Boppard, St.Goarshausen en Bad Breisig 20-22 augustus 2009
Geplaatst: 27 sep 2009, 18:47
Afgelopen zomer ben ik samen met een spotter uit Nederland 3 dagen langs de Rijn wat goederentreintjes gaan spotten. We zouden donderdagochtend om 7.21 de IC naar Venlo nemen, vanaf daar met de RE tot Düsseldorf, met de EC naar Koblenz en het laatste stukje met TransRegio tot Boppard. Helaas ging het in Breda al mis. Een defecte trein bij Tilburg West zorgde voor vertraging. Omdat we in Venlo onze aansluiting MOESTEN halen, zijn we in IC 3622 van 7.10 gesprongen. We zouden in Tilburg dan overstappen zodat we er zeker van waren dat we op tijd in Venlo zouden zijn. In een V-IRM zesje ging het richting Tilburg. We werden bij Gilze-Rijen het andere spoor op gestuurd. Bij Tilburg Reeshof haalden we de eerste trein al in, dit was IC 1919 naar Venlo, welke op dat moment al 25 minuten te laat was. Bij Tilburg West stond de boosdoener, een beladen ertstrein van Railion met locs waaraan ik die week nog had gewerkt, dus....
Aankomst in Tilburg was redelijk op tijd. Wij waren daarna snel naar spoor 1 gelopen om daar de vertraagde IC 1919 naar Venlo te nemen. Deze trein was aan de drukke kant. Ondanks de vertraging waren we, volgens onze planning, 10 minuten te vroeg in Venlo. Eerst de Kiosk daar geplunderd en daarna gewacht op de RE naar Duitsland, die met 5 minuten vertraging Venlo binnen kwam rollen. Ondanks dat Duitse machinisten snel kunnen keren, vertrokken we enkele minuten te laat uit Venlo, maar in Möchengladbach werd die vertraging weer goed gemaakt. Aangekomen in Düsseldorf hadden we ruim de tijd om naar de EC te lopen. Maar toen ging het mis. De trein werd met +10 aangekondigd, terwijl de overstap in Koblenz 'maar' 8 minuten was. Uiteindelijk kwam de trein dan toch binnen. Met +7 vertrokken we uit Düsseldorf, dus we hadden nog hoop. Helaas vervloog die snel, want de trein was nog niet eens op snelheid toen we alweer afremden. Vertraging in Köln bedroeg al 15 minuten. Aankomst in Koblenz was met +12, maar helaas was de aansluiting weg. We hebben toen gewacht op een RB, gereden door een Talent-treinstel, naar Boppard. Een of andere vage verbinding die maar een paar keer per dag rijdt. Na aankomst in Boppard zijn we eerst naar Pension Pauly gelopen (een aanrader, goedkoop, goede bedden en goed ontbijt). Na onze spullen te hebben gedropt zijn we in Boppard wat rond gaan kijken. We hebben de kabelbaan naar het uitzichtpunt aldaar genomen. Vanaf daar heb je een prachtig uitzich over de Rijn. Weer terug beneden zijn we langs het spoor gelopen. Daar m'n eerste plaatje geschoten van Boppard:
Een BR 101 met EC door Boppard richting Hamburg.
Nadat we wat hadden gegeten hebben we 's avonds wat op het station van Boppard rond gehangen. Hier een foto van een BR 152 met goederentrein door Boppard:
Toen het eenmaal donker was zijn we terug naar het pension gegaan.
De volgende dag hadden we het plan om naar St.Goarshausen te gaan, aan de andere kant van de Rijn. Met de trein en de pont heel makkelijk te bereiken. Na een goed ontbijt zijn we op stap gegaan. Helaas was het weer wat grauw, maar dat mocht de pret niet drukken. De trein van 10.08 gepakt naar St.Goar en vanaf daar over met de pont. Eenmaal in St.Goarshausen bleek het station geen fijn spotpunt. Toen zagen we een spotpunt op een bruggetje, vlakbij het station. Daar zijn we toen heen gelopen. Helaas kon je maar naar een kant toe fotograferen, maar voor video's is deze brug perfect. We hebben 1 fatsoenlijk plaatje kunnen schieten...:
...van een BR 155 met Unit-cargo. Zoals op de foto al te zien is, was het weer niet al te best. Na passage van deze trein begon het te regenen. Zo hard zelfs, dat we maar terug zijn gegaan naar het pension. Nadat we ons hadden opgefrist, het was inmiddels al half 5, zijn we wat gaan eten. Met de trein van 17.08 zijn we terug gegaan, want nu was het wel goed weer. Aangekomen op Boppard HBF kwam er eerst een mega mooie verrassing:
2x SBB Re 6/6 met keteltrein!
Toen de trein gepakt naar St.Goar en weer over met de pont. De zon stond goed en er kwamen ook een aantal leuke treintjes.
De leukste van de avond, deze HUPAC Taurus met tr. 40028 naar Rotterdam
Crossrail BR 185 met containertrein.
Tegen half 9 zijn we weer naar het pension terug gegaan. Ondanks een valse start met de regen, was de dag toch geslaagd.
De volgende dag zouden we optijd vertrekken, maar dat lukte niet. We sliepen langer dan we wilden. Omdat we wisten dat we de trein van 9.49 niet zouden gaan halen, deden we rustig aan. Na het ontbijt onze tassen ingepakt en op het gemak naar het station gelopen. Om 10.49 kwamen 2 Transregio Desiro-ML stellen voor rijden, helemaal vol! Het bleek dat de 1.FC Köln voetballen moest en de trein zal vol met supporters. Gelukkig ging onze reis met deze trein maar tot Koblenz. Daar stroomde de trein leeg. Wij gingen verder met de RE naar Bad Breisig, waar we een stop zouden houden om wat te fotograferen. Hier de oogst van station Bad Breisig:
BR 140 716 met gesloten wagens
Brohtal Eisenbahn D9 met silberling rijtuig en wat onderlossers
BR 185 261 met unit-cargo
Crossrail 185 602 met Ewals-trein
Locon 186 144 met Papierpulp trein
BR 110 401 met defecte ET 425
SBB Re482 018 met hupac.
Daarna zijn we weer in de RE gestapt, naar Keulen. In Keulen zijn we verder gegaan met de RE naar Düsseldorf HBF. Vanaf Düsseldorf zijn we weer verder gegaan met de RE, op weg naar Venlo. Na wat gegeten te hebben zijn we in de IC naar Den Haag gestapt. Mijn reisgenoot ging in Eindhoven verder met de IC naar Utrecht en verder naar Hilversum. Ik kon blijven zitten tot Breda. Het waren 3 toffe dagen met goed weer (op de ene ochtend/middag na) en veel leuke treinen. Ook het pension is goed bevallen. Hopelijk bevalt dit verslag net zo goed als ons die 3 dagen zijn bevallen...


Nadat we wat hadden gegeten hebben we 's avonds wat op het station van Boppard rond gehangen. Hier een foto van een BR 152 met goederentrein door Boppard:

De volgende dag hadden we het plan om naar St.Goarshausen te gaan, aan de andere kant van de Rijn. Met de trein en de pont heel makkelijk te bereiken. Na een goed ontbijt zijn we op stap gegaan. Helaas was het weer wat grauw, maar dat mocht de pret niet drukken. De trein van 10.08 gepakt naar St.Goar en vanaf daar over met de pont. Eenmaal in St.Goarshausen bleek het station geen fijn spotpunt. Toen zagen we een spotpunt op een bruggetje, vlakbij het station. Daar zijn we toen heen gelopen. Helaas kon je maar naar een kant toe fotograferen, maar voor video's is deze brug perfect. We hebben 1 fatsoenlijk plaatje kunnen schieten...:


Toen de trein gepakt naar St.Goar en weer over met de pont. De zon stond goed en er kwamen ook een aantal leuke treintjes.


Tegen half 9 zijn we weer naar het pension terug gegaan. Ondanks een valse start met de regen, was de dag toch geslaagd.
De volgende dag zouden we optijd vertrekken, maar dat lukte niet. We sliepen langer dan we wilden. Omdat we wisten dat we de trein van 9.49 niet zouden gaan halen, deden we rustig aan. Na het ontbijt onze tassen ingepakt en op het gemak naar het station gelopen. Om 10.49 kwamen 2 Transregio Desiro-ML stellen voor rijden, helemaal vol! Het bleek dat de 1.FC Köln voetballen moest en de trein zal vol met supporters. Gelukkig ging onze reis met deze trein maar tot Koblenz. Daar stroomde de trein leeg. Wij gingen verder met de RE naar Bad Breisig, waar we een stop zouden houden om wat te fotograferen. Hier de oogst van station Bad Breisig:







Daarna zijn we weer in de RE gestapt, naar Keulen. In Keulen zijn we verder gegaan met de RE naar Düsseldorf HBF. Vanaf Düsseldorf zijn we weer verder gegaan met de RE, op weg naar Venlo. Na wat gegeten te hebben zijn we in de IC naar Den Haag gestapt. Mijn reisgenoot ging in Eindhoven verder met de IC naar Utrecht en verder naar Hilversum. Ik kon blijven zitten tot Breda. Het waren 3 toffe dagen met goed weer (op de ene ochtend/middag na) en veel leuke treinen. Ook het pension is goed bevallen. Hopelijk bevalt dit verslag net zo goed als ons die 3 dagen zijn bevallen...
