Pagina 1 van 2
Petitie voor Brussel-Zuid !
Geplaatst: 27 sep 2009, 21:27
door Trammist
Petitie station Brussel-Zuid
De krantenkoppen stonden er recentelijk terecht bol van: de Antwerpenaars hebben hun spectaculair vernieuwde Centraal station, de Luikenaars beschikken nu over hun hypermoderne, door Calatrava ontworpen, station Luik-Guillemins. De Brusselaars daarentegen wachten nog steeds op een HST-station die naam waardig in de “hoofdstad van Europa”.
Hoewel de aankomst van de Thalys in 1991 een katalysator had moeten worden voor de vernieuwing van het station en het opbloeien van de omliggende wijk, werd er nog amper iets ondernomen om onze hoofdstad uit te rusten met een HST-station die de stad eer aandoet. Ondertussen worden de bezoekers en pendelaars verwelkomd in een versleten, oubollig station waarvan de sfeer en uitstraling herinnert aan vroegere Oosteuropese treinstations.
Daarom vragen wij, de ondertekenaars, aan Infrabel en aan de andere dochterbedrijven van de NMBS om een volledig en architecturaal ambitieus renovatieplan, met duidelijke en strikte deadlines, voor het station Brussel-Zuid, opdat men in de toekomst allen opnieuw trots zouden kunnen zijn om de reizigers vanuit heel Europa te mogen verwelkomen in een modern en aangenaam station.
Dus: met z'n allen stemmen op
deze petitie! Weg met die rottende perrons!
Re: Petitie voor Brussel-Zuid !
Geplaatst: 27 sep 2009, 22:58
door groentje
Al lang getekend. Zelfs het vernieuwde gedeelte begint al serieuze sporen van slijtage te vertonen, al eens de losliggende of kapotte tegels geteld?
Nu hoeft er voor mij geen Luik-Guillemins gebouwd te worden om Brussel Zuid te huisvesten, maar de toestand nu is gewoon lamentabel. De omgeving eveneens, trouwens.
Re: Petitie voor Brussel-Zuid !
Geplaatst: 27 sep 2009, 23:04
door Dietrich
Klopt het dat er iets gepland is na de afbraak van het postgebouw?
De perrons lijken inderdaad op niets, er is wellicht de laatste 20 jaar niets meer aan verbeterd. De telefoonhokjes zonder telefoon staan er nog, zelfs de bordjes die deze aangeven heeft men nooit verwijderd. Ik vind het alleszins een mooi voorbeeld voor den Belgiek.
Re: Petitie voor Brussel-Zuid !
Geplaatst: 27 sep 2009, 23:05
door dentheo
groentje schreef:Al lang getekend. Zelfs het vernieuwde gedeelte begint al serieuze sporen van slijtage te vertonen, al eens de losliggende of kapotte tegels geteld?
Ach in Antwerpen Centraal zijn de perrons op +1 ook al vervangen sinds de indienstname....(5 jaar geleden ?)
Re: Petitie voor Brussel-Zuid !
Geplaatst: 27 sep 2009, 23:23
door groentje
Dus in Antwerpen zijn de tegels vervangen, omdat ze niet voldeden. In Brussel-Zuid voldoen ze ook niet. En lapt men ze dus op, door op de plaats van de gaten wat cement te gieten...
Re: Petitie voor Brussel-Zuid !
Geplaatst: 27 sep 2009, 23:26
door dentheo
groentje schreef:Dus in Antwerpen zijn de tegels vervangen, omdat ze niet voldeden. In Brussel-Zuid voldoen ze ook niet. En lapt men ze dus op, door op de plaats van de gaten wat cement te gieten...
In het Antwerpen was het en soort marmerkorrels in epoxymengsel tussen inox latten.... scheurden al na één week....
Re: Petitie voor Brussel-Zuid !
Geplaatst: 28 sep 2009, 07:00
door Adler
Antwerpen kreeg een station van 400 miljoen euro, dus moest Luik er ook een hebben van 400 miljoen euro (heeft uiteindelijk 445 miljoen euro gekost omdat men er nog wat wissels moest leggen die men was vergeten volgens Haek).
Hoe gaat men dat verdelen voor Brussel-Zuid (Brussel-Midi voor de Nederlanders) ?
Het station in twee kappen ?
Re: Petitie voor Brussel-Zuid !
Geplaatst: 28 sep 2009, 07:42
door apestaart
Dat is typisch "wafelijzerpolitiek"
Re: Petitie voor Brussel-Zuid !
Geplaatst: 28 sep 2009, 08:44
door melle
Stop maar met dromen, de NMBS zal pas iets ondernemen als er een trein ontspoord, brand uitbreekt of een reiziger die uitschuift omdat het perron afbrokkelt onder een trein komt te vallen.
Re: Petitie voor Brussel-Zuid !
Geplaatst: 28 sep 2009, 08:56
door jan_olieslagers
Dietrich schreef:Klopt het dat er iets gepland is na de afbraak van het postgebouw?
Ik heb willen horen zeggen dat de gevels Fonsnylaan 47 (oud NMBS-gebouw, goeddeels verhuisd naar Hallepoortlaan en sedertdien leeg en ongebruikt) en 45 (posterijen, staat al langer leeg) geklasseerd zijn en dat daardoor alle vernieuwingsprojecten geblokkeerd zitten. Natuurlijk typisch NMBS dat men dat pas verneemt als het te laat is, en dan het niet meer weet, en dus niets doet...
Fonsnylaan 43 is toch het nog wel gebruikte gebouw van District Brussel-Zuid, dacht ik?
Inderdaad vind ik het zeer ergerlijk dat twee grote gebouwen op zulke eersteklaslocaties gewoon staan te verkrotten. Ook de lokalen onder het spoor, die vroeger door de Posterijen werden gebruikt, staan al heel lang leeg, gewoon ongebruikt.
Maar men mag niet zeggen dat er niets gebeurt: een deel krotwoningen tussen spoor en Merodestraat zijn vervangen door kantoornieuwbouw - of dat nu echt een vooruitgang is da's een andere discussie.
Re: Petitie voor Brussel-Zuid !
Geplaatst: 28 sep 2009, 20:44
door Lukas
Hoi,
Ik heb de petitie getekend omdat ik hiermee hoop dat men EINDELIJK dat gedrocht dat Brussel Zuid is aanpakt.Dit station is een groot station onwaardig!!
Lukas
Re: Petitie voor Brussel-Zuid !
Geplaatst: 28 sep 2009, 20:48
door thejay
Het contrast voor een gemiddelde Brit die de Eurostarterminal uitkomt en vervolgens nog een trein naar bijv. Antwerpen moet nemen, is inderdaad wel heel groot. Alhoewel die in eigen land misschien ook niet veel gewoon is

Re: Petitie voor Brussel-Zuid !
Geplaatst: 28 sep 2009, 21:40
door Kristofke
naar het schijnt weet men niet goed hoe er aan te beginnen omdat bij vernieuwingswerken er zowiezo sporen wegvallen
terwijl zowel Brussel Noord als Zuid alle sporen broodnodig hebben, en ze in de toekomst steeds meer nodig zullen zijn
en dat is ook de reden waarom Brussel Zuid nog altijd all relais is ipv EBP, omdat er sommigen vinden dat er geen wisselverminderingen mogen gebeuren tussen Zuid en Centraal, welke noodzakelijk zouden zijn om over te schakelen op EBP. Overigens heb ik gemerkt dat velen dat niet erg vinden om op all relais te werken in Brussel Zuid, omdat het naar het schijnt meer mogelijkheden zou bieden voor een van de drukste treincorridors van de wereld
uiteindelijk komt het er ooit wel allemaal, maar Brussel lijkt een zeer speciaal geval te zijn
Re: Petitie voor Brussel-Zuid !
Geplaatst: 29 sep 2009, 11:54
door celtjan
Typisch den Belgiek!
Re: Petitie voor Brussel-Zuid !
Geplaatst: 29 sep 2009, 12:33
door dentheo
Kristofke schreef:naar het schijnt weet men niet goed hoe er aan te beginnen omdat bij vernieuwingswerken er zowiezo sporen wegvallen
terwijl zowel Brussel Noord als Zuid alle sporen broodnodig hebben, en ze in de toekomst steeds meer nodig zullen zijn
Ik denk dat Brussel Zuid en Noord nu minder reizigers hebben dan voor de opening van de Noordzuid verbinding...
Als er één station meer perrons nodig heeft is het Centraal. Dat station is actueel de beperkende faktor op het gebruik van de Noord zuid verbinding...