rondrit 1 (8 augustus 2009)
Geplaatst: 09 aug 2009, 09:48
Dag
Gisteren heb ik een oude gewoonte - die ik enkele jaren geleden had laten varen - weer opgepikt. Lange rondritten met het oog op een volledig verkennen van het reizigersnet.
Het begon eigenlijk slecht want toen ik mijn nettreinkaart wilde valideren, bleek het loket in Halle gesloten. Personeelsgebrek, en dus verkorte openingstijden in de weekends van juli en augustus. Zal de meesten worst wezen, zoals die dame die korte tijd later voor me staat in Brussel-Zuid en een biljet Brussel - Antwerpen vraagt: ze heeft het ritje Halle - Brussel mooi uitgespaard, en wie kan het haar kwalijk nemen? Maar kom, even later is ook mijn treinkaart gevalideerd, voor een week. Vroeger maakte ik daar novenen + 1 van met toeristische abonnementen voor 10 dagen. Nu zal ik enkele keren mijn treinkaart geldig maken voor een week. Kost meer, maar ik zal er achteraf niet zo afgepeigerd bij lopen als na tien dagen na elkaar.
Een overzichtje:
1. Halle - Brussel-Zuid IR 3705 6:54 7:03 stipt [ms 157 (en nog een ander gemoderniseerd stel)]
2. Brussel-Zuid - Oostende IC 1928 7:21 10:10 +1 [ms 476]
3. Oostende - Sint-Niklaas IC 1810 10:39 11:48 +2 [ms 443 (en 2 andere ms 96)]
4. Sint-Niklaas - Mechelen IR 2733 12:14 12:46 +2 [ms 952]
5. Mechelen - Leuven IR 2633 13:01 13:26 stipt [ms 366]
6. Leuven - Ottignies L 6463 13:33 14:10 +5 [ms 248 (+ 2 gemoderniseerde stellen)]
7. Ottignies - Brussel-Noord IC 2434 14:17 14:48 +1 [ms 418 (+ 1 ms 80)]
8. Brussel-Noord - Halle 1936 IC 1936 15:12 15:30 +2 [ms 837]
En wat toelichting:
1. Ik kan nog niet vermoeden dat het vandaag de dag van de onverwachte samenstellingen zal worden, maar ik heb al meteen prijs met mijn eerste trein: de IR Quiévrain - Leuven bestaat uit 2 klassieke stellen, i.p.v. breaks. Twee jonge gasten met een oude hand blijven om een of andere reden rechtstaan op het platform tussen de bagageafdeling en eerste klasse: het is er smal en duf, en in Brussel-Zuid ruikt het ook nog honds.
2. De trein waar het me vandaag eigenlijk toch wel een beetje om te doen is, is de IC Schaarbeek - Moeskroen die tijdens de toeristische periode doorgetrokken wordt tot Oostende. Met een ms 96 bied je niet echt veel plaatsen aan, maar de weersvoorspellingen zijn niet echt uitstekend (wel voor lange rondritten per trein!) en het ene stel zal volstaan om iedereen een rustige en comfortabele reis te garanderen.
De eerste toeristen stappen trouwens pas in Ath in; die van Halle, Edingen en Silly kunnen inderdaad veel sneller langs Brussel.
Van Leuze tot Tournai gaat de trein op tegenspoor. Dat loopt vlot, en vertraging is er nauwelijks. Die wordt trouwens weggevlakt door de lange stilstand in Tournai: 17 minuten. Later volgen ook nog 5 minuten in Moeskroen en 14 in Kortrijk. Je mag niet gehaast zijn als je met deze trein naar zee wil. In Tournai wordt de TBG afgelost, in Kortrijk zal het de beurt zijn aan de TB.
De WC is afgesloten: een dame die tussen Moeskroen en Kortrijk de TBG interpelleert ("ik doe het op het bankje, want ik hou het niet uit tot Brugge") heeft inderdaad al vastgesteld dat ook het tweede toilet afgesloten is. De TBG heeft haar de raad om van de lange stop in Kortrijk gebruik te maken om in het station te "gaan", maar komt even later met het blijde nieuws dat er nog een wc beschikbaar is, helemaal aan het andere eind van de trein. Waar is de tijd dat je de boodschap via een lange, metalen buis gewoon tussen de rails kon droppen?
In Kortrijk krijgt de TBG een telefoontje: of hij een schatting kan geven van de bezetting. Ik hoor hem 50 à 60 % zeggen, en dat zal er niet ver naast zitten. Toch zijn er nog verrassend veel reizigers die van de 2308 uit Poperinge overstappen, en dat krikt de bezettingsgraad eventjes wat op.
De seinen in Zedelgem zijn ondertussen in dienst. Dat moet dus ergens tussen half juni en vandaag gebeurd zijn. Weer een klein seinhuis dat de pijp aan Maarten gegeven heeft; voortaan neemt Brugge hier de beslissingen.
Vanaf Torhout gaat het trouwens wat trager: de L-trein uit Kortrijk zit voor ons, al blijft de vertraging uiteindelijk beperkt tot 1 minuut.
Opvallend veel reizigers stappen uit in Brugge. Vermoedelijk zitten daar veel overstappers bij, al blijft Brugge natuurlijk "die scone".
3. Van Oostende gaat het naar Sint-Niklaas: een rustige rit helemaal vooraan in de trein. Het valt me op hoe veel seizoenstreinen met M6 gereden worden. Ik had er al een enkele gezien in Oostende, maar in Brugge en omgeving zie ik er nog eens een zestal, en dan tel ik er die van de IC naar Knokke en Blankenberge niet eens bij. Hiermee zou men inderdaad de massa naar de kust moeten kunnen brengen. In Sint-Niklaas heb ik tijd om het vernieuwde station te bewonderen. Licht, kleur en ruimte schijnt het motto geweest te zijn.
4. De veredelde stoptrein naar Mechelen staat klaar op spoor 1. De IC naar Oostende van 12:12 bestaat uit 3 klassieke stellen: 694 + 208 + 238. Onderweg is alleen de nieuwe brug van Temse nieuw, maar die interesseert ons, treinreizigers, niet zo sterk. Puurs zal wel altijd een onooglijk gat blijven, waar treinen elkaar toevallig kruisen, en veel bussen aansluiting geven met die treinen.
5. In Mechelen is het erg rustig op dit middaguur: de 2 senioren met vrijkaarten die in Puurs ingestapt zijn, moeten mee tot Haacht. Hij ziet eruit als een van die stipte, nauwgezette medewerkers van de NMBS uit lang vervlogen tijden, die een natuurlijk gezag uitstraalden, op ondergeschikten en klanten.
In Muizen zie ik in de vorming ms 545 langs de kant staan. Ik heb geen idee wat het daar staat te doen, maar veel goeds zal het wel niet betekenen.
6. In Leuven wil ik nog even doorreizen naar Ottignies. De L-trein rijdt met een extra stel. Daar zal Walibi wel niet vreemd aan zijn, al is de beweging in Bierges op dit ogenblik van de dag te verwaarlozen. De trein komt met wat vertraging in Leuven aan: veel deelnemers aan de Flamboree in Sint-Joris-Weert, een Vlaamse jamboree - waar halen ze het? - hebben mogelijk voor wat vertraging gezorgd, al kan de trein even goed op aansluiting gewacht hebben in Ottignies. De jonge en enkele niet meer zo jonge deelnemers spreken Duits.
We vertrekken met 3 minuten vertraging, en die zal oplopen tot 5 minuten. Met 7 minuten overstaptijd in Ottignies is dat toch wel spannend, maar het lukt, ook al omdat de IC naar Brussel-Zuid ook een lichte vertraging heeft.
7. Ottignies - Brussel-Zuid doe ik zelfs zonder verkennende rondritten elk jaar ettelijke keren, en dus is hier weinig verrassends te noteren. De werken voor het GEN vorderen gestaag, en zelfs op deze zaterdag wordt er hier en daar gewerkt. Brussel-Schuman, in de jaren 1960 glanzend nieuw, lijkt nu op een stoffige puinhoop. Het si echt niet gezellig om daar de trein te nemen.
8. Ten slotte moet ik terug naar halle. Ik had me al voorbereid op mijn eerste gesleepte trein van de dag, met de normale m4-TD-stellen, maar tot mijn verbazing maakt een vierledig stel de dienst uit. Het doortrekken van nekele IC's naar Oostende heeft blijkbaar in deze RTP-periode veel invloed op de materieelinzet. Zelfs op deze rustige zaterdag begint de trein vanaf Lot af te remmen, wat ons uiteindelijk 2 minuten vertraging bij aankomst oplevert. Nog net op tijd om te zien dat de IR uit Binche vandaag samengesteld is uit 1 ms: de 598! Het was echt wel een dag van eigenaardige samenstellingen...
Je vindt de foto's van vandaag hier: http://s62.photobucket.com/albums/h98/o ... ug%202009/
maar hier alvast een selectie:

Gisteren heb ik een oude gewoonte - die ik enkele jaren geleden had laten varen - weer opgepikt. Lange rondritten met het oog op een volledig verkennen van het reizigersnet.
Het begon eigenlijk slecht want toen ik mijn nettreinkaart wilde valideren, bleek het loket in Halle gesloten. Personeelsgebrek, en dus verkorte openingstijden in de weekends van juli en augustus. Zal de meesten worst wezen, zoals die dame die korte tijd later voor me staat in Brussel-Zuid en een biljet Brussel - Antwerpen vraagt: ze heeft het ritje Halle - Brussel mooi uitgespaard, en wie kan het haar kwalijk nemen? Maar kom, even later is ook mijn treinkaart gevalideerd, voor een week. Vroeger maakte ik daar novenen + 1 van met toeristische abonnementen voor 10 dagen. Nu zal ik enkele keren mijn treinkaart geldig maken voor een week. Kost meer, maar ik zal er achteraf niet zo afgepeigerd bij lopen als na tien dagen na elkaar.
Een overzichtje:
1. Halle - Brussel-Zuid IR 3705 6:54 7:03 stipt [ms 157 (en nog een ander gemoderniseerd stel)]
2. Brussel-Zuid - Oostende IC 1928 7:21 10:10 +1 [ms 476]
3. Oostende - Sint-Niklaas IC 1810 10:39 11:48 +2 [ms 443 (en 2 andere ms 96)]
4. Sint-Niklaas - Mechelen IR 2733 12:14 12:46 +2 [ms 952]
5. Mechelen - Leuven IR 2633 13:01 13:26 stipt [ms 366]
6. Leuven - Ottignies L 6463 13:33 14:10 +5 [ms 248 (+ 2 gemoderniseerde stellen)]
7. Ottignies - Brussel-Noord IC 2434 14:17 14:48 +1 [ms 418 (+ 1 ms 80)]
8. Brussel-Noord - Halle 1936 IC 1936 15:12 15:30 +2 [ms 837]
En wat toelichting:
1. Ik kan nog niet vermoeden dat het vandaag de dag van de onverwachte samenstellingen zal worden, maar ik heb al meteen prijs met mijn eerste trein: de IR Quiévrain - Leuven bestaat uit 2 klassieke stellen, i.p.v. breaks. Twee jonge gasten met een oude hand blijven om een of andere reden rechtstaan op het platform tussen de bagageafdeling en eerste klasse: het is er smal en duf, en in Brussel-Zuid ruikt het ook nog honds.
2. De trein waar het me vandaag eigenlijk toch wel een beetje om te doen is, is de IC Schaarbeek - Moeskroen die tijdens de toeristische periode doorgetrokken wordt tot Oostende. Met een ms 96 bied je niet echt veel plaatsen aan, maar de weersvoorspellingen zijn niet echt uitstekend (wel voor lange rondritten per trein!) en het ene stel zal volstaan om iedereen een rustige en comfortabele reis te garanderen.
De eerste toeristen stappen trouwens pas in Ath in; die van Halle, Edingen en Silly kunnen inderdaad veel sneller langs Brussel.
Van Leuze tot Tournai gaat de trein op tegenspoor. Dat loopt vlot, en vertraging is er nauwelijks. Die wordt trouwens weggevlakt door de lange stilstand in Tournai: 17 minuten. Later volgen ook nog 5 minuten in Moeskroen en 14 in Kortrijk. Je mag niet gehaast zijn als je met deze trein naar zee wil. In Tournai wordt de TBG afgelost, in Kortrijk zal het de beurt zijn aan de TB.
De WC is afgesloten: een dame die tussen Moeskroen en Kortrijk de TBG interpelleert ("ik doe het op het bankje, want ik hou het niet uit tot Brugge") heeft inderdaad al vastgesteld dat ook het tweede toilet afgesloten is. De TBG heeft haar de raad om van de lange stop in Kortrijk gebruik te maken om in het station te "gaan", maar komt even later met het blijde nieuws dat er nog een wc beschikbaar is, helemaal aan het andere eind van de trein. Waar is de tijd dat je de boodschap via een lange, metalen buis gewoon tussen de rails kon droppen?
In Kortrijk krijgt de TBG een telefoontje: of hij een schatting kan geven van de bezetting. Ik hoor hem 50 à 60 % zeggen, en dat zal er niet ver naast zitten. Toch zijn er nog verrassend veel reizigers die van de 2308 uit Poperinge overstappen, en dat krikt de bezettingsgraad eventjes wat op.
De seinen in Zedelgem zijn ondertussen in dienst. Dat moet dus ergens tussen half juni en vandaag gebeurd zijn. Weer een klein seinhuis dat de pijp aan Maarten gegeven heeft; voortaan neemt Brugge hier de beslissingen.
Vanaf Torhout gaat het trouwens wat trager: de L-trein uit Kortrijk zit voor ons, al blijft de vertraging uiteindelijk beperkt tot 1 minuut.
Opvallend veel reizigers stappen uit in Brugge. Vermoedelijk zitten daar veel overstappers bij, al blijft Brugge natuurlijk "die scone".
3. Van Oostende gaat het naar Sint-Niklaas: een rustige rit helemaal vooraan in de trein. Het valt me op hoe veel seizoenstreinen met M6 gereden worden. Ik had er al een enkele gezien in Oostende, maar in Brugge en omgeving zie ik er nog eens een zestal, en dan tel ik er die van de IC naar Knokke en Blankenberge niet eens bij. Hiermee zou men inderdaad de massa naar de kust moeten kunnen brengen. In Sint-Niklaas heb ik tijd om het vernieuwde station te bewonderen. Licht, kleur en ruimte schijnt het motto geweest te zijn.
4. De veredelde stoptrein naar Mechelen staat klaar op spoor 1. De IC naar Oostende van 12:12 bestaat uit 3 klassieke stellen: 694 + 208 + 238. Onderweg is alleen de nieuwe brug van Temse nieuw, maar die interesseert ons, treinreizigers, niet zo sterk. Puurs zal wel altijd een onooglijk gat blijven, waar treinen elkaar toevallig kruisen, en veel bussen aansluiting geven met die treinen.
5. In Mechelen is het erg rustig op dit middaguur: de 2 senioren met vrijkaarten die in Puurs ingestapt zijn, moeten mee tot Haacht. Hij ziet eruit als een van die stipte, nauwgezette medewerkers van de NMBS uit lang vervlogen tijden, die een natuurlijk gezag uitstraalden, op ondergeschikten en klanten.
In Muizen zie ik in de vorming ms 545 langs de kant staan. Ik heb geen idee wat het daar staat te doen, maar veel goeds zal het wel niet betekenen.
6. In Leuven wil ik nog even doorreizen naar Ottignies. De L-trein rijdt met een extra stel. Daar zal Walibi wel niet vreemd aan zijn, al is de beweging in Bierges op dit ogenblik van de dag te verwaarlozen. De trein komt met wat vertraging in Leuven aan: veel deelnemers aan de Flamboree in Sint-Joris-Weert, een Vlaamse jamboree - waar halen ze het? - hebben mogelijk voor wat vertraging gezorgd, al kan de trein even goed op aansluiting gewacht hebben in Ottignies. De jonge en enkele niet meer zo jonge deelnemers spreken Duits.
We vertrekken met 3 minuten vertraging, en die zal oplopen tot 5 minuten. Met 7 minuten overstaptijd in Ottignies is dat toch wel spannend, maar het lukt, ook al omdat de IC naar Brussel-Zuid ook een lichte vertraging heeft.
7. Ottignies - Brussel-Zuid doe ik zelfs zonder verkennende rondritten elk jaar ettelijke keren, en dus is hier weinig verrassends te noteren. De werken voor het GEN vorderen gestaag, en zelfs op deze zaterdag wordt er hier en daar gewerkt. Brussel-Schuman, in de jaren 1960 glanzend nieuw, lijkt nu op een stoffige puinhoop. Het si echt niet gezellig om daar de trein te nemen.
8. Ten slotte moet ik terug naar halle. Ik had me al voorbereid op mijn eerste gesleepte trein van de dag, met de normale m4-TD-stellen, maar tot mijn verbazing maakt een vierledig stel de dienst uit. Het doortrekken van nekele IC's naar Oostende heeft blijkbaar in deze RTP-periode veel invloed op de materieelinzet. Zelfs op deze rustige zaterdag begint de trein vanaf Lot af te remmen, wat ons uiteindelijk 2 minuten vertraging bij aankomst oplevert. Nog net op tijd om te zien dat de IR uit Binche vandaag samengesteld is uit 1 ms: de 598! Het was echt wel een dag van eigenaardige samenstellingen...
Je vindt de foto's van vandaag hier: http://s62.photobucket.com/albums/h98/o ... ug%202009/
maar hier alvast een selectie:





