Nieuwe concurrenten voor NMBS
Nieuwe concurrenten voor NMBS
BRUSSEL - Dit jaar nog gaan de Britse spoorwegmaatschappij EWS en de Nederlandse sectorgenoot ACTS de concurrentie aan met de goederendochter van de NMBS. Daarmee zal B-Cargo, de goederenafdeling van de NMBS, tegen het einde van het jaar in ons land de degens moeten kruisen met vijf concurrenten.
De Belgische goederenvervoerder D&L Cargo is al enige jaren actief op de Belgische markt. SNCF Fret, de goederenafdeling van de Franse spoorwegen, rijdt sinds eind vorig jaar met een eigen trein naar Tessenderlo Chemie. De Duitse private spoorwegmaatschappij Rail4Chem heeft sinds begin deze maand de lijn Zeebrugge-Polen opgestart.
Daar komen dit jaar dus EWS en ACTS bij. ,,De dossiers zijn in behandeling'', zegt Luc Vansteenkiste, de directeur-generaal bij infrastructuurbeheerder Infrabel, verantwoordelijk voor de toegang tot het spoornet. Maar er zijn veel meer spoorwegmaatschappijen die al interesse getoond hebben. Onder meer European Rail Shuttle, Railion Nederland en Veolia Tranports, het vroeger Connex.
Bron: http://www.standaard.be/Kanaal/Index.as ... 052006_028
De Belgische goederenvervoerder D&L Cargo is al enige jaren actief op de Belgische markt. SNCF Fret, de goederenafdeling van de Franse spoorwegen, rijdt sinds eind vorig jaar met een eigen trein naar Tessenderlo Chemie. De Duitse private spoorwegmaatschappij Rail4Chem heeft sinds begin deze maand de lijn Zeebrugge-Polen opgestart.
Daar komen dit jaar dus EWS en ACTS bij. ,,De dossiers zijn in behandeling'', zegt Luc Vansteenkiste, de directeur-generaal bij infrastructuurbeheerder Infrabel, verantwoordelijk voor de toegang tot het spoornet. Maar er zijn veel meer spoorwegmaatschappijen die al interesse getoond hebben. Onder meer European Rail Shuttle, Railion Nederland en Veolia Tranports, het vroeger Connex.
Bron: http://www.standaard.be/Kanaal/Index.as ... 052006_028
ERS is een vrij grote privé goederenvervoerder. Ze rijden hoofdzakelijk
vanaf Rotterdam naar Duitsland en verder. Ze rijden ook met class66. Enkele G2000 en G1206 loks hebben ze o0k in dienst.
Ze hebben zelfs een trein naar Athus die vanaf Kijfhoek door B-cargo gereden wordt.
Kijk maar eens op deze URL: http://www.ersrail.com/
vanaf Rotterdam naar Duitsland en verder. Ze rijden ook met class66. Enkele G2000 en G1206 loks hebben ze o0k in dienst.
Ze hebben zelfs een trein naar Athus die vanaf Kijfhoek door B-cargo gereden wordt.
Kijk maar eens op deze URL: http://www.ersrail.com/
-
- Berichten: 276
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 23:10
- Locatie: Brugge
-
- Berichten: 276
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 23:10
- Locatie: Brugge
Ja, maar de laatste tijd alleen nog voor de shuttle Rotterdam-Leeuwarden (met af en toe een uitstapje naar de Houtrakpolder in Amsterdam), en soms ook voor de Linz-shuttle tot aan Bentheim.'t Seinerke schreef:rijden die niet in NL met combinatie electrische & diesel loc?
Hun materieelbestand bestaat uit vier elocs serie 1200, vier ex-NMBS HLD62'ers (waarvan één niet rijvaardig), drie ex-Britse class 58's, drie ex-Oostduitse V60'ers (waarvan één niet rijvaardig), één class 66 en vijf G1206'en.
B-cargo in Duitsland
Vanaf maandag rijden er dagelijks treinen van B-cargo van de antwerpse haven naar Duisburg, B-cargo gaat internationaal. Straks kunnen we een valies voor 1 week gaan pakken
Bij DLC werkt men zo al met gemiddeld 2 overnachtingen per week. En de Duitse tb's zijn gemiddeld 1 week van huis en zijn dan enkele dagen thuis en dan weer opnieuw 1 week weg.
Bij aflos in Aken West moet je die mannen helpen met hun bagage op de lok te krijgen!
En DLC werkt al met "goedkopere" ex Oost-Duitsers. Die komen allemaal van zéér ver. Van bv Berlijn, eerst zitten ze 8u in de trein om
naar Aken te komen dan rijden ze een trein en dan hotel in.
Dat is volgens mij de toekomst.
Bij aflos in Aken West moet je die mannen helpen met hun bagage op de lok te krijgen!
En DLC werkt al met "goedkopere" ex Oost-Duitsers. Die komen allemaal van zéér ver. Van bv Berlijn, eerst zitten ze 8u in de trein om
naar Aken te komen dan rijden ze een trein en dan hotel in.
Dat is volgens mij de toekomst.
-
- Berichten: 276
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 23:10
- Locatie: Brugge
dacht al zoietsElgar schreef:Zou het niet Somain in het noorden van Frankrijk zijn?
Dat is een vormingstation ten westen van Valenciennes, ik geloof dat de reeks 12 van de NMBS ook naar ginder rijdt.
Kaart
