Pagina 1 van 3

NMBS wil 'Belgisch' treinstation in Maastricht

Geplaatst: 07 jun 2006, 12:11
door NSNMBS
Maastricht wil 'Belgisch' treinstation

MAASTRICHT - Inwoners van de regio Maastricht kunnen vanaf half december vrijwel zeker sneller per trein naar Brussel dan naar Amsterdam. Enige voorwaarde is dat de Belgische regering het station Maastricht als 'Belgisch' bestempelt. "We staan op het punt om een versnelde intercityverbinding te beginnen van Maastricht naar Brussel", zei burgemeester Gerd Leers donderdag in Brussel bij een manifestatie rond tien jaar Thalys. "In december zetten we naar verwachting de handtekeningen. De trein past dan direct in de winterdienstregeling die 12 december ingaat: elk uur op de dag." Uniek is dat de snelle lijn, die acht kilometer over Nederlands grondgebied gaat, door de Belgische spoorwegen wordt beheerd. In het station van Maastricht komen hiervoor dan loketten of automaten van de Belgische NMBS naast die van de Nederlandse Spoor-wegen (NS). Leers: "Nu gaan veel inwoners toch al met de auto net de grens over naar het Belgische station Visé (Wezet), omdat de kaartjes in België goedkoper zijn". De Belgische lijn vanaf Maastricht is geen HST-lijn. Wel zou de lijn over het HST-traject tussen Luik en Brussel gaan rijden, tot 220 kilometer per uur. Ook is er aansluiting op het Brussels vliegveld Zaventem. Commercieel directeur Bert Meerstadt van de NS acht de kans groot dat de versnelde intercity bij Maastricht inderdaad start. "De sleutel ligt bij de Belgische minister voor Verkeer, die toestemming en subsidie moet geven". De Maastrichtse burgemeester Leers lobbyt al langer voor de lijn. De gemeente Maastricht en de Nederlandse provincie Limburg hebben de Nederlandse Spoorwegen (NS) en de Belgische NMBS aangeboden te garanderen dat de lijn hen de komende twee jaar niets extra's kost. Leers verwacht flink meer passagiers door de versnelde verbinding met Brussel en vandaar met de Thalys naar Parijs en Londen. Het huidige aantal van zevenhonderd reizigers per dag zou ruim kunnen verdriedubbelen. Vanaf 1.400 passagiers kan de lijn zelfs winst opleveren. Pagina 14 van 15
OV Nieuwsbrief, Nummer 476
De huidige lijn is amper benut omdat de dienstregelingen van de NS en de NMBS rond Maastricht slecht aansluiten. Reden waarom veel reizigers de auto nemen.
Bron: Gazet van Antwerpen, 1 juni 2006 via OV Nieuwsbrief

Geplaatst: 07 jun 2006, 12:31
door Steven
als deze verbinding zou gedaan worden door 13+i11 rijtuigen is de max snelheid 200 en geen 220

Geplaatst: 07 jun 2006, 13:05
door Shrek
een 13 onder 1500 volt, kan dat? :roll:

Geplaatst: 07 jun 2006, 13:14
door SIMPY.be
Met de brandweer erbij, ja :)

Geplaatst: 07 jun 2006, 13:30
door Steven
Shrek schreef:een 13 onder 1500 volt, kan dat? :roll:
da noemen wij rijden onder beperkt vermogen, wat denk je dat een 27, ms800 en ms 900 doen als ze in roosendaal komen?

Geplaatst: 07 jun 2006, 13:34
door Wover
gewoon dubbel zoveel stroom uit den draad halen en dan is da toch opgelost :twisted:

Geplaatst: 07 jun 2006, 13:35
door SIMPY.be
jaja, met die locs gaat dan gene probleem zijn. Een DMT op halve kracht, dat gaat ook geen probleem zijn. MAar de stuurelektronica en koeling op halve spanning bij een 13 zal problemen geven... De stuurstroom van de IGBT zal te klein zijn dus boeltje zal opwarmen, de koeling gaat niet willen aanslaan, en als die dat wel doet, maar half. Dat zal problemen geven. Bij een JH is dat geen probleem, maar een 13 is toch daarvoor te complex.

Geplaatst: 07 jun 2006, 13:36
door Wover
maar er staat dat die lijn onderhouden wordt door de nmbs, is die misschien al geen 3000V dan?

Geplaatst: 07 jun 2006, 13:56
door SIMPY.be
Neen, vanaf de gens is die 1500V

Geplaatst: 07 jun 2006, 13:58
door Steven
er zit daar een sas op de lijn zoals er ook eentje is tussen essen en roosendaal

Geplaatst: 07 jun 2006, 14:54
door Shrek
Steven schreef:
Shrek schreef:een 13 onder 1500 volt, kan dat? :roll:
da noemen wij rijden onder beperkt vermogen, wat denk je dat een 27, ms800 en ms 900 doen als ze in roosendaal komen?
bij die machines wordt vermeld dat ze dat kunnen :wink:

Geplaatst: 07 jun 2006, 15:04
door Mark7758
Even kleine correctie.
De 3000 Volt staat op de bovenleiding tot vlak voor Maastricht Randwijk.
Het stuk van Vise via Eijsden is gewoon 3000 Volt.
De 1300 hoeft +/- 4 km nog maar op de 1500 Volt. (Meestal rond de 1700Volt.)
En de 1331??(Uit mijn hoofd) heeft in Frankrijk al proefritten gereden en daar werd via een 1500 Volt spoor gekeerd. Dus hij kan het wel. Maar voor hoelang is een andere vraag.

Geplaatst: 07 jun 2006, 15:07
door Wover
ze kunnen ook altijd gewoon een 11 gebruiken he, als die vervangen worden door die nieuwe beneluxHST's, of ze kunnen ook gewoon een aantal beneluxhst's bijbestellen voor maastricht - brussel, dat verklaart ook meteen waarom er 220kph staat in het persbericht.

Geplaatst: 07 jun 2006, 16:53
door Steven
Wover schreef:ze kunnen ook altijd gewoon een 11 gebruiken he, als die vervangen worden door die nieuwe beneluxHST's, of ze kunnen ook gewoon een aantal beneluxhst's bijbestellen voor maastricht - brussel, dat verklaart ook meteen waarom er 220kph staat in het persbericht.
dan wil da zeggen da die stellen ook voorzien zullen moeten zijn van TBL2 en da was voorlopig niet voorzien dacht ik

Geplaatst: 07 jun 2006, 17:06
door Wover
achja, da's juist.

K eb zo het gevoel dat al die nieuwe systemen alles er alleen maar ingewikkelder op maken voorlopig.

Kzie heel belgië de komende 20 jaar nog niet volledig uitgerust zijn met TBL of ETCS