Halle - Kortrijk via Torhout en terug

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
overweg13

Halle - Kortrijk via Torhout en terug

Bericht door overweg13 »

Dag

Openbaar vervoer gebruiken kan best zenuwslopend zijn. Het schijnt zelfs zo te zijn dat filerijden minder stresserend is, dan een doorsnee verplaatsinkje met trein, tram en bus. Vandaag leek mijn dag helemaal in het honderd te zullen lopen. Eerst was er hinder in Beernem, wat bij nader toezien (nee, niet echt) een lijk bleek te zijn. Gelukkig kon ik rustig schuiven met mijn dagprogramma, en ik ging meteen voor 2 uur later dan voorzien.
De bus van lijn 155 die me naar Halle Station moet brengen (ab3961 - 10:46 - 11:00) heeft precies vandaag uitgekozen om met 10 minuten vertraging te rijden, en het ziet er dan ook naar uit dat ik naar mijn aansluitende trein van 11:09 zal kunnen fluiten. Gelukkig loopt de chauffeur wat vertraging in, en als ik hem vraag om aan de "afstaphalte" uit te stappen i.p.v. aan het busperron (je moet de Halse situatie kennen om dit te begrijpen), win ik nog een kleine minuut, zodat ik uiteindelijk zelfs nog om 11:08 op perron 4 aankom. De eerste hindernis met succes genomen! Het is een reflex geworden om naar het uitrijsein te kijken, en dat kleurt nog akelig rood. Even later wordt de reden daarvoor duidelijk: IR 3910 wordt aangekondigd met 10 minuten vertraging. Later blijkt dat hij in La Louvière-Centre vertrokken is met 6 minuten vertraging, en dat er onderweg alleen maar vertraging bijgekomen is. (Even napluizen in railtime leert dat zowel de 4460 en 4480 - L-treinen Mons - Charleroi en vice versa met 5 minuten vertraging reden: de kans is groot dat dat de reden is van de initiële vertraging.)
Met 13 minuten aansluitingstijd in Brussel-Zuid ziet ook deze situatie er niet erg hoopgevend uit. Op spoor 2 wordt ondertussen de IR naar Antwerpen (3110) aangekondigd. Dit wordt gokken! IR 3110 staat al een tijdje aan het perron, maar om 11:18 komt ook IR 3910 binnenrijden. Het sein voor de 3110 staat op groen, dat van de 3910 op dubbel geel. Kiezen voor de 3110 (ms 418 - 11:19 - 11:29) dus maar. De 3910 is vandaag samengesteld uit de fonkelende 830, spijtig genoeg alweer ontsierd met de resultaten van een boekdelen sprekende Rorschachtest. De 3110 vertrekt inderdaad eerst, maar ondertussen staat ook het sein voor de 3910 schitterend groen. De 3110 rijdt over lijn 96 E, en ik begin te vermoeden dat ik verkeerd gekozen heb. Meestal eindigt dat met een oponthoud in Lot, en voorrang voor de lijn 96. Niet vandaag echter, want we schuiven mooi voor de 3910. We komen zelfs nog een minuutje vroeger dan voorzien in Brussel-Zuid aan, wat 4 minuten overstaptijd oplevert. De aansluitende IC (1532 naar Knokke/Blankenberge) is overigens ook niet helemaal stipt, en vermoedelijk zou ik ook met de ondertussen aangekomen 3910 de aansluiting nog gehaald hebben.
IC 1532 bestaat uit 2 stellen M6; vooraan hangt loc 2754, en ik stap in rijtuig 61034. Omvangrijke werken tussen Brussel en Denderleeuw en een bijkomende snelheidsbeperking ten spijt, worden de 3 minuten vertraging er vlot afgereden. Vanaf Gent rijdt de trein perfect op tijd, tot net voor Beernem dan toch. Vermoedelijk zit de IC de L-trein naar Brugge op de hielen, en lijn 50 A lijkt buiten dienst tussen Oostkamp en Brugge. Toch komen we met nauwelijks 1 minuut vertraging in Brugge aan, waar een knappe aansluiting op hetzelfde perron staat te wachten. Loc 2142 duwt o.a. rijtuig 58041; IC-trein 812 naar Kortrijk vertrekt met een minuut vertraging.

Misschien hebben sommigen zich al vragen gesteld bij de titel. Maar ik ben vele jaren geleden begonnen met het tekenen van kaarten waarop ik verleden en heden (voor zover het treinen en trams betreft) met elkaar probeer te verzoenen. Kaarten waarop de oude spoor- en tramlijnen zijn ingetekend, en de seinen en snelheidsregimes, stopplaatsen en stations, kortom zowat alles wat een doorgewinterde spoorwegliefhebber moet interesseren. Enkele jaren geleden was ik aan een tweede versie van lijn 66 begonnen, maar op het verkeerde moment, nl. net toen de seininrichting op lange delen van de lijn aangepast zou worden. Ondertussen is dat gebeurd, en is ook het nieuwe seinhuis van Brugge in dienst, maar in Zedelgem is alles nog even bij het oude, al staan de nieuwe palen wel klaar om in dienst genomen te worden. Wat een moeizame bevalling, zeg.
Blijkbaar is men ook volop bezig met de vernieuwing van dwarsliggers en overwegen tussen Zedelgem en Torhout. Over enige afstand wordt er aan 60 km per uur gereden. Enfin, uiteindelijk bereiken we Kortrijk met 5 minuten vertraging, en met de zekerheid dat ik wat gegevens bij de terugrit zal missen. Ik teken mijn gegevens op van het tegenspoor, terwijl ik zelf tegen de rijrichting zit, en als de trein op tegenspoor gaat, zijn nummers van seinpalen niet te lezen zodra enige snelheid gehaald wordt. Tussen Lichtervelde en Roeselare wordt er nl. ook gewerkt, en daar gebeurt het verkeer op tegenspoor richting Brugge.

Om dit betaalbaar te houden, maak ik gebruik van 2 biljetten, perfect reglementair trouwens: ik vul een lijntje in op een Railpass Halle - Torhout, en ik koop een biljet Torhout - Kortrijk met mijn halveprijskaart. Uiteraard doe ik hetzelfde voor de terugrit, mutatis mutandis. Ik had graag eens geëxperimenteerd met mijn elektronische identiteitskaart, maar stel mijn maidentrip daarmee uit tot een wat meer voor de hand liggend moment.

De terugrit verloopt met IC 834 (ms 458 - 13:48 - 14:27) en gebeurt inderdaad deels over tegenspoor. Toch rijdt deze IC zelfs een minuut vroeger dan voorzien Brugge binnen. Dat is ook best, want de aansluiting met de IC 1514 is nipt, maar ook nu wordt ze gerealiseerd op hetzelfde perron. Achteraan deze trein hangt ms 570. We zullen Brussel-Zuid uiteindelijk met 4 minuten voorsprong bereiken. In Brugge is een verdwaalde Slavische schone ingestapt, zonder biljet, in eerste klasse. Ze moet naar Namur en dat zou haar meer dan 32 EURO kosten, en dus haalt ze prompt een GoPass te voorschijn; de TBG vult zelf het lijntje in; ik zit net wat te ver om het allemaal goed te kunnen volgen. Als je het mij vraagt, was de jongedame beter op de hoogte van de NMBS-reglementering dan ze liet uitschijnen.

Dankzij de vlotte rit kan ik in Brussel-Zuid nog de IR naar Tournai halen, en dat is maar best ook, want IR 3936 is afgeschaft, wegens ziekte van de bestuurder, hoor ik later in Halle. Dat is trouwens niet het enige probleem: blijkbaar zijn er hier en daar stevige buien, en tussen Soignies en Mons zorgt dat voor problemen. De IC naar Liège (1714) rijdt met 20 minuten vertraging, en ook de IR naar de Luchthaven (3714) houdt er een kwartier vertraging aan over.

Maar IR 3136 (ms 421 - 15:31 - 15:41) rijdt probleemloos naar Halle, zij het dat het vanaf Lot trager gaat dan voorzien; ik kan alleen maar vermoeden dat de CR naar Geraardsbergen net voor ons rijdt met wat vertraging.

Uit Halle gaat het huiswaarts met lijn 155: 15:55 - 16:11 (ab 3941). Daar zit iets minder volk op dan gewoonlijk, omdat de eerste scholen al begonnen zijn met de examens.

Wat vanmorgen nog flink verkeerd leek te gaan lopen, is uiteindelijk allemaal perfect verlopen. Ik voel me vrij ontspannen nu, en kan niet geloven dat al die automobilisten op de Brusselse Ring nu minder gespannen zijn dan ik. Maar ik heb mijn moeilijke momenten bij het begin van de dag gehad. Ik heb nu bijna alle noodzakelijke gegevens om binnenkort mijn kaarten op basis van de topografische kaarten van het NGI te tekenen. Ooit was dat een artisanale bezigheid met kalkpapier, kleeflettertjes en Rotringpennen en -mallen in alle formaten. Nu is het enkele uurtjes voor mijn pc zitten; die kan soms een echte zegening zijn, als hij geen Pajotse loeten heeft...
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie