Pagina 1 van 8

Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Geplaatst: 12 okt 2009, 18:30
door melle
Hallo,

komt dit er ooit?
Zoja wat is dan de deadline?

Re: Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Geplaatst: 12 okt 2009, 20:03
door HLE 2302
melle schreef:Hallo,

komt dit er ooit?
Zoja wat is dan de deadline?
2016 wordt een héél zwart jaar ... :cry:

Re: Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Geplaatst: 12 okt 2009, 20:28
door Steven
ten vroegste voor 2017 en dit na evaluatie van het internationaal verkeer.

Re: Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Geplaatst: 12 okt 2009, 20:40
door jan_olieslagers
In het Nederlands* noemen we dit BINNENLANDS verkeer, hoor... En jawel, het lijkt mij onvermijdelijk dat "Europa" vroeg of laat gaat opleggen dat ook daar de vrije concurrentie moet kunnen spelen. Wanneer, dat hebben we af te wachten; denkende aan vakbonden en "sommige" regeringen verwacht ik het eerder laat dan vroeg.

Anderzijds lijkt mij ook onvermijdelijk dat vroeg of laat Infrabel geregionaliseerd wordt - tenslotte is het spoor de enige verkeersinfrastructuur die nog niet gewestelijk beheerd wordt - met slechts een bizarre uitzondering voor de "nationale" luchthaven Zaventem** Maar dat is een heel ander verhaal, dat voorlopig nog enkel binnen Belgie verteld wordt.

*Nederlands != NMBS-iaans
**newspeak: "Brussels Airport"

Re: Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Geplaatst: 12 okt 2009, 21:10
door Kristofke
een reizigersmaatschappij regionaliseren is nog altijd iets anders dan de infrastructuurbeheerder

de infrastructuurbeheerder, in dit geval Infrabel, regionaliseren is de grootste nonsens en zoeken en vragen om een hoop problemen en onveiligheden

Re: Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Geplaatst: 12 okt 2009, 21:23
door Joris
Hallo,
HLE 2302 schreef:
melle schreef:Hallo,

komt dit er ooit?
Zoja wat is dan de deadline?
2016 wordt een héél zwart jaar ... :cry:
Waarom?
Voor de NMBS kan het een zwart jaar worden, dat is waar...
Maar als we even naar de ons omringende landen-Duitsland in het bijzonder-kijken, is die liberalisering dan zo slecht?
En ja we zullen tegen dan eenheidsworst hebben, ook in het reizigers verkeer, maar dat komt er toch...
Misschien brengen de private maatschappijen wat afwisseling... Die zullen alleszinds al geen M6 rijtuigen hebben!
Groeten,
Joris De Mol

Re: Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Geplaatst: 12 okt 2009, 21:35
door Hogersluys
Kristofke schreef:een reizigersmaatschappij regionaliseren is nog altijd iets anders dan de infrastructuurbeheerder

de infrastructuurbeheerder, in dit geval Infrabel, regionaliseren is de grootste nonsens en zoeken en vragen om een hoop problemen en onveiligheden
Misschien kan de coördinatie en het toekennen van rijpaden beter nationaal blijven, maar de belangrijkste taak (de bouw en onderhoud van het spoorwegnet) zie ik toch ook op termijn naar de gewesten verschuiven (conform de andere infrastructuur zoals snel- en waterwegen, eigenlijk zijn spoorwegen momenteel de uitzondering op de regel).

Re: Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Geplaatst: 12 okt 2009, 21:46
door Hogersluys
Joris schreef: Maar als we even naar de ons omringende landen-Duitsland in het bijzonder-kijken, is die liberalisering dan zo slecht?
Ik denk dat het nog niet kan beoordeeld worden of we de liberaliseringsvoorbeelden in het buitenland "geslaagd over de hele lijn" kunnen noemen. Nieuw ziet iedere trein er mooi uit (privatisatie en liberalisatie is een relatief recent fenomeen), het zal afwachten worden of de investeringen na een tiental jaar blijven doorgaan. Veel hangt af van de overheid, zij moet een duwende rol vervullen. In België vrees ik dat de overheid net iets te passief zal blijven waardoor spoorwegmaatschappijen een beetje zullen doen waar ze zin in hebben (en dan bedoel ik iets te veel oog hebben voor de winstcijfers wat voor de reizigers nooit goed kan zijn).

Het ergst vindt ik dat de liberalisering van het spoor (en het onvermijdelijk daaruit vloeiende faillissement van de NMBS) er voor zal zorgen dat álle (of toch de meeste) loketten gesloten zullen worden (wat voor kleinere stations onvermijdelijk in verpaupering en leegstand zal resulteren).

Re: Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Geplaatst: 12 okt 2009, 22:08
door Jérôme
Hogersluys schreef:(en dan bedoel ik iets te veel oog hebben voor de winstcijfers wat voor de reizigers nooit goed kan zijn).
Daar ben ik er ook bang voor.
Ik denk dat wij zoiets als in America zullen krijgen: de kleine spoorlijnen gaan verdwenen en er zullen dan alleen maar winst opbrengende hst's overblijven.
Het zou zonde zijn...

Re: Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Geplaatst: 12 okt 2009, 22:18
door dentheo
Kristofke schreef:een reizigersmaatschappij regionaliseren is nog altijd iets anders dan de infrastructuurbeheerder

de infrastructuurbeheerder, in dit geval Infrabel, regionaliseren is de grootste nonsens en zoeken en vragen om een hoop problemen en onveiligheden
Inderdaad, de auto's staan nu al tien jaar stil op de autostrades....en de treinen rijden nog stipt..

Re: Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Geplaatst: 12 okt 2009, 23:53
door Hogersluys
Vreemde vergelijking. Auto's en treinen verhouden zich in niets tot elkaar. 20 jaar geleden toen autosnelwegen nog een nationale bevoegdheid waren stonden de auto's trouwens ook al stil. :lol:

Je mag er denk ik zeker van zijn dat het beheer en het onderhoud van de infrastructuur aangevuld met de planning van nieuwe spoorlijnen onder Vlaamse vleugels zullen komen. Het is eigenlijk vreemd dat dit nog niet het geval is als je kijkt hoe de bevoegdheden tussen de Federale en de Vlaamse overheid verdeeld zijn.

Re: Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Geplaatst: 13 okt 2009, 00:39
door Bart
Joris schreef: Voor de NMBS kan het een zwart jaar worden, dat is waar...
Maar als we even naar de ons omringende landen-Duitsland in het bijzonder-kijken, is die liberalisering dan zo slecht?
Ja bijzonder slecht!
Kijk eens in Engeland.
Een paar maatschappijen die elkaar beconcurreren met verschillende tarieven en uurregelingen. Ten nadele van de veiligheid!

Als er hier in België ooit een vrijmaking komt, zullen de minder rendabele lijnen het slachtoffer worden van een dergelijke concurrentie. En er zijn in België vrij veel van zulke lijnen.
Nu wordt het verlies van die lijnen met weinig reizigers gecompenseerd door de winst die de spoorwegmaatschappij maakt met de rendabele lijnen. Maar geen enkele privémaatschappij gaat wakker liggen van een niet rendabele spoorlijn, en gaan er in geen geval hun geld in pompen.
Ik hoop dat ze het om de één of andere manier, het kunnen tegen houden, dat ook in 2017 de vrijmaking er niet komt.
Eventuele acties daaromtrent gaan voor de volle 100% op mijn steun (en van 99% van het NMBS personeel) kunnen rekenen.

Re: Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Geplaatst: 13 okt 2009, 00:54
door Steven
Die vrijmaking kan je niet stoppen bart, europa heeft dat al voorzien in haar regels en als belgie niet braaf is, is dat op straffe van boete (belgië heeft op dat al een aardige reputatie opgebouwd). Vanaf nieuwjaar is het zover voor het internationaal verkeer. Als de vrijmaking voor het binnenland er komt zal het ni allemaal van vandaag op morgen slecht gaan. Te positief denken is niet goed, maar te negatief denken al evenmin. Ik hoop gewoon dat zoals in verschillende andere landen er gewerkt zal worden met bundels. elke bundel zal zowel rendabele als minder rendabele lijnen bevatten. Is dus gewoon een kwestie van degelijk verdelen en vanuit de overheid moeten er minimumvereisten komen om een licentie te krijgen. Dat is wat je uit het engelse verhaal wel kan leren. Als daar een firma niet meer voldoet aan de reeds vooropgestelde eisen verliezen ze hun licentie om nog treinen te mogen laten rijden. Als je denkt dat dit enkel papieren regels zijn moet je het engelse nieuws maar is volgen en dan zal je weten dat er in de eerste helft van dit jaar nog een firma geweest is die haar licentie is kwijtgespeeld.

Re: Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Geplaatst: 13 okt 2009, 07:52
door dcenens
Ik was vroeger altijd tegen de liberalisering, maar nu begin ik te denken dat dit misschien goed is voor de Kempen en Limburg. De Nmbs kent ons blijkbaar niet. Moest nu een prive firma beginnen, die zou het reizigerspotentieel wel herkennen.

Re: Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Geplaatst: 13 okt 2009, 10:25
door dentheo
Bart schreef:
Joris schreef: Voor de NMBS kan het een zwart jaar worden, dat is waar...
Maar als we even naar de ons omringende landen-Duitsland in het bijzonder-kijken, is die liberalisering dan zo slecht?
Een paar maatschappijen die elkaar beconcurreren met verschillende tarieven en uurregelingen. Ten nadele van de veiligheid!.
Waar haalt U die onzin ? Engeland heeft beter veiligheidscijfers dan Frankrijk !!!