Ik had nog een goedkoop Kruidvat-biljet liggen dat voor einde juni opgebruikt moest worden. De reis ging naar de enig overgebleven spoorlijn tussen Samber en Maas. Ik wilde ze graag combineren met een wandeling; ik heb in mijn verzameling een reeksje NMBS-folders uit de jaren '30 "Onze vrije tijd - 5 excursies van één dag van station tot station" en daarin staat een wandeling beschreven van Couvin naar Nismes. Ik dacht: laat ik eens kijken of die wandelroute vandaag nog bestaat.

Nieuwkerken-Waas 08:42 - Antwerpen-Berchem 09:02 met P7292 (MS945) die stipt op tijd reed. (Voor dit traject gebruikte ik een key-card want met het kruidvatbiljet mag je pas vanaf 9:01 reizen.)
Hier een foto van het station van Nieuwkerken in de ochtendmist:

Stipt op tijd vertrokken, maar vanaf Duffel sukkelden we blijkbaar achter vertraagde voorliggers. Bij vertrek uit Brussel-Zuid bedroeg de vertraging al 16 minuten wat me deed vrezen voor de aansluiting in Charleroi. Op lijn 124 werden echter 5 minuten vertraging ingelopen zodat we om 11:04 aankwamen. De trein naar Couvin wachtte bovendien op aansluiting. Mooi zo.
(Weet iemand iets meer over de grote grondwerken in Duffel ten westen van de spoorlijn? Gaat men de sporen verleggen om nieuwe bruggen te bouwen? Of hebben die werken niets met de spoorlijn te maken?)
Charleroi-Sud 11:05 (+2) - Couvin 11:55 (op tijd) met IR4811 (MW4103).
De spooraansluiting aan een steengroeve voorbij Yves-Gomezée zag ik voor het eerst; ze lijkt druk gebruikt. Van een heraanleg van lijn 136 richting Hemptinne waarover ik ergens las, eveneens ten behoeve van een steengroeve, is nog niets te zien.
Station Couvin na aankomst van mijn trein:

Twee andrieskruisen en het kruis boven op de Roche à Lomme:

Mariembourg 16:39 - Charleroi-Sud 17:33 (+12) met P8714 (MW4114). De vertraging werd opgelopen door het wachten op kruisende treinen met vertraging in Philippeville en Walcourt (tussen Walcourt en Cour-sur-Heure moesten we op tegenspoor). Opmerkelijk is de schikking in het station van Philippeville: er is slechts één (lang) perron en toch kunnen twee kruisende treinen tegelijk aan het perron staan, doordat de wissel naar het kruisingsspoor zich halfweg het perron bevindt. In Charleroi heb ik even rondgekeken in het tram- en busstation en naar de werken voor de heraanleg van het stationsplein. In het station was nog het volgende te zien:

Antwerpen-Berchem 20:38 (+2) - Nieuwkerken-Waas 21:00 (+1) met L2670 (MS819).
Vriendelijke groet,
Paul Kevers