L50A Brugge-Gent
Geplaatst: 21 mei 2009, 17:10
door Patrick
Maria-Aalter: ene Pieter De Crem zal daar wel een oplossing voor vinden zeker?

Re: Verbreding L50A Brugge-Gent
Geplaatst: 21 mei 2009, 18:23
door rail s
Patrick schreef:Maria-Aalter: ene Pieter De Crem zal daar wel een oplossing voor vinden zeker?

Hij is al zijn genie-soldaten al aan het mobiliseren...
Re: Verbreding L50A Brugge-Gent
Geplaatst: 21 mei 2009, 20:15
door Tim
LML schreef:Aan de ramen, deuren, dakgoten van die 2 stationsgebouwen zie je dat deze niet onderhouden zijn. Dus ik vrees ook dat ze met de grond gelijk gemaakt worden... helaas...

Nochtans woont of woonde er iemand in het stationsgebouw van Drongen. Als ik er morgenochtend passeer zal ik er eens op letten of het nog bewoond is.
Re: Verbreding L50A Brugge-Gent
Geplaatst: 21 mei 2009, 21:15
door trainfreak
Tim schreef:LML schreef:Aan de ramen, deuren, dakgoten van die 2 stationsgebouwen zie je dat deze niet onderhouden zijn. Dus ik vrees ook dat ze met de grond gelijk gemaakt worden... helaas...

Nochtans woont of woonde er iemand in het stationsgebouw van Drongen. Als ik er morgenochtend passeer zal ik er eens op letten of het nog bewoond is.
Kheb da ook gehoord van iemand die in Drongen woont.
Afgelopen maandag was er trouwens een informatievergadering voor buurtbewoners over de toekomstplannen van de lijn.
Re: Verbreding L50A Brugge-Gent
Geplaatst: 21 mei 2009, 21:33
door Joris
Hallo,
Ik heb dan weer horen zeggen dat de oude stationschaf dara nog in woonde, maar dat die 2 jaar geleden uit zijn huis/station is gezet, gezien de afbraak. (Met de commentaar erbij, kijk, we zijn nu 2 jaar verder, en het station staat er nog).
Ik vind het bijzonder jammer dat die 2 schitterende gebouwen gesloopt gaan worden...
Groeten,
Joris De Mol
Re: Verbreding L50A Brugge-Gent
Geplaatst: 22 mei 2009, 00:09
door groentje
Idem hier. Minstens een van beide zou wat mij betreft behouden moeten blijven. Maar de as van de lijn licht verplaatsen, of het station verhuizen kost massa's geld. En wat zou er dan moeten sneuvelen...