Pagina 1 van 2
Betekenis van seinen en borden.
Geplaatst: 28 aug 2009, 03:19
door Snaaip
Mag ik iets vragen? Ik heb heel wat opgemerkt langs de spoorwegen. Na wat internetten, vind ik heel wat nog niet terug. Ik zal met verloop van tijd nog wat plaatsen. Nu vond ik op Wikimedia Commons deze foto. Wat betekend de letter "V" of Vinkje bovenaan? Ik weet dat de trein mag doorrijden met een snelheidsbeperking tot 50 km/h. Dit weet ik al.

En op deze foto, zie ik een bord met "i > 12". Wat betekend dit?

Wat ik ook veel zie, ik wil gerust eentje gaan fotograferen, zijn stenen palen met een witte kop + cijfer. Wat betekend dit dan? Op de volgende foto, zie je eentje in de verte staan. Met een cijfer drie.

Ik weet het, stomme vragen. Maar ik wil het gewoon weten.

Re: Betekenis van seinen en borden.
Geplaatst: 28 aug 2009, 03:37
door Steven
foto 1
de V is ook wel Keper genaamd en wil zeggen dat de trein van regime zal veranderen.
Regime normaalspoor naar tegenspoor (of omgekeerd). Van vast brandende seinen naar knipperende seinen (of omgekeerd).
foto 2
de i>12
dit slaagt op de helling die volgt. Hierbij gaat men twee soorten borden gebruiken, bordjes zoals op de foto duiden helling aan die groter zijn dan 12 promille
je hebt ook nog bordjes i>=18
foto 3
de paaltjes met cijfers
dit zijn gewoon hectometerpaaltjes, ze staan alle 100m dus. Dienen gewoon om in geval van problemen vlot uw positie door te geven.
Re: Betekenis van seinen en borden.
Geplaatst: 28 aug 2009, 10:51
door Snaaip
Aaah ok dan. Ik dank u (ondertussen) voor uw hulp.
Re: Betekenis van seinen en borden.
Geplaatst: 28 aug 2009, 18:06
door Snaaip
Ik heb er nog twee. Nummer 37 en nummer 4? Nummer 4 dacht ik dat de bestuurder moet stoppen aan het bordje (naarmate aantal stellen). Klopt dit?

Re: Betekenis van seinen en borden.
Geplaatst: 28 aug 2009, 18:07
door Kristofke
jep, vier stellen best stoppen aan dit bordje
37 lijkt mij een kilometerpaal
Re: Betekenis van seinen en borden.
Geplaatst: 28 aug 2009, 18:53
door rvdborgt
Kristofke schreef:jep, vier stellen best stoppen aan dit bordje
4 rijtuigen. Over hoeveel stellen die verdeeld zijn, dat is niet belangrijk.
Groetjes,
Rian
Re: Betekenis van seinen en borden.
Geplaatst: 28 aug 2009, 18:59
door Steven
Wat betreft de bordjes die het aantal rijtuigen aangeeft kan ik nog het volgende zeggen. De bordjes zijn indicatief en dus geen verplichting. Als de bestuurder 7 m verder stopt kan en mag je hem niets verwijten.
Re: Betekenis van seinen en borden.
Geplaatst: 28 aug 2009, 19:33
door treinbruno
dus ze kunnen de besturing ook niets doen als die op perron 15/16 van FBMZ helemaal naar het einde rijdt met 1 klassiekje?
zo kun je wel vet reiziger pesten

Re: Betekenis van seinen en borden.
Geplaatst: 28 aug 2009, 20:25
door Kristofke
dat is in Brussel Centraal ook altijd leuk
als je aan het begin van het perron staat is het altijd spannend, hangt er nog een locomotief achter het laatste rijtuig, is het laatste rijtuig dan bovendien ook nog een 1ste klas?
indien ja, komt heel het perron vooraan in beweging lopende naar voor
Re: Betekenis van seinen en borden.
Geplaatst: 28 aug 2009, 21:20
door dekooiker
Opmerking bij de eerste foto.
Het cijfer onder het seinbord brandt.
Wat is het verschil als het cijfer naast de keper brandt?
Ik dacht dat het dan vanaf het volgende sein of gevaarlijk punt/spoortoestel gold.
Ben helemaal niet zeker, kunnen de specialisten mij duidelijkheid brengen?
Re: Betekenis van seinen en borden.
Geplaatst: 28 aug 2009, 21:29
door HLE 2302
dekooiker schreef:Opmerking bij de eerste foto.
Het cijfer onder het seinbord brandt.
Wat is het verschil als het cijfer naast de keper brandt?
Ik dacht dat het dan vanaf het volgende sein of gevaarlijk punt/spoortoestel gold.
Ben helemaal niet zeker, kunnen de specialisten mij duidelijkheid brengen?
als er een lichtcijfer naast de keper staat (keper brandend of niet brandend ... maakt niet uit) wil dit zeggen dat je aan het volgend sein het lichtcijfer met die waarde die op dat sein stond moet hanteren, dit vervangt infeite het kleine witte driehoekje onder het sein die waarschuwt voor een snelheidsbeperking ... dat lichtcijfer staat vast ... aan het volgend zijn zal het lichtcijfer net die waarde geven ... bij het witte driehoekje kan dit maximaal 30 km/h hoger zijn (als de laagste waarde van het volgend sein maar 40 km/h is zal er geen driehoekje hangen)
dit wordt alleen maar gebruikt voor seinen die zowel 40 als 90 km/h geven ... als wat hoger ligt dan de vastgestelde waarde van 30 km/h dus
greetz 2302
Re: Betekenis van seinen en borden.
Geplaatst: 28 aug 2009, 23:08
door Knipex
Wat mijn opvalt aan de tweede foto is dat het sein niet brand. Wel vreemd.
Vraag mij af waar de foto genomen is. Het lijkt mij in de buurt van Eupen. Ik weet dat ze daar extra seinen plaatsen, die nog niet branden, maar dan wel met een wit kruis.
Re: Betekenis van seinen en borden.
Geplaatst: 28 aug 2009, 23:25
door Steven
Lichtcijfer boven het sein = aankondiging
Lichtcijfer onder het sein = uitvoering
heden kan het cijfer bovenaan verschijnen bij zowel groen geel horizontaal als vertikaal. Groen geel vertikaal met cijfer zal dan gevolgd worden met een open sein zonder snelheid onderaan.
De lichtcijfers bovenaan zijn geel en onderaan in het wit uitgevoerd.
Re: Betekenis van seinen en borden.
Geplaatst: 28 aug 2009, 23:29
door treinbruno
ik vraag me ook wel af waar die eerste foto genomen is, want volgens mij staat dat nieuwe europese type bovenleidingspalen alleen op de de hogesnelheidslijnen, L73, L25 en L42
L42 en L25 kunnen het al niet zijn, dus dan moet het L73 zijn, klopt dat?
Re: Betekenis van seinen en borden.
Geplaatst: 28 aug 2009, 23:38
door Steven
BepaaLde delen van lijnen 50a, 161, 165 en 166 volledig hebben deze palen ook