Pagina 1 van 2
lijn 82 in 1980 en 1997
Geplaatst: 28 jul 2009, 07:13
door overweg13
Dag
Ik heb in de vorige eeuw twee maal postgevat langs lijn 82. Tijd dus om wat foto's in te scannen, nu de lijn binnenkort vernieuwd wordt. Stimulus voor deze bijdrage vond ik op
http://spoorvreter.be/blog/ dat je zeker eens moet bezoeken.
De foto's tonen
mw 4321 met TT5231 Aalst - Burst op 14 augustus 1980
hld 6223 met 5228 Aalst - Zottegem
hld 6301 met 5227 Aalst - Burst (met gratis idioot)
hld 6215 met 5225 Aalst - Zottegem (allemaal op 14/8/1980)
Ten slotte ook nog 4401 en 4402 op 4 juni 1997, met treinen 4191 tot 4196.

Re: lijn 82 in 1980 en 1997
Geplaatst: 28 jul 2009, 07:33
door tsjoek
mmmmmmmmmmmmmmm ... die vervlogen tijd
prachtige foto's
mvg
Re: lijn 82 in 1980 en 1997
Geplaatst: 28 jul 2009, 07:42
door overweg13
tsjoek schreef:mmmmmmmmmmmmmmm ... die vervlogen tijd
prachtige foto's
mvg
Bedankt.
Re: lijn 82 in 1980 en 1997
Geplaatst: 28 jul 2009, 08:12
door Wilson
Prachtig !
Re: lijn 82 in 1980 en 1997
Geplaatst: 28 jul 2009, 08:19
door overweg13
Wilson schreef:Prachtig !
En ook door mij met veel heimwee opnieuw bekeken. Vooral de M1-, L- en K-rijtuigen roepen herinneringen op aan heerlijke treinritten, ondanks het gebrek aan airco, automatische deuren, afdoende verlichting...
lijn 82 in 1980 en 1997
Geplaatst: 28 jul 2009, 09:45
door dekooiker
Toevallig nam ik gisteren de trein Aalst-Zottegem van 12:38.
De eerste keer op lijn 82 en dit is tot hiertoe de mooiste lijn die ik ooit zag.
Reden genoeg om eens in de avondspits met het fototoestel post te vatten en niet te vergeten, de oude overwegwachtershuizen.
Re: lijn 82 in 1980 en 1997
Geplaatst: 28 jul 2009, 10:14
door Dietrich
dekooiker schreef:Toevallig nam ik gisteren de trein Aalst-Zottegem van 12:38.
De eerste keer op lijn 82 en dit is tot hiertoe de mooiste lijn die ik ooit zag.
Reden genoeg om eens in de avondspits met het fototoestel post te vatten en niet te vergeten, de oude overwegwachtershuizen.
Dan moet je mij gepasseerd zijn want ik zat ook op die trein, in de voorste tweedeklasafdeling.
Mooie foto's trouwens, veel gevarieerder dan de plastiek die je er nu enkel ziet.
Re: lijn 82 in 1980 en 1997
Geplaatst: 28 jul 2009, 10:39
door Molenbruch Y.
Dag,
Interessante foto's, Vic. Zeker voor herhaling vatbaar, zo'n fotobijdrage.
Een vraagje: was de bediening van lijn 82 begin jaren '80 ook al zo beperkt als ze nu is? Of is het pas sinds het IC/IR-plan dat dit landelijke lijntje op sterven na dood is (hoewel het toch steeds weer overleeft)?
Groeten,
Re: lijn 82 in 1980 en 1997
Geplaatst: 28 jul 2009, 11:04
door dekooiker
Het archeif raadplegen et voilà:
1929: 9 en 10 ritten, afhankelijk van de rijrichting.
Sommige ritten rijden naar Zottegem.
1940: Ook in de oorlogsjaren zeven ritten per richting op weekdagen.
Bij twee ritten staat de vermelding 'rijdt voorloopig niet', naar verluidt hebben die nooit gereden.
Bijzonder: de eerste rit van Aalst naar Burst (en verder naar Mons) vertrekt om 2:43.
1948: 9 en 10 ritten, afhankelijk van de rijrichting.
Zelfs op zondag nog vijf ritten Aalst-Burst, zeven ritten Burst-Aalst.
Merk op dat de meeste ritten verder naar Zottegem en Kortrijk/Ronse rijden.
1959: 9 en 11 ritten per weekdag.
Ook nu rijdt de eerste trein vanuit Aalst naar Mons.
1969: Zeven of 9 ritten op werkdagen, niet zaterdag.
Geen zondagbediening meer te vinden.
1981: Maar liefst twaalf ritten in elke richting op weekdagen.
Zaterdags twee ritten Aalst-Burst en vijf ritten in de andere richting.
Blijkbaar was er begin jaren '80 een betere bediening dan de jaren daarvoor.
Gezien het massale aantal reizigers gisterenmiddag (3!) begrijp ik niet dat die rit in de vakantieperiode nog bolt.
We waren er wel goed mee

Re: lijn 82 in 1980 en 1997
Geplaatst: 28 jul 2009, 11:46
door Molenbruch Y.
Bedankt voor de uitgebreide informatie.
Re: lijn 82 in 1980 en 1997
Geplaatst: 28 jul 2009, 15:13
door Bert
Zeer leuke foto's, dat smaakt naar meer!
De 6223 met een afwijkende livrei op de neus (dikkere gele band) heeft ook zijn verluchtingsroostertje verloren, maar heeft dan een extra op de zijkant naast de toegangsdeur tot de stuurpost. Heeft iemand enige reden waarom en of dit de enige machine was met deze afwijking?
Re: lijn 82 in 1980 en 1997
Geplaatst: 28 jul 2009, 19:35
door am62
Re: lijn 82 in 1980 en 1997
Geplaatst: 28 jul 2009, 20:22
door vasonline
Mooi!!! Nog
Groetjes,
S.
Re: lijn 82 in 1980 en 1997
Geplaatst: 28 jul 2009, 23:06
door Tim
dekooiker schreef:Toevallig nam ik gisteren de trein Aalst-Zottegem van 12:38.
De eerste keer op lijn 82 en dit is tot hiertoe de mooiste lijn die ik ooit zag.
Reden genoeg om eens in de avondspits met het fototoestel post te vatten en niet te vergeten, de oude overwegwachtershuizen.
Dan zal je snel moeten zijn, de lijn is de hele maand augustus gesloten wegens vernieuwingswerken.
Re: lijn 82 in 1980 en 1997
Geplaatst: 29 jul 2009, 06:20
door Bibke
Bert schreef:Zeer leuke foto's, dat smaakt naar meer!
De 6223 met een afwijkende livrei op de neus (dikkere gele band) heeft ook zijn verluchtingsroostertje verloren, maar heeft dan een extra op de zijkant naast de toegangsdeur tot de stuurpost. Heeft iemand enige reden waarom en of dit de enige machine was met deze afwijking?
De eerste locs werden geleverd met dat roostertje op de zijkant.
Aan één zijde achter de eerste instapdeur in rijrichting gezien was er een ventilatierooster aanwezig. In de praktijk echter bleek deze niet te voldoen en nog tijdens de productie werd deze rooster vooraan tussen de lampenblokken aangebracht. Achteraf werden bij alle locs die nog uitgerust waren met een rooster naast de deur, verwijderd en werden er nieuwe aangebracht op de kopwanden eveneens tussen de lampenblokken, op beide kopwanden, analoog de later geleverde versies.
Bron: http://www.ho-modelspoorwegen-modelbouw ... s6263b.htm