ma 21.12.09

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Molenbruch Y.

ma 21.12.09

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Zelden heb ik de invoering van een nieuwe dienstregeling zo chaotisch weten verlopen als dit jaar. Niet dat er zo’n grote wijzigingen zijn doorgevoerd; het weer liet het gewoon afweten. Of beter: het materieel en de infrastructuur, ten gevolge van die barre winterkou uiteraard. Hopelijk mag de verkenningsronde van vandaag zonder dergelijke problemen verlopen.

De dagtaak:

2908 Bilzen 09:57 – Liège-Guillemins 10:40
0933 Liège-Guillemins 10:47 – Tournai 12:57
1933 Tournai 13:06 – Mouscron 13:21

3134 Mouscron 13:58 – Kortrijk 14:07
2313 Kortrijk 14:15 – Brussel-Centraal 15:24
8305 Brussel-Centraal 16:19 – Bilzen 17:31

IR c 2908 (Bilzen 09:57 – Liège-Guillemins 10:40) komt stipt over het sneeuwtapijt aangegleden. De capaciteit van 1 AM B (396) volstaat ruimschoots, hoewel er op deze eerste dag van de kerstvakantie merkelijk meer jongelui op pad zijn. Het wordt een vlotte rit, al staan we door de uitgerokken dienstregeling wel in Herstal even stil om de IC D voor te laten. Ondertussen komt de TBG langs, een jongedame die een niet te beste beurt maakt: voor twee reizigers met een Eurogiobiljet raadt ze “de trein van 12:13 naar Aken” aan (in werkelijkheid een Thalys met toeslag), en met de overstap die ze mij suggereert gaat ze ook serieus de mist in. Slenterend in de voetsporen van onze voorganger bereiken we Liège-Guillemins uiteindelijk met zo’n anderhalve minuut vertraging.

Tot overmaat van ramp wacht IC D 933 (Liège-Guillemins 10:47 – Tournai 12:57) niet meer op hetzelfde perron, al is de overstap mits een spurtje nog haalbaar. Op zo’n moment besef je eigenlijk pas hoe groot het nieuwe complex hier wel is. Die Calatrava kan toch echt geen bescheiden persoon zijn. Luttele seconden nadat ik ben ingestapt weergalmt een fel fluitsignaal; voor de minder rappe reiziger wordt de aansluiting klaarblijkelijk niet verzekerd. En ja, ik weet dat dit eigenlijk geen officiële overstap is, maar die kan men er toch makkelijk van maken door ofwel opnieuw een perronaansliuting te voorzien, ofwel de IR c gewoon op hetzelfde spoor (achter te IC D) te laten aankomen. Voornoemd fluitsignaal blijkt even later afkomstig van een nogal directe, vrouwelijke TBG. Ze staat erop dat alle koffers en tassen linea recta naar de bagagedragers verplaatst worden om een maximaal aantal zitplaatsen te garanderen, wat geen overbodige luxe is. Van medereizigers verneem ik dan ook dat de vorige IC M werd afgelast. Het interessante aan deze IC D is het publiek, dat in iedere grootstad grondig wijzigt. Eén constante is er wel: er wordt onophoudelijk hardop getelefoneerd. En wat het aantal ontvangsttonen voor sms’jes betreft raak ik in Jemeppe-sur-Sambre al de tel kwijt. Daar zorgen een aantal spoorwerkers immers voor wat afleiding: blijkbaar moet er een wissel ontdooid worden. We rijden zeer traag voorbij, maar desondanks slaagt onze AM 96 (468) er probleemloos in om de (ruime) dienstregeling aan te houden. Het vertrouwde beeld van La Louvière-Sud ziet er tegenwoordig iets anders uit: in de bundel staat nu een M6-stam van de IR l, omsloten door twee HLE’s 26, op de avondspits te wachten. Aan de mentaliteit van bepaalde reizigers hier is helaas nog niets veranderd: er wordt in de trein schaamteloos gerookt, gepimpeld en zwartgereden. Voorts passeren we nog de stopplaats van Havré, helemaal gerenoveerd, inclusief infoscherm en noodknop. Tot ieders verbazing stopt de bestuurder ook nog in Saint-Ghislain (vermoedelijk per ongeluk), waardoor we een minuutje te laat in Tournai arriveren.

Het moest er vandaag vroeg of laat eens van komen: IC H 1933 (Tournai 13:06 – Mouscron 13:21) is afgeschaft wegens een averij aan de locomotief. Dat is voor mij al de tweede afgelasting in een week tijd; de statistieken zijn weer wat aangespekt. Deze keer is het gelukkig zonder veel erg: ik val terug op IR d 3134 (Tournai 13:40 – Kortrijk 14:07), die ik vanaf Mouscron toch al wilde nemen. Zo levert de verlenging van deze verbinding tot Kortrijk al meteen z’n nut op. Er zijn met mij blijkbaar nog veel reizigers die deze overstapbeweging maken. Ik bedenk me dat een verlenging van de IR k voor deze regio minstens zo interessant zou zijn geweest, maar dat is in Kortrijk dan weer moeilijk in te passen in de aansluitingsknoop. In ieder geval: AM B 426 laat vandaag 1 minuutje vertraging noteren. Op de deurtrede stinkt het naar ingedroogd braaksel.

IC L 2313 (Kortrijk 14:15 – Brussel-Centraal 15:24) vertrekt nogal laat, omdat het treindeel uit Poperinge op zich laat wachten. Ik nestel me intussen al in de klaarstaande AM B 435. Dit is zo’n break met een uitgebreid fietsencompartiment, waarin de zetels langs één zijde verwijderd zijn. Tijdens de rit hoor ik regelmatig een kletterend lawaai, alsof er ijs van het dak naar beneden valt. Zo sterk de geruchten over het niet wachten op voorziene aansluitingen overal aanhouden, zo weinig ondervind ik daarvan. In Zottegem staan we immers 7 minuten stil om keurig te wachten op de vertraagde diesel uit Gent-Sint-Pieters. Over de rijprestaties van onze bestuurder niets dan lof, want we komen ondanks bergen sneeuw in de sporen amper 2 minuten te laat aan in Brussel-Centraal. Dat is misschien niet het meest voor de hand liggende overstapstation, maar het is er toch nog net een sjaaltje warmer en veel compacter dan in de Midi, ideaal dus om de jonge avondspits waar te nemen. Op lijn 25 lijkt het echt niet los te lopen; de vertragingen in koker 3 stapelen zich op.

Niets dan blije gezichten echter in P 8305 (Brussel-Centraal 16:19 – Bilzen 17:31), allemaal van reizigers die het verbeterde comfort van de 8 M5m-rijtuigen wel weten te smaken. Vandaag duwt HLE 2133 schijnbaar voor het eerst een volledig gerenoveerde stam. Iets minder leuk wordt het vanaf het Noordstation: het afgenomen aantal zitplaatsen op de bovenverdieping volstaat niet. Bovendien staan we nog voor Schaarbeek alweer even stil, krijgt een buitenrijdende IR c in Aarschot voorrang en vertragen we al ver voor Hasselt. Tien minuten vertraging zijn het verdict, al is dat de laatste tijd geen uitzondering meer. Daar zullen we dus maar niet over malen, want er zijn ergere dingen dan zonder grote strubbelingen een hele dag lang de meest diverse, prachtige sneeuwlandschappen in ons landje te mogen aanschouwen.

Groeten,
Presario

Re: ma 21.12.09

Bericht door Presario »

Leuke reportage! Moet prachtig geweest zijn! Toevallig geen foto's getrokken?
Molenbruch Y.

U vraagt, wij draaien:
DSCN3068b.jpg
IC E 1532 bij vertrek in Bilzen. Deze trein bestaat ook tijdens het eerste deel van de rit weer uit 2 M6-stormrammen.
DSCN3069b.jpg
Rond 13:35 rijdt een onbekende trein Tournai binnen. Hoogstwaarschijnlijk gaat het om de afgeschafte IC H, waarvan de terugrit naar Brussel volgens Railtime vertrokken is vanuit Tournai.

Groeten,
melle

Bericht door melle »

Mooie reportage!
Molenbruch Y.

Dankjewel.

Zoals je kon lezen heb ik dus in Brussel-Centraal het eerste deel van de avondspits waargenomen. Voor de geïnteresseerden som ik hieronder de opvallendste vaststellingen qua materieelinzet even op:
* IC E 1514 bestond uit amper 2 AM 96's. Onderweg eentje verloren, of is de samenstelling nu altijd zo krap?
* Alle IC O's lijken met 2 stuurstanden per trein rond te rijden: in de 465 ontstond zo resp. een deel van 3 en een deel van 6 rijtuigen, geduwd door 1 HLE 13, terwijl het in de 485 om twee delen van 6 rijtuigen ging, getrokken door 1 HLE 13.
* CR 5316 werd verzekerd door een break, als variatie tussen al die klassiekjes op lijn 60.
* De IC K rijdt tijdens de spits door koker 2, hetgeen de rit naar Leuven er niet vlotter op maakt. Reden is waarschijnlijk het toegenomen aanbod naar Jette in koker 1 (hoewel deze koker eigenlijk het minst overvol zit). Wat moet dat worden als later de IC E en IC A naar koker 1 verhuizen, na afronding van de werken voor lijn 50a?
* Het is bekend dat IC M 2416 door 2 M6-stormrammen gereden wordt. Deze waren echter met de locs (beide in het midden) aan elkaar gekoppeld! Nochtans gingen geruchten de ronde dat men hier met de stuurstanden ging koppelen, wegens gebrek aan HLE 27's met GF-koppeling.
* Het blijft toch een eigenaardig zicht: de 5 M4-rijtuigen van P 8969 worden door een HLE 11 gesleept.
* P 8002 was samengesteld uit een HLE 13 + 11 I10 + HLE 21. Hangt die laatste daar altijd achter?

Groeten,
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Molenbruch Y. schreef:Over de rijprestaties van onze bestuurder niets dan lof, want we komen ondanks bergen sneeuw in de sporen amper 2 minuten te laat aan in Brussel-Centraal.
Verwonderlijk is dat niet want de IC L heeft in Denderleeuw normaal 5 min stilstand. Bij vertraging is dat handig, daarbuiten is het eerder ergerlijk. :)
Molenbruch Y.

Dag,

Ik doelde eigenlijk vooral op die sneeuw in de sporen. Niet dat ik er iets van afweet, maar het lijkt me toch niet evident om als bestuurder op een lijn als de 50a, waar de snelheid en de frequentie enorm hoog moeten liggen, te kunnen inschatten op welke plaatsen je rekening moet houden met ijs en sneeuw (bv. bij remmen, wisselen, ...). Ik kan me immers moeilijk voorstellen dat het in zo'n weersomstandigheden veilig is om overal ongegeneerd zomaar door te vlammen. Als men daarentegen dan weer te aarzelend rijdt, verdwijnt zelfs die overdreven buffertijd al snel als sneeuw voor de zon. :wink:

Groeten,
dentheo

Bericht door dentheo »

Molenbruch Y. schreef:
I Ik kan me immers moeilijk voorstellen dat het in zo'n weersomstandigheden veilig is om overal ongegeneerd zomaar door te vlammen. Als men daarentegen dan weer te aarzelend rijdt, verdwijnt zelfs die overdreven buffertijd al snel als sneeuw voor de zon. :wink:

Groeten,
Ik denk dat bladeren meer invloed hebben op het remmen dan sneeuw....
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie