Pagina 1 van 3

Het jaar 2009 was een rotjaar voor de NMBS

Geplaatst: 19 jan 2010, 21:17
door Adler
VRT schreef:Volgens Marc Descheemaecker, gedelegeerd bestuurder van de NMBS, was het voorbije jaar een rotjaar voor de NMBS.
Hij heeft dat gezegd tijdens de nieuwjaarsreceptie van de spoorweggroep.
Het enige lichtpunt vorig jaar was de lichte toename van het aantal reizigers, vindt Descheemaecker.
Jannie Haeck, gedelegeerd bestuurder van de overkoepelende NMBS Holding, had het over "een historisch dieptepunt inzake stiptheid".
Voor hem is stiptheid dan ook een prioriteit dit jaar, naast een oplossing voor het goederenbedrijf B-Cargo en het verbeteren van de financiële resultaten.
"De NMBS-Groep zo snel mogelijk financieel gezond maken" is dan weer een van de vijf prioriteiten van minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V). Zij noemt aanpassingen aan de taakverdeling binnen de spoorweggroep "geen taboe" en de filialisering van B-Cargo "een noodzakelijke maatregel".
De voogdijminister pleitte ook nog voor een betere samenwerking voor de drie bedrijven binnen de NMBS-groep.
Een terugkeer naar de eenheidsstructuur van vroeger sloot ze echter uit.
Een gezellig feestje moet dat geweest zijn :lol:

Re: Het jaar 2009 was een rotjaar voor de NMBS

Geplaatst: 19 jan 2010, 21:32
door odul
Een rotjaar..

Maar allez seg, op het feest(tje) tijdens de opening van het nieuwe station in Luik was daar toch weinig van te merken hoor. :roll: :? :shock:

Re: Het jaar 2009 was een rotjaar voor de NMBS

Geplaatst: 19 jan 2010, 22:13
door Patrick
Misschien moet mevrouw Vervotte eerst een "kroenboek" en dan een "wietboek" maken :lol:

Re: Het jaar 2009 was een rotjaar voor de NMBS

Geplaatst: 20 jan 2010, 08:57
door Adler
odul schreef:Een rotjaar..

Maar allez seg, op het feest(tje) tijdens de opening van het nieuwe station in Luik was daar toch weinig van te merken hoor. :roll: :? :shock:
Blijkbaar komt de waarheid enkel aan het licht op interne feestjes na de nodige glazen champagne.
Spijtig dat gewone klanten niet uitgenodigd zijn op die nieuwjaarsreceptie.
Die moeten het stellen met de peptalk uit persberichten en van woordvoerders in de stijl van Comical Ali.
"Er is niets aan de hand, het was een recordjaar".

Re: Het jaar 2009 was een rotjaar voor de NMBS

Geplaatst: 20 jan 2010, 15:57
door RIDCO
en ook niet vergeten de georganiseerde weekends "teambuilding" voor bepaalde categorieën van ambtenaren.

De titel zou moeten zijn : Het jaar 2009 was een rotjaar voor het personeel en de reizigers

Re: Het jaar 2009 was een rotjaar voor de NMBS

Geplaatst: 20 jan 2010, 17:43
door Presario
www.standaard.be schreef:Vervotte wijt vertragingen NMBS aan verouderd materiaal

* woensdag 20 januari 2010
* Bron: belga
* Auteur: loa

BRUSSEL - Hoewel de precieze stiptheidscijfers voor 2009 nog niet volledig bekend zijn, is het voor minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte duidelijk dat de NMBS-Groep nog een lange en moeilijke weg moet afleggen. Een verbetering is van essentieel belang omdat dit een invloed heeft op het professioneel en gezinsleven van de reiziger, stelt ze woensdag in een mededeling.

Een belangrijke oorzaak voor vertragingen zijn de problemen met het rollend materieel, aldus de minister, die een overzicht geeft van de investeringen voor de komende jaren. Vanaf april komen er 72 nieuwe M6-rijtuigen op het net, met 10.000 zitplaatsen. Vanaf 2011 worden de 305 Desiro-treinstellen (drieledige motorrijtuigen) geleverd met meer dan 85.000 plaatsen. Voorts zijn 60 locomotieven besteld.

Daarnaast wordt continu materieel gemoderniseerd. Tussen 2008 en 2016 zullen op die manier 550 rijtuigen zowel een vernieuwd interieur als een vernieuwde technische uitrusting krijgen. Dit is een investering van 300 miljoen euro. In afwachting van deze operatie heeft minister Vervotte gevraagd om het onderhoud van het rollend materieel efficiënter aan te pakken, om de pannes en storingen en de daarbij horende vertragingen terug te dringen.

Tot slot kondigde de minister aan dat er een nieuwe studie besteld is, die moet toelaten om alle factoren die bijdragen aan de stiptheid van de treinen ten gronde aan te pakken.
Dit hou je echt niet voor mogelijk. Het oudste materiaal houdt het verdorie nog het langst vol! Wat een incompetentie!

Re: Het jaar 2009 was een rotjaar voor de NMBS

Geplaatst: 20 jan 2010, 17:52
door calabria
Dus het gebruik van M6 gaat de stiptheidscijfers redden? Beste mop ooit :lol:

Maar eigenlijk is het nog niet helemaal onlogisch: stel tijdens de piek op elke verbinding minstens 1 set M6 inleggen. Dan moet de logheid van deze rijtuigen in rekening gebracht worden. Gevolg: meer buffertijd de hele dag lang want we rijden nu éénmaal op uur. Gevolg: de niet M6 treinen zullen stipt rijden. Hooray for the nmbs! :cry:

En hebben ze werkelijk een studie nodig om het stiptheidsprobleem op te lossen? Dat is toch al de voorgaande redenen en oplossingen afdoen als onwaar, anders zou dit toch overbodig zijn?

Re: Het jaar 2009 was een rotjaar voor de NMBS

Geplaatst: 21 jan 2010, 00:55
door Asterix
calabria schreef:Dus het gebruik van M6 gaat de stiptheidscijfers redden? Beste mop ooit :lol:

Maar eigenlijk is het nog niet helemaal onlogisch: stel tijdens de piek op elke verbinding minstens 1 set M6 inleggen. Dan moet de logheid van deze rijtuigen in rekening gebracht worden. Gevolg: meer buffertijd de hele dag lang want we rijden nu éénmaal op uur. Gevolg: de niet M6 treinen zullen stipt rijden. Hooray for the nmbs! :cry:
Ik als pendelaar merk weinig vertraging door defect materiaal. De keren dat 'mijn' treinen hierdoor werden afgeschaft of vertraging opliepen, kan ik op één hand tellen. Wel loop ik steevast vertraging op bij het binnen rijden van stations en dit wegens 'druk treinverkeer'. Men verkoopt een reeds lang genomen beslissing (aankoop van materiaal) als dé oplossing maar de realiteit leert m.i. dat enkel massale investeringen in infrastructuur de boel kunnen redden. En dat is in de nabije toekomst gewoon onmogelijk.

Re: Het jaar 2009 was een rotjaar voor de NMBS

Geplaatst: 21 jan 2010, 02:12
door Beesty
Jeroen schreef:Ik als pendelaar merk weinig vertraging door defect materiaal. De keren dat 'mijn' treinen hierdoor werden afgeschaft of vertraging opliepen, kan ik op één hand tellen.
Ik veronderstel dat jouw materiaal niet uit M6/27 bestaat? :P

Re: Het jaar 2009 was een rotjaar voor de NMBS

Geplaatst: 21 jan 2010, 02:55
door Asterix
Beesty schreef:
Jeroen schreef:Ik als pendelaar merk weinig vertraging door defect materiaal. De keren dat 'mijn' treinen hierdoor werden afgeschaft of vertraging opliepen, kan ik op één hand tellen.
Ik veronderstel dat jouw materiaal niet uit M6/27 bestaat? :P
Bwa, toch wel. De IC I vanuit A'pen-Centraal.

Re: Het jaar 2009 was een rotjaar voor de NMBS

Geplaatst: 21 jan 2010, 06:30
door stefanic
Jeroen heeft wel gelijk. Ik neem ook al zeer lang de M6-treinen tussen Antwerpen en Brussel en het aantal problemen met -althans mijn- treinen is zeer beperkt. Maar het is ook zo dat een technisch defect aan een trein ergens ten lande voor vele treinen gevolgsvertragingen kunnen opleveren, waaronder ook de IC's op Antwerpen-Brussel. En in die optiek kan 1 defecte trein wel vertragingen opleveren voor 10 andere treinen.

Bijvoorbeeld ook het persoonsongeval van eergisteren in Mortsel. Onze trein heeft daar inderdaad 2u10 voor stilgestaan. Maar vele andere treinen op Antwerpen-Brussel zijn daardoor in de problemen geraakt en zelfs gedeeltelijk afgeschaft en hebben vertraging opgelopen door de omleiding via L27. Deze exponentiele uitvergroting van één probleem is ook het gevolg van het intensere gebruik van de infrastructuur. Hoe minder treinen er rijden hoe minder er gehinderd worden als gevolg van één probleem. Ook het vereenvoudigen van de infra (schijnbaar nuttelloze wissels weghalen wegens duur in onderhoud) maakt uitwijken moeilijker als er een probleem opduikt.

Ik wil hiermee de huidige regelmaatgegevens niet goedpraten, en voor een groot deel zijn deze inderdaad ook het gevolg van materieelproblemen. En zelfs een trein met verminderde samenstelling kan voor vertragingen zorgen ten gevolge van reizigersbewegingen. Het duurt immers langer voor iedereen opgestapt is (of zich nog op de trein wringt...). Dit zijn dus ook materieelproblemen hoewel niet rechtstreeks een 'technisch' probleem voor de betrokken trein.

En Calabria, die externe studie...
Men ging er van uit dat een externe partij een ander licht op de zaak zou kunnen werpen en 'neutraler' naar oplossingen zou kunnen zoeken. Ik vermoed echter niet dat zij iets anders zullen gaan vertellen dan wat wij al lang weten. Maar zo hoort iedereen het eens van iemand anders. Da's net hetzelfde als de kreten die we regelmatig horen: 'amateurs bij de NMBS, privatiseren die handel, ander en beter!'. De reiziger heeft geen vertrouwen in ons werk en hoopt dat anderen het beter zullen doen.

Re: Het jaar 2009 was een rotjaar voor de NMBS

Geplaatst: 21 jan 2010, 07:51
door Adler
stefanic schreef:De reiziger heeft geen vertrouwen in ons werk en hoopt dat anderen het beter zullen doen.
Ik wil er wel op wijzen dat die studie niet is besteld door ''de reiziger" maar door minister Vervotte.
Maar het zou me wel ten zeerste verwonderen als de NMBS daar iets zou mee doen.
Net zoals ze de doctoraatsthesis, die een tijd geleden is gemaakt aan de KULeuven, in de vuilbak hebben gegooid.
Het zal weer enkel maar een hoop geld kosten aan de gemeenschap.
De NMBS en Infrabel hebben meer dan een jaar geleden een actieplan opgesteld met meer dan 50 punten om de stiptheid te verbeteren.
Wat heeft het opgebracht ? In plaats van een verbetering nog een verslechtering.

Gisteren stond er in de Standaard een interessante column over de stiptheid en de hoorzitting in de Kamer gisteren.
Het eindigt als volgt:

Onze volksvertegenwoordigers moeten vandaag met aandacht en kritische zin luisteren naar de uitleg die de spoorbonzen geven. Dat is hun job. Misschien zouden de klanten ook moeten luisteren. Maar eigenlijk interesseert het hen niet meer. Ze zijn het beu. Treinen zijn gemaakt om op tijd te rijden. Punt aan de lijn. Zij willen geen uitleg, maar een harde planning van de beterschap. En zolang die er niet is, moeten er ook geen managersbonussen zijn bij de spoorwegen.
stefanic schreef: Ik vermoed echter niet dat zij iets anders zullen gaan vertellen dan wat wij al lang weten. Maar zo hoort iedereen het eens van iemand anders.
Wat weten jullie dan al lang ? En wat gaan we dan horen ? Dat het probleem niet op te lossen is ?

Re: Het jaar 2009 was een rotjaar voor de NMBS

Geplaatst: 21 jan 2010, 12:11
door Patrick
Mevr. Vervotte had het gisterenavond op de radio over "M6-toestellen" :lol:

Re: Het jaar 2009 was een rotjaar voor de NMBS

Geplaatst: 21 jan 2010, 12:53
door stefanic
Adler schreef:
stefanic schreef:De reiziger heeft geen vertrouwen in ons werk en hoopt dat anderen het beter zullen doen.
Ik wil er wel op wijzen dat die studie niet is besteld door ''de reiziger" maar door minister Vervotte.
Die laatste zin slaagt dan ook op de voorlaatste zin. Niet te veel uit de context trekken he.
vervotte kan dus best reageren als: 'gezien de reiziger NMBS niet geloofd, zal ik eens aan andere vragen om het te vertellen...'
Adler schreef: Maar het zou me wel ten zeerste verwonderen als de NMBS daar iets zou mee doen.
Net zoals ze de doctoraatsthesis, die een tijd geleden is gemaakt aan de KULeuven, in de vuilbak hebben gegooid.
In mijn originele antwoord had ik deze thesis aangehaald, maar voor het verzenden weer gewist...
Ik heb die thesis hier ergens liggen en er wordt effectief iets mee gedaan hier intern. Ik heb aan de betrokkenen vorige week nog omstandig ons werk uitgelegd.

de thesis gaat uit van het idee/feit dat de perceptie van reizigers is dat ze liever op een trein zitten dan te wachten in het station.

Met andere woorden: als men kan kiezen (voor een verbinding A-C met overstap in B) tussen:
A-B 25min
B overstaptijd 5min
B-C 30min
(1uur tussen A en C dus)

OF

A-B 20min
B overstaptijd 15min
B-C 25min
(dus ook 1u van A naar B)

de reiziger liever de 1e optie ziet, hoewel de treinen gewoon trager rijden, dit gewoon omdat de efectief stilstaande (en 'verloren') tijd korter is.

Dus moet volgens de thesis de dienstregeling aangepast worden zodat de overstaptijden korter zijn.

In zekere zin wel ok (tragere treinen lopen minder vertraging op... gewoon omdat ze veel meer reservetijd hebben) maar wat met reizigers van A naar B of B naar C: die zien een 'nutteloze' reistijdverlenging niet zitten natuurlijk...
Adler schreef:
Het zal weer enkel maar een hoop geld kosten aan de gemeenschap.
De NMBS en Infrabel hebben meer dan een jaar geleden een actieplan opgesteld met meer dan 50 punten om de stiptheid te verbeteren.
Wat heeft het opgebracht ? In plaats van een verbetering nog een verslechtering.
Je ziet natuurlijk niet wat er allemaal achter de schermen gebeurd. je mag gerust zijn dat alles met argusogen wordt gevolgd EN dat getracht wordt om structurele problemen op te lossen. Voor punctuele problemen (zelfmoord, ongevallen, brandjes in seinhuizen etc. kan je geen oplossingen zoeken). Ik geef trouwens in mijn eerdere reactie aan waar de problemen zitten: materielproblemen, in combinatie met drukte, ontbrekende alternatieve reiswegen,...)
Adler schreef:
Gisteren stond er in de Standaard een interessante column over de stiptheid en de hoorzitting in de Kamer gisteren.
Het eindigt als volgt:

Onze volksvertegenwoordigers moeten vandaag met aandacht en kritische zin luisteren naar de uitleg die de spoorbonzen geven. Dat is hun job. Misschien zouden de klanten ook moeten luisteren. Maar eigenlijk interesseert het hen niet meer. Ze zijn het beu. Treinen zijn gemaakt om op tijd te rijden. Punt aan de lijn. Zij willen geen uitleg, maar een harde planning van de beterschap. En zolang die er niet is, moeten er ook geen managersbonussen zijn bij de spoorwegen.
stefanic schreef: Ik vermoed echter niet dat zij iets anders zullen gaan vertellen dan wat wij al lang weten. Maar zo hoort iedereen het eens van iemand anders.
Wat weten jullie dan al lang ? En wat gaan we dan horen ? Dat het probleem niet op te lossen is ?
Zie dus m'n reactie op jou opm ivm actieplan Infrabel/NMBS.

Om het concrete voorbeeld van het persoonsongeval van dinsdag in Mortsel terug op te halen, en z'n impact:
48 reizigerstreinen maken samen 707min vertraging (gemiddeld dus bijna 15min per trein! Als je de ongelukstrein eraf haalt (129min) zit je nog met een gemiddelde van 12min/trein)
7 Beneluxen/Thalys maken samen 100min vertraging (gemiddeld 14min per trein!)
10 reizigerstreinen zijn gedeeltelijk afgeschaft
6 goederentreinen maken samen 56min vertraging

Deze trein had evengoed en gewoon defect kunnen gehad hebben (ipv oorzaak bij derden)
In die 48+7 treinen zit een massa volk, die allemaal vertraging hebben. Dat gaat over vele duizenden reizigers (al meer dan 1000 op de ongelukstrein) die de gevolgen dragen van één incident. En dan zie je nog niet welke aansluitingen door deze vertragingen allemaal gemist worden, waardoor de reizigersvertraging nog eens een pak hoger ligt...

Ik wil hiermee maar aantonen dat het groot regelmaatprobleem, waar we nu mee zitten, niet noodzakelijk het gevolg is van enorm veel incidenten, maar dat simpelweg door het drukkre verkeer dan vroeger en de beperktere mogelijkheden dan vroeger om een probleem te ontwijken één incident kan resulteren in een sneeuwbaleffect. Een autoongeval 's nachts geeft geen problemen. Datzelfde ongeval in de spits kan die hele spits voor uren in de war sturen met duizenden gedupeerde autorijders.

En de reden van elk incident is dus gekend bij de NMBS en Infrabel. Dus we kunnen er iets aan doen waar het kan, en dat gebeurt ook, maar we moeten roeien met de 'materieel-riemen' die we hebben en rijden op de infrastructuur die we hebben.

Re: Het jaar 2009 was een rotjaar voor de NMBS

Geplaatst: 21 jan 2010, 13:41
door Adler
stefanic schreef:Ik wil hiermee maar aantonen dat het groot regelmaatprobleem, waar we nu mee zitten, niet noodzakelijk het gevolg is van enorm veel incidenten, maar dat simpelweg door het drukkre verkeer dan vroeger en de beperktere mogelijkheden dan vroeger om een probleem te ontwijken één incident kan resulteren in een sneeuwbaleffect. Een autoongeval 's nachts geeft geen problemen. Datzelfde ongeval in de spits kan die hele spits voor uren in de war sturen met duizenden gedupeerde autorijders.

En de reden van elk incident is dus gekend bij de NMBS en Infrabel. Dus we kunnen er iets aan doen waar het kan, en dat gebeurt ook, maar we moeten roeien met de 'materieel-riemen' die we hebben en rijden op de infrastructuur die we hebben.
Ik ben volledig akkoord dat bij een ernstig incident vertragingen niet kunnen vermeden worden.
Ik denk ook niet dat het de bedoeling is van een eventuele externe studie om daar een oplossing voor te zoeken.
Maar hoeveel procent van de vertragingen zijn te wijten aan een ongeval of een zelfmoord of een defecte trein ?
Het merendeel van de vertragingen gebeurt volgens mij nog steeds op een doodgewone werkdag zonder dergelijke incidenten.
En dat er nu zoveel meer treinen rijden dan 5 of 10 jaar geleden denk ik ook niet.