Pagina 1 van 2

Dagje Oostende 23/07/2009

Geplaatst: 24 jul 2009, 14:44
door Trammist
Goedendag,

Gisteren, 23 juli 2009, ben ik, Trammist, met mijn grootouders, tante, nonkel, 2 nichtjes en de vrijer van de oudste met de trein van Turnhout naar Oostende en terug gereisd.

De reis begon aan halte Gierle Broekzijde [DL], waar we bus 210 namen naar Turnhout. Volgens de computer (zowel DL als NMBS!) kwam de bus langs om 08:03, volgens het papiertje aan de bushalte kwam de bus echter pas om... 08:10. Het laatste bleek (het meest) juiste te zijn. Crazy dinges.

Nog vóór 08:30 waren we al in Turnhout, waar we 2 Seniorenbiljetten kochten vooor mijn groootouders (ik en mijn nichtje reden met mijn GoPass). Totale prijs: €10,00.

Daarna een gazet gaan halen en voor de deur/poort gewacht op de rest v/d familie, die met de auto kwamen vanuit Lille.

Rond 09:00 waren we compleet, mij zij moesten nog 3 dag-aan-zee-biljetten kopen. Er stond een file van ong. 10 mensen aan het einige loket, maarrrrrr... Turnhout heeft ook een automaat! Ik heb dan samen met mijn nonkel de nodige biljetten gekocht. Totale prijs: €60,60. Ik heb het samen met mijn nonkel gedaan, want zij hadden in geen 30 jaar nog een Belgische trein langs binnen gezien en hadden geen flauw benul van de NMBS-tarieven...

Oorspronkelijke planning:
IRg 4909 THT 09:22 - Antw-Berchem 10:07
ICG 1832 Antw-Berchem 10:26 - Oostende 11:55


Maar... de 4909 werd afgeschaft! :evil:

We zijn dan maar de zeer gezellige stationscafetaria ingegaan, die door de afgeschafte trein onmiddelijk volstroomde. Gelukkig konden we er nog terecht met onze 7 personen. De madam achter den toog wist niet wat haar overkwam, zo'n overrompeling! Ik heb dan maar de bestellingen genoteerd en het briefje aan de mevrouw gegeven :) .

We konden mee op ICR 3431 naar Brussel-Noord die omgeleid werd via Berchem.

Het werd dus:
ICR 3431 THT 10:05 - Antw-Berchem 10:50
ICG 1833 Antw-Berchem 11:26 - Oostende 12:55


En die 1833 werd godverdekke met klassiekjes gereden! :evil:
Vanachter hingen er enkele gemoderniseerde stellen, maar het was te laat om nog naar achteren te lopen, en dus namen we plaats in zo'n oudbollige koekendoos. De eerste keer voor mij, trouwens. Hopelijk ook de laatste, want het was er niet bepaald gezellig. De binnenverlichting brandde niet, voor 99% van het tracé geen probleem, maar in de Kennedytunnel zag je werkelijk geen hand voor ogen! Creepy. Dan vind ik zo'n ouwe PCC van De Lijn nog moderner :mrgreen: .
En bij het vertrekken klonk er een oerhard "BOEM, BANG, KNAL!" en de trein schudde ook. Dat waren waarschijnlijk de bumpers die tegen elkaar sloegen... Ook de motoren zijn vrij luidruchtig.

Controle hebben we in deze trein niet gehad, tussen Lokeren en Gent-Dmp zat de TBG in ons stel, maar voor hij bij ons kon komen, moest hij het vertrek gaan fluiten. We hebben hem niet meer teruggezien.

Het was trouwens een echte West-Vlaming, met een zeer zwaar accent. Ik kon eerst niet geloven dat de ICG met klassiekskes gereden zou worden, en dus was ik toch maar over het perron gerend, en het gaan vragen. Antwoord: Ja, wie rij'en na Osteinde, mo wies sneil, want wie hon vertre'en hie" En als je dat niet verstaat, lees het dan maar eens hardop... :mrgreen:

In Gent-Dmp kon ik nog iemand horen vragen of "dit de trein naar Oostende was", en onze TBG antwoordde: "ja, hielaas weil" :lol:

Het grappige was ook, hoe westelijker we reden, hoe dunner de bewolking.

Maar we kwamen stipt aan om 12:55, en we waren er gekomen zonder kleerscheuren, en we hadden tijd genoeg, dat was het voornaamste :) .

Vervolgens vis- en frietkraam bezocht op de Vistrap, en een wandeling gemaakt tot aan het Kursaal, waar we dan wat op het strand/terras hebben gezeten :) .

Rond 17:00 zijn we opgekraamd, een stukje verder gelopen en dan teruggekeerd naar het station, opnieuw langs de Vistrap, maar we hadden een stukje dijk-in-werfzone afgesneden via een achterliggende straat, de Van Iseghemlaan, en dan langs de Visserskaai.

Aan het station nog een hoop witte plastic chalets zien staan met een Infrabel-bordje, waarin blijkbaar een een voorbeeld te zien is van de toekomstige verbouwingswerken aan het Kaaistation (zie dit forum).
Rond 18:00 aangekomen, en allemaal een broodje/pizza/panizza gaan halen in de PanosRail. Rustig in de stationshal alles opgegeten, en op ons gemakje in de klaarstaande ICG gestapt, die er al een uur op vooorhand klaarstond.

Geplande én gevolgde route:
ICG 1819 Oostende 19:05 - Antw-Berchem 20:36
IRg 4941 Antw-Berchem 20:53 - Turnhout 21:38


De TBG van de 1819 was een jong, blond poppemieke, niet ouder dan 25j :) ze mocht er wel zijn :D Maar toch respect dat ze die job durft te doen... :? Ze maakte van haar fluitsein telkens een hele symfonie :)
De TBG van de 4941 daarentegen was een Franstalige die van heel de reis zijn hokje niet uitkwam, maar wél via de intercom alle haltes omriep. Hij zei altijd "Dâmes en 'eren, zo dadelijk komen oewij aan' in 'erentâlse", terwijl we al bijna stilstonden in het station... :roll: Er zat dan ook niet veel volk in de trein.

In Turnhout was het oorspronkelijk de bedoeling om bus 210 van 22:03 te nemen naar Gierle Broekzijde, maar uiteindelijk is 'n andere tante (de moeder van m'n jongste nichtje) met de auto van Lille naar Turnhout gekomen, en we mochten meerijden. Ik pak graag het OV, maar 's avonds laat naast een station een halfuur op een bus wachten... :roll:
  • Materieel
  • 3431 = Break nr. ?
  • 1833 = niet allemaal genoteerd, maar klassiekje 230 reed op kop
  • 1819 = HLE 2724 + 8 M6'en
  • 4941 = Break 346

Re: Dagje Oostende 23/07/2009

Geplaatst: 24 jul 2009, 14:49
door Elke&Tine
Leuk verslag!

Re: Dagje Oostende 23/07/2009

Geplaatst: 24 jul 2009, 19:15
door Molenbruch Y.
Dag,
De TBG van de 4941 daarentegen was een Franstalige
Iemand enig idee hoe die daar terechtkomt? Het materieel van de IR g-verbinding keert in Antwerpen nochtans op zichzelf. De IR g is m.a.w. niet technisch gekoppeld aan een verbinding uit Wallonië.
Het werd dus:
ICR 3431 THT 10:05 - Antw-Berchem 10:50
ICG 1833 Antw-Berchem 11:26 - Oostende 12:55
Waarom nam je dan in Antwerpen-Berchem niet de (verlengde) IC P 3010? Je kon dan in Brugge overstappen op IC C 832, waardoor je toch 8 minuten tijdwinst zou boeken.

Groeten,

Re: Dagje Oostende 23/07/2009

Geplaatst: 24 jul 2009, 20:22
door Trammist
Molenbruch Y. schreef:
Het werd dus:
ICR 3431 THT 10:05 - Antw-Berchem 10:50
ICG 1833 Antw-Berchem 11:26 - Oostende 12:55
Waarom nam je dan in Antwerpen-Berchem niet de (verlengde) IC P 3010? Je kon dan in Brugge overstappen op IC C 832, waardoor je toch 8 minuten tijdwinst zou boeken.

Groeten,
Was ik helemaal alleen geweest, dan had ik dat wel gedaan, maar ik was met een hele familie op pad, incl. 2 bejaarden (zonder rolstoel, looprek, krukken,...) en een kleuter van 6 jaar. Ik vind heel die stress van dat overstappen het niet waard voor die 8 minuten. Misschien denkt u daar anders over. Als ik met een groep reis, overweg13 zal hierin kunnen meepraten, beperk ik het aantal overstappen tot een radicaal minimum. Zolang het tijdsverlies niet te gortig wordt. Maar ik had het wel degelijk overwogen, hooor. Wij stonden aan spoor 6 toen die IC P langskwam. Al was de TBG niet goed ingelicht, want zij zei dat deze trein maar tot Gent reed... :roll:

Re: Dagje Oostende 23/07/2009

Geplaatst: 24 jul 2009, 21:56
door HLE 2302
om te beginnen, het 'west vloamse' dialect is nog steeds GEEN duits !
en die trein wordt al een hele week gereden door klasiekjes (zie mijn andere post) 2 JH's & 1 newlook (6??)
en om verder te gaan, zeg nooit zomaar koekendoos tegen een fantastisch geniaal oud JH klasiekje, t'zijn de beste die nog rondrijden :wink:
panne ? dat kennen die amper tot nooit ...
ik ga al 2 jaar naar school met klasiekjes, nog nooit heeft het er eentje laten afweten ... en dat kan je van ander matriaal niet zeggen :wink:
kortom, dat zijn tenminste oerdegelijke bakken !

greetz 2302

Re: Dagje Oostende 23/07/2009

Geplaatst: 24 jul 2009, 22:19
door Trammist
HLE 2302 schreef:om te beginnen, het 'west vloamse' dialect is nog steeds GEEN duits !
Ik spreek meer Duits dan jij, als je ook maar een beetje Duitse grammatica zou kennen zou je die opmerking niet gemaakt hebben.
HLE 2302 schreef:en die trein wordt al een hele week gereden door klasiekjes (zie mijn andere post) 2 JH's & 1 newlook (6??)
en om verder te gaan, zeg nooit zomaar koekendoos tegen een fantastisch geniaal oud JH klasiekje, t'zijn de beste die nog rondrijden :wink:
panne ? dat kennen die amper tot nooit ...
ik ga al 2 jaar naar school met klasiekjes, nog nooit heeft het er eentje laten afweten ... en dat kan je van ander matriaal niet zeggen :wink:
kortom, dat zijn tenminste oerdegelijke bakken !
Wees toch niet zo op je paard gezet. "Koekendoos" moet je niet beschouwen als een scheldwoord, maar eerder als een koosnaampje :wink: . Tegen een PCC-tram zeg ik ook "koekendoos", maar je zal mij niet snel betrappen op een uitspraak als "gooi alle PCC's onmiddelijk bij het oud ijzer!".

Let's face it: de klassiekjes mogen dan wel oerdegelijk zijn (ik zal dat niet ontkennen), maar ze zijn en blijven ouderwets meteriaal met slechts een fractie van het comfort dat de huidige pendelaar verwacht. De gemiddelde treinreiziger (de liefhebbers en nostalgici uitgezonderd) ziet helemaal geen oerdegelijk historisch erfgoed, maar een oude, roestende rammelbak zonder comfort. En dat publiek vormt toch wel minstens 95% van het NMBS-cliënteel, me dunkt.

Gisteren heb ik trouwens ook ontdekt hoe moeilijk het wel is om als absolute n00b* de trein te nemen in België. Veel mensen die niet vertrouwd zijn met de trein (toch wel een 10% cliënteel?) hebben niet eens door dat er monitors en STA's/afficheurs aan de perrons hangen, en stappen geregeld op de verkeerde trein, of moeten het vragen aan de TBG, wat tot vertragingen of tot accidenten leidt.

Re: Dagje Oostende 23/07/2009

Geplaatst: 24 jul 2009, 22:44
door Molenbruch Y.
Gisteren heb ik trouwens ook ontdekt hoe moeilijk het wel is om als absolute n00b* de trein te nemen in België. Veel mensen die niet vertrouwd zijn met de trein (toch wel een 10% cliënteel?) hebben niet eens door dat er monitors en STA's/afficheurs aan de perrons hangen, en stappen geregeld op de verkeerde trein, of moeten het vragen aan de TBG, wat tot vertragingen of tot accidenten leidt.
Overdrijf je nu niet een beetje? Iemand die zich grondig WIL informeren (er zijn kanalen genoeg!) zal zulke situaties niet gauw tegenkomen. Je kan tegenwoordig zelfs via railtime.be opzoeken op welk spoor je trein vertrekt. Ik ontken niet dat er (voor occasionele reizigers) onlogische aspecten in de huidige dienstregeling zitten, maar dat zal je waarschijnlijk nooit helemaal kunnen vermijden. Enige voorbereiding, ook wat betreft reserveplan, kan wonderen doen (uitzonderlijke situaties zoals nu op L13 buiten beschouwing gelaten). En dat zal in andere landen ongetwijfeld ook zo zijn.

Groeten,

Re: Dagje Oostende 23/07/2009

Geplaatst: 24 jul 2009, 23:18
door Steven
Dat heeft niets met moeilijk een trein kunnen nemen, er zijn nu gewoon van die mensen die zonder info naar een station komen. totaal geen gevoel van orientatie hebben en als een soort kip zonder kop beginnen rondlopen. In grote stations komen op de meeste sporen wel meerdere treinen langs met verschillende bestemmingen. Ze hebben op het grote scherm gezien dat hun trein naar X op spoor 4 zal komen maar hebben zelden of nooit gezien dat er op dat zelfde spoor eerst nog een andere trein komt. Ze doen geen controle op het scherm aan het perron zelf en zitten dan maar op de verkeerde trein. Als je denkt dat die enkel voor de occasionele reizigers is ben je mis, in Brussel Zuid zie ik dit zelfs meermaals gebeuren en dat zijn dan mensen met een ABO en ja zelfs mensen met een vrijkaart (de trein in de verkeerde richting genomen in Gembloux, ze moesten naar Namur en reden mee richting Ottignies)

Re: Dagje Oostende 23/07/2009

Geplaatst: 24 jul 2009, 23:36
door Trammist
ps. de 4941 reed langs de luchthaven van Deurne, 3431 reed langs station Mortsel. Even terzijde.

Re: Dagje Oostende 23/07/2009

Geplaatst: 25 jul 2009, 09:28
door Molenbruch Y.
Gisteren heb ik trouwens ook ontdekt hoe moeilijk het wel is om als absolute n00b* de trein te nemen in België.
Enige voorbereiding kan wonderen doen.
er zijn nu gewoon van die mensen die zonder info naar een station komen. totaal geen gevoel van orientatie hebben en als een soort kip zonder kop beginnen rondlopen.
Dag,

Ik betwijfel niet dat zulke mensen er zijn, maar die hebben dan wel één en ander aan zichzelf te danken, nietwaar? Mijn stelling was gewoon dat het voor al wie wél van goede wil is en zich even voorbereidt, niet zo moeilijk kan zijn om op de juiste trein te stappen. Alleen al de moeite doen om naar de omroeper luisteren is (in de meeste stations) vaak al voldoende. En wie zelfs dat niet nodig vindt, moet er dan maar vrede mee nemen dat hij van tijd tot tijd eens op de verkeerde trein terechtkomt.

Groeten,

Re: Dagje Oostende 23/07/2009

Geplaatst: 25 jul 2009, 16:29
door Nicholas
Je hebt een knap verslag geschreven! :wink: Keep up the good work, ik lees ze best graag. :D


Een ding viel me wel op, je bent niet echt tevreden met het feit dat er klassiekjes rijdt op deze verbinding. Een vorige keer daarentegen zei je na mijn advies om ipv die ICT de IC-trein (van vijf minuten later, die normaal met AM96 of M6 gereden wordt - en ik zou die van vijf minuten later nemen. Ja, voor langere afstanden wacht ik liever 5min op een comfortabele trein met airco dan in een een AM75 te zitten, maar voor korte afstand is het me ook eerder gelijk) te nemen naar Oostende, dat je op alles opstapt en dat voor jou niet uitmaakt.
Trammist schreef:
Nicholas schreef:'t Is idd geen stel dat je op zo'n verbinding zou verwachten, als je dit echt wou vermijden kon je de IC-G nemen, die slechts een vijftal minuten later aankomt in Berchem. :)
Ja hallo, als mede-treinliefhebber kijk ik altijd de vertrekuren na vooraleer ik op reis ga, maar langs de andere kant neem ik altijd hetgene wat mij eerstelings naar mijn bestemming kan brengen, het materieel dat erop rijdt kan mij niet bommen, het moet alleen maar rijden en mij brengen waar ik moet zijn, en die 2 dingen zijn dikwijls al moeilijk genoeg... :roll:
Bovendien had de ICT minder haltes (Aalter en Antw-Zuid vielen weg).

Even terzijde ik zat daarnet op de IC uit Oostende (13.39) naar Antwerpen en deze werd gereden door AM96. Woensdagnamiddag had ik M6'en op die verbinding. :)

Groeten

Re: Dagje Oostende 23/07/2009

Geplaatst: 26 jul 2009, 21:50
door Trammist
Nicholas schreef:Je hebt een knap verslag geschreven! :wink: Keep up the good work, ik lees ze best graag. :D

Dankuwel!
Nicholas schreef:Een ding viel me wel op, je bent niet echt tevreden met het feit dat er klassiekjes rijdt op deze verbinding. Een vorige keer daarentegen zei je na mijn advies om ipv die ICT de IC-trein (van vijf minuten later, die normaal met AM96 of M6 gereden wordt - en ik zou die van vijf minuten later nemen. Ja, voor langere afstanden wacht ik liever 5min op een comfortabele trein met airco dan in een een AM75 te zitten, maar voor korte afstand is het me ook eerder gelijk) te nemen naar Oostende, dat je op alles opstapt en dat voor jou niet uitmaakt.
Last heb ik er niet van gehad, noch in die varkensneus, noch in dat klassiekje. Feit is dat het op geen van beiede dagen echt warm weer was, dus valt het bezwaarlijk "bloedheet" te noemen. Het gebrek aan airco was toen geen probleem. Nochtans was het op de terugweg om 19:05 wel een duidelijk verschil toen de airco van de M6 aansloeg...
Ook het comfort van de zetels is prima in vakentjes en klassiekjes (lederen zetels).

En tóch ben ik er niet over te spreken dat men zulk oudbollig spul inzet op verbindingen waar veel occasionele reizigers van gebruik maken. Eerste slechte indruk = definitieve slechte indruk.

Maar je hebt gelijk, ik ben niet echt consequent geweest in mijn posts...

Re: Dagje Oostende 23/07/2009

Geplaatst: 26 jul 2009, 22:01
door filipdemeyere
IC C 719 werd vandaag gereden met gerenoveerde M4.

Re: Dagje Oostende 23/07/2009

Geplaatst: 26 jul 2009, 22:06
door Molenbruch Y.
Dag,

Dat is volgens mij niet abnormaal. In het weekend worden de ritten die beperkt zijn tot Kortrijk (1x om de 4 uur) altijd met dergelijk materieel gereden.

Groeten,

Re: Dagje Oostende 23/07/2009

Geplaatst: 01 aug 2009, 05:31
door 260689
Molenbruch Y. schreef:Dag,

Dat is volgens mij niet abnormaal. In het weekend worden de ritten die beperkt zijn tot Kortrijk (1x om de 4 uur) altijd met dergelijk materieel gereden.

Groeten,
Klopt, depot Antwerpen-Centraal heeft daar 1 dienst op al derest doet Kortrijk met M4, de laatste trein Antwerpen-Kortrijk word met deze M4en gedaan. Staat zo in de grafieken van de NMBS.