Pagina 1 van 1

Einde Cisalpino.

Geplaatst: 25 sep 2009, 15:35
door K V B
SBB en Trenitalia maakten vandaag bekend dat Cisalpino opgeheven wordt.
Vanaf 13 December rijden de treinen tussen Italie en Zwitserland weer direct onder regie van beide spoorwegen. De vloot ETR 470 en 610 stellen wordt over beide bedrijven verdeeld.
http://mct.sbb.ch/mct/konzern_dienstlei ... 5C2A941302
Er komt ook een einde aan de nachttreinen van Zwitserland naar Italië. :( Over twee weken reis ik nog een keer met de trein naar het zuiden. Voor de laatste keer blijkbaar...

Re: Einde Cisalpino.

Geplaatst: 25 sep 2009, 16:55
door Joris
Hallo,
Dat is slecht nieuws... alweer....
En de EN Luna, daarover circuleerden dienstreglingen om die vanuit Zürich weer te verlengen naar Basel, en nu plots, gedaan...
Er sneuvelen dit jaar weer veel nachttreinen, in het bijzonder in het Italië verkeer... Ligt Trenitalia dan echt zo dwars?
Sneuvelen zeker:
Amsterdam/Dortmund-Milaan
Zürich/Geneve-Rome
Gingen er dacht ik eveneens uit:
Wenen-Milaan
Paris-Rome
Wat blijft er dan nog over? :( :( :(
Groeten,
Joris De Mol

Re: Einde Cisalpino.

Geplaatst: 25 sep 2009, 17:33
door treinbruno
Paris-Rome sneuvelen :shock: waar staat dat?
Ik had wel nog eens gelezen dat er een Eurostar Marseille-genova ging komen, en dat sommige nachttreinen over de LAV's zouden gaan....

Re: Einde Cisalpino.

Geplaatst: 25 sep 2009, 21:56
door msts.be
treinbruno schreef:Ik had wel nog eens gelezen dat er een Eurostar Marseille-genova ging komen
Wishful thinking.. de ETR500F zijn omgebouwd en herschilderd naar AV/Frecciarossa, TVM430/KVB is eruit en ook de Faiveley Cx25 pantografen zijn verwisseld door de standaard Schunk WBL85 pantos. Zoals altijd gaan Italiaanse treinen en Frankrijk niet samen (cfr. E402B in Frankrijk, sinds December 2008 komen ze er zelfs niet meer met heel de SCMT-polemiek). Misschien dat men een slag Milaan-Parijs v.v. met TGV wil schrappen en inwisselen voor deze relatie, maar dan moet de TGV voor die extra baanvakken gekeurd worden in Italië (wat niet alleen kostelijk is, maar ook tegengewerkt zal worden wegens niet-toelating van Italiaans materieel in Frankrijk). TGV-R heeft namelijk een zéér restrictieve toelating in Italië: enkel de toegewezen baanvakken. Indien werken of omleiding: spijtig, TGV rijdt niet.

Re: Einde Cisalpino.

Geplaatst: 25 sep 2009, 22:07
door groentje
Een beetje als in Frankrijk zelf, dus.
In elk geval spijtig dat weer een hoop interessante verbindingen verdwijnen. Cisalpino was duidelijk ook geen succes, laat ons hopen dat de SBB het toch nog op eigen houtje proberen, maar als ik het zo lees, heb ik de indruk dat de SNCF doetjes zijn wat betreft protectionisme in vergelijking met de Italianen.

Re: Einde Cisalpino.

Geplaatst: 26 sep 2009, 09:58
door K V B
groentje schreef:Een beetje als in Frankrijk zelf, dus.
In elk geval spijtig dat weer een hoop interessante verbindingen verdwijnen. Cisalpino was duidelijk ook geen succes, laat ons hopen dat de SBB het toch nog op eigen houtje proberen, maar als ik het zo lees, heb ik de indruk dat de SNCF doetjes zijn wat betreft protectionisme in vergelijking met de Italianen.
Precies. Je moet maar eens zien op welke wijze Italië de verbindingen met Slovenië saboteert... En er is de hele geschiedenis rond TILO (een andere SBB - Trenitalia Joint Venture...)
Nu, ik heb geruchten gehoord als zou NTV ook in internationaal verkeer geïnteresseerd zijn. Dat zou nog wel eens interessant kunnen worden...