Pagina 1 van 2

HLE 20 Brussel-Zwitserland

Geplaatst: 21 sep 2009, 10:14
door PeterBrz
Hallo,

Ik ben momenteel aan het zoeken naar een treincombinatie van zwitserse en belgische rijtuigen.
Nu heb ik gevonden dat vooral de HLE 20 deze rijtuigen trekt.
Het is mijn bedoeling om enkele zwitserse rijtuigen te combineren met de I6 rijtuigen, op een foto zag ik dat dit best mogelijk is. (nummer van de loc was 2007)
Nu is mijn vraag of de 2005 ook in deze combinatie over de sporen is gelopen (ik vind enkel maar de 2005 met zwitserse rijtuigen, dus zonder de I6).

Tot waar trekt de 20 deze rijtuigen precies? Want ik veronderstel dat deze niet volledig tot zwitserland rijden. :wink:

Weet er iemand uitsluitsel? Alvast heel erg bedankt :D ,

Groeten, Peter

Re: HLE 20 Brussel-Zwitserland

Geplaatst: 21 sep 2009, 10:19
door 13'erke
Eén fotootje zegt genoeg :) Afbeelding Deze lok trekt de treinnummers 90/91, 96/97 en 295/296 tot Luxemburg (stad) resp Brussel-Zuid via de luxemburglijn.
De eerste 4 nrs bevatten Zwitserse en Belgische rijtuigen, de laatste 2 enkel Franse rijtuigen.

Re: HLE 20 Brussel-Zwitserland

Geplaatst: 21 sep 2009, 11:08
door PeterBrz
Thnx mate! :D
Dit zegt inderdaad genoeg, ik was al aan het zoeken op internet naar zo'n foto maar nergens te vinden :D
Heel erg bedankt :!:

Worden deze rijtuigen in Luxemburg overenomen door een zwitserse trein of eerst nog door een andere loc?
13'erke schreef: De eerste 4 nrs bevatten Zwitserse en Belgische rijtuigen, de laatste 2 enkel Franse rijtuigen.
Wat bedoel je hier mee? :? :oops:

Groeten, Peter

Re: HLE 20 Brussel-Zwitserland

Geplaatst: 21 sep 2009, 11:53
door 13'erke
PeterBrz schreef:Thnx mate! :D
Dit zegt inderdaad genoeg, ik was al aan het zoeken op internet naar zo'n foto maar nergens te vinden :D
Heel erg bedankt :!:

Worden deze rijtuigen in Luxemburg overenomen door een zwitserse trein of eerst nog door een andere loc?
13'erke schreef: De eerste 4 nrs bevatten Zwitserse en Belgische rijtuigen, de laatste 2 enkel Franse rijtuigen.
Wat bedoel je hier mee? :? :oops:

Groeten, Peter
Deze rijtuigen worden in het station van Luxemburg (stad) overgenomen door een Franse lok, dit kan een bb 15000 (nez cassé) of een bb 26000 (sybic) zijn. Deze neemt de rijtuigen mee tot Basel, daar wordt er dan een Zwitsers machien voorgehangen, dit kan zowat alles zijn. Tevens wordt daar de Belgische I6 uit de trein gehaald.

Wat ik bedoel met de nummers, zijn de treinnummers die ik in de regel daarboven heb beschreven, geef deze nummers even in op www.railtime.be, en je weet meteen het parcour van de desbetreffende trein. :wink:

Re: HLE 20 Brussel-Zwitserland

Geplaatst: 21 sep 2009, 11:59
door 13'erke
Ow ja, voor moest je het niet weten: sinds juli 2007 worden enkel de 2001 tot 2007 toegelaten tot het luxemburgse net, enkel deze loks bezitten over Memor 2+ (aangeduid met een sticker op de lok, onder het nummer op de zijkant), het beveiligingssysteem op het Luxemburgse net.

Re: HLE 20 Brussel-Zwitserland

Geplaatst: 21 sep 2009, 12:41
door K V B
13'erke schreef: Deze rijtuigen worden in het station van Luxemburg (stad) overgenomen door een Franse lok, dit kan een bb 15000 (nez cassé) of een bb 26000 (sybic) zijn. Deze neemt de rijtuigen mee tot Basel, daar wordt er dan een Zwitsers machien voorgehangen, dit kan zowat alles zijn. Tevens wordt daar de Belgische I6 uit de trein gehaald.
De Belgische I6-en worden er voor zover ik weet niet meer in Basel uitgehaald. Integendeel, de hele stam wordt zelfs voor binnelandse Zwitserse treinen gebruikt, waarbij ze zelfs in Luzern te zien zijn...
http://www.reisezuege.ch/reisezuege/ind ... fah_id=251

Re: HLE 20 Brussel-Zwitserland

Geplaatst: 21 sep 2009, 12:49
door Steven
Hangt er vanaf aan welke kant de I6 hangt. De twee basis I6 rijtuigen blijven er inderdaad geregeld aanhangen nu, het zijn echter de versterkingsrijtuigen, die ook I6 zijn, die er dan weer wel afgaan.

Re: HLE 20 Brussel-Zwitserland

Geplaatst: 21 sep 2009, 15:27
door PeterBrz
Ok we hebben weer wat bijgeleerd :D dank hiervoor!
Vandaag de dag wordt dus nog steeds het type 20 hiervoor gebruikt (al is het dan wel de 2007)?
Dit treinstel wordt niet afgesloten door een stuurstandrijtuig, of wel?

Ik meen dat de HLE 20 toch al een oudere loc is, is er een mogelijk loc die in de toekomst hiervoor kan worden ingezet, bv de HLE 27 of voldoet deze niet aan de normen?

Groeten, Peter

Re: HLE 20 Brussel-Zwitserland

Geplaatst: 21 sep 2009, 15:35
door banaan
PeterBrz schreef:Ok we hebben weer wat bijgeleerd :D dank hiervoor!
Vandaag de dag wordt dus nog steeds het type 20 hiervoor gebruikt (al is het dan wel de 2007)?
Dit treinstel wordt niet afgesloten door een stuurstandrijtuig, of wel?

Ik meen dat de HLE 20 toch al een oudere loc is, is er een mogelijk loc die in de toekomst hiervoor kan worden ingezet, bv de HLE 27 of voldoet deze niet aan de normen?

Groeten, Peter
Enkel de 20 en de 13 zijn tegenwoordig op het Luxemburgs net toegelaten, dacht ik.

Re: HLE 20 Brussel-Zwitserland

Geplaatst: 21 sep 2009, 17:20
door Shrek
PeterBrz schreef: Ik meen dat de HLE 20 toch al een oudere loc is, is er een mogelijk loc die in de toekomst hiervoor kan worden ingezet, bv de HLE 27 of voldoet deze niet aan de normen?
Enkel de 13 en de nieuwe 18 zullen in de toekomst nog naar luxemburg rijden :wink: maar je hebt nog zeker een half jaar om de 20ers daar te fotograferen :)

Re: HLE 20 Brussel-Zwitserland

Geplaatst: 21 sep 2009, 17:57
door Steven
zoals schrek het al schreef is momenteel enkel de 20 en 13 toegelaten en i de loop van komend jaar ook de nieuwe reeks 18

Re: HLE 20 Brussel-Zwitserland

Geplaatst: 21 sep 2009, 21:07
door Trammist
PeterBrz schreef: Ik ben momenteel aan het zoeken naar een treincombinatie van zwitserse en belgische rijtuigen.
Nu heb ik gevonden dat vooral de HLE 20 deze rijtuigen trekt.
Het is mijn bedoeling om enkele zwitserse rijtuigen te combineren met de I6 rijtuigen, op een foto zag ik dat dit best mogelijk is. (nummer van de loc was 2007)
Nu is mijn vraag of de 2005 ook in deze combinatie over de sporen is gelopen (ik vind enkel maar de 2005 met zwitserse rijtuigen, dus zonder de I6).
Wat bent u van plan? Werkt u bij de Planningsdienst Materieel van de NMBS ? Of is het voor de modelbouw? :)

Re: HLE 20 Brussel-Zwitserland

Geplaatst: 21 sep 2009, 21:37
door Steven
hij zoekt die combinaties allicht voor zijn modelbouw.

Re: HLE 20 Brussel-Zwitserland

Geplaatst: 21 sep 2009, 22:13
door Joris
Hallo,
Steven schreef:Hangt er vanaf aan welke kant de I6 hangt. De twee basis I6 rijtuigen blijven er inderdaad geregeld aanhangen nu, het zijn echter de versterkingsrijtuigen, die ook I6 zijn, die er dan weer wel afgaan.
Correctie: Het zijn 2 I10 rijtuigen die tot Luxemburg rijden. Het I6 rijtuig rijdt nu inderdaad mee tot in Zwitserland zelf.
Groeten,
Joris De Mol

Re: HLE 20 Brussel-Zwitserland

Geplaatst: 21 sep 2009, 22:14
door Joris
Hallo,
Trammist schreef: Wat bent u van plan? Werkt u bij de Planningsdienst Materieel van de NMBS ?
Bij de NMBS zelf weet men volgens mij zeer goed uit wat hun treinen bestaan hoor... :wink:
Die gaan daarvoor niet ten rade op een internetforum...
Groeten,
Joris De Mol