Hallo,
K V B schreef:
De Amsterdam - Milano ligt er samen met de Luna uit omwille van sabotage door Trenitalia. Trenitalia staat tegenwoordig zo vijandig tegenover internationale treinen dat de ÖBB tegenwoordig bussen inlegt naar Venetië...
Trenitalia is inderdaad de SNCF achterna gegaan in het weren van zoveel mogelijk buitenlandse treinen... (alsook in het alles inzetten op hogesnelheidstreinen louter in concurrentie met het vliegtuig)... Een erg spijtige zaak.
Luna - met zijn erg lange traject binnenin Italië - was in deze omstandigheden niet meer te redden...
Voor de Amsterdam/Dortmund-Milano kan ik echter niet begrijpen dat er tussen CityNightLine en Trenitalia geen vergelijk gevonden werd voor het onooglijke stukje Chiasso-Milano. Deze trein is op geen enkele wijze concurrent voor de Trenitalia-hogesnelheidstreinen... Sterker nog, deze trein brengt een hoop clienteel mee die in Milano een aansluitende hogesnelheidstrein nemen. Hebben ze bij Trenitalia dan zo'n oogkleppen op dat ze dat niet meer inzien ? Moeilijk te geloven.
K V B schreef:
Dat Amsterdam - Wien er uit ligt kan ik ergens begrijpen. Je bent sneller in Wenen als je de nachttrein naar München neemt, en daar op de Railjet overstapt.
Reizigers die enkel in termen van reistijd redeneren nemen al lang geen nachttrein meer, zij zitten op het vliegtuig, zeker sinds de opkomst van de low cost.
De troef van de nachttrein is m.i. niet de kortste reistijd doch wel de directe verbinding tussen twee stadscentra, met goed gekozen aankomst- en vertrekuren zodat de reizigers maximaal van hun dag(en) ter plaatse kunnen profiteren.
Als Amsterdam-Wien eruitligt komt dit wat mij betreft niet door een eventueel snellere reisweg via München maar bvb. wel doordat de aankomsttijd "'s ochtends" in Amsterdam veel te laat is (12u44 !). Ook de "beperkte" versie Wien-Dortmund heeft geen ideale tijden...
Meer in het algemeen zou Citynightline moeten beseffen dat je niet alle verbindingen in één trein kunt samenproppen. Men moet consequente keuzes maken : een trein die 's avonds vanuit Wien en Linz vertrekt kan 's ochtends ofwel alle haltes van Bonn tot Amsterdam goed bedienen ofwel alle haltes van Frankfurt tot Dortmund.
K V B schreef:
Er zijn zo nog een paar nachttrein verbindingen die in de online reisplanner minder goed uit de verf kwamen omdat ze op een deel van hun trajet door snellere dagtreinen voorbijgestoken worden. Zo is Amsterdam - Milaan handiger (en aangenamer) via Zürich.
Voor de noord-zuid richting ben ik het niet met je eens. Als mijn bestemming Milano (of verder...) is en ik heb de keuze tussen een directe verbinding 17.01-07.50 en een verbinding met overstap 20.31-12.50 is het duidelijk dat ik voor de eerste verbinding kies. 12.50 is als aankomstuur voor een nachttrein totaal ongeschikt.
Om knak dezelfde reden ben ik het dan weer wel met je eens voor wat betreft de zuid-noord richting. Ik kies dan liever voor 17.10-09.14 (weliswaar met twee overstappen), dan voor de rechtstreekse 21.10-12.44.
(in het bovenstaande hou ik nu even geen rekening met het kunnen profiteren van voordelige globaalprijzen, nochtans geen onbelangrijke factor)
MAAR... dat is wat wij spoorwegliefhebbers doen...
Een niet-spoorwegliefhebber kan volgens mij nog vrede nemen met de oplossing die hem voor Amsterdam-Milano geboden wordt (rechtstreekse verbinding met redelijke tijden)... maar zal voor zijn terugreis Milano-Amsterdam gewoon het vliegtuig nemen.
K V B schreef:
Wat mij betreft zou men voor de nachttreinen een knooppuntensysteem moeten bedenken. Laat ze rijden tussen een aantal belangrijke stations, en plan de dienstregeling zo dat je in deze stations optimale aansluitingen op de eerste/laatste kwaliteitsdagtreinen hebt.
Dit zou m.i. pas echt de doodsteek van de nachttrein betekenen... want op deze manier verplicht je een groot deel van de reizigers tot late overstaps 's avonds en/of vroege overstaps 's morgens waardoor het comfort van de nachttreinverbinding verloren gaat.
Alweer iets dat enkel spoorwegliefhebbers zich zullen aandoen.
Een niet-spoorwegliefhebber besluit gewoon : als ik dan toch om bvb. 5u moet opstaan om over te stappen kan ik dat evengoed thuis doen en een vroeg vliegtuig nemen.
In deze context wil ik graag verwijzen naar de formule "Staffetta" die men in Italië een tijdje terug aanbood voor reizen tussen het noorden van Italië en Sicilië.
Men verkocht een combi-ticket voor enerzijds de Hogesnelheidstrein tussen Milano en Roma, anderzijds de nachttrein tussen Roma en Sicilië. De reis verliep op deze manier sneller dan met de rechtstreekse nachttrein Milano-Sicilië, maar er moest natuurlijk wel worden overgestapt... en dit op moeilijke uren : tussen 23u en middernacht tijdens de heenreis, tussen 5u en 6u tijdens de terugreis.
Formule had geen succes en werd weer afgeschaft... en de nachttreinen tussen Milano en Sicilië bestaan nog steeds. Zelfs op de meest doordeweekse dagen is er nog minstens één trein...
K V B schreef:
Maar goed. Ik ga over een paar uur naar Rome. Met de "Luna". Dat zal dus voor de laatste keer geweest zijn...
Wat ons betreft : wij hebben donderdagavond onze afscheidsrit Köln-Milano gemaakt... en waren als altijd zeer tevreden.(Eco-Double)
En dat er vooral niemand komt beweren dat deze trein leeg rijdt. Beide slaapwagens waren minstens 2/3 vol... en dat voor een gewone donderdagavond in oktober.
Groeten,
Bart W.