rondrit 7 (16 september 2009)
Geplaatst: 16 sep 2009, 22:34
Dag
Een allegaartje van lijnen en verbindingen:
1. Halle - Brussel-Zuid 3906 7:09 7:19 +6 (836)
2. Brussel-Zuid - Hasselt 1506 7:30 8:49 stipt (2746 - 61054)
3. Hasselt - Antwerpen-Berchem 3230 9:12 10:41 +3 (4180)
4. Antwerpen-Berchem - Gent-Sint-Pieters 3010 10:56 11:43 +5 (460)
5. Gent-Sint-Pieters - De Panne 3633 11:52 13:01 +4 (526)
6. De Panne - Brussel-Zuid 3613 13:59 15:46 stipt (526)
7. Brussel-Zuid - Charleroi-Sud 8757 16:06 17:41 +2 (829)
8. Charleroi-Sud - Brussel-Zuid 2018 18:07 18:53 +6 (545)
9. Brussel-Zuid - Halle 3740 19:04 19:13 +1 (515)
De commentaren:
1. Het zijn opnieuw de 2 locs 55 die het ons lappen: IR 3906 vertrekt al met 5 minuten vertraging, maar het afremmen in Lot zorgt voor een extra minuutje.
3. IR 3230 wacht even op aansluiting van 1531 uit Tongeren en vertrekt daardoor met 2 minuten vertraging - in Mol stapt een juffrouw in, ze vult haar Go-Pass in en zit tot Antwerpen-Berchem in eerste. De TBG had duchtig gecontroleerd tussen Hasselt en Mol, maar nu er alleen nog gestopt werd in stations met loketten was dat blijkbaar niet meer nodig. Vanaf Herentals rijdt de trein op tijd, tot Y. Drabstraat, waar we de L 2831 naar Brussel voorrang geven; met de vertragingszone net voor Berchem erbij komen we aan 3 minuten vertraging.
4. Deze IC loopt vlot tot Beervelde; ook tussen Gent-Dampoort en Gent-Sint-Pieters gaat het niet vlot: +5 bij aankomst in Gent.
5. We gaan op tegenspoor tussen Tielt en Lichtervelde, maar het echte probleem is de woensdagmiddag. Het lijkt wel alsof elk van die kleine stadjes op lijn 73 vol scholieren zit: er is veel beweging, en ze lossen mekaar zowat af. Maar er zijn meer instappers dan uitstappers, en zo raakt dat ene ms 96 stilaan vol. Enkele jongelui komen zonder meer in eerste postvatten. De TBG laat begaan: dat is 2 keer oneerlijk; eerst tegenover de reizigers die makkelijk tien maal meer betalen dan het jonge grut met zijn supergoedkope schooltreinkaarten; maar ook tegenover de anderen die niet durven en opeengepakt op de platformen blijven staan. Een griet heeft als stopwoord "Oh, my God!", en ze spreekt dit ongetwijfeld vaker uit dan de doorsnee kwezel.
In Lichtervelde wachten we (terecht) op aansluiting van de L-trein uit Brugge, en op dat ogenblik raakt de trein pas echt goed vol. Dat zal tot Veurne zo blijven. De vertraging is alleen te wijten aan het aantal reizigers.
6. Terugrit met hetzelfde stel, zonder veel problemen. We staan een tijd stil voor Brussel-Zuid, maar zelfs dan rijden we nog te vroeg binnen.
7. Even speciaal doen: Brussel - Charleroi via Ottignies, een P-trein van de soort die ik graag in mijn rondritten verwerk. Het lijkt vlot te gaan op lijn 161; alleen tussen Brussel-Noord en Brussel-Schuman maken we 4 minuten vertraging; vermoedelijk is P8723 Schaarbeek - Châtelet de boosdoener.
Voorbij Brussel-Luxemburg ontspint zich een niet zo hevige discussie tussen TBG en een reiziger in eerste met een tweedeklastreinkaart. De reiziger beweert dat de trein korter is dan normaal (er ontbreekt inderdaad een 2-ledig stel) en dat er geen plaats is in 2de. De TBG beweert dat de trein er niet overbevolkt uitziet, en dat je niet zomaar in eerste kunt komen zitten. Hij verwijst naar een andere reiziger die wel staande reist. De reiziger beweert dat hij zal verhuizen zodra er plaats is. Dat blijkt dan in Ottignies te zijn.
Tussen Profondsart en Ottignies gaat het traag: dat resulteert in 3 minuten (bij aankomst en vertrek). Op lijn 140 loopt de trein langzaam leeg (wat logisch is). In Fleurus is hij al zo goed als op tijd, maar dan gaat het over tegenspoor tot Charleroi-Ouest. Spoor A van lijn 140 wordt dan ook grondig aangepakt: kabelgoten vernieuwen, taluds verstevigen, grond saneren, spoor vernieuwen, bruggen herstellen, nieuwe perrons in Lodelinsart.
8. De trein staat al klaar bij aankomst van de 8757, maar de deuren blijven gesloten tot 5 minuten voor vertrek. Blijkbaar past men de trucs van de Lijn nu ook al bij de NMBS toe. Tussendoor zie ik de langzame metamorfose van het station.
Ter hoogte van Vorst-Oost is er een krachtige remming. De airco valt twee keer uit, maar uiteindelijk vertrekken we toch opnieuw. We komen aan het perron met 5 minuten vertraging, maar voor de reizigers worden het er toch 6, want de deuren blijven een tijdje dicht. Ik denk aan een tussenkomst van Securail of politie, maar er lijkt toch niets aan de hand te zijn.
9. Een stel van Stockem in de trein naar Quévy! In Lot remmen we af, zodat we toch nog met een minuutje vertraging in Halle aankomen.
Alles bij elkaar reden de treinen vandaag dus niet zo slecht, al lijkt echte stiptheid toch een zeldzaamheid te worden.
Enkele foto's:
ms 526 staat klaar om de vorming in te rijden (het gaat als 3633 en komt terug als 3613)
2008 in Brussel-Zuid met P8600 Brussel-Zuid - Jemelle (het oudje)
2744 in Brussel-Zuid met IC 2416 naar Liers/Dinant (het nieuwtje)
in Charleroi, in Charleroi, in Charleroi...

Een allegaartje van lijnen en verbindingen:
1. Halle - Brussel-Zuid 3906 7:09 7:19 +6 (836)
2. Brussel-Zuid - Hasselt 1506 7:30 8:49 stipt (2746 - 61054)
3. Hasselt - Antwerpen-Berchem 3230 9:12 10:41 +3 (4180)
4. Antwerpen-Berchem - Gent-Sint-Pieters 3010 10:56 11:43 +5 (460)
5. Gent-Sint-Pieters - De Panne 3633 11:52 13:01 +4 (526)
6. De Panne - Brussel-Zuid 3613 13:59 15:46 stipt (526)
7. Brussel-Zuid - Charleroi-Sud 8757 16:06 17:41 +2 (829)
8. Charleroi-Sud - Brussel-Zuid 2018 18:07 18:53 +6 (545)
9. Brussel-Zuid - Halle 3740 19:04 19:13 +1 (515)
De commentaren:
1. Het zijn opnieuw de 2 locs 55 die het ons lappen: IR 3906 vertrekt al met 5 minuten vertraging, maar het afremmen in Lot zorgt voor een extra minuutje.
3. IR 3230 wacht even op aansluiting van 1531 uit Tongeren en vertrekt daardoor met 2 minuten vertraging - in Mol stapt een juffrouw in, ze vult haar Go-Pass in en zit tot Antwerpen-Berchem in eerste. De TBG had duchtig gecontroleerd tussen Hasselt en Mol, maar nu er alleen nog gestopt werd in stations met loketten was dat blijkbaar niet meer nodig. Vanaf Herentals rijdt de trein op tijd, tot Y. Drabstraat, waar we de L 2831 naar Brussel voorrang geven; met de vertragingszone net voor Berchem erbij komen we aan 3 minuten vertraging.
4. Deze IC loopt vlot tot Beervelde; ook tussen Gent-Dampoort en Gent-Sint-Pieters gaat het niet vlot: +5 bij aankomst in Gent.
5. We gaan op tegenspoor tussen Tielt en Lichtervelde, maar het echte probleem is de woensdagmiddag. Het lijkt wel alsof elk van die kleine stadjes op lijn 73 vol scholieren zit: er is veel beweging, en ze lossen mekaar zowat af. Maar er zijn meer instappers dan uitstappers, en zo raakt dat ene ms 96 stilaan vol. Enkele jongelui komen zonder meer in eerste postvatten. De TBG laat begaan: dat is 2 keer oneerlijk; eerst tegenover de reizigers die makkelijk tien maal meer betalen dan het jonge grut met zijn supergoedkope schooltreinkaarten; maar ook tegenover de anderen die niet durven en opeengepakt op de platformen blijven staan. Een griet heeft als stopwoord "Oh, my God!", en ze spreekt dit ongetwijfeld vaker uit dan de doorsnee kwezel.
In Lichtervelde wachten we (terecht) op aansluiting van de L-trein uit Brugge, en op dat ogenblik raakt de trein pas echt goed vol. Dat zal tot Veurne zo blijven. De vertraging is alleen te wijten aan het aantal reizigers.
6. Terugrit met hetzelfde stel, zonder veel problemen. We staan een tijd stil voor Brussel-Zuid, maar zelfs dan rijden we nog te vroeg binnen.
7. Even speciaal doen: Brussel - Charleroi via Ottignies, een P-trein van de soort die ik graag in mijn rondritten verwerk. Het lijkt vlot te gaan op lijn 161; alleen tussen Brussel-Noord en Brussel-Schuman maken we 4 minuten vertraging; vermoedelijk is P8723 Schaarbeek - Châtelet de boosdoener.
Voorbij Brussel-Luxemburg ontspint zich een niet zo hevige discussie tussen TBG en een reiziger in eerste met een tweedeklastreinkaart. De reiziger beweert dat de trein korter is dan normaal (er ontbreekt inderdaad een 2-ledig stel) en dat er geen plaats is in 2de. De TBG beweert dat de trein er niet overbevolkt uitziet, en dat je niet zomaar in eerste kunt komen zitten. Hij verwijst naar een andere reiziger die wel staande reist. De reiziger beweert dat hij zal verhuizen zodra er plaats is. Dat blijkt dan in Ottignies te zijn.
Tussen Profondsart en Ottignies gaat het traag: dat resulteert in 3 minuten (bij aankomst en vertrek). Op lijn 140 loopt de trein langzaam leeg (wat logisch is). In Fleurus is hij al zo goed als op tijd, maar dan gaat het over tegenspoor tot Charleroi-Ouest. Spoor A van lijn 140 wordt dan ook grondig aangepakt: kabelgoten vernieuwen, taluds verstevigen, grond saneren, spoor vernieuwen, bruggen herstellen, nieuwe perrons in Lodelinsart.
8. De trein staat al klaar bij aankomst van de 8757, maar de deuren blijven gesloten tot 5 minuten voor vertrek. Blijkbaar past men de trucs van de Lijn nu ook al bij de NMBS toe. Tussendoor zie ik de langzame metamorfose van het station.
Ter hoogte van Vorst-Oost is er een krachtige remming. De airco valt twee keer uit, maar uiteindelijk vertrekken we toch opnieuw. We komen aan het perron met 5 minuten vertraging, maar voor de reizigers worden het er toch 6, want de deuren blijven een tijdje dicht. Ik denk aan een tussenkomst van Securail of politie, maar er lijkt toch niets aan de hand te zijn.
9. Een stel van Stockem in de trein naar Quévy! In Lot remmen we af, zodat we toch nog met een minuutje vertraging in Halle aankomen.
Alles bij elkaar reden de treinen vandaag dus niet zo slecht, al lijkt echte stiptheid toch een zeldzaamheid te worden.
Enkele foto's:
ms 526 staat klaar om de vorming in te rijden (het gaat als 3633 en komt terug als 3613)



