Pendelaars moeten vrieskou blijven trotseren
Geplaatst: 12 jan 2010, 10:19
Door renovatie station is er nauwelijks beschutting tegen het gure weer
WETTEREN - De duizenden mensen die dagelijks de trein nemen in Wetteren zien af. Door renovatiewerken kunnen de pendelaars nergens beschutting vinden tegen de barre kou. Een oplossing lijkt niet voor morgen. Peter Dirix
Na de vroege winterprik in december, steeg het kwik in januari ook nog maar zelden boven nul. Weerdeskundigen voorspellen nog meer vriesdagen en sneeuwbuien. Dat is sneu voor mensen die de trein nemen in Wetteren, want zij blijven letterlijk elke dag in de koude staan. De renovatie van het station zal pas rond pasen van dit jaar rond zijn, dus het gebouw is niet toegankelijk. Ook de luifel op perron 1 is afgebroken. Het kleine wachthuisje op perron2, richting Gent, is omringd door nadarhekkens, dus ook daar kunnen de reizigers geen beschutting zoeken.
Noodloket
‘'t Is echt al weken bibberen', zucht een pendelaar die elke dag richting Brussel moet. ‘Zelfs al ben je warm ingeduffeld, buiten stilstaan bij vijf graden onder nul is vreselijk. Door het noodweer hebben heel wat treinen ook veel vertraging, soms een half uur of meer. Schuilen kan je hier nergens, tenzij in de voetgangerstunnels. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Het noodloket is een kleine verwarmde container, maar daar kan geen tien man binnen. Onder het luifeltje kan je ook niet terecht. Is er echt geen oplossing om de reizigers toch enig comfort of warmte te bieden? Want ons abonnement blijft altijd even duur.'
Enkel glas
Hetzelfde geluid op perron twee richting Gent, waar een jonge vrouw, haar dikste sjaal en muts ten spijt, staat te rillen van de koude. ‘Mijn trein had hier al meer dan een kwartier moeten zijn', zucht ze. ‘Waar moet ik gaan staan? Meer keuze dan het perron is er niet. Gelukkig werd er al gestrooid, want een paar dagen geleden lag het er hier nog spekglad bij. Kan men geen noodoplossing bedenken? Een verwarmde container tijdens de winter, dat kan toch niet zo'n groot probleem zijn? Het station Wetteren is klein, maar wel één dat druk wordt gebruikt. Het nieuwe station zal wel mooi zijn, maar we wachten er toch al heel lang op. En zal het daar warm zijn? Er wordt enkel glas geïnstalleerd onder druk van Monumentenzorg. Dat is toch absurd, anno 2010. Was die discussie er niet geweest, het station was al af.'
Wachthuisje verwarmd
Geert Dierckx van de NMBS-Holding snapt de klaagzang van de pendelaars perfect, maar ziet op korte termijn geen echte oplossing. ‘Een verwarmde container plaatsen op beide perrons is een optie, maar zeker niet zo eenvoudig als het klinkt', zegt hij. ‘Er zijn vergunningen nodig en er moet veel geregeld worden om zo'n container van verwarming te voorzien. Ik zal het probleem zeker intern voorleggen en kijken wat er gedaan kan worden.'
‘Wat de enkele beglazing van het nieuwe station betreft: wij zijn ook niet gelukkig met de eis van Monumentenzorg. Het kostte ons niet alleen veel tijd, maar ook een pak geld. Enkele beglazing is haast niet meer te verkrijgen, we moesten dat speciaal bestellen. Het zal echter geen effect hebben op de stookkosten in het stationsgebouw. Het enkele glas bevat een thermische laag die dezelfde isolatiecapaciteit heeft als dubbel glas. Ook het wachthuisje op perron twee zal in de toekomst verwarmd worden', besluit Dierckx.
Het Nieuwsblad
Ik kan er enkel nog aan toevoegen dat het zeer lang aansleept, die werken zijn al meer dan een jaar bezig en je ziet geen verandering.
Ook vorige winter moesten de mensen in de kou op de trein staan wachten.
WETTEREN - De duizenden mensen die dagelijks de trein nemen in Wetteren zien af. Door renovatiewerken kunnen de pendelaars nergens beschutting vinden tegen de barre kou. Een oplossing lijkt niet voor morgen. Peter Dirix
Na de vroege winterprik in december, steeg het kwik in januari ook nog maar zelden boven nul. Weerdeskundigen voorspellen nog meer vriesdagen en sneeuwbuien. Dat is sneu voor mensen die de trein nemen in Wetteren, want zij blijven letterlijk elke dag in de koude staan. De renovatie van het station zal pas rond pasen van dit jaar rond zijn, dus het gebouw is niet toegankelijk. Ook de luifel op perron 1 is afgebroken. Het kleine wachthuisje op perron2, richting Gent, is omringd door nadarhekkens, dus ook daar kunnen de reizigers geen beschutting zoeken.
Noodloket
‘'t Is echt al weken bibberen', zucht een pendelaar die elke dag richting Brussel moet. ‘Zelfs al ben je warm ingeduffeld, buiten stilstaan bij vijf graden onder nul is vreselijk. Door het noodweer hebben heel wat treinen ook veel vertraging, soms een half uur of meer. Schuilen kan je hier nergens, tenzij in de voetgangerstunnels. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Het noodloket is een kleine verwarmde container, maar daar kan geen tien man binnen. Onder het luifeltje kan je ook niet terecht. Is er echt geen oplossing om de reizigers toch enig comfort of warmte te bieden? Want ons abonnement blijft altijd even duur.'
Enkel glas
Hetzelfde geluid op perron twee richting Gent, waar een jonge vrouw, haar dikste sjaal en muts ten spijt, staat te rillen van de koude. ‘Mijn trein had hier al meer dan een kwartier moeten zijn', zucht ze. ‘Waar moet ik gaan staan? Meer keuze dan het perron is er niet. Gelukkig werd er al gestrooid, want een paar dagen geleden lag het er hier nog spekglad bij. Kan men geen noodoplossing bedenken? Een verwarmde container tijdens de winter, dat kan toch niet zo'n groot probleem zijn? Het station Wetteren is klein, maar wel één dat druk wordt gebruikt. Het nieuwe station zal wel mooi zijn, maar we wachten er toch al heel lang op. En zal het daar warm zijn? Er wordt enkel glas geïnstalleerd onder druk van Monumentenzorg. Dat is toch absurd, anno 2010. Was die discussie er niet geweest, het station was al af.'
Wachthuisje verwarmd
Geert Dierckx van de NMBS-Holding snapt de klaagzang van de pendelaars perfect, maar ziet op korte termijn geen echte oplossing. ‘Een verwarmde container plaatsen op beide perrons is een optie, maar zeker niet zo eenvoudig als het klinkt', zegt hij. ‘Er zijn vergunningen nodig en er moet veel geregeld worden om zo'n container van verwarming te voorzien. Ik zal het probleem zeker intern voorleggen en kijken wat er gedaan kan worden.'
‘Wat de enkele beglazing van het nieuwe station betreft: wij zijn ook niet gelukkig met de eis van Monumentenzorg. Het kostte ons niet alleen veel tijd, maar ook een pak geld. Enkele beglazing is haast niet meer te verkrijgen, we moesten dat speciaal bestellen. Het zal echter geen effect hebben op de stookkosten in het stationsgebouw. Het enkele glas bevat een thermische laag die dezelfde isolatiecapaciteit heeft als dubbel glas. Ook het wachthuisje op perron twee zal in de toekomst verwarmd worden', besluit Dierckx.
Het Nieuwsblad
Ik kan er enkel nog aan toevoegen dat het zeer lang aansleept, die werken zijn al meer dan een jaar bezig en je ziet geen verandering.
Ook vorige winter moesten de mensen in de kou op de trein staan wachten.