Roosendaal wordt 'Belgisch' station
Roosendaal wordt 'Belgisch' station
ROOSENDAAL - Treinreizen naar België wordt goedkoper, als Roosendaal straks is aangesloten op het Belgische spoorwegennet.
De ritprijs van Roosendaal naar Antwerpen daalt dan met zo'n vier euro; naar Brussel gaat het straks ongeveer zeven euro in de portemonnee schelen.
Op het station komt een kaartautomaat van de NMBS (Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen) te staan, waar reizigers de (goedkopere) Belgische kaartjes kunnen kopen.
De prijsdaling is het gevolg van het afschaffen van het grenstarief. Dat grenstarief vervalt, omdat het station van Roosendaal volgend jaar wordt aangesloten op het Belgische spoorwegennet. De Interregio-treinen die nu in Essen stoppen, hebben straks Roosendaal als eind- en beginbestemming.
De Interregio-trein stopt nog vier keer tussen Roosendaal en Antwerpen; bij de stoptrein tussen beide steden is dat maar liefst dertien keer het geval.
De huidige intercity is nog altijd het snelst; de trein rijdt van Roosendaal via Antwerpen naar Brussel zonder verdere onderbreking. Deze verbinding vervalt echter als de hsl gaat rijden. Die stopt niet in Roosendaal, maar in Breda.
Naast het plaatsen van een nieuwe ticketautomaat moet ook het perron worden aangepast, alvorens Roosendaal de Belgische interregiotrein kan ontvangen. Dit is nodig vanwege het hoogteverschil van de treinen.
De ritprijs van Roosendaal naar Antwerpen daalt dan met zo'n vier euro; naar Brussel gaat het straks ongeveer zeven euro in de portemonnee schelen.
Op het station komt een kaartautomaat van de NMBS (Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen) te staan, waar reizigers de (goedkopere) Belgische kaartjes kunnen kopen.
De prijsdaling is het gevolg van het afschaffen van het grenstarief. Dat grenstarief vervalt, omdat het station van Roosendaal volgend jaar wordt aangesloten op het Belgische spoorwegennet. De Interregio-treinen die nu in Essen stoppen, hebben straks Roosendaal als eind- en beginbestemming.
De Interregio-trein stopt nog vier keer tussen Roosendaal en Antwerpen; bij de stoptrein tussen beide steden is dat maar liefst dertien keer het geval.
De huidige intercity is nog altijd het snelst; de trein rijdt van Roosendaal via Antwerpen naar Brussel zonder verdere onderbreking. Deze verbinding vervalt echter als de hsl gaat rijden. Die stopt niet in Roosendaal, maar in Breda.
Naast het plaatsen van een nieuwe ticketautomaat moet ook het perron worden aangepast, alvorens Roosendaal de Belgische interregiotrein kan ontvangen. Dit is nodig vanwege het hoogteverschil van de treinen.
Re: Roosendaal wordt 'Belgisch' station
Dat bericht, dat in de Nederlandse media is verspreid, is hier al eens besproken.
De inhoud van het bericht is zeer voorbarig en wordt noch door de NMBS, noch door enige instantie in België bevestigd.
Dat woordje "straks" moet je dus met een grote korrel zout nemen.
De inhoud van het bericht is zeer voorbarig en wordt noch door de NMBS, noch door enige instantie in België bevestigd.
Sorry, dan heb ik erover gekeken.Adler schreef:Dat bericht, dat in de Nederlandse media is verspreid, is hier al eens besproken.
Het lijkt me wel heel aannemelijk.De inhoud van het bericht is zeer voorbarig en wordt noch door de NMBS, noch door enige instantie in België bevestigd.
Zeker voor de NMBS, die op een 'goedkope' manier meer winst krijgt. En Roosendaal 'verliest' er zen internationale status niet meteen mee.
Blijkbaar heeft minister Eurlings in een goede bui (of om van hun gezeur vanaf te zijn) dit belooft aan sommige lokale politici in Nederland.odul schreef:Het lijkt me wel heel aannemelijk.
Zeker voor de NMBS, die op een 'goedkope' manier meer winst krijgt. En Roosendaal 'verliest' er zen internationale status niet meteen mee.
Vervolgens is dit nieuws een eigen leven gaan leiden.
Ik weet uit goede bron dat hierover in België absoluut nog geen akkoord is en dat die besprekingen samenhangen met andere beslissingen zoals over de verbinding met Breda en Den Haag.
Dat er nog geen 'akkoord' is doet niet meteen terzake.Adler schreef: Blijkbaar heeft minister Eurlings in een goede bui (of om van hun gezeur vanaf te zijn) dit belooft aan sommige lokale politici in Nederland.
Vervolgens is dit nieuws een eigen leven gaan leiden.
Ik weet uit goede bron dat hierover in België absoluut nog geen akkoord is en dat die besprekingen samenhangen met andere beslissingen zoals over de verbinding met Breda en Den Haag.
Het voorstel of gerucht, klinkt niet nadelig niet voor de NMBS of NS.
Maar het komt het station Essen zeker niet ten goede.
Het zou het laatste pluimpje verliezen als grensstation en nadelig kunnen zijn voor het personeel aldaar
-
Interregio
Wordt de IC Roosendaal-Essen dan een interregio ofzo

Ik zei toch al dat die kwakkel een eigen leven is gaan leiden.treinbruno schreef:Interregio![]()
Nog even en Roosendaal wordt geannexeerd aan België.
Als de Telegraaf over dat dit onderwerp begint krijgen we zo'n artikel te zien ja.Adler schreef:Nog even en Roosendaal wordt geannexeerd aan België.

Hallo,
Is het trouwens wel zo ? Is er iets veranderd in Visé sinds het speciale Maastricht-tarief bestaat ?
Groeten,
Het spijt me, doch dat kan toch geen reden zijn om vast te houden aan absurd hoge tarieven voor grenstrajecten in een verenigd Europa ?odul schreef: Maar het komt het station Essen zeker niet ten goede.
Het zou het laatste pluimpje verliezen als grensstation en nadelig kunnen zijn voor het personeel aldaar
Is het trouwens wel zo ? Is er iets veranderd in Visé sinds het speciale Maastricht-tarief bestaat ?
Groeten,
Vroeger was er een interregio verbinding van Essen met Brussel.treinbruno schreef:Interregio![]()
Momenteel is het de IC reeks 45xx komende van Brussel die door rijdt naar Essen.
Waar jij de verbinding Roosendaal-Essen vandaan haalt is mij een raadsel
Van waar toch die 'afkeer' van dit idee?Adler schreef:Ik zei toch al dat die kwakkel een eigen leven is gaan leiden.treinbruno schreef:Interregio![]()
Nog even en Roosendaal wordt geannexeerd aan België.
Die grenstarieven zijn idd absurd anno 2010 in Europa.bw494674 schreef:Hallo,Het spijt me, doch dat kan toch geen reden zijn om vast te houden aan absurd hoge tarieven voor grenstrajecten in een verenigd Europa ?odul schreef: Maar het komt het station Essen zeker niet ten goede.
Groeten,
Maar dat is niet meteen de oorzaak waarom veel Nederlanders in Essen de trein nemen ipv in Roosendaal
Ik heb helemaal geen afkeer van dit idee, integendeel.odul schreef: Van waar toch die 'afkeer' van dit idee?
Alleen moet men geen dingen beloven aan de mensen die op niets zijn gesteund.
-
Neen? Mij lijkt het anders wel logisch, Nederlands rijden een paar kilometer verder en kunnen daar een biljet krijgen dat 10 keer goedkoper is in het weekend. Je zou wel een dommerik moeten zijn om in Roosendaal op te stappen.odul schreef: Die grenstarieven zijn idd absurd anno 2010 in Europa.
Maar dat is niet meteen de oorzaak waarom veel Nederlanders in Essen de trein nemen ipv in Roosendaal