Pagina 1 van 1
amaai hoeveel treinen per dag schaft de nmbs af?
Geplaatst: 20 dec 2009, 22:35
door COCOKEN007
Hoi Iedereen,
waarom schaft men zoveel treinen per dag af?
Het is de moeite, via de onderwereld van de nmbs heb ik vernomen tot 100 treinen per dag.
De reizigers zijn niet meer blij en nu met die nieuwe uurregeling , het beste is er van af.
Ik heb gehoord dat ze ook nog besparingen doen op onderhoud van de treinen en ook onderhoud van de sporen , hoogspanning en wissels.
Dat er geen preventief onderhoud meer wordt gedaan.
ik hoop dat de tijden veranderen want de NMBs zijn naam gaat snel achteruit.
Ook in de CW in Mechelen hebben ze een nieuw systeem voor onderhoud van de treinen.
Het werkt niet want de te reviseren onderdelen blijven te lang weg waardoor de treinen
niet op tijd afgeraken.
En de liberalisering doet er ook geen goed aan, als je ziet dat Cargo geen werk meer heeft.
In de jaren 20 en 30 van vorige eeuw heeft men getracht om er 1 mooie maatschappy van te maken en is gelukt , de Belgische spoorwegen.
Bijna 100 jaar later laat men terug alles in stukjes vallen voor de open markt, gevolg Belgie kan dit niet aan, ik hoop dat Europa snel onploft en dat de grenzen terug dichtgaan , want alleen de kapitalisten hebben baat bij Europa en de gewone mens is duupje.
Proficiat voor zij die meegewerkt hebben aan de liberalisering, der undergang van Belgie
Beste wensen voor iedereen en een goede gezondheid
Ciao
Cocoken

Re: amaai hoeveel treinen per dag schaft de nmbs af?
Geplaatst: 21 dec 2009, 18:09
door fitnessboy
Re: amaai hoeveel treinen per dag schaft de nmbs af?
Geplaatst: 21 dec 2009, 19:40
door Tim
Wat een kortzichtige visie zeg.
Precies of B-Cargo het veel beter zou doen moesten er geen privé-operatoren rijden

Re: amaai hoeveel treinen per dag schaft de nmbs af?
Geplaatst: 21 dec 2009, 19:53
door poyaud
COCOKEN007 schreef:Ook in de CW in Mechelen hebben ze een nieuw systeem voor onderhoud van de treinen.
Het werkt niet want de te reviseren onderdelen blijven te lang weg waardoor de treinen
niet op tijd afgeraken.
Dit is eerder te wijten aan een nieuw controlesysteem van de wisselstukken (SAP)
Niet iedereen kan daar goed mee overweg blijkbaar. (alles via pc)
Re: amaai hoeveel treinen per dag schaft de nmbs af?
Geplaatst: 21 dec 2009, 22:16
door Robin
poyaud schreef:COCOKEN007 schreef:Ook in de CW in Mechelen hebben ze een nieuw systeem voor onderhoud van de treinen.
Het werkt niet want de te reviseren onderdelen blijven te lang weg waardoor de treinen
niet op tijd afgeraken.
Dit is eerder te wijten aan een nieuw controlesysteem van de wisselstukken (SAP)
Niet iedereen kan daar goed mee overweg blijkbaar. (alles via pc)
inderdaad, SAP is hier de grootste boosdoener.
Je moest is weten

Re: amaai hoeveel treinen per dag schaft de nmbs af?
Geplaatst: 22 dec 2009, 01:29
door Nils
Robin schreef:poyaud schreef:COCOKEN007 schreef:Ook in de CW in Mechelen hebben ze een nieuw systeem voor onderhoud van de treinen.
Het werkt niet want de te reviseren onderdelen blijven te lang weg waardoor de treinen
niet op tijd afgeraken.
Dit is eerder te wijten aan een nieuw controlesysteem van de wisselstukken (SAP)
Niet iedereen kan daar goed mee overweg blijkbaar. (alles via pc)
inderdaad, SAP is hier de grootste boosdoener.
Je moest is weten

De schuld ligt niet bij SAP, dat bewijzen andere bedrijven goed genoeg daar het bij hun wel goed werkt.
Dat de personen die het systeem instellen de nodige voorraden verkeerd inschatten,
daar ligt het probleem.
Re: amaai hoeveel treinen per dag schaft de nmbs af?
Geplaatst: 22 dec 2009, 05:21
door Robin
hebben andere bedrijven zoveel stukken als bij ons? waarschijnlijk niet he. We spreken hier niet over 1000 stukken he maar over een pak meer.
Bv; een remcilinder dat wij maken heeft als nummer 471.11.010/14. Om maar te zeggen hoeveel wisselstukken er zijn als ze al aan 47100000 zitten
Re: amaai hoeveel treinen per dag schaft de nmbs af?
Geplaatst: 22 dec 2009, 11:30
door Nils
Robin schreef:hebben andere bedrijven zoveel stukken als bij ons? waarschijnlijk niet he. We spreken hier niet over 1000 stukken he maar over een pak meer.
Bv; een remcilinder dat wij maken heeft als nummer 471.11.010/14. Om maar te zeggen hoeveel wisselstukken er zijn als ze al aan 47100000 zitten
Ik kan mij voorstellen dat bedrijven als Colruyt, GM Antwerpen en andere grote spelers ook, enorme stocks hebben,
bovendien je hebt niet op elke afdeling, elk wisselstuk nodig.
Je kan dus elke afdeling een beetje als een appart "bedrijfje" zien, di uiteindelijk allemaal met hetzelfde systeem werken.
Bovendien is het nu ook niet zo dat omdat iets een bepaald nummer heeft, dat er al zoveel andere onderdelen bestaan.
Aangezien het nummer uit verschillende delen bestaat lijkt er mij eerder een logica in te zitten die u informatie geeft over welk onderdeel het gaat.
Om een vb. te geven: 471: wijst erop dat het met rem te maken heeft,
11: specifieert de remcilinder, en 010/14 het model.
Re: amaai hoeveel treinen per dag schaft de nmbs af?
Geplaatst: 22 dec 2009, 12:27
door HLE 2302
Nils schreef:Robin schreef:hebben andere bedrijven zoveel stukken als bij ons? waarschijnlijk niet he. We spreken hier niet over 1000 stukken he maar over een pak meer.
Bv; een remcilinder dat wij maken heeft als nummer 471.11.010/14. Om maar te zeggen hoeveel wisselstukken er zijn als ze al aan 47100000 zitten
Ik kan mij voorstellen dat bedrijven als Colruyt, GM Antwerpen en andere grote spelers ook, enorme stocks hebben,
bovendien je hebt niet op elke afdeling, elk wisselstuk nodig.
Je kan dus elke afdeling een beetje als een appart "bedrijfje" zien, di uiteindelijk allemaal met hetzelfde systeem werken.
Bovendien is het nu ook niet zo dat omdat iets een bepaald nummer heeft, dat er al zoveel andere onderdelen bestaan.
Aangezien het nummer uit verschillende delen bestaat lijkt er mij eerder een logica in te zitten die u informatie geeft over welk onderdeel het gaat.
Om een vb. te geven: 471: wijst erop dat het met rem te maken heeft,
11: specifieert de remcilinder, en 010/14 het model.
Colruyt zal inderdaat een grote stock hebben, maar wel véél meer van éénzelfde product ....
Een werkplaats die onderhoud aan treinen uitvoerd is vind ik totaal niet vergelijken met een supermarkt.
greetz 2302
Re: amaai hoeveel treinen per dag schaft de nmbs af?
Geplaatst: 22 dec 2009, 16:51
door Bibke
Nils zijn post zijn toch wel terecht.
Veel hangt af van de parameters waarmee SAP is ingericht of de mensen die er mee werken, ze hebben bepaald/ingebracht.
Als voorbeeld: je kunt een automatische bestelling laten uitgaan bij een voorraad van 10 stuks maar ook al bij bijvoorbeeld 20 stuks. Als je het te laat doet zul je altijd achter de feiten aanlopen. Dat zal zich voordoen met elk pakket dat je gebruikt. Is dus echt te kort door de bocht om SAP de schuld te geven. Een gelijkaardig systeem als SAP is ILIAS (Integrated Logistics Information and Automation System) ook als daar foute parameters ingebracht worden, komt men in de problemen.
En als ik de vergelijking maak met de luchtvaart, wat dichter bij de activiteiten van de NMBS staat dan een winkelketen, daar lukt het wel.
Re: amaai hoeveel treinen per dag schaft de nmbs af?
Geplaatst: 26 dec 2009, 03:16
door Shrek
COCOKEN007 schreef:Hoi Iedereen,
waarom schaft men zoveel treinen per dag af?
Voor een deel heeft het grote aantal afschaffingen ook te maken met het afschaffen van reserve-materiaal.
Dit materiaal rijdt nu andere diensten

Re: amaai hoeveel treinen per dag schaft de nmbs af?
Geplaatst: 26 dec 2009, 10:50
door tomdg
Het is niet allemaal de schuld van den NMBS maar ook van de fabrieken die BROL leveren of hun werk niet goed doen. Wat ge vandaag herstelt is morgen alweer terug kapot, dan gaat het voor maanden naar de fabriek en dan komt het met dezelfde fout terug naar Mechelen

. Dan moet het weer terug naar de fabriek wat een tijd & geld verspilling
Treinen kunnen ook afgeschaft zijn door ongevallen, slechte weer,...
Re: amaai hoeveel treinen per dag schaft de nmbs af?
Geplaatst: 27 dec 2009, 10:49
door Vinny was here
Robin schreef:poyaud schreef:COCOKEN007 schreef:Ook in de CW in Mechelen hebben ze een nieuw systeem voor onderhoud van de treinen.
Het werkt niet want de te reviseren onderdelen blijven te lang weg waardoor de treinen
niet op tijd afgeraken.
Dit is eerder te wijten aan een nieuw controlesysteem van de wisselstukken (SAP)
Niet iedereen kan daar goed mee overweg blijkbaar. (alles via pc)
inderdaad, SAP is hier de grootste boosdoener.
Je moest is weten

In Nederland werkt ProRail al heel lang met SAP. Het is natuurlijk een programma met een gebruiksaanwijzing. Voor mensen die hun hele leven letterlijk tussen de spoorbielzen hebben doorgebracht is het een hele omschakeling.
