Pagina 1 van 3
http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Geplaatst: 03 jan 2010, 23:23
door bobke
Prorail zou dit onderzoeken, maar ik vind nergens nieuwe info erover? vind dit nochtans een zeer goed idee
http://www.treinennieuws.nl/zonnepanele ... poorlijnen
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Geplaatst: 04 jan 2010, 08:27
door K V B
2800 km spoor, 3 12 m. Aan een gemiddeld vermogen van 5W/m2 levert dat 168MW op. Daar kan je inderdaad een paar locs op laten rijden (een loc trekt tot 6 MW), maar het hele net? 168MW is ongeveer een achste van wat een moderne kerncentrale oplevert. En daar moet je dus het hele spoorwegnet voor overdekken. En ik vermoed dat het hele net overdekken nog wel wat meer nadelen zal hebben.
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Geplaatst: 04 jan 2010, 09:05
door Shrek
Als je van zonnepanelen treinen wil laten rijden heb je ingewikkelde componenten en regelsystemen nodig, en dat maakt het systeem nog een pak duurder.
Het energieverbruik van een trein (pieken met zeer veel vermogen) komt ook helemaal niet overeen met wat zonnepanelen leveren (klein, constant vermogen). De huidige onderstations en hoogspanningslijnen blijven dus evenzeer nodig.
Het zou kunnen, maar ik denk dat de zonnepanelen beter gebruikt kunnen worden. Op verlichtingspalen of verkeerslichten bijvoorbeeld, dat kan heel eenvoudig en maakt bepaalde stroomkabels overbodig.
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Geplaatst: 04 jan 2010, 14:53
door Joris
Hallo,
En zonnepannelen op de daken van de treinen leggen?
Groeten,
Joris De Mol
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Geplaatst: 04 jan 2010, 17:37
door K V B
Joris schreef:Hallo,
En zonnepannelen op de daken van de treinen leggen?
Een rijtuig van (ongeveer) 3 meter breed en 25 meter lang levert dat 75m2 zonnepaneel op, en dat produceert dan gemiddeld 325W. Daar kan je mischien nog net de verlichting mee van stroom voorzien.
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Geplaatst: 04 jan 2010, 19:13
door jan_olieslagers
K V B schreef:Een rijtuig van (ongeveer) 3 meter breed en 25 meter lang levert dat 75m2 zonnepaneel op, en dat produceert dan gemiddeld 325W. Daar kan je mischien nog net de verlichting mee van stroom voorzien.
Waarom herinnert me dit aan de Ier die de Nobelprijs won voor zijn uitvinding van de "floodlit sundial"*?
Zonnepanelen geven vooral energie op het moment dat er het minste verlichting nodig is...
*ik kan het niet beter vertalen dan "zonnewijzer met achtergrondverlichting"
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Geplaatst: 04 jan 2010, 19:57
door Shrek
Joris schreef:Hallo,
En zonnepannelen op de daken van de treinen leggen?
Groeten,
Joris De Mol
Je zou er de batterij van de trein mee kunnen opladen, dat is al haalbaarder dan de bovenleiding ermee voeden

Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Geplaatst: 05 jan 2010, 06:07
door K V B
Shrek schreef:Joris schreef:Hallo,
En zonnepannelen op de daken van de treinen leggen?
Groeten,
Joris De Mol
Je zou er de batterij van de trein mee kunnen opladen, dat is al haalbaarder dan de bovenleiding ermee voeden

Batterij op peil houden als de trein stilstaat is inderdaad een toepassing die mischien wel te verdedigen is...
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Geplaatst: 05 jan 2010, 13:06
door jan_olieslagers
K V B schreef:Batterij op peil houden als de trein stilstaat is inderdaad een toepassing die mischien wel te verdedigen is...
Ja, maar dan
niet als het gesneeuwd heeft
amper als het regent
amper in de winter
amper in een overdekt station
niet in een tunnel**
....
Nee, dit lijkt mij geen verantwoorde investering. Zeker omdat er nooit meer dan een druppel op een hete plaat kan geproduceerd worden, zoals reeds aangegeven.
**of een of andere slimmerik moest electrische verlichting willen installeren in alle tunnels om de zonnepanelen te bedienen...
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Geplaatst: 07 jan 2010, 13:23
door Hogersluys
Typisch fantasieproject dat op het eerste zich een fantastisch idee lijkt maar bij nader inzien gewoon onrealistisch is.
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Geplaatst: 08 jan 2010, 19:15
door AlexNL
Voor treinen is het misschien niet afdoende, maar het is wel een oplossing voor het probleem 'horizonvervuiling'. Spoorlijnen liggen vaak in the middle of nowhere (weilanden e.d.) en dan kun je dit mooi combineren.
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Geplaatst: 08 jan 2010, 20:03
door tomdg
Shrek schreef:Joris schreef:Hallo,
En zonnepannelen op de daken van de treinen leggen?
Groeten,
Joris De Mol
Je zou er de batterij van de trein mee kunnen opladen, dat is al haalbaarder dan de bovenleiding ermee voeden

Normaal leveren je zonnepanelen overdag stroom aan het net (Kwh meter draaid achteruit) maar 's nachts (of als de panelen niet genoeg kunnen leveren) draait de kwh meter terug vooruit. Er komt dus geen batterij bij kijken en je kan zonder probleem stroompieken aan. Zonnepanelen worden pas de moeite om te plaatsen door de subsidies die de overheid geeft. Zonder deze subsidies zou het nooit de moeite zijn door de kleine hoeveelheid elektriciteit dat ze leveren t.o.v. de dure investering. Verder kan je je nog afvragen hoeveel "CO2" er niet vrijkomt bij de productie van al die zonnepanelen, installatie en de massa staal die er nodig is om het hele spoorwegnet te overdekken. Volgens mij niet realistisch.
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Geplaatst: 10 jan 2010, 14:23
door Shrek
tomdg schreef:
Normaal leveren je zonnepanelen overdag stroom aan het net (Kwh meter draaid achteruit) maar 's nachts (of als de panelen niet genoeg kunnen leveren) draait de kwh meter terug vooruit. Er komt dus geen batterij bij kijken en je kan zonder probleem stroompieken aan. Zonnepanelen worden pas de moeite om te plaatsen door de subsidies die de overheid geeft. Zonder deze subsidies zou het nooit de moeite zijn door de kleine hoeveelheid elektriciteit dat ze leveren t.o.v. de dure investering. Verder kan je je nog afvragen hoeveel "CO2" er niet vrijkomt bij de productie van al die zonnepanelen, installatie en de massa staal die er nodig is om het hele spoorwegnet te overdekken. Volgens mij niet realistisch.
De grote besparing bij het plaatsen van zonnepanelen op een trein is juist dat er geen net aan te pas komt. Ook de ingewikkelde omvormers enzo blijven dan achterwege
Misschien moet je de hele topic nog eens herlezen

Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Geplaatst: 11 jan 2010, 00:14
door Hogersluys
AlexNL schreef:Voor treinen is het misschien niet afdoende, maar het is wel een oplossing voor het probleem 'horizonvervuiling'. Spoorlijnen liggen vaak in the middle of nowhere (weilanden e.d.) en dan kun je dit mooi combineren.
Ik heb het idee dat het met die horizonvervuiling dan net erger wordt. Zonnepanelen zijn algemeen gesproken weinig esthetisch.
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Geplaatst: 11 jan 2010, 15:23
door K V B
tomdg schreef:
Normaal leveren je zonnepanelen overdag stroom aan het net (Kwh meter draaid achteruit) maar 's nachts (of als de panelen niet genoeg kunnen leveren) draait de kwh meter terug vooruit. Er komt dus geen batterij bij kijken en je kan zonder probleem stroompieken aan.
Er komt inderdaad geen batterij bij kijken als je aan het net hangt, en nog niet teveel mensen zonnepanelen hebben. Maar het net als buffer gebruiken betekent eigenlijk dat je de stroom gewoon weggooit. De hele regeling zoals die nu in Belgiƫ bestaat is eigenlijk gewoon een schaamlapje, dat er verder voortal dient om geld van de portemonaie van de belastingbetaler naar die van de zonnepaneelproducenten te verplaatsen...