Pagina 1 van 5
Toekomst van verkeer
Geplaatst: 29 mei 2006, 23:18
door Wover
Ik was daarjuist eens aan het nadenken over de toekomst van het verkeer in het algemeen.
ik zie voor het wegverkeer eigenlijk de komende 20 jaar niet direct een grote snelheidsverhoging, want het verkeer is nu al zo onveilig tegen de huidige maximumsnelheden + vrachtvervoer op de weg gaat erger en erger worden, zodat op de autosnelwegen een gemiddelde snelheid van 110kph al een maximum zal zijn (als er veel vrachtverkeer op de weg is, kan je zoiezo al helemaal geen 120kph meer rijden.
Het spoorverkeer daarentegen zie ik de komende 20 jaar drastisch versnellen. Systematisch de meeste overwegen sluiten, de maximum snelheden op alle lijnen met 20% opdrijven, lijnen die nu 120 zijn zullen waarschijnlijk naar 160 gaan, hoofdlijnen zoals antwerpen - gent - brugge - oostende of antwerpen - brussel naar 200 enz.
Wat denken jullie dat er zoal gaat gebeuren op verkeersvlak, zijn er misschien toch nog drastische wijzigingen op het wegverkeer op til enz?
Geplaatst: 30 mei 2006, 00:28
door Steven
brussel brugge is voorzien om ooit 200 te worden

Geplaatst: 30 mei 2006, 01:20
door SIMPY.be
Ik denk eerlijkgezegd dat de wegen (helaas) nog meer gaan dichtslibben. En echte rijken zich een heli gaan veroorloven. De trein gaat nog winnen aan populariteit, maar niet echt beduidend veel. Dit is mijn visie.
Geplaatst: 30 mei 2006, 01:34
door Shrek
volgens mijn scenario gaan de olieprijzen blijven stijgen. daardoor zullen auto's en vrachtwagens langzaam aan duurder worden en zal er op termijn vooral minder verkeer zijn

de snelheid van het wegverkeer zal wel omhoog gaan maar ik denk dat we dan vooral zo zuinig mogelijk ipv zo snel mogelijk gaan rijden

spoorvervoer zal wel groeien al weet ik hoe sterk. Passagiersvervoer zeker niet veel meer (thuiswerken wordt zeker nog belangrijker), bij goederen hangt veel van de organisatie ervan af. over 1 ding twijfel ik niet: na HLD 77 zal er in belgiƫ nooit nog een dieselreeks van meer dan 30 locs gebouwd worden
SIMPY.be schreef:En echte rijken zich een heli gaan veroorloven.
een heli kopen op zich is niet duur maar ermee rondvliegen is met geld smijten

de luchtvaartinstanties laten trouwens niet de eerste de beste rijkerd met een helicopter vliegen

Geplaatst: 30 mei 2006, 11:37
door Wover
Shrek schreef:de luchtvaartinstanties laten trouwens niet de eerste de beste rijkerd met een helicopter vliegen Razz
Prins Laurent

Geplaatst: 30 mei 2006, 14:16
door yannickvw
Nene, enkel Prins Filip bij mijn weten. En dan altijd met instructeur. Ook al heeft die jongen solo op F-16 gevlogen.
En heli kopen niet duur?...checkt dan maar es wa sites

Geplaatst: 30 mei 2006, 14:20
door 't Seinerke
[quote="Steven"]brussel brugge is voorzien om ooit 200 te worden

[/quote]
Er heeft zelfs in de krant gestaan dat de goederentreinen er uiteindelijk 160 km/h (

) zullen bollen! Ofwel een zetduiveltje in de krant, ofwel realiteit...?
Geplaatst: 30 mei 2006, 15:00
door Nonkelronnie
't Seinerke schreef:Steven schreef:brussel brugge is voorzien om ooit 200 te worden

Er heeft zelfs in de krant gestaan dat de goederentreinen er uiteindelijk 160 km/h (

) zullen bollen! Ofwel een zetduiveltje in de krant, ofwel realiteit...?
ja, ooit wordt Gent-Brugge ook 4-sporig.
Ze zitten nu ongeveer 100m ver, te rekenen vanaf de Ringvaart in Gent. Hoeveel jaar zal da nog duren?
Geplaatst: 30 mei 2006, 17:58
door MGRoverdriver
Het verkeer naar een goede baan laten lijden moet op 2 manieren gebeuren:
De Weg:
De autotax moet eerlijker komen (lees: taks op uitstoot) en de autocontrole moet opgevoerd worden en strenger zodat onveilige of vervuilende wagens onmiddellijk uit het verkeer gehaald worden.
Vrachtwagens moeten sterk belast worden.
Het Openbaar vervoer:
Disciline in de stations is een must. De mensen moeten de stationseigendommen en de treinen respecteren of ze worden beboet (extra inkomsten). Er moeten meer trein verbindingen komen en het goederenvervoer per spoor moet net zoals de binnenvaart door de overheid gesteund worden.
Geplaatst: 30 mei 2006, 18:34
door yannickvw
Autotaks op kilometers (en uitstoot). Firmawagens fiscaal onaantrekkelijk maken. Diesel duurder (like it or not). Alle vrachtwagenexpediteurs lekker pissed off. Zodat meer op spoor en binnenvaart vervoerd wordt en minder op de weg.
Maar ja, dat durft de overheid niet. Maar zou wel enorm effectief zijn.
En ja, meer openbaar vervoer in alle domeinen.
Geplaatst: 30 mei 2006, 19:06
door SIMPY.be
Binnenvaart, er zijn enorme inversteringen daarin geweest (helaas onterecht). Dus daar zouden ze mogen aan denken, maar het zou te traag gaan, allemaal dikke zever...
Geplaatst: 30 mei 2006, 19:40
door Wover
ik kan eigenlijk niet begrijpen waarom iemand ooit heil heeft gezien in binnenvaart: Het is traag, ongelofelijk duur om aan te leggen en het is heel landschapafhankelijk
Geplaatst: 30 mei 2006, 19:53
door TBbart
ik denk dat het vooral de bedrijven zelf oorzaak daarvan zijn... velen kiezen voor zo goedkoop mogelijk... en ik denk dat binnenvaart veel goedkoper zal zijn dan trein

maar uiteraard veel trager
Geplaatst: 30 mei 2006, 21:12
door Wover
welja, nu is het goedkoper, omdat er al veel kanalen liggen, maar hetgeen dat dat indertijd heeft gekost moet toch veel meer zijn dan wat ze er nu van terugkrijgen?
Geplaatst: 30 mei 2006, 21:42
door HasheLTee
yannickvw schreef:Alle vrachtwagenexpediteurs lekker pissed off. Zodat meer op spoor en binnenvaart vervoerd wordt en minder op de weg.
Uhuh... en hoe gaan die goederen dan van het eindstation tot in de winkelrekken geraken?
Hoe je het ook draait of keert, vrachtwagen en spoorvervoer zijn complementair.