Pagina 1 van 5

Aangepaste I6/I10 rijtuigen

Geplaatst: 22 okt 2009, 16:45
door 260689
Vandaag in de bundel van Brugge zien staan een I6A en 1 I10B rijtuig, u zou zeggen dat dit niet abnormaal is maar wat mij direct opviel is dat er bijkomende soort van vering van de rijtuigkast aan de bogie's werden bevestigd en ik heb het dan ook heel duidelijk gezien dat de Max snelheid van deze 2 rijtuigen verhoogd waren naar 200km/h. Wat ik me dan afvraag, zijn die WC's dan ook aangepast aan de normen voor over de HSL te mogen rijden. Is dit al een begin voor de Brussel-Breda dienst op te stellen?
Ook zag ik in de bundel van Oostende 1 I6bc (dat rijtuig dat ze overlaatst nog herspoten hebben in CW Mechelen) rijtuig aan de rijtuigenwerkplaats. Weet iemand daar iets meer over???

Re: Aangepaste I6/I10 rijtuigen

Geplaatst: 22 okt 2009, 17:37
door Robin
ze zijn er inderdaad mee bezig om deze 200km/h te laten rijden over de HSL.
De ophanging van de remmen worden een beetje aangepast, wat de verdere aanpassingen zijn weet ik niet.

Re: Aangepaste I6/I10 rijtuigen

Geplaatst: 22 okt 2009, 17:41
door 260689
De wc's moeten ook aangepast worden he het moet een gesloten opvangbak bijzijn

Re: Aangepaste I6/I10 rijtuigen

Geplaatst: 22 okt 2009, 20:20
door AlexNL
I6/I10 over welke HSL? HSL 4? Zou mooi zijn als dat met een 18 richting Breda gaat komen :)

Re: Aangepaste I6/I10 rijtuigen

Geplaatst: 22 okt 2009, 21:12
door treinbruno
LGV2 kan ook :)

Re: Aangepaste I6/I10 rijtuigen

Geplaatst: 23 okt 2009, 15:00
door Robin
de lijn van brussel naar luik blijkbaar.

Re: Aangepaste I6/I10 rijtuigen

Geplaatst: 23 okt 2009, 15:06
door 260689
De 2 rijtuigen staan nu op de tereinen van Bombardier. Weet er iemand wat ze er mee gaan doen?

Re: Aangepaste I6/I10 rijtuigen

Geplaatst: 23 okt 2009, 16:03
door Steven
kan evengoed zijn om met de benelux te rijden zolang die fyra stellen niet in orde zijn, niets is zeker of die volgend jaar wel effectief zullen rijden. Dus kortweg het doel van inzet voor die rijtuigen is nog even afwachten.

Re: Aangepaste I6/I10 rijtuigen

Geplaatst: 23 okt 2009, 21:54
door The_gold
Maar wat zouden ze doen bij bombardier...

Re: Aangepaste I6/I10 rijtuigen

Geplaatst: 24 okt 2009, 00:41
door Steven
heb daarstraks vernomen dat deze rijtuigen nog is op de weegschaal moeten, in dit kleine landje is enkel bombardier die zo een weegschaal heeft. Zodoende kunnen deze rijtuigen van hun vernieuwde massa voorzien worden bij de info op de langsliggers.

Re: Aangepaste I6/I10 rijtuigen

Geplaatst: 24 okt 2009, 02:12
door 260689
Steven schreef:heb daarstraks vernomen dat deze rijtuigen nog is op de weegschaal moeten, in dit kleine landje is enkel bombardier die zo een weegschaal heeft. Zodoende kunnen deze rijtuigen van hun vernieuwde massa voorzien worden bij de info op de langsliggers.
Heeft men verder geen andere info vrijgegeven aan jou over testen ofzo??

Re: Aangepaste I6/I10 rijtuigen

Geplaatst: 24 okt 2009, 07:16
door Steven
Enkel het wegen, testen zijn niet nodig voor Bombardier zover ik begrepen heb. Ze moeten inderdaad over de juiste massa van dat rijtuig beschikken en als Bombardier de enige weegbrug heeft die dat kan is het logisch dat ze dat doen. Verder zal er een homologatie moeten gebeuren maar dat is niet het werk van Bombardier natuurlijk.

Re: Aangepaste I6/I10 rijtuigen

Geplaatst: 24 okt 2009, 20:23
door pietje
Steven schreef:heb daarstraks vernomen dat deze rijtuigen nog is op de weegschaal moeten, in dit kleine landje is enkel bombardier die zo een weegschaal heeft. Zodoende kunnen deze rijtuigen van hun vernieuwde massa voorzien worden bij de info op de langsliggers.
Euh, ik weet zeker dat er wel meer privé bedrijven zijn met weegschalen voor spoorwegvoertuigen, ik weet er personlijk zo 2 staan. En bij de meeste van die bedrijven mocht ge vroeger voor 100 frankskes op de weegbrug of het nu met ne camion, ne tractor of nen treinwagon is.
En trouwens die weegbruggen zijn weldegelijk geijkt.

Re: Aangepaste I6/I10 rijtuigen

Geplaatst: 25 okt 2009, 11:43
door Steven
tja maar ik neem aan dat niet elke weegbrug een spooraansluiting heeft. Die I6 of I10 gebruiken ze toch regelmatig en die even in een P trein meegeven tot Brugge die laten wegen en nadien terug met een andere trein tot Mechelen laten meerijden is vrij goedkoop en eenvoudig. Bombardier Brugge heeft een spooraansluiting dus ook allemaal vrij eenvoudig te gebruiken om die rijtuigen te wegen. de NMBS heeft zelf geen weegbruggen in dienst om haar voertuigen nog te wegen, waar jij het dan over hebt zijn niet spoorgebonden bedrijven. Die andere bedrijven zijn allicht geen constructeur van spoorwegmaterieel zoals bombardier (die glorietijd is in België jammer genoeg voorbij).

Re: Aangepaste I6/I10 rijtuigen

Geplaatst: 25 okt 2009, 19:41
door pietje
Het betreft wel degelijk bedrijven met spoorwegaansluiting, maar dan uit de chemische sector.
Dat soort bedrijven wil van alle binnenkomende en buitengaande goederen het gewicht controleren.
Dus worden daar alle vrachtwagens en spoorwagons zowel bij het binnenrijden als het buitenrijden op de weegbrug gezet.

Het zal gewoon zijn dat de NMBS "uit gewoonte" de weging in Brugge doet, en daar is verder niets mis mee.
Ik wou gewoon even meegeven dat er nog mogelijkheden zijn en dat men daar echt niet moeilijk gaat over doen.