Wat is dit ?
Wat is dit ?
Even een kleine kwisvraag.
De TB op de foto draagt een speciale bril verbonden met draden.
Weet er iemand waarvoor die bril dient ?
PS. Ik weet het juiste antwoord.
De TB op de foto draagt een speciale bril verbonden met draden.
Weet er iemand waarvoor die bril dient ?
PS. Ik weet het juiste antwoord.
Re: Wat is dit ?
Los uit de mouw geschud: een soort dodeman detectie (of misschien beter "slapendeman" detectie
)

- trainfreak
Wat valt er te winnen?Adler schreef:Om het nog wat spannend te houden, zal ik vanavond het juiste antwoord geven.
Toch weeral niet eeuwige roem zekers

Ik geef een DVD "Die Triebfahrzeuge der DB" aan de eerste die het juiste antwoord weet (heb ik dubbel).pietje schreef: Wat valt er te winnen?
Toch weeral niet eeuwige roem zekers
DVD van 50 minuten.
-
Brilglazen die periodiek van rood in groen veranderen en vice versa?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Dat lijkt me nogal gevaarlijk als je dan een rood sein tegenkomtjan_olieslagers schreef:Brilglazen die periodiek van rood in groen veranderen en vice versa?

Die bestuurder zit wel in een echte lok en niet in een simulator of zo.
Het lijkt mij iets Duits te zijn als ik de kleding zowat bekijk, maar wat die speciale bril doet kan ik niet onmiddellijk zeggen.
als het hoofd omlaag gaat dat de trein stop want dan is de bestuurder zogezegt in slaap gevallen, zal wel in de buurt zijn niet? 

Het eerste antwoord van pietje is het juiste.
Dit is een zogenaamde Sifa-bril ter vervanging van de dodemanspedaal.
De bril werd in 1975 ontwikkeld door de "Versuchs- und Entwicklungsstelle für die Maschinenwirtschaft der DR" in Halle/Saale.
De bril kon het knipperen van de ogen detecteren.
Als er 30 seconden geen knipperen werd waargenomen, nam men aan dat de TB in slaap was gevallen of bewusteloos was.
In 1978 was de bril klaar om gebruikt te worden, maar de serieproduktie bleek onoverkomelijke moeilijkheden op te leveren.
Toch een knap staaltje van techniek in die tijd.
Dit is een zogenaamde Sifa-bril ter vervanging van de dodemanspedaal.
De bril werd in 1975 ontwikkeld door de "Versuchs- und Entwicklungsstelle für die Maschinenwirtschaft der DR" in Halle/Saale.
De bril kon het knipperen van de ogen detecteren.
Als er 30 seconden geen knipperen werd waargenomen, nam men aan dat de TB in slaap was gevallen of bewusteloos was.
In 1978 was de bril klaar om gebruikt te worden, maar de serieproduktie bleek onoverkomelijke moeilijkheden op te leveren.
Toch een knap staaltje van techniek in die tijd.
Lijkt me echt onhandig..
Dan denk ik dat de huidige systemen met vinger detectie ezv beter werken
Dan denk ik dat de huidige systemen met vinger detectie ezv beter werken
Op de HLE 13 staan er ook vingercontacten om de waakinrichting te bedienen. Ik kan u zeggen dat ik dat ergens doe voor 15 à 20 minuten maar nadien vliegt de voet onherroepelijk terug op de pedaal hoor.