Afgelopen weekend ben ik met een maat van me, van een ander forum, een weekendje gaan kijken hoe het spoorleven er in Polen uit ziet. Ik was zelf ook alweer 3 jaar niet meer in Polen geweest, dus het werd wel weer eens tijd. Zo namen we op donderdag 21 mei 's avonds de EuroNight 447 Jan Kiepura om 19:29 vanaf Utrecht Centraal richting Polen. Afgezien van alle smakelijke dames en gerstenat-escapades, hier de treinenfoto's. Bordjescollage staat inmiddels in het betreffende topic
Kutno, 22 mei 2009. Twee vette diesellocs (de M62-590 aan kop) zijn met een keteltrein op weg in westelijke richting.

Even later passeert op dezelfde plaats PKP eloc E22-876 met een gemengde goederentrein.

Aan de oostzijde van station Kutno staat een aantal motorstelletjes EN57 te wachten op wat komen gaat.

Sochaczew, 22 mei 2009. Een shuntertje met een aantal vreselijk belangwekkende lieden, onderweg tussen een stuitklamp en een stootjuk (!)

Even later komt er vanuit de richting Warszawa een motorstelletje EN57 van de Koleje Mazowieckie aan. Passagieren in de cabine is een soort nationaal volksvermaak in Polen.

Warszawa Powisle, 22 mei 2009. Een ander EN57 stelletje van de KM houdt hier stil, alvorens de tunnel naar Sródmiescie in te duiken. MET treinspotter.

Gelukkig heeft de KM ook wat moderner spul rondrijden, hoewel het nog niet erg veel is. Hier rijdt een Stadler FLIRT Warszawa Powisle binnen.

In de achtergrond passeert dan nog snel een InterCity-treinstel van eigen makelij in de richting Lódz Fabryczna.

En dit is een treinstel van weer een andere maatschappij (SKM), en fabrikant, op weg naar Sulejówek Milosna.

Radom, 23 mei 2009. Met dit soort treinstellen onderhoudt KM een stopdienst tussen Warszawa en Radom, een halte of 30 voor 108 km. Je doet er een kleine 2½ uur over.

Gelukkig hadden we op de terugweg deze iets modernere variant, met gestoffeerde bankjes i.p.v. kaal plastic RET-style.

Chynów, 23 mei 2009. Onder een dreigend wolkendek vertrekt loc EU07-489 met een dubbeldekkerstam als stoptrein riching Radom. Dit is de enige trein die we gezien hebben waarbij NIET de stuurstand van de dosto-stam direct achter de loc zat

Rzepin, 24 mei 2009. Eloc E09-015 heeft de Warszawa-Berlin-Express zojuist overgedragen aan een Duitse loc voor het laatste stukje tot Berlin. Links staat railbusje SA105-104 (2 assen, 17 meter, 38 zitplaatsen, maar WEL een toilet en een fietsenafdeling) te wachten om als stoptrein te vertrekken naar Miedzyrzecz.

Dezelfde eloc poseert even later naast een andere in het zonovergoten Rzepin.

En tot slot nog een vette Russische dieselloc aan kop van een goederentrein.

Enjoy!