Pagina 1 van 1

rondrit 4 (26 augustus 2009)

Geplaatst: 28 aug 2009, 11:08
door overweg13
Dag

Vandaag komen midden- en oostkust in de kijker, met een toetje onder de vorm van een P-trein uit Brussel. Ik heb ooit nog geprobeerd om het eindeloze op- en aanrijden uit Brugge te omzeilen, door regelmatig de kusttram in te schakelen om van het ene naar het andere station te rijden, maar vandaag doe ik het weer allemaal per trein. In de toeristische periode laat dat trouwens toe de obligate IC's naar de kust af te wisselen met ICT's.

Het overzichtje:
1. Halle - Brussel-Zuid 7512 6:55 7:06 +1 (2153 - 58033)
2. Brussel-Zuid - Blankenberge 1528/1628 7:32 8:49 + 1 (2756 - 61054)
3. Blankenberge - Brugge 1609 9:10 9:21 +10 (2756 - 61054)
4. Brugge - Zeebrugge-Strand 960 10:09 10:25 stipt (212)
5. Zeebrugge-Strand - Brugge 980 10:33 10:49 +3 (212)
6. Brugge - Knokke 6631 11:06 11:26 stipt (217)
7. Knokke - Brugge 1512 12:05 12:24 +1 (525)
8. Brugge - Oostende 1833 12:42 12:55 stipt (542)
9. Oostende - Kortrijk 813 13:14 14:12 +2 (2124 - 58043)
10. Kortrijk - Moeskroen 713 14:22 14:30 +2 (476)
11. Moeskroen - Brussel-Noord 1914 14:39 16:01 +5 (2113 - 51037)
12. Brussel-Noord - Binche 8741 17:05 18:19 +18 (2351 - 51032)
13. Binche - Halle 3919 19:20 20:08 +3 (821)

En de commentaar:
1. Ook vandaag doet de 7512 het weer erg vlot; er gaat zelfs een minuutje vertraging af.

2. Deze IC naar Knokke/Blankenberge is nog erg rustig op dit "vroege" uur. Lijn 82 ligt er ondertussen helemaal nieuw bij, met betonnen dwarsliggers. Tussen Gent-Sint-Pieters en Brugge houden we er een gezapig gangetje op na, zodat we voor een keer niet achter de voorafgaande L-trein geplakt zitten vanaf pakweg Aalter.

3. In Blankenberge staat een Matisa klaar; hij zal pas na ons vertrekken en meteen na ons ook in Brugge aankomen. We worden opgehouden bij de Y. Blauwe Toren. Op lijn 51 A rijdt de 7811 voorbij met 1 I11-rijtuig, richting Zeebrugge, zal achteraf blijken. Wat men met dat rijtuig (met gele sticker) in Zeebrugge aan moet, is me een raadsel. Dan komt het treingedeelte uit Knokke aangereden. Het vertrekt zowaar voor onze trein. De TBG roept om dat het treingedeelte uit Knokke vandaag uitzonderlijk voor dat uit Blankenberge in Brugge aankomt. Dat levert ons 10 minuten vertraging op. Ik vermoed dat er dus ergens iets mis loopt met de koppeling van de trein uit Knokke en dat dit de reden is waarom onze trein als laatste binnen moet. De koppeling verloopt vlot; het lijkt erop dat de trein met niet te veel vertraging richting Brussel en Tongeren kan vertrekken, maar toch loopt het nog fout bij het aanzetten, met nog altijd 10 minuten vertraging als resultaat.

4. Vanuit het L-treintje kan ik het I11 rijtuig van daarnet zien staan in de Zeebrugse Vorming.

5. Nu stoppen we even bij de Y. Dudzele, om de trein naar Knokke door te laten. Ook bij de Y. Blauwe toren gaat het even wat trager.

6. In de ICT naar Knokke, het wijnrode stel - waar het niet beklad is - 217, zitten er al 2 moeders met telkens 2 adolescente dochters in eerste klasse. Ik kruip dus maar voor het eerst sinds lang in dat kleine coupeetje tussen eerste en tweede. Bij de eerste controle blijkt al dat de 6 in 2de moeten zitten. Het is inderdaad zo dat het verschil tussen eerste en tweede - rood fluweel en blauw similileer - miniem is, en met het blote oog nauwelijks te merken.

7. IC 1512 bestaat uit 1 ms 96; dat is geen probleem, maar het is de terugrit van een goed beklante trein uit Brussel, en bij aankomst braakt het stel dan ook een massa toeristen uit. Er is niet eens zo veel volk op de baan vandaag, maar dat is toch een samenstelling tegen de limiet aan.

8. In Varsenare staat een K-rijtuig dat vroeger dienst deed als extra ruimte voor een restaurant in het vroegere station te verkommeren. Spijtig einde, voor een rijtuig dat hier honderden keren is langsgereden in de treinen Oostende - Welkenraedt, en hier van een welverdiend pensioen had kunnen genieten.

10. Van trein 713 wordt een van beide stellen afgekoppeld in Kortrijk. Vandaag zal het tweede stel doorrijden. Een onderstationschef spreekt de reizigers op het perron aan om ze erop te wijzen dat ze beter naar het achterste deel van het perron kunnen gaan. Service aan het publiek en een middel om de vertraging zo klein mogelijk te houden tegelijk! Uiteindelijk vertrekken we met amper 3 minuten vertraging, tijd die nodig was om het eerste stel te ontkoppelen en richting werkplaats te laten rijden.

11. We stoppen even in Froyennes, wat leidt tot 2 minuten vertraging. Er is geen andere trein te bespeuren, dus blijft het raden naar de reden hiervoor. Het zal tot Edingen duren voor deze vertraging is weggereden. Tussen Tournai en Leuze kruisen we de IC uit de tegenrichting: 2 bordeaux stellen. Het doortrekken van een IC naar Oostende in de toeristische periode heeft een prijs.
In Brussel-Zuid hebben we alweer 2 minuten vertraging, en die zal oplopen tot 5 minuten bij aankomst in Brussel-Noord, waar het even schrikken is: treinen in vertraging vullen een volledig tv-scherm. 's Avonds verneem ik via railtime dat er een stroomonderbreking (waar? wanneer?) is geweest. Ik ga er dus maar gemakshalve van uit dat dat de reden is van het debacle.

12. De P-trein naar Binche wordt gesleept door de 2351. De laatste keer dat ik deze loc nog "had" was op 24 november 1983, en toen nog maar voor ene kort stukje tussen Brussel-Centraal en Brussel-Congres. Ondertussen zijn we allebei van frisse dertigers vijftigers met ervaring geworden.
Het lijkt erop dat de vertragingen al wat kleiner worden. We zullen met 1 minuut vertraging vertrekken, en ik begin te hopen dat ik bij aankomst in Binche (18:19) al om 18:20 terug zal kunnen reizen naar Halle. In het verleden is me dat al een paar keer gelukt, en dus hoop ik dat ik ook vandaag geen vol uur zal moeten slijten in het grauwe station van Binche.
Maar het loopt anders: Brussel-Centraal +5 - Brussel-Zuid +4 - Tubize + 17 - Braine-le-Comte +14 - Ecaussinnes +12 - La Louvière-Centre + 13 - La Louvière-Sud +13.
Maar het enkelsporige lijntje 108 zorgt natuurlijk voor een bijkomend probleem. De IR 3918, die normaal in Binche vertrekt na de aankomst van de P-trein, krijgt nu voorrang, zodat we een tijdje staan te wachten tussen de Y. Haine-Saint-Pierre en het vroegere station van Cronfestu. Zo tikken we uiteindelijk af op 18 minuten vertraging bij aankomst in Binche.
Dat geeft me natuurlijk wel de kans om het hele rangeren van de loc, die het stel naar La Louvière terug moet slepen, te volgen.
Ook de 2 vierledige stellen, waarvan er een terugrijdt als IR 3919, komen met een pak vertraging in Binche aan. Ik neem niet eens foto's, omdat ze in vandalisme (graffiti) wedijveren met het schitterende maar zwaar toegetakelde station van Binche: zowat alles wat hier (af)gebroken kan worden, is dat ook. Dat is trouwens ook zo in Leval, dat wel een verhoogd en vernieuwd perron heeft, in tegenstelling tot Binche, waar de kasseien zich nog altijd van hun taak kwijten.

13. Op spoor 1 in la Louvière-Centre staat een werkloos vierledig stel: dat is in de namiddag defect geraakt, en wacht nu op herstel. Ik merk dat op lijn 96 bepaalde stukken nu tegen 160 km/u bereden mogen worden. (Dat was natuurlijk al lang het geval voor het gedeelte Brussel - Halle maar hier had ik het nog niet eerder gezien.) De geelgroene borden 14 zijn hier nu eindelijk vervangen door groenwitte 16. Zelfs op dit uur maakt de trein nog 3 minuten vertraging, zonder aanwijsbare reden: 1 minuut te laat vertrokken in Binche, + 2 in La Louvière-Centre en + 3 in Ecaussinnes.

De beste foto's van vandaag vind je hieronder. Er staan er meer op http://s62.photobucket.com/albums/h98/o ... ug%202009/

Je ziet onder elkaar loc 2756 met treinen 1628 en 1609 in Blankenberge op spoor 7, een eigenaardige combinatie in Blankenberge, ms 525 in Knokke met trein 1512, hle 2351 bij het rangeren in Binche, en 2351 aan kop van trein ER 8741, het stel van P 8741 dat naar La Louvière gesleept wordt, om daar te overnachten.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Re: rondrit 4 (26 augustus 2009)

Geplaatst: 28 aug 2009, 11:37
door groentje
Opnieuw een fijn verslag. Bedankt, Vic.