L-trein Lier-St Niklaas

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
MGRoverdriver

L-trein Lier-St Niklaas

Bericht door MGRoverdriver »

Vandaag weer heel wat klachten gehoord over de zwakke verbinding tussen Lier en Mechelen en de overvolle lokaal treinen tussen Antwerpen en Mechelen.

Zat ik even te denken.

Waarom komt er geen L-trein Lier-St Niklaas(de verbinding Mechelen St-Niklaas zou dan ook verbeterd worden.

De stations Duffel en St-kat Waver krijgen dan ook nog een 3de (maar nodige) verbinding met Mechelen en met St-Niklaas.

Wat denken jullie.

En off topic: de ijzeren rijn moet open,zo kunnen er meer personentreien de Kempen bedienen.
Tommyken

Bericht door Tommyken »

Een beetje belachelijk als je mij vraagt hoor.

In de week stoppen er al 5 treinen enkel in Lier
- L trein Leuven
- L trein Turnhout
- IR naar Luik
- IR naar Mol/Hasselt
- IR naar Manage

Dus dit maakt al 10 treinen op een ganse dag. En niet te vergeten de nodige cargo's op de lijn.

Waarom zou Katelijne en Duffel meer treinen moeten krijgen ? Ik denk dat er 2 al meer als genoeg zijn. Waarom denk je anders dat de loketten daar dicht zijn ? Er kan eventueel nog een P-Treintje worden in gelegd maar ik denk dat de vernoemde lijnen meer als voldoende dicht zitten hoor. :wink:
Pieter

Bericht door Pieter »

Loketten in katelijne zijn dicht omdat er nog al heel veel ingebroken werd...

Meeste mensen die in katelijne opstappen zijn ook mensen met een abbonement.

Volgens mij zijn ze beter dat ze op het perron een automaat plaatsten (zoals in Duitsland).

Dan heeft de tbg minder werk met ticketten te verkopen en meer tijd om te controleren!
Wover

Bericht door Wover »

Tommyken schreef:Een beetje belachelijk als je mij vraagt hoor.

In de week stoppen er al 5 treinen enkel in Lier
- L trein Leuven
- L trein Turnhout
- IR naar Luik
- IR naar Mol/Hasselt
- IR naar Manage
beetje fout e:

L trein Leuven
L trein herentals
L trein Antwerpen (van leuven)
L tren Antwerpen (van herentals)
IR trein Flemalle Haute
IR trein Mol Neerpelt/Hasselt
IR trein Antwerpen (van flemalle haute)
IR trein Antwerpen (van Mol Neerpelt/Hasselt)

En dan hebde nog ne P trein naar Aarschot 's avonds, drie naar Antwerpen 's morgens en naar Neerpelt en ene naar Turnhout 's avonds.

Ik zou dan eerder gaan voor een IR Mol - Geel - Herentals - Lier - Duffel - STKW - Mechelen Nkr - Mechelen en dan splitsen in nen IR naar Brussel en ene naar Sint-Niklaas, of eventueel Gent-Brugge-Oostende via Dendermonde ofzo.

Aangezien die altijd onder draad zou rijden, behalve tussen Neerpelt en Herentals, zou ik eigenlijk kiezen voor als eerste loc een 62, daarachter een 27 en daarachter een stuk of 5/7 M4's, zodat die 62'er in Herentals eraf kan gehaald worden ofzo.

Natuurlijk zit je dan met een probleem van splitsen, maar ik denk dat een 62'er niet compatibel is met breaks ofzo :P
Joeri

Bericht door Joeri »

Probleem doet zich voornamelijk in de spits voor, daarom alternatief en realisticher voorstel: kwartierdienst op de L A'pen - Mechelen v.v. via lijn 27, en de cargo's zo veel mogelijk buiten de spits laten rijden.
Mechelen - St.Niklaas is een ander probleem, niet alleen qua frequentie maar ook qua snelheid. Hier zie ik alleen de grote middelen verbetering brengen: dubbelspoor en snelheidsverhogingen.
Bart

Bericht door Bart »

Of Lier > Sint-Niklaas een succes zou zijn, betwijfel ik toch sterk ze.
Antwerpen-Turnhout lijkt me dan veel beter.
Wat ik me nog afvraag is waarom jullie de snelheid zouden opdrijven op de lijn 54 Mechelen-Sint-Niklaas. Die is toch 120 zoals op zo veel lijnen.
Ook gaan ze die lijn niet direct voorzien van dubbel spoor.
Er liggen genoeg kruissingsstations op zoals Temse, Puurs, Willebroek, waardoor er zonder problemen meer treinen zouden op kunnen rijden.
Elgar

Bericht door Elgar »

Hmm, een L-trein Lier - Sint-Niklaas, zou wel ideaal zijn, maar waarschijnlijk ook alleen dan voor mij en nog een paar anderen. Moet nu elke dag 20 minuten wachten in Mechelen om van Puurs naar Sint-Katelijne-Waver te geraken. Het zal ook niet zo simpel zijn om nog een trein op lijn 54 in te leggen, als je ziet dat sommige piekuurtreinen al een kwartier staan te wachten in Willebroek. Bij de minste vertraging ligt heel die lijn in de knoop.

Een L-trein tussen Lier en Mechelen zou anders niet slecht zijn, nu moeten de mensen uit de Kempen die naar Sint-Katelijne-Waver of Duffel moeten oftewel langs Antwerpen-Berchem of anders langs Mechelen en de aansluitingen daar zijn ook verre van ideaal.
Joeri

Bericht door Joeri »

Waarom ik snellere treinen wil op l.54? Heel simpel, nu doe je 34 km in minstens 32 minuten. De parallelle N16 wordt op die manier wel heel aantrekkelijk... :?
Wover

Bericht door Wover »

Tja, dat heb je nu eenmaal met lijnen met stations die niet ver van elkaar liggen he.

Herentals - Antwerpen = 35km in +- 25 minuten, da's ook maar 85kph, en der is ook den E313 waarmee ge op 20 minuten op de ring van Antwerpen zijt, en dus op 30 in't centrum of waar ge ook moet zijn...

Enkel Turnhout - Herentals is verbazend snel met de trein. Met de auto doe je daar minstens 20-25 minuten over, met de trein 12 :)

Of Herentals - Geel in 10 minuten met de trein, ook minstens 20 met de auto :)
Shrek

Bericht door Shrek »

snelheid is op zo'n lijnen echt niet belangrijk hoor :wink: op korte afstanden ben je toch sneller met de auto (buiten de spits). Belangrijker zijn goede frequenties en aansluitingen :P
Elgar

Bericht door Elgar »

Joeri schreef:Waarom ik snellere treinen wil op l.54? Heel simpel, nu doe je 34 km in minstens 32 minuten. De parallelle N16 wordt op die manier wel heel aantrekkelijk... :?
Zo aantrekkelijk is de N16 nu (nog) niet he, veel lichten, de Temsebrug en tussen Blaasveld (Willebroek) en Mechelen is er maar één rijvak per richting.
Maar het gaat wel veranderen: ontdubbeling van de brug in Temse en tal van kruispunten die afgeschaft gaan worden :(.

Een ander idee misschien: een nieuwe L-trein Lier - Mechelen en laat die dan doorrijden als L-trein naar Boom met stops in Hombeek, Blaasveld (alletwee opnieuw te openen) en Willebroek. Idealer zou zijn om beide treinen naar Brussel te laten doorrijden, maar denk niet dat ze op Mechelen - Brussel nog veel overschot aan capaciteit hebben. Dus zou men een goede aansluiting naar Brussel in Mechelen moeten voorzien. Zo zal er dan ook een betere verbinding tussen Boom en Mechelen of verder ontstaan.
Wover

Bericht door Wover »

Gulle zit hier maar te zeggen "Lier" - ..., maar in Lier hebde wel geen kopsporen, en veel plaats voor extra treinen is daar ni echt e + als ge em laat vertrekken van een ander spoor dan 1 moete em alle andere sporen laten kruisen.

Ik zeg et, ne trein vanaf Neerpelt zou beter zijn, dan is er ineens nen halfuurdienst om de stations tussen herentals en neerpelt te bedienen, want één trein per uur is soms wa weinig, of ze moeten 5MW's aan elkaar hangen (wat ze soms doen), maar dan kan hij niet aan de perrons van Olen en amper aan die van Geel (daar blijven de overwegen dan nog dicht tot de trein weg is...)
Shrek

Bericht door Shrek »

Wover schreef:Gulle zit hier maar te zeggen "Lier" - ..., maar in Lier hebde wel geen kopsporen, en veel plaats voor extra treinen is daar ni echt e + als ge em laat vertrekken van een ander spoor dan 1 moete em alle andere sporen laten kruisen.

Ik zeg et, ne trein vanaf Neerpelt zou beter zijn, dan is er ineens nen halfuurdienst om de stations tussen herentals en neerpelt te bedienen, want één trein per uur is soms wa weinig, of ze moeten 5MW's aan elkaar hangen (wat ze soms doen), maar dan kan hij niet aan de perrons van Olen en amper aan die van Geel (daar blijven de overwegen dan nog dicht tot de trein weg is...)
door het ontbreken van een bovenleiding gaat dat niet vanuit neerpelt he :wink: (een 62 voorhangen is ook niet echt realistisch). misschien dan een neerpelt-herentals die aansluiting geeft op herentals-mechelen? :roll:
is er eigelijk wel capaciteit over op lier-kontich?
Wover

Bericht door Wover »

Op Lier Kontich (L29) rijden maar 2 treinen per uur (in de zomer wel 2 ICT's denk ik) en nooit goederentreinen, en met een kleine moeite kan dat voor een heel stuk dubbelspoor gemaakt worden, maar da's ni echt nodig denk ik.
Bart

Bericht door Bart »

Wover schreef:Op Lier Kontich (L29)
Lier Kontich is lijn 13 :wink:
Lijn 29 = Herentals > Turnhout
Plaats reactie