Pagina 1 van 1

Trein kwam in elf jaar nooit zo vaak te laat

Geplaatst: 20 jan 2010, 08:41
door Stef
Trein kwam in elf jaar nooit zo vaak te laat

Afbeelding
Zowat 89 procent van de treinen reed vorig jaar op tijd. Dat is het slechtste resultaat in elf jaar. Dat berichten de Coreliokranten.

De NMBS maakt pas volgende week gedetailleerde stiptheidscijfers bekend, maar uit de cijfers over de eerste elf maanden die de Corelio-kranten konden inkijken, is nu al duidelijk dat de Belgische spoorwegen er op het vlak van stiptheid een barslecht jaar hebben op zitten.

Tijdens de eerste elf maanden kwam slechts 89,25 procent van de treinen op tijd of met minder dan zes minuten vertraging in het eindstation aan. De eerste partiële cijfers voor december die minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) maandag in de Kamer bekend maakte, zijn niet van aard om dat percentage op te krikken.

In de week van 14 tot 20 december bedroeg de stiptheid slechts 75,3 procent, de week nadien was dat nog altijd maar 88,2 procent.
In 2008 reed nog 90,2 procent van de treinen op tijd. 2007 was met een stiptheidscijfer van 89,2 ook een zeer slecht jaar. 1998 was een echt rampjaar. Een te ambitieus treinaanbod veroorzaakte toen heel wat reizigersleed. Dat jaar bedroeg de stiptheid slechts 88,9 procent. (belga/mvl)


Bron: hln

Re: Trein kwam in elf jaar nooit zo vaak te laat

Geplaatst: 20 jan 2010, 09:05
door Adler
hln schreef:
De NMBS maakt pas volgende week gedetailleerde stiptheidscijfers bekend, maar uit de cijfers over de eerste elf maanden die de Corelio-kranten konden inkijken, is nu al duidelijk dat de Belgische spoorwegen er op het vlak van stiptheid een barslecht jaar hebben op zitten.
Jannie Haeck had het op de nieuwjaarsreceptie over "een historisch dieptepunt inzake stiptheid".
De cijfers zullen dus wel bevestigd worden volgende week.
Door de strengere methodes die zijn opgelegd door het huidig beheerscontract kan men bovendien niet zoveel meer foefelen als vroeger.

Re: Trein kwam in elf jaar nooit zo vaak te laat

Geplaatst: 20 jan 2010, 11:51
door Beesty
En dan foefelen ze in feite nog .. door lange stilstanden te voorzien in de bijna eindstations.. :)
Als je van begin tot einde van de rit beziet zal er inderdaad maar weinig meer overschieten van de vertraging, als men op de IC-A bvb tientallen minuten stilstand voorziet.
Er zijn immers maar weinig reizigers die van Eupen naar Oostende zullen reizen, desalnietemin kunnen zij heelwat vertraging hebben van Luik naar Brussel bvb, hoewel de trein in Oostende met minder dan 6 minuten vertraging kan aankomen.
(+-10m stilstand in Gent + 5 in Brugge) = 15 minuten die men al kan inlopen, na de toch wel zeer belangrijke stops in Brussel..
Cijfers zeggen veel, maar de realiteit nog meer :D

Re: Trein kwam in elf jaar nooit zo vaak te laat

Geplaatst: 20 jan 2010, 13:00
door HLE 2302
Bestemming beter. :P

Re: Trein kwam in elf jaar nooit zo vaak te laat

Geplaatst: 20 jan 2010, 13:20
door Adler
Volgens de vakbonden zijn de vertragingen te wijten aan het slechte onderhoud van het materieel.
Ook de reizigersorganisatie TreinTramBus is die mening toegedaan, maar zegt dat er óók problemen zijn met de nieuwe treinen die al worden ingezet, zoals de dubbeldekkers.
VRT schreef:Een van de belangrijkste oorzaken daarvan is het slechte onderhoud van het materieel, zeggen de vakbonden.
"We zitten met een verouderd materieelpark, maar op hetzelfde ogenblik moeten er meer treinen aangeboden worden.
Er komt wel nieuw materieel, maar voorlopig moeten we het oude wel blijven gebruiken", zegt Jos Digneffe van de socialistische vakbond.
"Als je ziet dat in de winterperiode op een bepaald ogenblik 250 treinstellen kapot aan de kant stonden, dan hoef ik er geen tekeningetje bij te maken wat er aan de hand is."

Re: Trein kwam in elf jaar nooit zo vaak te laat

Geplaatst: 26 jan 2010, 19:19
door Adler
De resultaten zijn bekend gemaakt: slechtste resultaat in 11 jaar: 88,9 % !
VRT schreef:De stiptheid op het spoor is in 2009 onder de 90 procent gezakt, tot 88,9 procent. Dat is het slechtste resultaat in 11 jaar, meldt spoorwegbeheerder Infrabel. 11,1 procent van het treinverkeer had een vertraging van 6 minuten of meer.

Volgens het telsysteem dat Infrabel toepast, is een trein "niet stipt" als die 6 minuten of meer vertraging heeft. 11,1 procent van de treinen was vorig jaar in dat geval. Alle andere treinen, 89,9 procent dus, reed wel "op tijd".

Opvallend is het aantal afgeschafte treinen. Dat nam vorig jaar met de helft toe tot ruim 21.500 (tegen 14.300 in 2008), of 1,7 procent van het totale aantal treinen.

De belangrijkste oorzaak van vertragingen waren treinpannes. Die lagen aan de basis van 28 procent van de vertragingen.

Tijdens het laatste trimester en vooral tijdens de maand december was de stiptheid opvallend slecht. De NMBS wijst daarvoor op de slechte weersomstandigheden en de problemen met het internationaal treinverkeer.

“Het NMBS-personeel heeft tijdens deze winterperiode getracht om een maximaal aantal treinen te laten rijden, in uiterst veilige omstandigheden”, benadrukt NMBS-CEO Marc Descheemaecker.

Op haar nieuwjaarsreceptie heeft de NMBS zich voorgenomen een betere stiptheidsscore te behalen in 2010.

Re: Trein kwam in elf jaar nooit zo vaak te laat

Geplaatst: 26 jan 2010, 22:38
door Fles
Minder dan +6 "stipt" noemen :lol: In Nederland wordt de top van de NS op het matje geroepen omdat slechts 92,8 % binnen de +5 bleef. Het kan altijd erger blijkbaar :P

Re: Trein kwam in elf jaar nooit zo vaak te laat

Geplaatst: 26 jan 2010, 22:40
door treinbruno
Ach, vanmorgen was mijn trein voor de eerste keer sinds lang op tijd, ik had hem bijna gemist :o
HLE 2302 schreef:Bestemming beter. :P
Dat geldt alleen bij de internationale treinen :evil:

Re: Trein kwam in elf jaar nooit zo vaak te laat

Geplaatst: 27 jan 2010, 07:00
door Adler
In het 4de trimester 2009 was de stiptheid van de IC-treinen amper 80,6 % !
1 op de 5 IC-treinen had dus meer dan 5 minuten vertraging.

Als belangrijkste oorzaak geeft Infrabel schade aan het rollend materieel.
Slechts op de vijfde plaats komen de weersomstandigheden.