Pagina 1 van 1

Detail serie 55

Geplaatst: 25 mei 2009, 19:18
door Gerard
Hallo mensen,

Ik vroeg me al heel lang af waarvoor die "hoorntjes" op de serie 55 dienen
>> Afbeelding Sommige hebben er maar 1, anderen 2 en sommigen geloof ik zelfs 3 :o

Afgelopen zaterdag op Kinkempois viel me op dat de serie 62/63 (zie bovenstaande foto) deze ook hebben en nog veel meer andere locs ook soortgelijke.

Zijn dit een soort antennes waardoor ze met bijvoorbeeld seinposten kunnen communiceren?

Ben benieuwd !!

Groeten, Gerard.

Re: Detail serie 55

Geplaatst: 25 mei 2009, 19:23
door Shrek
is dat niet gewoon de gsm-r antenne? :)

Re: Detail serie 55

Geplaatst: 25 mei 2009, 19:25
door Gerard
Ik heb geen flauw idee :P

Achter de loc van de foto kun je toevallig het dak van een 73'er zien waarop ook zo'n antenne zit!

Re: Detail serie 55

Geplaatst: 25 mei 2009, 19:26
door 13'erke
Zijn dat geen antennes voor de (analoge) treinradio?

Re: Detail serie 55

Geplaatst: 25 mei 2009, 19:36
door Steven
anttenes kunnen voor verschillende zaken dienen, afhankelijk van hoe de stuurpost is uitgerust.
gsm-r
gps (niet te verwarren met een gps die je in een auto of zo ziet).
klassieke grond trein verbinding.

alle locs hebben al zeker een gps installatie waarmee een bestuurder te kennen geeft welke trein een bepaalde loc aan verzekeren is, wat de sleep is (in ton uitgedrukt). zodoende kan een tractieverdeler snel zien waar welke loc is met welke trein, welke bestuurder en hoeveel de gesleepte last is.
de communicatiemiddelen zijn allerlei. sommige krachtvoertuigen beschikken over geen enkele vorm. andere hebben enkel de klassiek grond trein verbinding. Sommige hebben gsm-r, sommige hebben beide. (zoals de reeks 11 die voor het gsm-r tijdperk twee radio's aan boord had (eentje ns en eentje nmbs).

Re: Detail serie 55

Geplaatst: 25 mei 2009, 19:40
door Gerard
Aha bedankt, het is dus wel degelijk een antenne :)

Dus die radio's die ingebouwd zijn, ontvangen het signaal via die antenne op de foto neem ik aan.

Over de radio's gesproken,, die kunnen willekeurig ingebouwd worden volgens mij, sommige 55'ers waren bijvoorbeeld speciaal uitgerust met CFL radio om in Luxemburg te mogen rijden?

Re: Detail serie 55

Geplaatst: 25 mei 2009, 19:44
door Mark7758
Klopt. Alle blauwe 55ers hadden die radio en een aantal gele 55ers.

Re: Detail serie 55

Geplaatst: 25 mei 2009, 19:58
door Steven
radio's zijn altijd geplaatst in functie van noodwendigheden.

Re: Detail serie 55

Geplaatst: 25 mei 2009, 20:43
door jan_olieslagers
Steven schreef:alle locs hebben al zeker een gps installatie waarmee een bestuurder te kennen geeft welke trein een bepaalde loc aan verzekeren is,
Steven hier vrees ik toch u te moeten tegenspreken, met alle respect. GPS is een eenrichtingssysteem waarmee een deelnemer zijn positie kan bepalen, niet meer of niet minder. GPS laat een deelnemer nooit toe informatie uit te sturen.

Dat gezegd zijnde: de betreffende antenne kadert mogelijks in het Atlas-project (A151 voor de spoor-informatici) waarbij al het tractiemateriaal om het kwartier een SMS uitzendt met zijn positie, door GPS bepaald*. Het is niet onmogelijk dat die SMS-berichten nog meer informatie bevatten, maar eigenlijk lijkt me dat toch onwaarschijnlijk.

Verkeerstechnische informatie zoals door u omschreven lijkt me eerder te worden verzonden via GSM-R** - en daar zou die antenne ook wel eens kunnen voor dienen.


*geleverd door Bombardier Duitsland, aan de directie treinen.
** of het voorgangersysteem "grond-trein" dat op VHF (of zelfs UHF?) radio werkt

Re: Detail serie 55

Geplaatst: 25 mei 2009, 21:21
door Steven
Neen wij moeten als TB de info van treinnummer, last en identificatie(persoonlijke nr van de tb) in de gps console. Die console werkt dus zowel met een gps unit als de gsm chip die hij meekrijgt. alle info (de positiebepaling van de loc via gps) en de door de tb ingegeven info gaat dan via de gsm chip per sms naar de tractieverdeler. Het is voor de toekomst wel voorzien om heel de gps console te gaan inbouwen in de gsm-r.

de huidige GPS is dus iets meer als gps alleen. Dit systeem is onder andere aan het atlas project gekoppeld. ook aan het systeem van artweb is dit gekoppeld waardoor de mensen van traffic control op slag kunnen zien wie met welke trein aan het rijden is en bijgevolg de nodige info krijgen (gsm nr van de tb indien nodig).

Re: Detail serie 55

Geplaatst: 25 mei 2009, 22:22
door Shrek
13'erke schreef:Zijn dat geen antennes voor de (analoge) treinradio?
nop het is voor gsm-r

op onderstaande fotos (van Peter Honig) zie je de 6264 die voor zijn ETCS 2-installatie GSM-r nodig had, daarom werden de antennes op het dak gezet :wink: Afbeelding

Re: Detail serie 55

Geplaatst: 25 mei 2009, 22:23
door Steven
de analoge radio's gebruiken gelijkaardige antennes zonder binnen te gaan kan je dus niet echt weten welke radio ze hebben hoor.

Re: Detail serie 55

Geplaatst: 25 mei 2009, 22:26
door Shrek
de antenne op de foto is duidelijk pas recent geïnstalleerd en de analoge radio staat al iets langer op de 55ers he :wink:

Re: Detail serie 55

Geplaatst: 25 mei 2009, 22:52
door Gerard
Shrek schreef:
13'erke schreef:Zijn dat geen antennes voor de (analoge) treinradio?
nop het is voor gsm-r

op onderstaande fotos (van Peter Honig) zie je de 6264 die voor zijn ETCS 2-installatie GSM-r nodig had, daarom werden de antennes op het dak gezet :wink: Afbeelding

Echt stomtoevallig Shrek,, die detailfoto in mijn 1e bericht is ook de 6264 zaterdag genomen te Kinkempois, alleen dan de andere kant :wink:

Je kon echt duidelijk zien dat de antenne pas nieuw was aangebracht.