rondrit 11 (2 oktober 2009)
Geplaatst: 02 okt 2009, 21:16
Dag
De voorlaatste, beloofd!
De treinen:
1. Halle - Brussel-Noord 7515 8:28 8:47 + 7 (2106 - 53514)
2. Brussel-Noord - Liège-Guillemins 507 9:06 10:00 +12 (1351 - 11804)
3. Liège-Guillemins - Antwerpen-Centraal 2932 10:18 12:29 +4 (418/307)
4. Antwerpen-Centraal - Mechelen 4534 12:45 13:06 stipt (774)
5. Mechelen - Halle 3584 13:09 14:12 stipt (921)
6. Halle - Tournai 3135 14:43 15:38 +4 (323)
7. Tournai - Saint-Ghislain 3838 16:15 16:45 +1 (836)
8. Saint-Ghislain - Thulin 8861 16:56 17:05 +4 (739)
9. Thulin - Braine-le-Comte 1717 17:20 18:06 +3 (2xxx - 58050)
10. Braine-le-Comte - Halle 3668 18:11 18:28 stipt (621)
De commentaar:
1. Dit moet mijn maidentrip in een vernieuwde M5 worden. Ik heb hem in mijn planning dan ook tot in Leuven ingeschakeld, in de hoop dat ik voorbij Zaventem wat foto's van het vernieuwde interieur zou kunnen schieten. Maar, hoewel de trein in Halle stipt vertrokken is, heeft de trein in Brussel-Noord al 7 minuten vertraging; en ik vertrouw eerlijk gezegd de aansluiting in Leuven niet. Dus stap ik over in Brussel-Noord.
Die vernieuwde M5 zijn op het eerste gezicht een verademing, maar het enthousiasme koelt snel: eigenlijk zijn er nauwelijks goede plaatsen aan het raam: de symmetrie tussen de zitplaatsen is ver te zoeken, op bepaalde plaatsen is het nauwelijks mogelijk naar buiten te kijken. En die M6-zetels: ik vraag me nog altijd af wie die gekozen heeft. Spartaans comfort is een eufemisme; bij welke reizigers met welke afwijkingen heeft men die eigenlijk uitgetest?
Wat het aantal zitplaatsen per rijtuig betreft: 109 in eerste en 123 in tweede, dat is nauwelijks meer dan bij een M2, al is de ruimte per reiziger natuurlijk groter.
2. Mijn bezorgdheid over de aansluiting in Leuven is wat voorbarig: de IC staat aangekondigd met 10 minuten vertraging; dat blijken er 15 te zijn, waarvan er nog 12 overblijven in Liège.
3. Gelukkig is de overstap naar de IR ruim; vanmorgen stond er een wagen geparkeerd over lijn 40 in Bressoux, met alle gevolgen van dien, je weet dus nooit wat je op deze parallelle lijn beleeft. Maar het valt allemaal mee.
In Milmort is men de perrons aan het vernieuwen; schuilhuisjes ontbreken nog.
In Tongeren is er een lange vertragingszone, maar doordat de trein sowieso moet stoppen is de invloed beperkt.
In Hasselt moeten we van stel wisselen; er lijkt wat te schorten aan stel 418. Ondanks 3 minuten vertraging bij aankomst in Hasselt, vertrekken we stipt. We blijven stipt tot voor de Y. Nazareth: ik vermoed dat we de L-trein uit Herentals moeten laten voorafgaan. Vanaf Mortsel gaat het opnieuw vertraagd: zo komen we aan 4 minuten vertraging.
4. In Antwerpen-Centraal is de IC naar Charleroi verspoord naar spoor 24; op spoor 23 staat een Thalys die leeg richting Nederland zal vertrekken. Defect gehad?
De IC bestaat uit 2 gemoderniseerde tweetjes. Die zitten goed vol, maar verre van overvol of volledig vol. Dat is niet wat een jongeman denkt: de aarzeling, de blik in tweede, verraden hem. Maar wat kan het voor deze gast eigenlijk uitmaken? Als er controle komt, zal men hem vriendelijk vragen om te verhuizen, maar de kans is even groot dat er tot Mechelen geen controle komt. Dat laatste komt dus uit. Als men nu al minstens eens zou beginnen om alle houders van treinkaarten of meerrittenkaarten onverbiddelijk te beboeten als ze in eerste gaan zitten, dan zouden kereltjes als deze wel 2 keer nadenken... Zij moeten toch weten dat het niet mag!
5. Meiser en vooral Bordet zijn opgefrist.
6. In Halle hoor ik toevallig dat niet het eerste maar het tweede stel naar Tournai zal rijden. Niet dat men dit ook maar een keer omroept; het is de TBG die het meedeelt aan een reiziger die erom vraagt. Pas net voor Ath wordt een en ander bevestigd. Wat de reden is, weet de TBG evenmin. Misschien is er wat mis met het eerste stel, en staat er reserve in Geraardsbergen en niet in Tournai. De ontkoppeling lijkt vrij lang te duren (misschien is dat een aanwijzing) maar het treindeel naar Geraardsbergen kan stipt vertrekken. Voor ons beperkt de schade zich tot 4 minuten.
7. Van het station van Peruwelz zijn zo goed als alle ramen en deuren dichtgetimmerd. Het imposante gebouw lijkt eerder op een ruïne dan op het statige stationsgebouw dat het ooit geweest is. Ik heb alle tijd om het te bekijken, want er is een groep van 94 mee, die hier moet uitstappen. Blaton heeft dan weer een fris blauw kleurtje gekregen. De coloribus...
Twee mannen zijn in een geanimeerd gesprek verwikkeld geraakt over enkele relaties op het werk. Plots hoor ik een niet eens zo harde klop, en ik denk dat een van hen zijn standpunt kracht heeft bijgezet met een stevige vuist op het tafeltje; maar het gesprek gaat even gezapig door. Pas later zie ik dat een van de ramen wat verderop aan het versplinteren is. Ergens tussen Ville-Pommerœul is vermoedelijk een stenengooier aan het werk geweest. Ongelooflijk hoe zo een incident ongemerkt voorbij kan gaan.
8. Met deze P-trein moet het erg vlot gaan; hij zou Quiévrain moeten bereiken om 17:10, en de IC vertrekt in de andere richting over de enkelsporige lijn om 17:14. Maar in Hainin heeft de 8861 al 5 minuten vertraging; het risico dat ik een vol uur zal moeten wachten in Quiévrain is te groot, en dus stap ik maar uit in Thulin.
Het is geen goede dag voor treinvensters: hier zijn er 3 bewerkt met een scherp voorwerp: crassiti, geef het ding een naam, dat is de eerste stap naar erkenning als kunst of vrije meningsuiting.
9. De IC rijdt wat verder door dan gedacht, en ik stap dus maar in tweede klasse in: ongelooflijk hoe de 3 rijtuigen waar ik door moet er bij liggen: papier, stank van verderf, notenschelpen, lege blikken: zelfs poetsen om het half uur zou dit niet kunnen verhelpen. Ik lees net in "Schaduw van de wind" van Zafon dat een personage zegt dat hij niet gelooft in Darwin en evolutie, en als je dit ziet moet je hem verdorie gelijk geven.
We rijden met 3 minuten vertraging vanaf Saint-Ghislain; blijkbaar moet eerst de IC uit Liège binnen, voor wij buiten kunnen. Die 3 minuten blijven, en net voor Jurbise staan we nog even bijna stil, om de L-trein uit Ath door te laten. In Braine-le-Comte hebben we nog altijd 3 minuten vertraging.
10. Daardoor vertrekt ook de CR naar Leuven wat later dan voorzien, maar in Halle komt hij alweer stipt aan. De IR's naar Quévy en Antwerpen-Centraal hebben wel zo'n 10 minuten vertraging. Het lijkt stukken moeilijker dan pakweg 10-15 jaar geleden om treinen op tijd te laten rijden. Meer reizigers en meer treinen, het raakt maar niet verwerkt, blijkbaar.
Veel foto's heb ik niet genomen; alleen de vermeodelijk net herstelde Thalys in Antwerpen-Centraal en P 8561 tegen de achtergrond van het toch weel mooie station van Saint-Ghislain.

De voorlaatste, beloofd!
De treinen:
1. Halle - Brussel-Noord 7515 8:28 8:47 + 7 (2106 - 53514)
2. Brussel-Noord - Liège-Guillemins 507 9:06 10:00 +12 (1351 - 11804)
3. Liège-Guillemins - Antwerpen-Centraal 2932 10:18 12:29 +4 (418/307)
4. Antwerpen-Centraal - Mechelen 4534 12:45 13:06 stipt (774)
5. Mechelen - Halle 3584 13:09 14:12 stipt (921)
6. Halle - Tournai 3135 14:43 15:38 +4 (323)
7. Tournai - Saint-Ghislain 3838 16:15 16:45 +1 (836)
8. Saint-Ghislain - Thulin 8861 16:56 17:05 +4 (739)
9. Thulin - Braine-le-Comte 1717 17:20 18:06 +3 (2xxx - 58050)
10. Braine-le-Comte - Halle 3668 18:11 18:28 stipt (621)
De commentaar:
1. Dit moet mijn maidentrip in een vernieuwde M5 worden. Ik heb hem in mijn planning dan ook tot in Leuven ingeschakeld, in de hoop dat ik voorbij Zaventem wat foto's van het vernieuwde interieur zou kunnen schieten. Maar, hoewel de trein in Halle stipt vertrokken is, heeft de trein in Brussel-Noord al 7 minuten vertraging; en ik vertrouw eerlijk gezegd de aansluiting in Leuven niet. Dus stap ik over in Brussel-Noord.
Die vernieuwde M5 zijn op het eerste gezicht een verademing, maar het enthousiasme koelt snel: eigenlijk zijn er nauwelijks goede plaatsen aan het raam: de symmetrie tussen de zitplaatsen is ver te zoeken, op bepaalde plaatsen is het nauwelijks mogelijk naar buiten te kijken. En die M6-zetels: ik vraag me nog altijd af wie die gekozen heeft. Spartaans comfort is een eufemisme; bij welke reizigers met welke afwijkingen heeft men die eigenlijk uitgetest?
Wat het aantal zitplaatsen per rijtuig betreft: 109 in eerste en 123 in tweede, dat is nauwelijks meer dan bij een M2, al is de ruimte per reiziger natuurlijk groter.
2. Mijn bezorgdheid over de aansluiting in Leuven is wat voorbarig: de IC staat aangekondigd met 10 minuten vertraging; dat blijken er 15 te zijn, waarvan er nog 12 overblijven in Liège.
3. Gelukkig is de overstap naar de IR ruim; vanmorgen stond er een wagen geparkeerd over lijn 40 in Bressoux, met alle gevolgen van dien, je weet dus nooit wat je op deze parallelle lijn beleeft. Maar het valt allemaal mee.
In Milmort is men de perrons aan het vernieuwen; schuilhuisjes ontbreken nog.
In Tongeren is er een lange vertragingszone, maar doordat de trein sowieso moet stoppen is de invloed beperkt.
In Hasselt moeten we van stel wisselen; er lijkt wat te schorten aan stel 418. Ondanks 3 minuten vertraging bij aankomst in Hasselt, vertrekken we stipt. We blijven stipt tot voor de Y. Nazareth: ik vermoed dat we de L-trein uit Herentals moeten laten voorafgaan. Vanaf Mortsel gaat het opnieuw vertraagd: zo komen we aan 4 minuten vertraging.
4. In Antwerpen-Centraal is de IC naar Charleroi verspoord naar spoor 24; op spoor 23 staat een Thalys die leeg richting Nederland zal vertrekken. Defect gehad?
De IC bestaat uit 2 gemoderniseerde tweetjes. Die zitten goed vol, maar verre van overvol of volledig vol. Dat is niet wat een jongeman denkt: de aarzeling, de blik in tweede, verraden hem. Maar wat kan het voor deze gast eigenlijk uitmaken? Als er controle komt, zal men hem vriendelijk vragen om te verhuizen, maar de kans is even groot dat er tot Mechelen geen controle komt. Dat laatste komt dus uit. Als men nu al minstens eens zou beginnen om alle houders van treinkaarten of meerrittenkaarten onverbiddelijk te beboeten als ze in eerste gaan zitten, dan zouden kereltjes als deze wel 2 keer nadenken... Zij moeten toch weten dat het niet mag!
5. Meiser en vooral Bordet zijn opgefrist.
6. In Halle hoor ik toevallig dat niet het eerste maar het tweede stel naar Tournai zal rijden. Niet dat men dit ook maar een keer omroept; het is de TBG die het meedeelt aan een reiziger die erom vraagt. Pas net voor Ath wordt een en ander bevestigd. Wat de reden is, weet de TBG evenmin. Misschien is er wat mis met het eerste stel, en staat er reserve in Geraardsbergen en niet in Tournai. De ontkoppeling lijkt vrij lang te duren (misschien is dat een aanwijzing) maar het treindeel naar Geraardsbergen kan stipt vertrekken. Voor ons beperkt de schade zich tot 4 minuten.
7. Van het station van Peruwelz zijn zo goed als alle ramen en deuren dichtgetimmerd. Het imposante gebouw lijkt eerder op een ruïne dan op het statige stationsgebouw dat het ooit geweest is. Ik heb alle tijd om het te bekijken, want er is een groep van 94 mee, die hier moet uitstappen. Blaton heeft dan weer een fris blauw kleurtje gekregen. De coloribus...
Twee mannen zijn in een geanimeerd gesprek verwikkeld geraakt over enkele relaties op het werk. Plots hoor ik een niet eens zo harde klop, en ik denk dat een van hen zijn standpunt kracht heeft bijgezet met een stevige vuist op het tafeltje; maar het gesprek gaat even gezapig door. Pas later zie ik dat een van de ramen wat verderop aan het versplinteren is. Ergens tussen Ville-Pommerœul is vermoedelijk een stenengooier aan het werk geweest. Ongelooflijk hoe zo een incident ongemerkt voorbij kan gaan.
8. Met deze P-trein moet het erg vlot gaan; hij zou Quiévrain moeten bereiken om 17:10, en de IC vertrekt in de andere richting over de enkelsporige lijn om 17:14. Maar in Hainin heeft de 8861 al 5 minuten vertraging; het risico dat ik een vol uur zal moeten wachten in Quiévrain is te groot, en dus stap ik maar uit in Thulin.
Het is geen goede dag voor treinvensters: hier zijn er 3 bewerkt met een scherp voorwerp: crassiti, geef het ding een naam, dat is de eerste stap naar erkenning als kunst of vrije meningsuiting.
9. De IC rijdt wat verder door dan gedacht, en ik stap dus maar in tweede klasse in: ongelooflijk hoe de 3 rijtuigen waar ik door moet er bij liggen: papier, stank van verderf, notenschelpen, lege blikken: zelfs poetsen om het half uur zou dit niet kunnen verhelpen. Ik lees net in "Schaduw van de wind" van Zafon dat een personage zegt dat hij niet gelooft in Darwin en evolutie, en als je dit ziet moet je hem verdorie gelijk geven.
We rijden met 3 minuten vertraging vanaf Saint-Ghislain; blijkbaar moet eerst de IC uit Liège binnen, voor wij buiten kunnen. Die 3 minuten blijven, en net voor Jurbise staan we nog even bijna stil, om de L-trein uit Ath door te laten. In Braine-le-Comte hebben we nog altijd 3 minuten vertraging.
10. Daardoor vertrekt ook de CR naar Leuven wat later dan voorzien, maar in Halle komt hij alweer stipt aan. De IR's naar Quévy en Antwerpen-Centraal hebben wel zo'n 10 minuten vertraging. Het lijkt stukken moeilijker dan pakweg 10-15 jaar geleden om treinen op tijd te laten rijden. Meer reizigers en meer treinen, het raakt maar niet verwerkt, blijkbaar.
Veel foto's heb ik niet genomen; alleen de vermeodelijk net herstelde Thalys in Antwerpen-Centraal en P 8561 tegen de achtergrond van het toch weel mooie station van Saint-Ghislain.

