Mijn favoriete lok van de DB

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
jossparla

Mijn favoriete lok van de DB

Bericht door jossparla »

2 maanden geleden heb ik van een vriend een paar foto’s van een V200 van de DB gekregen. :shock:

Sindsdien ben ik helemaal gek van deze locs en ben daardoor eigenlijk altijd op zoek naar deze locomotieven.

Op 30-5-2009 zag ik de eerste in Keulen
Afbeelding Schitterend dat deze loc nog in deze toestand verkeren(ze zijn immers al 56 jaar)

Vandaag zag ik de 2de in STOLBERG vlak bij Aken
Afbeelding Deze word bij de werkzaamheden in eschweiler gebruikt
Afbeelding

Door een tekort aan sneltreinlocomotieven hebben ze in 1953 de V200 in het leven geroepen
Afbeelding Deze lok heeft 2000 pk en kan 140 km p/u
Afbeelding De V221 kwam in 1968 en heeft 2700 pk
Afbeelding Alle V200'en waren voorzien van een stoomketel om rijtuigen te kunnen verwarmen. In hun laatste jaren kwamen de locs terecht in de goederendienst.

Helaas zijn de diesellocs in 1988 allemaal uit dienst genomen.
Afbeelding Met vriendelijke groet Jos Sparla :wink:
Bibke

Re: Mijn favoriete lok van de DB

Bericht door Bibke »

Dat zijn inderdaad mooie loks.

Werd er ook één niet onlangs terug in dienst genomen en geschilderd in een gele livrei.

BTW: Bedankt om deze mooie foto's met ons te delen.
Presario

Bericht door Presario »

Die loc's zien er inderdaad niet slecht uit! Hoeveel rijden er nog zo rond? Inderdaad Bibke ik meen ook zo 1 gezien te hebben met een gele livrei.
timothy_Vermeulen

Bericht door timothy_Vermeulen »

heel mooie locs, dat de nmbs er maar eens een voorbeeld aan neemt!
dentheo

Bericht door dentheo »

Presario schreef:Die loc's zien er inderdaad niet slecht uit! Hoeveel rijden er nog zo rond? Inderdaad Bibke ik meen ook zo 1 gezien te hebben met een gele livrei.
Er is er ook één in een soort belgische kleuren , is van de regionale spoorweg die in het noord-Nederlandse Coevorden eindigt...

Die loks komen, denk ik, uit her-import, zijn ooit ge-exporteerd door Duitsland (Griekenland ?) en worden nu terug genomen door een revisiebedrijf die ze opknapt en verkoopt aan de kleine spoorwegmaatschappijen..
Die types hebben nog "grootvaderrechten", moeten dus niet uitgebreid gekeurd..
Theo
Groeten vanop de Heide
jossparla

Bericht door jossparla »

Presario schreef:Die loc's zien er inderdaad niet slecht uit! Hoeveel rijden er nog zo rond? Inderdaad Bibke ik meen ook zo 1 gezien te hebben met een gele livrei.
zo ver ik weet :de Gele
Loc V270.06 van EBW Cargo (voorheen DB 221 106) De loc is overgenomen van OMB, een bedrijf dat verschillende vroegere V200'en heeft opgekocht en gerenoveerd. EBW rijdt met nog een andere V200: dat is de blauwe 221 136, gehuurd van imoTrans.
en Loc 221 135, inmiddels geschilderd in de kleuren van de Bocholter Eisenbahn
oranje
en de groene V200 053 van de Brohltal-Eisenbahn, met grote letters Reuschling (Westfälische Lokomotiv-Fabrik, Hattingen). en zeker nog een paar rode V200
vaak maken ze speciale ritten met historiche wagens of worden gebruikt voor goederenvervoer,maar hoeveel er precies nog rijden ???? (PS ze hebben een super sound) lekker dieseltje)

Goede vraag :wink:

Groeten jos
rail s

Bericht door rail s »

dentheo schreef:
Er is er ook één in een soort belgische kleuren , is van de regionale spoorweg die in het noord-Nederlandse Coevorden eindigt...

Die loks komen, denk ik, uit her-import, zijn ooit ge-exporteerd door Duitsland (Griekenland ?) en worden nu terug genomen door een revisiebedrijf die ze opknapt en verkoopt aan de kleine spoorwegmaatschappijen..
Die types hebben nog "grootvaderrechten", moeten dus niet uitgebreid gekeurd..
Idd er zijn 20(?) loks, eerder schroot, teruggekomen uit Griekenland en mss zwitserland, verder rijden/reden er nog in Saudi-Arabië en Libië(?)
Trammist

Bericht door Trammist »

Zeer mooie locs, inderdaad.
edje

Bericht door edje »

dentheo schreef:
Die lok die je bedoeld is lok 20 van de Bentheimer Eisenbahn
Afbeelding foto komt van www.xtrax.nl (aanrader)
dentheo

Bericht door dentheo »

edje schreef:
dentheo schreef:
snip

foto komt van http://www.xtrax.nl (aanrader)
Dat vind ik prachtig..prompte levering :wink: :wink:
Theo
Groeten vanop de Heide
jossparla

Bericht door jossparla »

edje schreef:
dentheo schreef:
Afbeelding foto komt van http://www.xtrax.nl (aanrader)

Ja dit klopt helemaal het is de voormalige DB 221-147-2.
Voor het eerst in gebuik genomen 9-9-1965 en deze werd afgeschreven bij de DB op 30-6-1988 de loc kwam daarna bij 4 verschillende eigenaren waarvan de laatste
de bentheimer Eisenbahn was op 21-12-2007 daar is hij helemaal herstelt en zit er weer top uit.
zeer zeer mooi.....

Daarbij komt mijn volgende vraag op !!!!!!

WAAROM DOET DE NMBS DIT OOK NIET MET HAAR OUDE LOCS I.P.V ZE IN MONTZEN TE LATEN WEG ROESTEN ????????(51ERS)
op zoiets zou je toch trots moeten zijn of zie ik dat verkeert :shock:

Groeten Jos :wink:
Shrek

Bericht door Shrek »

jossparla schreef:WAAROM DOET DE NMBS DIT OOK NIET MET HAAR OUDE LOCS I.P.V ZE IN MONTZEN TE LATEN WEG ROESTEN ????????
Heel simpel: een 77er is vele malen goedkoper, zelfs als je er 2 nodig hebt :wink: een 28 rijdt al bijna gratis in vergelijking met zon dieselverslinders.
Nieuwe locs kopen en oude laten wegroesten is een duurzame investering van de nmbs. Gelukkig houden ze er van elk modelletje wel eentje bij voor af en toe een ritje te doen :wink:
dentheo

Bericht door dentheo »

jossparla schreef: Daarbij komt mijn volgende vraag op !!!!!!

WAAROM DOET DE NMBS DIT OOK NIET MET HAAR OUDE LOCS I.P.V ZE IN MONTZEN TE LATEN WEG ROESTEN ????????(51ERS)
op zoiets zou je toch trots moeten zijn of zie ik dat verkeert :shock:
Inderdaad verkeerd..
Wanneer de NMBS loks zou verkopen aan kleine concurrenten is de wereld te klein in Belgie...dan gaan de spoorwegen plat.

Alhoewel.... in de "missie "van TRW staat nu dat ze het wagenpark gaan beheren en wagens ter beschikking stellen van vervoerders....

Als ze dat even uitbreiden naar loks.....

Railion Nederland verhuurt zijn overschot loks toch ook aan ACTS...(kan NMBS ook, 77ers en 13en teveel op dit moment)
Theo
Groeten vanop de Heide
edje

Bericht door edje »

Misschien is er nog wel een mooier voorbeeld van hoe je oude loks een veel langere levensduur kan geven.
Neem als voorbeeld de oost-duitse V100 loks

met als voorbeeld deze lok de V100-SP-006 (voormalig DB 202 340) van Spitzke Nederland Afbeelding Deze lok is in 1971 gebouwd, en in 2006 tot op het frame kaal gemaakt, daarna weer opgebouwd met een nieuwe dieselmotor en hedendaagse veilighiedsmiddelen.
Afbeelding Zoals ze vroeger reden in Oost Duitsland.

Eigenlijk moet met de reeks 51 zoiets ook wel kunnen.
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Maar dan bouw je eigenlijk een nieuwe diesselloc...
De kosten zijn dan misschien hoger dan een nieuwe loc bouwen...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Plaats reactie